Пла конспект Урок № 11. «Ох». Зміст казки. Характеристика казкових героїв.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 11-11-2014, 23:18

Урок № 11. «Ох». Зміст казки. Характеристика казкових героїв.

Мета: опрацювати ідейно-художній зміст казки «Ох», з'ясувати її тему та ідею, проаналізувати казку, на прикладі головних героїв зрозуміти, хто з них втілює добро, а хто — зло; прищеплювати любов і повагу до свого народу – творця невичерпного джерела мудрості; розвивати уяву, логічне мислення, навички виразного читання, мовлення, пам'ять; виховувати в учнів позитивні риси характеру, любов і повагу до природи рідного краю, не залишатися байдужими до біди інших людей, прищеплювати бажання робити добро.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь.

Обладнання, наочність: опорний конспект, учнівські малюнки, тлумачні словники, ілюстрації до казки «Ох», таблиця «Добро і зло»

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Бесіда:

? Що треба робити, щоби стати мудрою людиною?

? Чи потрібно ставати мудрим?

? Хто такі мудреці?

? Що таке добро? Яку людину можна вважати доброю?

? Що таке зло? Які вчинки вважаються лихими?

? Поміркуйте, чому в казках завжди перемагає добро.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Вступне слово вчителя

Сьогодні ми поговоримо про працю та добро, адже ці два поняття дуже пов'язані між собою. На прикладі головних героїв казки «Ох» зрозуміємо, хто з них втілює добро, а хто — зло, спробуємо доказати, чи важлива в нашому житті праця, адже вона все може – за її допомогою перемагають труднощі, знаходять рішення проблем, які здавалися тупиками, досягають добробуту. Праця насправді творить, удосконалює людину, а людина – про це казали мислителі всіх часів – за своєю природою жадає вдосконалення.

-Давайте на кілька хвилин замислимось, що ж таке добро, як ви розумієте поняття добро, зло, праця, ледарство?

2.Словникова робота

(учні шукають визначення самостійно за допомогою тлумачного словника)

Добро - корисна справа, учинок.

Доброта - чутливість, стан душі людини, що спонукає творити добро.

Доброодне з понятьморальної свідомості, учинок, що приносить людям щось корисне.

Зло – те, що завдає комусь болю, викликає страждання. Поняття, що є протилежним добру.

Праця - цілеспрямована людей зі створення матеріальних і духовних благ, необхідних для задоволення потреб кожного індивіда і суспільства в цілому.

3. Аналіз казки «Ох»

Тема: зображення праці як шляху самовдосконалення людини.

Ідея: уславлення працьовитості та кмітливості, засудження та покарання хитрості та підступності.

3.1 Бесіда за питаннями

- - Що вам найбільше сподобалося в казці? Чому?

-- Назвіть дійових осіб казки.

--- Хто головний герой казки?

--- Де відбуваються події?

--До кого на навчання віддавав сина батько?( зачитати уривок з тексту)

—?Що було основою добробуту селянина, до чого він прагнув привчити дітей? (Праця, до роботи.)

—?Поясніть вирази: дурно хліб переводити (не приносити користі), не братися й за холодну воду (нічого не робити), не до того (не мати можливості приділяти уваги кому-, чому-небудь), навчити розуму (виховувати когось відповідно до усталених норм, правил, звичаїв тощо), ударити по руках (домовитися), своя кров (рідний).

—?Яким був цар Ох? Опишіть його самого та його родину. («От як повів його Ох, та повів аж на той світ, під землю, та й привів до зеленої хатки, очеретом обтиканої. А в тій хатці усе зелене: і стіни зелені, і лавки зелені, і Охова жінка зелена, і діти, сказано — все, все. А за наймичок в Оха мавки — такі зелені, як рута!»)

—?Як Ох учив наймита працювати? Хто допоміг батькові впізнати сина? Кого чи що він уособлює? (Спалював, а потім воскрешав живлющою водою. Білий дід. Дід уособлює Добро, співчуття, милосердя.)

—?Яким чином син допоміг батькові стати заможнішим? (Перетворювався на хорта, сокола, коня. Пани його купляли, а він потім тікав.)

—?Чому син знову опинився в неволі й завдяки чому звільнився? (Батько не послухався поради сина й продав коня, на якого той перетворився, з недоуздком.)

—?Які реальні деталі вам здалися фантастичними? («Царівна шмаття пере», «цар довго морщився, що за простого оддає свою дочку, а далі порадився цар, та взяли їх поблагословили та й подружили».)

--Як Оху вдалося перевиховати парубка ( зачитати уривок з тексту )

--Хто допоміг батькові врятувати сина від Оха

Чим закінчується казка?

(Цар довго морщився: "Як то за простого парубка оддати свою дочку?!" А далі порадилися-та взяли та й одружили їх, та таке весілля справляли, що увесь мир скликали!)

3.2 Вибіркове читання казки в особах з використанням засобів виразного читання для передачі поведінки та вдачі своїх героїв:

- епізод розмови батька з охом;

-епізод, коли батько зустрів у лісі діда у білому одязі;

- епізод розмови батька і цигана

-- інсценізування розмови царівни і Оха

3.3 Характеристика дійових осіб.

Якими ви уявляєте зовнішність героїв казки? За якими деталями? (Зовнішність передається через мову та вчинки героїв казки: в уяві постають типові образи селян, пана, української дівчини)

Якими рисами характеру наділений Ох, батько, син,царівна? Як про це сказано у тексті?

3.4 Гра «Моя порада»

-- Уявіть себе на місці головних героїв твору, дайте один одному поради, які допоможуть у житті.

3.5 Проблемно – пошукове завдання.

Знайди у тексті підтвердження або заперечення таких прислів'їв: Від лихого поли вріж та тікай.Добре говорить, а зле творить. Добре роби, добре й буде. За науку — цілуй батька й матір у руку. Без діла жить — тільки небо коптить. Без охоти нема роботи. Щоб рибу їсти, треба в воду лізти. Працює, як чорний віл. Добре роби - добре й буде.

4. Робота з таблицею «Реальне і фантастичне в народній казці "Ох”».

V. Закріплення знань, умінь та навичок учнів.

1. Гра «Магніт». (за варіантами)

- Які слова «притягуються» до слова «добро»?

(З поданих слів діти вибирають необхідні і прикріплюють до слова

«добро». )

Допомога, уважність, ненависть, співчуття, злість, байдужість, піклування, заздрість, вдячність, милосердя, жадібність, любов, чуйність.)

- Які слова «притягуються» до слова «праця»?

(З поданих слів діти вибирають необхідні і прикріплюють до слова«праця»)

Корисна, радісна, активна, безкорислива, безсмертний, вдячна, продуктивна, важка, виснажлива, марна, даремна.

2 Тести

1. Убогий з жінкою жили:

а) у великому містечку;

б) умаленькій хатинці;

в) колись-то давно, не за нашої пам'яті;

г)на берегу річки.

2. Подружжя мало:

а) двох синів;

б) сина і доньку;

в) одну доньку;

г)одного сина.

3.Батьки оддали сина вчитися:

а) у кравці;

б) у малярі;

в) у гончарі;

г) у пекарі.

4.Що промовив батько, присівши на пеньок:

а) ой;

б) ах;

в)ох;

г)еге.

5. Як звали діда, що раптово з'явився з-під пенька?

а) Ох!;

б) Ах!;

в) Ух!;

Г) Ой!

6. Ким представився лісовий дід:

а) лісовиком;

б)водяником;

в)гномом;

г)лісовим царем.

7.Що запропонував Ох батьку?

А Знайти сину гарну роботу в іншому царстві;

Б повернутись додому;

В найняти його сина;

Г одружити хлопця.

8. Скільки разів Ох підпалював парубка:

А) 1;

Б) 2

В)3;

Г)4.

9.Хто допоміг батькові визволити сина від Оха:

а) старенька бабуся;

б) мати хлопця;

в) старий дідусь;

г) товариш хлопця.

10. У кого перекинувся Ох, щоб обдурити батька?

а) удівчину;

б) у пана;

в) у діда;

г) у цигана.

11. Щозробила царівна з перснем:

а)віддала купцю;

б) подарувала батькові;

в)загубила;

г)кинула на землю.

12 Чим закінчилася казка?

а) Ох зачарував юнака навічно залишатись у подобі тварини;

б) хлопецьутік додому й щасливо почав жити із батьками;

в) парубок навічно залишився у наймитах в Оха;

г) парубок одружився з царівною.

VI.Підбиття підсумків уроку

VII.Домашнє завдання

1. Навчитись виразно читати за особами улюблений уривок казки.

2. Прочитати і дати відповіді на запитання після тексту.

 

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів