План конспект 8 клас В. Дрозд. «Білий кінь Шептало». Алегоричний образ коня Шептала.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 29-04-2013, 00:49

8 клас

В. Дрозд. «Білий кінь Шептало». Алегоричний образ коня Шептала.

Мета: допомогти учням розкрити алегоричний образ коня Шептала, світоглядну глибину твору; розвивати мовлення, мислення учнів; удосконалювати вміння аналізувати художній твір; виховувати прагнення до «самобуття» особистості.

Обладнання: портрет В. Дрозда, картина В. Черватюка «Перші промені»; запис на дошці строф із поезії Марії Терези.

Епіграф.

Життя закоротке для щастя, а задовге для терпіння.

Народна мудрість

Хід уроку

І. Організаційний момент

II.. Перевірка домашнього завдання

Бесіда. «Карусель запитань та відповідей».

1. Хто головний герой оповідання?

(Головний герой оповідання – білий кінь Шептало).

2. Що втілює письменник в алегоричному образі  коня?

(Суперечливу особу періоду «застою»).

3. Які приємні спогади допомагають героєві у важкому повсякденному житті?

(Спогади про безтурботне дитинство, роки, які «пахли молоком і конюшиною»).

4. Що розповідала мама про гордих білих коней?

(... «від дідів і прадідів працювали на помості», а люди захоплювалися їхньою гордовитою поставою й аплодували їм).

5. Чи змінилося життя білого коня?

(Білий кінь потрапив до «бригадного стовпища», яке сприймається нами як натовп безликих персоналій. Проте він переконаний, що потрапив до стайні тільки завдяки якомусь випадку, химерній долі).

6. Чому Шептало втрачає своє «я»?

(Переконує себе в тому, що до всього треба звикати, «супроти вітру не побіжиш, то краще, розумніше» прикидатися скореним, а вільним бути лише в душі).

7. Коли виявляється твердість характеру Шептала?

(Протест проти приниження: ««хлопчисько чіпкими руками пригнув голову коня, спритно накинув недогнуздок і владно сіпнув до себе»).

8. Як почував себе на волі кінь?

(Прекрасно, описи природи допомагають розкрити внутрішній світ героя: «небо над Шептало напнулося, тріснуло навпіл; трави заворожили його своєю духмяністю»).

9. Що змусило коня повернутися до стійбища?

(Він не хотів бути білим конем, а тому шубовснувся в калюжу і став сірим. Як усі!)

 

ІІI. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями:

- Що таке алегорія? (Алегорія (гр. allеgoria — інакомовлення) — вид метафори: інакомомовне зображення предмета чи явища через інші, подібні до них, з метою наочно показати їх суттєві риси) Наведіть приклад.

-  Яке значення має кінь у житті людини?

-  Назвіть твори, в яких згадується ця тварина.

- Що символізує кінь як міфологічна істота?

-  Від чого залежить життєвий вибір сучасної людини?

-  Чому кожний із нас є індивідуальністю? Чим це зумовлено?

- Чи завжди просто кожній людині зберігати власну індивідуальність? Відповідь вмотивуйте.

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учні по черзі зачитують рядочки із поезії Марії Терези

Життя — це можливість, скористайся нею.

Життя — це краса, милуйся нею.

Життя — це мрія, здійсни її.

Життя — це виклик, прийми його.

Життя — це повинність твоя насущна, виконай її.

Життя — король лиха, побори все.

Життя — це пісня, доспівай її до кінця.

Життя — це боротьба, стань борцем.

Життя — це прірва невідомого, ступи в неї не боячись.

Життя — це фортуна, шукай цю мить.

Життя таке чудове, не згуби його.

V. Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку.

1. Слово вчителя.

— Сьогодні на уроці ми розглянемо алегоричний образ коня Шептала, з'ясуємо, який інший образ вгадується під образом головного героя оповідання.

Семантика людської індивідуальності конденсується у словосполученні «білий кінь». Наші предки вірили в те, що колісницю Сонця возять білі коні. При арконському храмі пошановували білого коня, присвяченого Світовиду. Кельтську богиню творення Епону часто зображували верхи на білому коні. Отже, образ білого коня асоціюється з благородством, вищістю, обраністю.

— Що ж відбувається з головним героєм?

2. Робота в групах (випереджувальне завдання)

  • Чому саме білий кінь – герой оповідання В.Дрозда? Спобуємо дослідити цей образ.

І група. «Білий кінь: біологічні особливості»

Кінь світлий, майже рожевий колір голови, тулуба, кінцівок (максимально світлий варіант слонової масті), грива та хвіст – білі, шкіра рожева, райдужна оболонка світла (блакитні очі). Вчені університету Уппсалу з’ясували, що забарвлення білих коней – результат генетичної мутації у міру дорослішання тварин. Справа в тому, що всі коні мають подвійну копію певної ділянки ДНК. Білих коней фахівці поділяють на 2 види: власне білих (при народженні такі види мають рожеву шкіру і білу шерсть) і сірих – такі тварини при народженні можуть мати будь-який колір з домішкою сірого волосся. З віком і в процесі линьки сірі коні біліють і можуть стати білими остаточно. Люди почали приручати коней тому, що їх залучали тварини білого кольору. Тому й почали свідомо розводити коней такої породи.

Існує певний зв'язок між зовнішнім виглядом коня і його темпераментом. Білі коні «флегматичні й зніжені». З давніх часів відомо, що тварини з білою або світлою шкірою ніжніші, ніж темношкірі. Біла шкіра ніжніша, її капілярна мережа більш розвинена, а барвний пігмент, що слугує деяким захистом тканини, відсутній. Так, білі й блідо-жовті (булані) коні в молодості частіше й сильніше занедужують на мітому, а в зрілих літах – на інфлюенцу, ніж коні з темною шкірою.

ІІ група. «Білий кінь у слов’янській міфології».

У святковому ритуалі давніх слов’ян однією з емблем був білий кінь, що біжить по небу. Наші предки шанували білого коня, якого вважали священним. Він уособлював Світанок. На острові Ругії колись стояв храм Світовида. При цій святині жрець утримував білого коня, на якому було заборонено верхи їздити, бо це був священний кінь. Досі зберігся звичай переможця  – полководець в’їжджає в місто через тріумфальну арку на білому коні.

На сьогоднішній день існує вислів: «на білому коні в’їхати» – тобто з’явитися де-небудь як переможець, як людина, що досягла тріумфального успіху.

 Міф про Спасителя. В останній місяць свого життя Спаситель сідає на білого коня, летить і день і ніч по рідній землі, збирає біди і лиха і знищує, їх енергією свого життя. Коли він приїздить до тієї гори, де перейде прямо в небо, весь народ збирається туди, хоч зором, хоч рукою, хоч віддалік торкнутися Спасителя, а він витікає по краплині в свою землю, свій люд, забираючи з собою все лихо. І на горі-зникає під урочистий спів хору жерців. Кінь багряніє, як зоря і зникає в небі. Кажуть старі люди, що Спасителі з’являються серед нас і до сьогодні. Але зло набрало такої сили, що ми не знаємо, де він є, і чи є. А на останньому шляху чигає на нього фізичне вбивство, аби не звершив своєї справи. Та Спасителі долають всі перепони, навіть смертну межу і звершують свою справу. Якби не це – наш народ уже б давно поглинула пітьма.

Спасителі все частіше беруть на себе всі лиха рідної землі і люду. А ми не вміємо гідно поцінувати їх подвиг...

ІІІ група. «Символічний образ білого  коня у Святому Письмі».

В Об’явленні  святого Івана Богослова сказано: «І побачив я небо відкрите. І ось кінь білий, а Той, Хто на ньому сидів, зветься Вірний і Правдивий, і Він праведно судить і воює. Очі Його – немов полум’я огняне,  а на голові Його – багато вінців. Він ім’я мав написане, якого не знає ніхто, тільки Він Сам. І зодягнений був Він у шату, забарвлену кров’ю. А Йому на ім’я: Слово Боже. А війська небесні, зодягнені в білий та чистий віссон (19:11-14) І він має на шаті й на бедрах Своїх написане ймення: «Цар над царями, і Господь над панами» (19:16).

  Всі ці  слова (образи ) свідчать про те, що Він є Слово і Слово є Господь. Іде мова про духовний зміст Слова.  Символічний образ «відкрите небо» означає, що священний зміст видно тим, кому небеса відкриті, тобто віруючим в Господа і тим, що Його люблять. Білий кінь символізує розуміння духовного змісту Слова. Небесне військо, яке слідувало за Ним на білих скакунах, символізує тих, хто розуміє духовний зміст Слова. Білі і чисті одежі означають любов і віру. Ім’я, написане на одежі і бедрах, є символ істини і блага.  Білий кінь трактується як розуміння Слова Божого і означає розумоосяжні предмети.  Кінь і вершник  часто згадуються в пророчих розділах Слова, але те, що кінь символізує мудрість, а вершник – того, хто володіє розумом, до цього часу не було відомо. Оскільки кінь означає розум, при згадці про коней в Слові духи і ангели, які перебувають з людьми, тут же усвідомлюють, що мова іде про розум. Коні, які сяють подібно вогню, являються вибраним духам інших сфер, коли ті духи набувши мудрості підносяться на небеса.     

ІV група. «Увіковічення у пам’ятниках»

Квадрат – перший кінь, якому за життя поставили бронзовий пам’ятнику у натуральну величину. Монумент встановлено на першому державному кінному заводі в Горках під Москвою (сульптор Е.Гіляров). Це кінь-чемпіон орловської рисистої породи. Він став батьком більше, ніж шестистам коням, які успішно виступають на іподромах світу.

Пам’ятник Троянському коню.

Фігура коня знаходиться на тому місці, де, як вважають учені, знаходилася давня Троя. За легендою, художник Епей зі своїм учнем створив знаменитого коня за допомогою богині Афіни Паллади.

У графстві Кент в Англії встановили скульптуру гігантського білого коня - статуя перемогла в британському конкурсі арт-проектів Ebbsfleet Landmark Project. Ідея встановити в Кенті скульптуру коня, який  в 33 рази більше за реальну тварину, належить Марку Уоллінджеру. Величезна скульптура підноситиметься над землею на 50 м. Білий кінь впродовж сотень років є символом графства Кент і використовується в емблемі його місцевої ради.

Пам’ятники коням встановлено у Воронежі, Вологді, Новгороді, Сочі (кінь в пальто). Кінь є емблемою святих Георгія, Мартіна, Маврикія, Віктора; дикі коні - емблема святого Іполита.

3. Бесіда за змістом твору:

— Чи збулися ваші передбачення щодо змісту оповідання?

— Чим відрізнявся кінь Шептало від гурту коней?

— Як Шептало поводився на пасовищі, під час водопою, в конюшні?

— Про що свідчив той факт, що Шептало завжди виправдовув вчинки свого конюха Степана?

— Що вважає кінь Шептало причиною своєї передчасної старості?

— Чи можна назвати повернення коня до конюшні особистим вибором? Доведіть свою думку.

— Яким постає перед читачами хлопчик-підліток Степан?

— Пригадайте, що таке екскурс в минуле? Чи є такий екскурс в цьому художньому творі? Доведіть свою думку. (Родовід Шептала.)

- Що стало алегоричним образом тогочасної системи?

(Стайня, яка кликала його до себе).

4. Характеристика  художнього образу коня Шептала

1. Чим білий кінь Шептало вирізнявся з-поміж інших? Яким ви його уявляєте?

2. Які якості притаманні героєві? Які думки завжди снують у його голові?

3. Чому він часто тримався пооддалік від табуна? Чи є щось спільне у поглядах Шептала і

решти коней?

4. Яка найзаповітніша мрія Шептала?

5. Простежте за зміною почуттів героя і в яких епізодах це видно?

6. Як автор ставиться до свого героя? У чому він бачить його трагедію?

8. Яке ваше ставлення до головного героя?

5. Скласти інформаційне ґроно щодо характеристики образів героїв твору.

5.1 Білий кінь Шептало: покірний, роботящий, пишається своїм походженням і білим кольором шкіри, полюбляє волю, здатність до глибокого критичного мислення, повага до Степана.

5.2. Степан: добрий, ніколи не посилає Шептала на важку роботу; працьовитий; розуміє коней; маленький чоловік, землисто-сірий; турботливий; всесильний, милостивий і злий.

6. Аналіз епіграфа.

5. Робота з картиною В. Черватюка «Перші промені».

— Розгляньте та опишіть картину.

— До якого епізоду з оповідання В. Дрозда вона може слугувати ілюстрацією?

— Чому полотно має таку назву?

6. Проблемне питання.

— Чи погоджуєтеся ви з думкою В. Дрозда: «Під впливом соціуму зникає «самобуття» особистості, що, власне, й становить її елітарність, бо XX ст. не знає іншої еліти, крім людей, які в несприятливих соціальних обставинах залишилися собою».

VI. Закріплення вивченого

1. Технологія «Килим ідей».

Кожен учень отримує три смужки різних, кольорів, на яких записуватиме думки:

«червоний» — ніколи не буду;

«зелений» — завжди буду;

«жовтий» — вагатимусь.

Під час роботи вчитель акцентує увагу на епіграфі, словах Марії Терези.

2. Презентація створених «килимів».

3. Творча робота. «Два – чотири – усі разом».

Складання синквейна

Кінь.

Розумний, благородний.

Мучиться, страждає, надіється

Вирватися чимскоріш на волю

Шептало.

VII. Підбиття підсумків

Узагальнювальне слововчителя

 За допомогою алегоричних образів письменнику вдалося правдиво відтворити вплив епохи тоталітарного режиму на людину – її поведінку, погляди, світосприйняття, місце у суспільстві. Ця жахлива епоха наче зомбувала людину, відбиваючи у неї бажання жити і розвиватися вільно, самостійно, без принижень і знущань.

Білий кінь Шептало – це алегоричний образ. Автор зображує людину у стані внутрішнього роздвоєння. Підсвідомо вона хоче бути вільною,  не хоче приймати рабську долю, бути «як усі», опирається «сірій» буденності, але зазнає поразки у цій боротьбі. Людина змирилася зі звичним станом речей. Так і білий кінь, повертається додому, але навіть і подумати не зміг, що рідне подвір’я вже зачинене для нього. Проте він вирішив все-таки тут залишитися, тому «скільки зміг, просунув голову між двох жердин та й собі задрімав...»

VIII. Домашнє завдання

Придумати власне закінчення оповідання В. Дрозда «Білий кінь Шептало».

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали