УКРАЇНСЬКІ НАРОДНІ ПІСНІ -(УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА, МУЗИКА) інтегрований урок план конспект
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 30-01-2013, 08:23
УКРАЇНСЬКІ НАРОДНІ ПІСНІ -(УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА, МУЗИКА)
Мета: повторити вивчене про українські народні пісні; художні особливості народних пісень; розвивати навички аналізу художнього тексту; виховувати інтерес до історичного минулого українського народу.
Українська пісня — це бездонна душа українського народу.
О. Довженко Пісні для Малоросії — все: і поезія, й історія... М. Гоголь
ХІД УРОКУ-
Учитель української літератури. Урок сьогоднішній може видатись незвичайним, бо проводять його аж два вчителі. Але якщо добре вдуматись, то що ж тут незвичайного, адже ми з вами вивчали українські народні пісні. І добре знаємо визначення, що таке народна пісня.
Діти (дають визначення). Пісня — це невеликій усний віршований твір, що співається.
Учитель української літератури. Отож, яка ж пісня без музики. Тому й працюватимемо сьогодні у творчому союзі із повелителькою музики Світланою Геннадіївною.
Українські пісні визнані наймелодійнішими після італійських. Перекладач українських пісень німецькою мовою Ф. Боденштедт ще в минулому столітті писав: «У жодній країні дерево народної поезії не дало таких великих плодів, ніде дух народу не виявився в піснях так живо і правдиво, як в українців...».
Великий російський композитор П. І. Чайковський говорив: «Бувають Щасливо обдаровані натури і бувають так само щасливо обдаровані на¬роди. Я бачив такий народ-музикант — це українці».
Українських пісень складено дуже багато. Тільки тих, що вже записані фольклористами, науковці налічують понад двісті тисяч.
Завданням сьогоднішнього уроку буде повторити все, що ми вивчали за програмою 6 класу про народні пісні. • Які жанри народних пісень ви знаєте? (Історичні, ліричні, жартівливі,
родинно-побутові, календарно-обрядові.)
• Які пісні називаються календарно-обрядовими?
• Зима — початок календарно-обрядового циклу пісень. Які пісні виконуються в цей період і якими обрядами та звичаями вони супроводжуються?
Учні розповідають про колядки та щедрівки.
Учитель музики. А зараз уявімо собі, що до нас прийшло Різдво. Дівчата виконують колядку «Добрий вечір тобі...».
• Яку календарно-обрядову пісню ви прослухали, колядку чи щедрівку? Доведіть свою думку.
Учні розповідають, чому це — пісня-колядка.
Учитель української літератури. Закінчуються морозні зимові дні і у вікно стукає весна, яку на своїх крилах приносять хто? (Жайворонки)
• А які календарно-обрядові пісні в давнину в цей час співали на вулицях? Розкажіть про обряди, які супроводжувались цими піснями. Учитель музики. Але не тільки український народ виконував веснянки, а й відомим композиторам дуже подобались народні українські пісні.
• Який відомий вам композитор використовував веснянку у своєму великому творі? (П. /. Чайковський. Перший концерт для фортепіано з оркестром)
• Яка веснянка звучить у ньому? («Вийди, вийди Іванку...»)
Ми з вами прослухаєм ще раз фінал цього концерту і виконаєм такі завдання:
Уважно слухайте, і коли в музиці з'явиться веснянка, підніміть сигнальні картки.
Простежте, який інструмент є ведучим, а які йому допомагають у виконанні цієї чарівної веснянки.
Чим відрізняється мелодія веснянки, яка звучить у П. І. Чайковського, від тієї, яка співається народом?
Слухання фіналу першого концерту для фортепіано з оркестром.
Відповіді учнів.
Висновок. Отже, ми з вами почули, як прикрасила веснянка «Вийди, вийди Іванку...» фінал великого концерту для фортепіано з оркестром П. І. Чайковського.
Учитель української літератури. Зачитується уривок з пісні «Заплету віночок». Учні повинні встановити вид календарно-обрядової пісні та розповісти про обряди та вірування, пов'язані зі святом Івана Купала.
Заплету віночок, Заплету шовковий, На щастя, на долю,
На чорні брові. Ой пущу віночок, На биструю воду, На щастя, на долю, На милого вроду.
Проходило літо і наступала гаряча пора для хлібороба — жнива. До жнив готувались, як до свята, і раділи, що дочекались нового урожаю. Незважаючи на важку, виснажливу працю, народ не розлучався із піснею.
• Як називалися пісні, що виконувались під час жнив?
• На які види поділяються жниварські пісні?
• Що таке «дідух», «борода»?
Учитель музики. Учнями виконується пісня «Вийшли в поле косарі».
Хлопці заспівують.
Учитель української літератури. Відкриваєм ще одну сторінку сьогоднішнього уроку, епіграфом до якої можуть стати слова М. Гоголя: «Пісні для Малоросії — все: і поезія, й історія...» та Ліни Костенко:
Історії ж бо пишуть на столі, Ми пишем кров'ю на своїй землі. Ми пишем плугом, шаблею, мечем, Піснями і невольницьким плачем.
Як ви вже зрозуміли, мова буде йти про історичні пісні. Доведіть твердження: «В піснях — історія народу».
Звучить виразне читання напам'ять пісні «Ой Морозе, Морозенке» та ії виконання з музичним супроводом (тексти у різних варіантах).
Учні пояснюють, чому існує кілька варіантів однієї пісні, пригадують ознаки фольклору. Учениця зачитує своє дослідження за темою «Художні особливості народних пісень».
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали