План конспект В. БЛИЗНЕЦЬ «ЗВУК ПАВУТИНКИ». ЗНАЧЕННЯ У ТВОРІ ОБРАЗУ ВЧЕНОГО АДАМА
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 4-03-2013, 13:39

В. БЛИЗНЕЦЬ.  «ЗВУК ПАВУТИНКИ». ЗНАЧЕННЯ У ТВОРІ ОБРАЗУ ВЧЕНОГО АДАМА

Мета:  охарактеризувати образ вченого Адама, пов'язуючи його з іншими персонажами твору; з'ясувати значення образу вченого; розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки; доводити свої судження; збагачувати словник шко­лярів; формувати їх естетичні смаки; виховувати почуття поваги до творчості В. Близнеця, любов до краси приро­ди рідного краю, до ближнього; цінувати дружбу, поряд­ність, взаєморозуміння; прищеплювати інтерес до наслід­ків власної праці.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: бібліотечка творів В. Близнеця, дидактичний матеріал (тек­стові завдання, картки).

Хід уроку

Організаційний момент

Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями:

Чи є у вас друг (подруга)? Що ви цінуєте в ньому (ній)?

Як і чим перевіряється справжня дружба?

Що вам подобається в Льоньці? Чи хотіли б ви мати такого друга як він? Відповідь вмотивуйте.

Що єднає повість В. Близнеця «Звук павутинки» і оповідання Г. Тю­тюнника «Дивак»?

Чому переважна більшість людей намагається організувати власний відпочинок саме на природі?

Завдання. За змістом твору В. Близнеця «Звук павутинки» дайте ви­значення слову «природа». (Прийом «Доміно»)

Наприклад: природа — річка Лопотуха, лелеки, килимок з трави гу­сятниці.

Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Основний зміст уроку

Прагніть насолоджуватись тим, що маєте.

Сенека

Ціна людини — її справи.

М. Горький

1. Аналізування розділів твору «Лікар Бусько», «За павутинкою»

Виразне читання. Переказування окремих уривків розділів.

Опрацювання розділу «Лікар Бусько».

Тема: зображення ролі правдивих навчальних історій, які розпові­дали Льонька і Адам один одному.

Ідея: уславлення всеперемагаючої сили волі, добра; співчутливо­го ставлення до ближнього; вміння долати труднощі власної хвороби і вірити в перемогу над нею (Адам).

Основна думка: людина створена на землі для добра, природа не прощає жорстокості; боротися — значить жити.

Сюжет.

Спостереження Льоньки за ластівками, які полюбляли гратися з Ба- куном.

Стара Сіроха покликала Льоньку до Адама. Друзі розповідають один одному правдиві історії: хлопець — про Бакуна; Адам — про Буська. Мрія і віра Адама подолати свою хворобу. «Йду на дно, а гребусь».

Композиція.

Експозиція: відвідування Льонькою хворого Адама. Зав'язка: розповіді друзів один одному правдивих історій. Кульмінація: страждання Адама через хворобу. Розв'язка: сподівання і віра вченого подолати свою хворобу.

Обговорення змісту розділу за питаннями:

Що спостерігав Льонька, перебуваючи неподалік від сарая?

Опишіть, як ластівка майструє своє гніздечко? («Носить із берега тугі клубочки грязюки, і не простої грязюки, а добре змішаної з трав'я­ними коріннями, з волокном, принесе в хлівець і спритно клеїть, дзьобом примазує ті віхті до сволока. Гляне збоку на свою роботу й защебече: радіє, що в неї ловко виходить. А й справді, ловко. Спершу наче підкову чи скибку місяця виліплює, потім — гаманець, а далі рядок за рядком вивершує гніздо, схоже на маленьку корзинку. Висохне гніздо, стане аж біле, роками висить під стелею — не розвалюється»).

Охарактеризуйте цю пташку (ластівки — птахи сімейства вороб'їних; довжина 10—23 см, нараховується приблизно 79 видів; широко розпо­всюджені, серед них — воронок, касатка; гніздяться в населених пунк­тах; винищують мух та інших шкідливих комах)

Яким чином ластівки грали з Бакуном? Розкажіть про це.

Чому в Глипи обгоріла хата? Як це характеризує її господаря?

Для чого на подвір'я до Льоньки завітала баба Сіроха?

Як Адам зустрів Льоньку? Про що це свідчить?

Чому вчений зацікавився пригодою, яка сталася з Бакуном? Через що Льонька не хотів розповідати про неї Адаму?

Яку історію розповів хлопець Адаму про Бакуна? Чим пояснити те, що мати з Льонькою не змогли потрапити на прийом до лікаря?

Як хлопець сприймав те, що Адам регулярно пив порошки?

Яку бувальщину повідав учений Льоньці?

За що лелеки полюбили бабу Груню?

Чому Буська було названо лікарем?

Чим пояснити те, що баба Груня з допомогою лелеки намагалася ви­значити погоду?

Для чого Льонька теж хотів мати лелек?

Чому хлопець відчував свою провину перед Адамом за його здо­ров'я?

Що обіцяє Льоньці Адам і чого він навчає хлопця? 1.3. Робота над розділом «За павутинкою».

Тлумачення слова «павутинка».

Павутинка — легка сітка з тонких волокон, утворених з клейкої рі­дини, яку виділяють павуки та деякі інші членистоногі тварини, а також окрема нитка такої сітки.

Завдання. Поясніть фразеологізм: обплести павутиною. (Те, що за­важає кому-небудь вільно жити, діяти)

Тема: розкриття краси павутинки, міцної дружби Льоньки і Ніни.

Ідея: заклик до розуміння природи, оберігати і цінувати її.

Основна думка: тільки добра, чуйна, лагідна людина здатна осмис­лено сприймати природу-матінку.

Сюжет.

Зустріч Льоньки і Ніни. Хлопець дізнається від Ніни, що то вона до­помогла Бакуну врятувати життя. Друзі відвідують печеру, грають у кре­мінці, спостерігають за рухом павутинки. Прощаючись з Ніною, Льонь- ка просить, щоб вона приїжджала наступного разу.

Турбота матері про те, що її син постійно перебуває самотнім.

Композиція.

Експозиція: наступна зустріч Льоньки і Ніни. Зав'язка: прогулянка друзів у печеру.

Кульмінація: насолода, яку отримали Льонька і Ніна від спостере­ження за павутинкою

Розв'язка: відчуття радості Льонькою від спілкування з Ніною, при­родним середовищем.

Опрацювання ідейного змісту розділу за питаннями:

Як Льонька сприйняв приїзд Ніни?

Що дізнався хлопець від Ніни про допомогу Бакуну?

У чому була особливість гриба, який Ніна показала Льоньці?

Яку красу побачили друзі під час відвідування печери?

Чим, на думку хлопця, було небезпечним перебування у печері?

Розкажіть, як Льонька і Ніна грали у кремінці.

Що побачили друзі, перебуваючи на Хіврі?

Яким чином Ніна витягла з нірки павучка-хрестовика?

Які відчуття були у друзів під час спостереження ними за павутин­кою?

Чому мати хвилювалася за Льоньку?

Як людина сприймає самотність?

Чи буває людина самотньою в колективі? Чому?

2. Характеристика образу Адама

2.1. Орієнтовний план.

Адаменко — Адам — учений. («У мого друга товсте ім'я — Адам... Уявляєш собі величезний, немов козацька могила, дзвін і його стомлений вечірній голос: ддам!..; «Ви той дядько, що приїхав до баби Сіроми?»)

Портрет і зовнішність героя. («...цибатий,.. виставив на сонце кіст­ляві, синювато-білі ноги»; «...в нього не наше обличчя, ну, не таке, як у Глипи, у баби Сірохи,...», «А в нього... Не те що біле, а блідо-про­зоре лице, гострий ніс, гостре підборіддя, де-не-де синюваті щетинки. Здавалось, він ніколи не виходив на сонце», «...литки в нього були синьо- білі», «світло-сірі холодні очі»; «...скинув теніску, штани з гострими складками... Який же він білий, який незграбний! Худий, драбинчастий, під синьою шкірою видно увесь кістяк — можна ребра щитать. Такої білої людини з такими довгими руками не було ще у нас на березі», «...він стоїть над водою, як підйомний кран», «...кістлявими руками, наче ко­чергами...», «...прилизував чубчик—рідке волоссячко, таке, що геть про­свічувалось...», «...він ступав, як білий шукач серед джунглів, — тихо й обережно...», «...світив білими зубами, і на білому обличчі...», «...го­лос у нього з льодком», «плечі в нього були опущені, висохлі руки, як не­живі, висіли вздовж тулуба», «...світилось прозоре обличчя, світились хрящуваті вуха, світилось немічне тіло»)

Адам — майстер-чарівник.

Риси характеру вченого:

а)         доброта і чемність;

б)        комунікабельність;

в)        розуміння і повага до інтересів дитини;

г)         оптимістичність;

д)        волелюбність;

е)         допитливість; є) працьовитість.

5) Значення образу героя для виховання Льоньки. 2.2. Бесіда за питаннями:

Коли і за яких обставин ви вперше познайомилися з Адамом?

Чим Адам не був схожий на інших мешканців поселення?

Що свідчить про розум Адама? Доведіть це, посилаючись на зміст твору.

Чим учений зміг зацікавити собою Льоньку?

На яку хворобу страждав Адам? Як він ставився до неї? Чому?

У чому виявлявся оптимізм, сила волі вченого?

Як ви ставитеся до Адама? Що вам у ньому подобається?

Яке значення образу Адама в повісті?

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Розв'язування тестових завдань

«Лікар Бусько»

З Бакуном полюбляли гратися: а) діти; б) собаки; в) ластівки.

Із розповідей Льонька знав: якщо лелекам поламати гніздо, то:

а)         вони приносять у дзьобах жарину;

б)        трапиться нещастя в родині; в) буде поганий урожай.

Яке дерево майже закрило хату старої Сірохи? а) Дуб; б) груша; в) яблуня.

Для чого Сірома запросила до себе Льоньку? Щоб:

а) той допоміг викопати картоплю; б) відвідав Адама;

в)        поговорити з хлопцем.

Льоньку Адам називав:

а) другом; б) капітаном; в) мрійником.

Ніна приїхала відвідати Адама: а) з Києва; б) Тули; в) Полтави.

У бригадира, з розповіді Льоньки, мотоцикл називався: а) «Стрілою»; б) «Торпедою»; в) «Їжаком».

Куди до лікаря водила мати малого хворого Льоньку? а) УЗагатне; б) Шарудівку; в) Сахнівку.

9. Яким чином мати вилікувала Льоньку від застуди?

а) Попарила хлопця над гарячою картоплею; б) робила уколи; в) регулярно напувала сина чаєм з калини і м'яти.

Сіроху звали бабою:

а) Настею; б) Марією; в) Лізою.

Полісся, на думку Адама, це:

а) царство грибів і русалок; б) місце, де випікають смачний хліб; в) найкраще місце на Україні для відпочинку й лікування.

Бусько, про якого Адам розповів хлопцю, є : а) вороною; б) лелекою; в) соколом.

«За павутинкою»

Про що розповів Льонька Ніні, яка підпливла на човні до берега?

а)         Про красу ластів'ячих гнізд;

б)        місце, де трапилася неприємність з Бакуном;

в)        греблю і млинок, зроблені Адамом.

Хто все ж таки допоміг коню визволитися з небезпечного місця? а) Льонька; б) Адам; в) Ніна.

Гриб, який показала Ніна Льоньці, вночі світився ... кольором: а) синім; б) блакитним; в) жовтогарячим.

Куди запропонував Льонька піти Ніні, взявши гриб-ліхтар? а) До печери; б) темного лісу; в) таємної схованки.

Який різновид кремінців Льонька не показав Ніні? а) Плескатих; б) гострих; в) випуклих.

Чим запропонувала погратися Ніна хлопцю? а) М'ячем; б) хусткою; в) кремінцями.

Хіврею називалася:

а) гра у лісі; б) гора; в) річка, що протікала неподалік від села.

У нірці, яку Льонька показав Ніні, жив:

а) павук-хрестовик; б) слимак; в) жук-короїд.

Хата, яка стояла на горі, друзям нагадувала: а) грибок; б) білу смужку; в) човник.

Художній засіб, який використав В. Близнець у фразі «...зелені копиці верб несуться тобі назустріч», називається:

а) епітетом; б) порівнянням; в) метафорою.

Про що турбувалася мати, побачивши, що Льонька лежить на узбе­режжі річки?

а)         Щоб хлопець не перегрівся на сонці;

б)        бо син постійно перебував на самоті;

в)        чи не захворіла її дитина.

12. Про що попросив хлопець Ніну, коли вона збирилася від'їжджати? а) Щоб відвідала Адама; б) приїжджала наступного року; в) подарувала гриб-ліхтар.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 0,5 бала.

2. Робота на картках Картка № 1

Прокоментуйте наступну думку В. Близнеця: «Птахи не прощають зло - дюгам». Чому необхідно оберігати пташок і допомагати їм? Свої дум­ки вмотивуйте.

Що, на ваш погляд, єднає Льоньку і Ніну? Чим ці герої відрізняються, наприклад, від братів Глип? Відповідаючи, наведіть переконливі при­клади з твору.

Ластів'яче гніздечко було схожим на:

а) невеличку мисочку; б) пухлик; в) маленьку корзинку. Картка № 2

Вмотивуйте, чому, на вашу думку. Адам назвав Полісся царством гри­бів і русалок? Що ви вже знаєте про цих фантастичних істот?

Про що, на ваш погляд, свідчить таке звернення баби Груні до лелек: «Дивіться, тримайтеся гурту. Там де хмара — летіть високо. А де блис­кавка з громом — летіть низько...». Власні міркування обґрунтуйте.

Коли ластів'яче гніздечко висихає, воно стає: а) рудим; б) сірим; в) білим.

Картка № 3

У чому, на думку Адама, сенс життя? («Йду на дно, а гребусь. Щоб і на останній хвилі — жити, як ти, як нормальні люди») Особисту дум­ку доведіть.

Дослідіть, у чому особливість сприйняття Льонькою і Ніною павутин­ки. Що ви уявляли, спостерігаючи за павутинкою у природному сере­довищі? Власну творчу думку узагальніть.

Коли Льонька прийшов до Адама, то вчений попросив його розповіс­ти про:

а) греблю і млинок; б) неприємну пригоду з Бакуном; в) знайомство хлопця з Ніною.

Підсумок уроку

Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

Домашнє завдання

Підготуватися до характеристики образу Льоньки (план, цитати), малюнок «Льонька очима учнів».

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів