План конспект Л. Костенко. Коротка розповідь про письменницю. «Кольорові миші»
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 4-03-2013, 09:50

Л. Костенко.Коротка розповідь про письменницю. «Кольорові миші»

Мета:  стисло ознайомити учнів із життям і творчістю Л. Костен­ко; проаналізувати її поезію «Кольорові миші», звертаючи увагу на ідейно-тематичне спрямування твору, алегорич­ність образу кольорових мишей, охарактеризувати об­раз Анни; активізувати словник учнів; розвивати вміння виразно, вдумливо читати і коментувати поезію; робити висновки, раціонально використовувати навчальний час; виховувати почуття пошани до творчості Л. Костенко, лі­тератури як мистецтва; прищеплювати прагнення зберегти риси неординарної особистості. Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Л. Костенко, бібліотечка її творів для дітей, дидак­тичний матеріал (тестові завдання, картки); виготовлені учнями різнокольорові миші.

ХІД УРОКУ

Організаційний момент

Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями:

Дайте визначення алегорії як художньому прийому. Наведіть при­клад. (Алегорія (гр. аілогіа — іномовлення) — вид метафори, троп, у якому абстрактне поняття яскраво передається за допомогою кон­кретного образу. Наприклад, у казках Лисиця уособлює хитрість.)

Що являє собою поезія як літературний жанр? (Поезія — невеликий художній твір у віршах)

Чим одна людина відрізняється від іншої? Чи є схожі люди між со­бою?

Що ви знаєте про мишей як живих істот? Як можна позбавитися шкідників?

Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі.

Л. Костенко

Можна жить, а можна існувати, Можна думать — можна повторять, Та не можуть душу зігрівати, Ті, що не палають, не горять.

В. Симоненко

1. Розповідь про л. Костенко (матеріал для вчителя)

ЛІНА ВАСИЛІВНА КОСТЕНКО

(народилася в 1930 році)

Якось, розповідаючи про чергове громадське зібрання, один із його організаторів підкреслив, що в ньому брала участь ворохобна Ліна Кос­тенко. Що означає слово «ворохобна»? Словник тлумачить його як «не­покірна», «бунтівна», «бентежна». Кажуть, що ці епітети досить точно характеризують Л. Костенко.

Народилась Ліна Василівна у містечку Ржищеві на Київщині в учи­тельській сім'ї. Батьки майбутньої поетеси були людьми високоосвіче­ними, порядними. Батько знав дванадцять мов, добре орієнтувався у всіх навчальних предметах і викладав їх у школі.

Коли дівчинці минуло шість років, сім'я переїхала до Києва. Тут ще зовсім дитиною застала її війна. «Я писала мало не осколком великі бук­ви щойно з букваря...», — скаже поетеса про ті тяжкі роки. У Києві Ліна закінчила середню школу, вчилася у Київському педагогічному інституті. У п'ятдесятих роках із відзнакою закінчила Московський літературний інститут ім. О. М. Горького.

Писати вірші Л. Костенко почала з дитинства, друкувати — з шіст­надцяти літ. Перша збірка «Проміння землі» вийшла у 1957 році, че­рез рік — «Вітрила», у 1961 році — «Мандрівки серця». Потім з'явилися книги поезій «Над берегами вічної ріки», «Неповторність», «Сад нета­нучих скульптур».

На своєму літературному шляху довелося Ліні Костенко пережити майже п'ятнадцятилітнє невизнання її як митця. Це був сумний період як у житті письменниці, так і в історії української літератури взагалі. Але й тоді вона писала. Писала й складала в шухляду. Не зламалася, не зневі­рилася, не занепала духом, а шліфувала своє поетичне слово. Так залягла в письмовому столі «Маруся Чурай», бо «недосконала», «невиразна...»

Пригадується у зв'язку з цим трохи дивний випадок. Проходив пле­нум правління Спілки письменників України з питань поезії. Молодий літератор перевіряв запрошення учасників пленуму. І ні за що не хотів пропустити без запрошення жінку, яка виявилася Ліною Костенко. Він просто не знав її, талановиту письменницю, творчу особистість.

Поверненням Ліни Костенко стала книжка поезій «Над берегами вічної ріки», а потім з'явилася «Маруся Чурай». Вона вмить зникла з книгарень, хоч і вийшла стотисячним тиражем.

За історичний роман у віршах «Маруся Чурай» та збірку поезій «Неповторність» письменниці було присуджено Державну премію імені Т. Г. Шевченка.

Ліна Костенко видала збірку віршів для дітей «Бузиновий цар». У Ліни Василівни гарна сім'я, талановита дочка Оксана Пахльов- ська — літературознавець, автор статей з проблем літератури Італії, пе­рекладачка багатьох італійських та іспанських поетів, автор збірки пое­зій «Долина храмів».

Із болем у серці сприйняла Л. Костенко звістку про Чорнобильську катастрофу і всі ці роки вносить свою частку у ліквідацію наслідків ава­рії. Вона вже кілька разів їздила до Чорнобиля, у тридцятикілометрову зону. Нею створений документальний фільм «Чорнобиль. Тризна», на­писана повість про цю трагедію людства.

2. Робота над аналізом поезії Л. Костенко «Кольорові миші».

Виразне читання поезії з коментуванням.

Тема: зображення давніх часів, коли людей страчували за будь-яке чаклування, та звинувачення Анни в тому, що вона з багряного листя робить мишей.

Ідея: засудження тих, хто за індивідуальність, творчу думку переслі­дує людину, звинувачує і виносить вирок на страту.

Основна думка: кожна людина, навіть якщо вона ще маленька, — то неповторна індивідуальність, особистість. І шлях кожної людини — то ще й шлях до самоствердження.

Ідейний зміст поезії.

У творі йдеться про дівчинку Анну з «шістсот якогось року», яку судять у Вишгороді за дивний «гріх»: з багряних кленових листочків «вона роби­ла ... кольорові миші», як повідомляє суд сусід-скаржник. Від тієї забави немає спокою, каже сусід: «чаклунка Анна збила з пуття його дітей», які забули про свої цяцьки, адже тепер «вночі їм сняться миші кольорові».

Змальована кількома колоритними штрихами сцена суду оголює суть конфлікту й морального змісту вірша: зіткнулися неповторність і стандарт.

Власне, дівчинку Анну судять за те, що вона — з її незрозумілою для оточення яскравою фантазією — не така, як усі.

Фантастичне закінчення вірша змушує задуматися про вічні істини, про нас самих, нашу здатність протистояти уніфікації і насиллю над ін­дивідуальністю.

Жанр: філософська поезія.

Композиція.

Події минулого (шістсот якийсь рік) переносять читача у сучас­ність — переслідування інквізицією (судом) індивідуальності людини, її неординарної поведінки, мислення, творчості.

Експозиція: знайомство читача з давнім минулим, коли «...розважали стратами юрму..., палили відьом ... і не знали до пуття наук».

Зав'язка: сусід привів десятирічну Анну до суду, звинувачуючи її в тому, що вона з багряного листя виробляє кольорових мишей, і вони завдають моральної шкоди його дітям. Розвиток дії: суд над Анною.

Кульмінація: напруженість Анни в очікуванні вироку. Розв'язка: з'явився кольоровий кіт, який залив, викладений на папе­рі вирок чорнилом, що так і не був проголошений.

Обговорення змісту вірша за питаннями:

Які часи згадуються у творі? З якою метою поетеса звертається до давніх подій?

Хто такі відьми? Чи належать вони до нечистої сили?

Охарактеризуйте образ сусіда у творі. Що він уособлює?

Як у творі описана осіння пора року? Чи можна цей опис вважати пейзажем?

(Багряне листя, кілька тих листочків, останнє листя із кленових віт осіннє сонце, яблуко-недоквас, стояло в голих кленах у вікні)

В чому виявлялося чаклунство Анни? Як про це говориться у тво­рі? («Ото складе листочок до листочка, два рази хукне — так і побі­жать»)

Якої шкоди, на думку сусіда, завдавала Анна його дітям? Чи дійсно це так?

(Вони були нормальні і здорові, а ця чаклунка збила їх з пуття. Вночі їм сняться миші кольорові. Од тих мишей немає нам життя!)

Для чого сусід перед тим, як відповідати судді, хрестився до ікони?

Які питання ставили судді позивачів?

У чому суть моральної шкоди, якої завдала Анна сусіду?

З якою метою авторка змальовує події у творі в сірих тонах?

Як у творі за допомогою кольору використано прийом контрасту? (Сірий — кольоровий)

Поясніть алегорію образу кольорових мишей.

Про що свідчать останні рядки поезії? Чи буде ще Анна виробляти кольорових мишей?

Якими повинні бути судді? Що характерно для суддів, які описані в поезії «Кольорові миші?»

Чи переслідуються сьогодні в суспільстві вільна думка, творчість, ін­дивідуальність?

Як поводила себе Анна в суді? Що про це свідчить?

Зважаючи на те, що ви одного віку з Анною, то як би ви повели себе на суді?

Яке значення має поезія для нас? 2.9. Художні засоби вірша.

повторення: «кажу... кажу...»; «коли..., коли...»;

епітети: «розлючений сусід»; «багряне листя»; «осіннє сонце»; «голі клени»; «сірий день»;

метафори: «чаклунка збила ... з пуття», «кіт залив ... вирок».

V. Закріплення вивченого матеріалу за темою

1. Розв'язування тестових завдань

Які часи згадуються у творі?

а) Первісні; б) коли носили шпаги; в) виникнення Землі.

В якому місті перед судом предстала Анна? а) Ужгороді; б) Новгороді; в) Вишгороді.

Скільки років було Анні?

а) Десять; б) шістнадцять; в) двадцять два.

Хто привів Анну до суду?

а) Слідчий; б) сусід; в) натовп людей.

Доказом у звинувачуванні Анни були її:

а) багряне листя; б) неординарна поведінка; в) злочинні справи.

Яка пора року зображена у творі? а) Пізнє літо; б) осінь; в) весна.

Миші, яких Анна виробляла, були:

а) кольоровими; б) страшними; в) шкідливими.

Підсудність Анни порівнюється з такими подіями, що були характерні для давніх часів, коли:

а)         відьом палили при народі;

б)        кидали людей на розтерзання голодним тваринам;

в)        ув'язнювали людей на довічно.

Суддя зазначив, що життя — це:

а) «смисл існування кожного»; б) «справа без гарантії; в) «можливість людини реалізувати себе».

Шкода, завдана Анною, вважалася:

а) моральною; б) матеріальною; в) не визначеною остаточно.

Який колір переважав у суді? а) Чорний; б) сірий; в) білий.

Вирок суду у справі Анни залишився неоголошеним через:

а)         через не досить обґрунтоване звинувачення;

б)        відсутність свідків;

в)        те, що кіт залив чорнилом вирок на папері.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

2. Робота на картках Картка № 1

Поміркуйте, чи можна Анну віднести до представників нечистої сили. Власні думки обґрунтуйте, посилаючись на текст твору.

Доведіть свої думки стосовно того, чи можна вважати твір Л. Костен­ко «Кольорові миші» фантастичним.

Яке друге питання було надано суддею позивачу?

а)         «...вона із димаря вночі літала чи згасила зірку?»;

б)        «...вам ті миші згризли сухаря?»;

в)        «...чи прогризли миші у підлозі нірку?». Картка № 2

Для чого, на вашу думку, поетеса порівнює страту відьом і суд над Ан­ною? Особисті міркування вмотивуйте.

Чи могла, на ваш погляд, десятирічна Анна завдати шкоди сусіду, ви­робляючи кольорових мишей? Власну думку доведіть.

Скільки разів «хукнув писар на печать», закінчивши оформлення па­перу?»:

а) три; б) два; в) один.

Картка № 3

Обґрунтуйте, яке значення має закінчення твору? Що ж сталося з Ан­ною?

Вмотивуйте, як Л. Костенко намагалася довести у творі, що кожна лю­дина — неповторна.

Перед тим як відповідати на питання судді, сусід Анни повинен був:

а) перехреститися на ікону; б) оголосити клятву; в) підписатися у звинуваченні.

Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

Домашнє завдання

Знати зміст поезій Л. Костенко «Дощ полив», «Пісенька про кос­мічного гостя», підготувати малюнок на тему «Фантастичне у творах Л. Костенко».

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали