План конспект Урок №30. Урок літератури рідного краю №2. Повість В. Д. Слапчука «Бджолиний бог і Бджоленятко»
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 30-12-2014, 22:28

Урок №30. Урок літератури рідного краю №2. Повість В. Д. Слапчука «Бджолиний бог і Бджоленятко»

Мета: зацікавити пятикласників творчістю волинського поета, прозаїка, критика В. Слапчука;  розкрити неповторний світ дитинства в повісті «Бджолиний Бог і Бджоленятко»; дати характеристику головних героїв; розвивати уяву; образне мислення; уміння узагальнювати, робити висновки, вирішувати проблемні ситуації; виховувати повагу до праці.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка книг для дітей В. Слапчука; ілюстрації до твору, портрети письменника, карта Волинської області.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Учитель. Наш урок особливий тим, що це урок літератури рідного краю. Ви уже мали нагоду ознайомитись з творчістю багатьох митців, що представляють різні регіони України. А кого з наших волинських письменників можете назвати? Якими творами вони вам запам'ятались?

III. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

  1. Слово вчителя

    Повідомлення про життєвий і творчий шлях письменника

На екрані — фотографії письменника.

—      Подивіться на ці фото. Чи є між ними щось спільне? Ці фото В. Слапчука зроблені в різний час його життя. Серйозний, замислений, стомлений погляд. Він не любить розповідати про своє життя багато, але якщо доводиться, то робить це з усмішкою.

—      Гляньте на карту Волині. Знайдіть на ній Горохівський район.

—      Саме тут, у селі Новий Зборишів і народився 1961 року В. Д. Слапчук. Ось як він сам згадує про це:

«Сніг трохи йшов, трохи падав. Народ сидів по домівках, грівся біля печі і рахував дні: до Нового року лишалося тиждень і два тижні — до Різдва. Куті того Різдва мені ще не довелося покуштувати. Ніхто в селі не лишався осторонь від виховання майбутнього письменника. Позаяк переважали методи непедагогічні, то й успіхи не забарилися. Усім колгоспом вивели мене на велику дорогу, і аби йшов у люди. Подалі від села. Звідси, з рідного села, мама провела мене до війська. Розлучався з селом і мамою легко, усмішкою витирав мамині сльози. Залишав домівку лише на строк служби, а виявилося, що назавжди. Більше я не переступив порога рідної хати».

Сподіваюсь, вам доводилось чути вислів «воїн-афганець». Доля тих, кому випала «честь» побувати в Афганістані, дуже сумна: небагатьом вдалося повернутись здоровими і неушкодженими, багатьом не довелось повернутися зовсім. А Василь Слапчук повернувся, але на все життя прикутим до інвалідного візка.

Йому вистачило мужності не зневіритись, не впасти у розпач, а навпаки, подивитись на життя під іншим кутом зору: «Де мед, там і жало». Запам'ятайте його таким.

—      Перенесіть у свої зошити інформацію про поета, яку вважаєте важливою і хотіли б запам'ятати.

—      Про себе Василь Слапчук говорить так: «Мені завжди хотілося писати для дітей, я роблю це із задоволенням, але так складається, що доводиться займатися «дорослими» справами, а дитячі історійки щоразу відкладаються на пізніше. Я почуваюся боржником перед своїм старшим сином Іваном, він виріс, а оповідки, які я вигадав для нього, окрім однієї (про дідуся), так і не зафіксовані на папері. Сподіваюся, мій молодший син Дмитрик буде мені спонукою для відпрацювання давніх боргів і надихатиме на нові задуми та їх реалізацію. А решта залежить від видавців і читацької аудиторії»

Для дітей письменник створив такі книги:

1.       Гарний настрій. — К., 1991.

2.       Йшов їжак бережком. — Дубно, 1992.

3.       Зелений ведмедик. — Львів, 1993.

4.       Миколаєва ніч. — Луцьк, 2004.

5.       Окраєць хліба. — Луцьк, 2005.

6.       Риба під парасолем. — К., 2005.

7.       Бджолиний Бог і Бджоленятко. — Луцьк, 2009.

  1. Робота над повістю.

    Бесіда:

  • Чому повість має таку назву?

  • То хто ж він, Бджолиний Бог, і хто його маленьке Бджоленятко?

    Мед — це життя, у якому завжди є місце для певних випробувань, ускладнень, труднощів, які своєрідним жалом.

    Цей вислів адресований нам, читачам, від людини, яка добре знає ціну солодкому медові під назвою «життя».

Епіграфом до свого твору Василь Дмитрович взяв слова сучасного турецького письменника Орхана Памука: «У щасливі миттєвості, яких було так багато в моєму дитинстві, я відчував щасливим не «себе», а весь світ — добрий, прекрасний, сонячний».

—      Отже, шановні читачі, чи сподобались вам герої твору?

—      Визначте жанр цього твору. Свою думку доведіть.

  • Визначте композицію твору.

—      Враженнями про кого ви хочете поділитися найперше?

Якщо діти захочуть поговорити спершу про Миколку, то хід бесіди можна вибудувати за такими запитаннями:

•        Де, у якій сім'ї жив Миколка?

•        Що каже про хлопчика мама? («Розумний у неї син...»)

•        Що думає про Миколку дідусь? («Чому вони знають більше від нас?»)

Завдання

•        Серед запропонованих характеристик записати в зошити ті, які відповідають вдачі Миколки. Свою думку довести цитатами з тексту. Характеристики Миколки: життєрадісний, бешкетник, невихований, мрійник, зухвалий, вигадник, жорстокий, добрий, жадібний, з почуттям гумору, безвідповідальний, допитливий, живе в гармонії з природою.

•        Як характеризує Миколку ситуація, де він питав у мами, коли ж у нього крила виростуть, як у того дядька, що допомагав йому, коли він у Сусів льох провалився?

Робота з текстом

•        На кого Миколка так хоче бути схожим і чому! І (На дідуся)      )

•        Ким був дідусь для Миколки? (Найбеззаперечнішим авторитетом у всьому.)

—      Діду, а ви справжній дід?

Дід трохи здивований такою постановкою питання.

—      Щонайсправжнісінький,— каже твердо. Він і справді не схожий на діда, йому ледь за п'ятдесят, він моложавий і підтягнутий, як відставний військовий офіцер (війну дід пройшов рядовим бійцем), рухи його тіла легкі й точні. Хлопчикового діда навіть дядьком ніхто не кличе, оскільки він — особа офіційна: головний зоотехнік. Позаочі його й звуть усі зоотехніком. Або за прізвищем — Корнелюком. А при спілкуванні - Павловичем».

•        Малий його любив чи боявся? (Дуже любив, в усьому хотів догодити: «дідусь до війни не курив і я не буду курити до війни».)

•        А ким був дідусь для бджіл? (На питання малого, чого його не кусають бджоли, відповідав: «Бо я — їхній бог»; «Він поводиться і розмовляє так, як і належить богові».)

•        Поясніть ситуацію: «Дід усміхається. Коли він затримує свій погляд на внукові, його душа відпочиває. Зазвичай мовчазний, із малим він розбалакується, знаходячи з ним спільну мову. Навіть той, хто знає його багато років, був би вельми подивований, підслухавши їхні розмови».

•        Звідки така серйозність по відношенню до внука? (« — Ти вроджений пасічник, — каже дід».)

•        А хто ж може бути пасічником? (Прогнозована відповідь дітей, віднайдена на сторінках повісті: «Пасічник не той, хто любить мед, а той, хто не боїться жала».)

  1. Учнівська презентація «Що ми знаємо про бджіл?»

  2. Перегляд-аналіз навчального проекту «Чи легко бути «бджолиним» богом»?

    Назва проекту  Чи легко бути «Бджолиним богом»?

  • Якими якостями треба володіти, щоб стати богом для бджіл — високоорганізованої, надзвичайно мудрої спільноти комах?

       3 чим асоціюється слово «мед»?

       Де живуть бджоли?

        Що люблять ці комахи? Чого не люблять?

       Чи кожна людина може бути пасічником ?

       Як організувати своє життя, щоб з маленького бджоленятка не виріс трутень?

    Стислий опис проекту

    Проект із української літератури для учнів 6 класу за книгою В. Слапчука «Бджолиний Бог і Бджоленятко»       У ході проекту учні розвиватимуть творчу уяву, фантазію, асоціативне мислення; навчатимуться спостерігати за природними об'єктами, описувати власні враження. Важливим є вміння працювати в команді й враховувати думки інших у розв'язанні поставлених завдань

    Учні на уроках та в позаурочний час спробують допомогти головному героєві повісті Василя Слапчука Миколці подружитися з бджолами на пасіці його дідуся.

    Для цього учні будуть досліджувати особливості професії пасічника, дізнаються, що бджоли не лише вміють збирати мед, але й є високоорганізованою спільнотою комах.

    Під час роботи учні застосують знання з української мови та літератури, природознавства, трудового навчання, математики, інформатики

  1.  Закінчіть речення:

Миколка, коли виросте, мріє стати... Якими якостями повинен володіти Миколка, щоб стати «бджолиним богом»? (Взірцем чистоти, порядку, бережливості, надзвичайної працездатності, гармонії у стосунках з оточуючими і з природою...)

  1. Складання сенкану до образів діда та Миколки.

IV. ПІДСУМКИ УРОКУ

Як ви розумієте назву твору? Який художній засіб покладено в основу заголовка повісті?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

Написати твір-мініатюру «Якою людиною виросте Миколка?»

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів