План конспект Тема: В.Симоненко. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон»
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 13-09-2014, 15:56

Тема: В.Симоненко. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон» (слайд)

 

Мета: дати поняття про віршовану мову; навчити визначати основні риси характеру дійових осіб твору, аналізувати їхню поведінку; виділяти основні епізоди; розвивати навички висловлення особистого ставлення до зображуваного, проведення аналогії із сучасним життям.

 

Тип уроку: формування та вдосконалення вмінь і навичок.

Обладнання: портрет письменника, учнівські ілюстрації до казки, таблиці, стенди « Віршована мова»

Теорія літератури: віршована мова, ритм, рима, промовляючи імена героїв та інші власні імена.

 

ХІД УРОКУ

 

І.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Повідомлення теми й мети уроку.

 

ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

1)Зачитування й переказ улюблених уривків з казки В.Симоненка «Цар

Плаксій та Лоскотон». (слайд )

2)Огляд учнівських ілюстрацій.

3)Зачитати імена героїв казки та власні географічні назви, зробити висновок.

( ці власні назви «промовляють» відповідно до теми й задуму автора,

підкреслюють риси характеру своїх носіїв; протиставляються позиції героїв: Плаксій – Лоскотон)

 

ІІІ. ФОРМУВАННЯ ТА ВДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК.

1. Вступне слово вчителя.

Ви, напевне, звернули увагу на те, що казка В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон» відрізняється від вивчених нами літературних казок навіть за формою ( попередні рядки написані прозою, а ця – віршована казка). З’ясуємо, що ж таке віршована мова та що її характеризує.

У віршованій мові є : ритм – правильне чергування наголошених і ненаголошених складів; рима- співзвучні закінчення в кінці рядків.

( запис визначень до літературознавчого словничка)

2. Практична робота

Підтвердимо наші теоретичні знання на практиці.

Поділимо перші чотири рядки казки на склади, поставимо наголос і накреслимо схему, позначивши наголошені склади рисочко (-), а ненаголошені – дужкою ( ).

 

 

 

Там, де го ри і до ли ни,

Де, гу ля є віт ро вій, -

Там цві те кра са - кра ї на

З див ним ім’ ям Сльо зо лий.

 

 

 

 

 

 

Отже, переважно чергуються наголошений склад із ненаголошеним, що створює відповідний ритм. Випишемо останні слова з перших рядків казки:

… долини,

… вітровій, -

… країна

… Сльозовий.

І далі:

…тій

… Плаксій

…бочка

…кавуни

…дочки

…сини

 

Закінчення співзвучні, отже , тут наявна рима.

Рими бувають різні: точні й неточні; суміжні, перехресні, кінцеві; чоловічі, жіночі тощо. Але про це ви дізнаєтеся пізніше.

3. Єврестична бесіда (слайд)

- Назвіть головних героїв казки. Які між ними сосунки?

(Цар Плаксій і Лосктон; їх образи протиставляються)

-Порівняймо їх портрети

 

Плаксій

Лоскотон

Голова його мов бочка,

Очі – ніби кавуни

І була накидка страх

В Лоскотна на плечах

Лоскотливі мав він вуса

І м’якенькі, наче пух

І м’яке волосся русе

Розписалося до вух.

 

-Як у цих портретах виявляється авторське ставлення до героїв?

(Плаксія автора не любить, зображує непривабливу, потворну зовнішність; Лоскотна любить, захоплюється ним, малює привабливу зовнішність)

-Порівняймо характери героїв(див.табл.)

-Зробіть висновки щодо характерів героїв, їхніх вчинків.

(Цар Плаксій злий, жорстокий, песиміст, знущається з людей своєї країни; народ живе бідно і не любить свого володаря.

Лоскотон – добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому життя. Його люблять люди, переховують від охоронців. А коли він потрапляє до в’язниці - визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата).

4.Висновки.

Автор засуджує жорстокість, зло , песимістичний світогляд й схвалює, підносить добро та оптимістичний погляд на життя.

Плаксій

Лоскотон

Цар Плаксій велів сердито:

«Хай із нами день при дні

Плачуть всі в країні діти,

Бо сміятись і радити,

У моєму царстві – НІ!

 

Хто всміхнеться – в часі тім

Я того негайно з’їм!»

 

***

Цар любив, як плачуть діти,

Бо любив їх сльози пити.

 

Ми тепер встанови скрізь

Віковічне царство сліз!»

 

***

Ой, була ж тоді потіха –

Цар Плаксій помер від сміху!

 

… Зневажаючи закон,

Жив у мандрах і митарстві

Добрий дядько Лоскотон.

 

***

 

Мав він вдачу теплу й щиру

Ще й лукавинку в очах

 

***

Він як прийде, залоскоче,

То сміється хто й не хоче.

Тільки де він появився,

Зразу плач там припинився.

 

***

 

Охоронці злих законів,

Полювали по хатах

 

Але дядько Лоскотон

Не боявся цих заслон

 

Лоскотона скрізь нема,

Бо його завжди і всюди

Од ловців ховали люди

Опівночі Лоскотон,

Коли всіх колише сон

Йшов собі в бідняцькі хати

Їхніх діток розважати.

***

А вночі йшли до в’язниці

Батраки й робітники

Щоб звільнити із темниці

Лоскотна навіки.

 

***

Рознесли всі перепони,

Гнули грати , мов прути:

- Гей, веселий Лоскотне,

Це прийшли твої брати!

Йди до нас , веселий брате,

В нашу здружену сім’ю!

 

 

 

 

 

 

IV.ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Наша Марійка теж захопилась віршуванням

1)Доберіть слова із довідки в риму: (слайд)

 

Три царівни теж навтьоки

У чотири бігли…

 

Кровопивці – сльозівці

Стали п’явками…

 

А макака-забіяка

З’їв себе …

 

Так веселий Лоскотон

Розвалив поганський …

 

Для довідки. Із переляку, трон, боки, ріці.

 

2)Згадайте слова з казки і доповніть словами з рядку синонімів

Став царя вік …

І Плаксій став…

 

Так сміявсь, - аж…

Аж від реготу…

 

Для довідки . Смішити, бити, хвалити, лоскотати; посміхатись, реготати, волати, брикати; заливався, умивався, причесався, купався; борюкався, качався, сміявся, ламався.

Відповідь: лоскотати, реготати, заливався, качався.

3)Придумайте рими до слів:

Вдача…( віддача, удача, задача, дача)

Пух...( дух, рух, мух, вух)

Сміх …(сніг, спіх, ліг, ніг)

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Всім підготуватися до бесіди з позакласного читання (взяти читацькі щоденники, підготувати презентацію улюбленої літературної казки, прочитати казку В.Симоненка «Подорож у країну Навпаки».

Скласти віршик про Плаксія та Лоскотна (або про плаксивих та веселих людей); описати аналогічну ситуацію в житті ( показати зв’язок казки із життям)(за вибором)

 

VI. ПІДСУМОК.

 

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали