План конспект Урок №26. Морально-етичні проблеми в казці Ганни Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 14-12-2014, 00:26

Урок №26. Морально-етичні проблеми в казці Ганни Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети
Мета: продовжити знайомити
учнів з творчістю дитячої письменниці, зі змістом повісті-казки;  поглибити вміння учнів характеризувати героїв та їхні вчинки, визначати морально-етичні проблеми твору; формувати вміння  аналізувати вчинки інших та власні; розвивати вміння робити висновки; виховувати прагнення доводити усі розпочаті справи до кінця; сприяти вихованню позитивних рис характеру, прагнення робити добро.

Тип уроку: комбінований
Обладнання:  портрет письменниці, ілюстрації,  текст повісті-казки.

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка д/з.

Заповнити таблицю

Фантастичне

Реальне

 

 

 

 

 

  1. Слово вчителя         

    Сьогодні до нас на урок завітав той, хто знає про країну Недоладію все, адже саме він її створив. Здогадалися хто це? Так, це Недочеревик. Незабаром він всіх нас перенесе до своєї казкової країни, але щоб туди потрапити, ми повинні виконати його завдання.
    Гра «Лови помилку». Прочитайте цитати з повісті-казки, знайдіть та виправте помилки.
          
    «…Знаєш, що це за країна? Звичайно, не знаєш! – поспіхом сам собі відповів Недоладько. Тут живуть усі доведені до ладу справи!» (не доведені).
    «…А ти знаєш, чому я боюся свого Першого Недорадника? Бо він зазіхає на мою корону! – плаксиво сказав Недороль Десятий. – Мене рятує тільки те, що у нього немає рук» (голови).
    «…- Цікаво, чи всі бажання тут виконуються? – голосно промовила Аля. Їй дуже захотілося сметани» (морозива)
    «… Інструкція № 12. Як перенестися до країни Недоладії. Рівно о 16 годині, коли хвилинна стрілка затулить годинну, стати перед годинником…» (12 годині)
    3. Виконання тестових завдань

1.Носієм добра в казці виступає А. Недороль;  Б. Недоладько;  В. Недочеревик.

2.Носієм зла виступає у творі А. Недорадник;  Б. Недождень; В. Недоборода.

3.У словах «… в руках у гвардійців була дивна залізяка, загострена з одного кінця»йдеться про А. спис;  Б. виделку;  В. годинникову стрілку.

4.Будинок Недочеревика був  А. наче ножем перерізаний навпіл;  Б. навколо нього височіли купи недороблених речей;  В. увесь перекошений і кривулястий.

5.Недорадник ходив у лицарському шоломі, бо  А. мав дуже негарне обличчя;  Б. так вимагав етикет Недоладії;  В. у нього не було голови.

6. Аля потрапила до будинку Недочеревика, бо  А. він сам впустив дівчинку; 

Б. намалював пальцем двері;  В. залізла у вікно.

7.Алі вдалося повернутися додому, бо вона  А. допомогла багатьом недоладцям;  Б. знищила злого Недорадника;  В. забрала з собою мешканців країни.

8.Одразу після повернення дівчинка А. довишивала рушничка;  Б. домалювала Недораднику голову;  В. розповіла про свою пригоду друзям.

ІV. Оголошення теми  та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
- Молодці! Ось і відкрилися перед нами двері країни Недоладії, але щоб туди потрапити всім, треба проказати із Недочеревиком чарівні слова:
Недо-роби!
Недо-пиши!
Недо-почни!
Недо-лиши!
І недо-їж!
І недо-пий!
І в Недоладію
Мерщій!
V.  Опрацювання навчального матеріалу

  1. Мозковий штурм

       -  Подумайте і скажіть, які події казки вам найбільше сподобалися. Чому? (учні роздумують над питанням та дають свої відповіді);

    - Подумаймо, про що розповідається у творі? Та чого він нас навчає? (учні дають відповіді). Тож скажіть, якою буде тема та ідея повісті казки.

    (Тема:змалювання цікавих пригод дівчинки Алі в незвичайній країні Недоладії, де живуть усі недороблені справи. Ідея: возвеличення щирої, сердечної дружби, дбайливого ставлення до свого життя, до інших людей, наполегливості в досягненні поставленої мети.)

    2. Робота над змістом повісті-казки. Бесіда.

  • Хто така Аля?

  • Як ми вперше з нею знайомимося?

  • Про яку рису Алі читач дізнається з перших сторінок повісті?

  • Знайдіть і зачитайте портрет Алі.

  • Яка ж це країна – Недоладія? Опишіть її.

  • Опишіть місто Недоград.

  • Хто є мешканцями країни Недоладії? 

    • Чому і як Аля потрапила до Недоладії? Чи було це справедливо, на вашу думку?

    •  3 ким потоваришувала Аля в дивній країні? Знайдіть у тексті опис її друга.

    • Опишіть місто Недоград. Чому воно було таким на вигляд?

    • Охарактеризуйте правителя країни — Недороля Десятого. Це добрий чи поганий персонаж казки? Чому ви так уважєте?

    • Яку історію розповів Недороль про Першого Недорадника? Чому він рубав голови?

    •  Знайдіть у тексті інструкцію «Як перенестися з країни Недо¬ладії». Що потрібно було зробити для цього? Чи виконала Аля всі умови?

    • Хто допоміг Алі втекти із в’язниці? Опишіть цього персонажа.

    • Як Алі вдалося полагодити годинника? Хто їй допомагав? Де вона дістала деталі, яких не вистачало?

    • Чому недоладяни не захотіли тікати з дивної країни? Чи правильно вони вчинили?

    • Що сталося з країною після того, як Аля повернулася додому? Як вона врятувала недоладян від Першого Недорадника?

      3.      Тренінг «самий найкмітливіший»

      Пригадайте, які справи треба було завершити в казці, щоб:

      ? звільнити країну від Першого Недорадника ... (домалювати йому голову);

      ? зробити приємне бабусі... (довишивати рушника);

      ? допомогти недоладянам... (домалювати те, чого не вистачало);

      ? повернутись додому... (полагодити годинник);

      ? зробити з Недолалька звичайного хлопця... (домалювати йому ухо, виправити обличчя);

      ? бути гарним перед поверненням додому... (доплести косу).

4. Складання асоціативного куща «Морально-етичні проблеми в повісті-казці» (учні називають, записують біля дошки по черзі та коментують проблеми)http://osvitavolovets.mirshkol.com/uploads/editor/5037/467530/blog_/images/risunok1.png
5.  Характеристика персонажів твору
5.1. Характеристика образу Алі
      

Аля до того, як потрапила в країну Недоладію

Аля після повернення додому з країни Недоладії

груба

ввічлива

ніколи не закінчує розпочату справу до кінця

товариська

запальна по відношенню до рідних

не залишає справи на потім

нечепура

врівноважена

 

здатна на співчуття

 

турботлива

Складання сенкану

Учитель ділить клас на дві групи. Учні складають сенкан.

I група (складає сенкан, якою Аля була спочатку).

1.                Аля.

2.                Неохайна, лінива.

3.                Недороблює, не слухає, не виконує.

4.                Аля недороблює свої справи.

5.                Нечупара.

II група (складає сенкан, якою Аля стала після повернення з Недоладії).

1.                Аля.

2.                Охайна, відповідальна.

3.                Працює, виконує, встигає.

4.                Аля відповідає за свої вчинки.

5.                Відповідальна дівчинка.

5.2. Характеристика образу Недоладька

(Учні самостійно підбирають цитатний матеріал за планом характеристики на слайді)

-Характер;
- опис зовнішності;

- ставлення до Алі;

- яким стає в кінці твору;

- ставлення до Недоладії.

5.3. Характеристика образів Недороля Х та Першого Недорадника

(за варіантами)
                                Недороль Х
- Боїться І Недорадника;
- неохайний;
- любить їсти ліщинові горішки;
- уміє грати на музичних інструментах;
- щиросердний;
- самотній;
- веде себе зовсім не як король;
- влаштувався працювати нічним сторожем.
                     Перший Недорадник
- злий, хижий;
- жорстокий;
- хитрий;
- носить шолом, так як не має голови;
- мріє стати королем країни Недоладії,
- коли Аля його домальовує – зникає з Недоладії і зараз висить домальований у неї над столом.
VІ.  Закріплення знань, умінь і навичок
1. Самостійна  робота над заповненням таблиці «Герої з добрими та злими рисами характеру»

(У цей час звучить музична композиція Наталії Май «Добра пісенька» )
Герої з добрими рисами характеру                  Герої зі злими рисами характеру

- Недоладько                                                           - Перший Недорадник
- Аля
- Недоладці
- Недочеревик
- Недороль Х
- Недопопелюшка

  1. Бесіда:

  • Чи завжди ви доводите до кінця розпочату справу?

  • Як ви ставитесь до тих, хто полишає діло на середині?

  •  Чи були у вашому житті випадки, коли ви мали неприємності через незакінчену справу? Наведіть приклади.

VІІ. Підсумок уроку

VIII. Домашнє завдання

Скласти і написати власне продовження казки.

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали