План конспект Урок № 18. Виразне читання епізодів казки «Фарбований Лис»
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 26-11-2014, 21:15

Урок № 18. Виразне читання епізодів казки «Фарбований Лис»

Мета:вдосконалювати вміння і навички школярів щодо виразного читання, зокрема тексту прозового твору І. Франка «Фарбований Лис»; з'ясувати особливості виразності, її роль у сприйнятті змісту твору, характеристиці його персонажів; розвивати творчі здібності учнів, культуру зв'язного мовлення, артистизм, пам'ять, логічне мислення, увагу; формувати кругозір; виховувати почуття поваги до художньої літератури, пізнавальний інтерес до навчальної діяльності; любов до творців української класики.

Тип уроку:застосування знань і формування вмінь.

Обладнання:портрет І. Франка, текст казки «Фарбований Лис».

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.Перевірка домашнього завдання

Учні зачитують свої листи до Лиса.

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчання.

1.Поняття виразного читання. Засоби виразного читання. Матеріал для вчителя щоб коротко пояснити учням про засоби виразного читання

Виразне читання — це мистецтво відтворення в живому слові думок, почуттів, настроїв, переживань, якими насичений художній твір. У процесі такого читання виявляється особисте ставлення виконавця до виконуваного ним твору, відчувається його виконавський намір, який виливається в діяння словом (словодію). Засоби виразного читання:

• техніка читання;

• логічний наголос;

• паузи;

• сприйняття-розуміння;

• бачення і реакція;

• ставлення читця до твору;

• мета читання та інтонація;

• зв'язок з аудиторією.

Вимоги до читця

Мистецтво виразного читання вимагає :

• образного мислення й емоційної збудженості

• здатності переключатися з одно психологічного стану в інший

• вміння володіти собою та слухачем;

• бездоганного володіння технікою мовлення;

• знання законів музики мови;

• невпинного розвитку і поліпшення художнього смаку та художніх здібностей.

«...відчуття красивого та художнього не визначиш у сухій формулі. Вони потребують почуття, практики, досвіду, власної допитливості та часу»,— зазначав К. Станіславський.

«Навчити дитину виразно читати твір — значить дати їй у руки ключ до пізнання й осмислення краси та змісту художнього слова»,— писав Б.Буяльський.

Техніка читання

Знайомимо учнів з процесом дихання та його роллю у творенні звуків, з дикцією і найхарактернішим відхиленням від літературної норми (враховуючи мовне, діалектне оточення дітей). Підліткам слід знати, що органи дихання у них ще остаточно не сформовані і в майбутньому спостерігатимуться певні зміни, зокрема глибшим стане дихання завдяки збільшенню грудної клітки і місткості легень. Учитель показує дітям, яким має бути правильне дихання.

Виразне читання дітей у класі, читання для слухача привчає їх володіти своїм голосом, змушує звертати увагу на кожне слово і вираз; Уміло володіючи голосом, учитель доносить до учнів свої думки, почуття, ідеї у всій їхній повноті.

2.Виразне читання уривків казки за ролями (оповідач, Лис, звірі), починаючи від слів: „Тоді Лис перший заговорив до них ласкаво..." до слів „Пішли дні за днями".

б) Обговорення прочитаного:

— Як ви почували себе в ролі?

— Що відчули звірі, почувши цю розмову?

— Що відчув Лис? Як він поводився в цій ситуації?

3.Вправа „Аналіз ситуації".

Знайти і прочитати рядки, в яких розкривається життя звірів за царювання Лиса. Подумайте, про що свідчать ці рядки?

Підсумок учителя. Саме в цьому уривку автор розкриває нам головну думку казки — бажання вищого жити за рахунок нижчого. І. Франко навмисне називає правління свого героя „добрим", „справедливим", „м'якосердним". Але це добро фальшиве, бо далі автор пише: „Хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не вигравав справи". Удавана добрість Лиса насправді є замаскованою байдужістю до підлеглих. Задовольнивши свої потреби, він не цікавився долею звірів. У цій казці змальовано найосновніші риси тиранії. Тиран — це „Великий егоїст", який править незаконними методами з допомогою насильства. У цьому теж полягає алегоричний зміст казки. А тираном у ній виступає Лис Микита.

ІV. Підсумок уроку.

• Чому виразне читання — це мистецтво? Обґрунтуйте відповідь.

• Яке значення мають розділові знаки під час виразного читання?

• Вмотивуйте, чому інтонація є головним засобом донесення до слухачів змісту твору, його підтексту, настрою.

V. Оцінювання навчальних досягнень учнів

VІ. Домашнє завдання.

Скласти характеристику Лису. Намалювати малюнок улюбленого епізоду казки.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів