План конспект Урок №7. Народні казки. Тематика народних казок, їхні різновиди (про звірів, побутові, фантастичні, пригодницькі тощо). «Про правду і кривду». Зміст казки
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 1-11-2014, 23:45

Урок №7. Народні казки. Тематика народних казок, їхні різновиди (про звірів, побутові, фантастичні, пригодницькі тощо). «Про правду і кривду». Зміст казки

Мета: поглибити знання учнів про усну народну творчість, її жанри,

дати поняття про народну казку і вчити визначати жанрові особливості казок; познайомити учнів зі змістом казки „ Про правду і кривду”, висвітлити основну думку твору;

розвивати творчі здібності і формувати в дітей навички логічного мислення; виховувати почуття справедливості і милосердя.

Обладнання: збірки українських народних казок.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Вступне слово учителя

Діти, у початкових класах ви знайомилися з видами усної народної творчості. Читали прислів’я , забавлянки, загадки, казки. Ви захоплювались безцінними пам’ятками мистецтва слова українського фольклору.

2. Хто скаже, яким другим словом можна замінити слово фольклор?

- Усна народна творчість.

3. Вікторина.

- Давайте пригадаємо, назви яких жанрів належать до усної народної творчості.

Учитель зачитує різні твори чи їх уривки, а учні називають жанр.

- Іди, іди, дощику, зварю тобі борщику. (Заклична пісенька.)

- Миром – миром, пироги з сиром. (Мирилка.)

- На сорок сорок - сорок морок. (Скоромовка.)

- Хто не працює, той не їсть. (Прислів’я.)

- Люлю, люлю, мій синочку, справлю тобі колисочку. (Колискова пісня.)

- Тосі, тосі, свині в горосі, нема кому вигнати – тільки Настусі. (Забавлянка.)

- Снігові поля, гарні грачі, хочеш розумним бути - то вчи. (Загадка.)

4. Який жанр усної народної творчості ми не згадали?

- Казки.

- Назвіть, які ви знаєте казки.

- „ Курочка ряба”, „ Ріпка”, „Котик і Півник”, „ Коза – Дереза” і інші.

5. На які види поділяються казки?

- Казки про тварин, чарівні казки, побутові казки.

6. А чим відрізняються чарівні казки від побутових?

- У чарівних герої перемагають завдяки чарам, у побутових – герої стають переможцями завдяки своєму розуму, кмітливості, сміливості, хитрості, мудрості.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

1.Слово вчителя

Народні казки – це казки, створені народом . Вони усно передаються від покоління до покоління з уст людей - оповідачів. Народні казки, як і прислів’я, приказки, загадки, пісні, записуються збирачами усної народної творчості і друкуються. Так потрапили до наших підручників казки „ Про правду і кривду”, „ Мудра дівчина”, яка записана на Черкащині, „ Про жар - птицю та вовка”, „ Красний Іванко і закляте місто”.

Вивчаючи ці казки, ви розкриєте для себе багатий світ, навчитеся бути працьовитими, добрими, щирими, щедрими, великодушними... Тому, що” казка – це духовне багатство народної культури, пізнаючи яке, ви пізнаєте серцем свій народ”. Ці слова із епіграфу, який ми взяли до нашого уроку. А сказав їх великий педагог В.О.Сухомлинський.

Отже, щоб знати, примножувати і відроджувати духовності нашого народу: його історію, традиції, звичаї, мову, ви повинні любити рідну землю, свій народ, рідну мову. А цього вас будуть навчати казки, у чарівний світ яких ви сьогодні поринете. Я хочу, щоб ви не тільки слухали казки, а й навчилися самостійно їх складати, уміли розповідати близько до тексту, виразно читати.

- Давайте згадаємо, що називається казкою?

- Казка – народне оповідання про незвичайні, часом фантастичні події.

- Яку ж будову має казка?

- Зачин, основна частина і кінцівка.

- Які жанрові особливості казки? – Елементи дивовижного, фантастичного, триразові повтори, казковий зачин, казкова кінцівка.

2. Тематика і різновиди народних казок

За змістом казки поділяються на кілька різновидів:

казки про тварин є найдавнішими, пов’язані з тотемічними уявленнями. Головними героями тут виступають звірі. Згодом казки втрачають міфологічний і магічний сенс і набувають повчально-виховного характеру;

фантастичні казки первісно також мали магічне призначення, яке невдовзі утратилося; в них органічно поєднується міфічне, фантастичне і героїчне начала. Провідні мотиви: змієборство, добування і використання чудодійних предметів (цілюща вода, жар-птиця, меч-кладенець, шапка-невидимка, чоботи-самоходи) та ін. Герої фантастичних казок, як правило, наділені надзвичайною силою, здібностями, винахідливістю, які допомагають їм подолати усі випробування на шляху до мети.

у побутових казках переважають мотиви повсякденного життя. Героями виступають бідний селянин, кмітливий наймит чи солдат, бурлака, вередлива жінка тощо. Часто у цих казках зустрічаються персоніфіковані образи — Доля, Щастя, Горе, Правда, Кривда;

найдавніші казки у всьому світі — це народні казки. їхньою особливістю є відсутність особи автора. Народні казки — це витвір усього суспільства. Звичайно, що кожна казка в основі має розповідь, яку розповіла певна людина, але відтоді цю казку зазвичай переказує велика кількість людей.

Українські народні казки також мають свої особливості. Наприклад, їхні герої нерідко потерпають від космічних сил (сонце, місяць, вітер, мороз, град). Особливо популярні два мотиви: доходження знищеного урожаю і розшукування жінки, котру хапає сонце, вітер або інша сила. Також у казках присутні фантастичні надприродні земні єства: дух землі, лісовик, мавка, Баба-Яга, Змій, Кощій.

3. Побудова та функції казки

Для казки характерні традиційність структури і композиційних елементів, контрастне групування дійових осіб, відсутність розгорнутих описів природи і побуту. Її сюжет багатоепізодний, із драматичним розвитком подій, зосередженням дії на героєві і щасливим закінченням. Казка відзначається «замкнутим часом» і завершеністю, пов’язаною з досягненнями героєм мети і перемогою добра над злом. Функціональна палітра казки надзвичайно розмаїта: її естетичні функції доповнюються і взаємопереплітаються з пізнавальними, морально-етичними, соціально-виховними, розважальними та ін. У казок народів світу багато спільного, що пояснюється подібністю культурно-історичних умов їхнього життя. Водночас казки відзначаються національними особливостями, відображають спосіб життя народу, його працю і побут, природні умови, а також індивідуальні риси виконавця-оповідача (казкаря).

Казка має своєрідну побудову: вона складається із зачину, основної частини та кінцівки: «Жив собі...», «Був собі...», «Це було за царя Панька, як була земля тонка...» — так традиційно розпочинається багато казок. Це і є зачин.

В основній частині розповідається про дійових осіб, події розгортаються як ланцюжок пригод. Характерною ознакою казок є використання чисел 3, 7, 12. Змії мають три голови, живуть три брати, сходяться три дороги тощо.

Кінцівка — це характерний вислів, яким традиційно закінчується казка: «Живуть-поживають, добра наживають» чи «Вам казка, а мені бубликів в’язка» та інші.

4. Теорія літератури

Народна казка — популярний фольклорний жанр, у якому передається з покоління в покоління мудрість народу, усе, що є вартим уваги нащадків, життєвий досвід, мрії народу, його почуття.

5. Опрацювання змісту казки «Про правду і кривду»

Учні розповідають зміст казки і визначають різновид її.

IV. Узагальнення вивченого на уроці

1. Робота з картками в парах

Картка № 1

1. Вгадайте різновид казок за елементами: заєць, вовк, ліс, озеро. (Казки про тварин)

2. Назвіть п’ять добрих персонажів-людей із казок, які ви знаєте.

3. Казкова дівчинка, яка страждала від нерідної матері та загубила черевичок на найважливішому заході в житті, це ... (Попелюшка).

Картка № 2

1. Вгадайте різновид казок за елементами: меч-кладенець, шапка-невидимка, чоботи-самоходи. (Фантастичні казки)

2. Назвіть п’ять лихих персонажів-людей із казок, які ви знаєте.

3. Казкова дівчинка, яка вирушила в небезпечну подорож до своєї родички з метою передати їй печені вироби, це ... (Червона Шапочка).

Картка № З

1. Вгадайте різновид казок за елементами: Щастя, Горе, Правда, Кривда (побутові казки).

2. Назвіть п’ять добрих персонажів-тварин із казок, які ви знаєте.

3. Казкова дівчинка, яка вимушена була піти з дому та оселитись із півдюжиною чарівних істот в очікуванні свого кохання, це ... (Білосніжна).

Картка № 4

1. Вгадайте різновид казок за елементами: відсутність автора, переповідання із уст в уста. (Народні казки).

2. Назвіть п’ять злих персонажів-тварин із казок, які ви знаєте.

3. Казкова морська істота, яку кохання змусило обміняти голос на іншу частину тіла задля подорожі у пошуках нареченого, це ... (Русалонька).

Картка № 5

1. Вгадайте різновид казок за елементами: цілюща вода, жар-птиця, літаючий килим. (Фантастичні казки)

2. Назвіть п’ять магічних речей із казок, які ви знаєте.

3. Казковий персонаж, зроблений із тіста, який втік із дому без попередження та став жертвою хитрої лісової тварини, — це... (Колобок).

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Вивчити поняття про казку. Вибрати епізод з казки «Про правду і кривду», який найбільше сподобався, намалювати малюнок. 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів