План конспект Тема уроку: Речення, його граматична основа (підмет і присудок). Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення).
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 25-02-2014, 21:20
План конспект Тема уроку: Речення, його граматична основа (підмет і присудок). Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення).
Мета: поглибити засвоєні в початкових класах знання про основні ознаки речення; удосконалити вміння відрізняти словосполучення від речення; формувати вміння визначати межі речень і їхні граматичні основи; ознайомити з прикладами речень, у яких є тільки один член; розвивати логічне мислення, вміння аналізувати мовний матеріал; виховувати мовну культуру.
Обладнання: підручник; таблиця «Слово, словосполучення, речення», дидактичний матеріал.
ХІД УРОКУ
І.Оргмомент
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1.Перевірка домашнього завдання.
2. Гра «Четверте зайве».
Завдання: знайти сполучення слів, що не є словосполученням.
Журавлі відлетіли,золотисті кольори, рання осінь, ключі диких гусей;
зелене і жовте, сумно курличуть, щедра осінь, рум’яна калина .
3. Творча робота.
Завдання І: скласти зв'язне висловлювання про словосполучення.
Завдання ІІ:зробити синтаксичний розбір словосполучень, скласти з ними речення.
Курличуть у небі, золоте вбрання, найбагатша пора року.
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
Колективна робота.
Завдання: Прочитати.
— У чому, на вашу думку, полягає відмінність словосполучення від слова та від речення.
Осінь. Чарівна осінь. Осінь – красива і журлива пора року. Квіти. Яскраві квіти. Даринка подарувала подрузі чарівні квіти. Книга. Цікава книга. Мені мама купила цікаву книгу.
— Свої висновки порівняйте з матеріалом таблиці.


III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
IV. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота парами
1 пара опрацьовує теоретичний матеріал пі ручника, с. 66—69.
2 пара Завдання: охарактеризувати речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням. Пояснити інтонацію та розділові знаки в кінці речень.
1) Любив дід гарну бесіду й добре слово. (О. Довженко.) 2) Хто золотом дерева вкриває, а потім їх роздягає? (Народна творчість.) 3) Не хапайся за дурницю — не сядеш у темницю. (Народна творчість.) 4) Як палає жовте листя клена! (М.Рильський.)
3 пара Завдання: охарактеризувати речення за складом грама¬тичної основи та за будовою.
1) Ранками на пониклі трави падають холодні роси. (Ю. Збанацький.) 2) Сутеніло. 3) Дорожи честю змолоду. (Народна творчість.) 4) Схід уже червонів малиново, але навколо ще сто¬яла пітьма. (Ю. Збанацький.)

Фізкульхвилинка
Всі піднесли руки – раз!
На носках стоїть весь клас,
Два присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! – і вгору,
Два! – і вниз,
На сусіда подивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз – присіли, два – піднялись.
Хай мужніє ваше тіло.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.
2.Творча робота
Завдання: дослідити речення стосовно способів виражен¬ня головних членів.
1) Вже вечір ворушив на леваді чуби туманів. (М. Стель-мах.) 2) Минуле свого краю завжди хвилює. 3) Ми любимо цирк. 4) Батько з сином виходять із затінку на сонце. (О. Донченко.) 5) Вітер в небі за хмарами гониться. (В. Симоненко.) 6) Спориш став зеленіший. 7) Книга — джерело знань.
З. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, фор¬мування умінь і навичок.
1) Робота за підручником. Вправи 104, 108.(усно)
Речення, яке має граматичну основу з одного головного члена (тільки підмета або тільки присудка) і не потребує другого, називається односкладним.
2) Робота в зошитах і біля дошки.
Переписати текст, визначаючи межі речень і розставляючи розділові знаки. Підкреслити в реченнях граматичні основи.
Після теплого, сонячного літа наступає чарівна пора року, яку в нашім народі називають золотою жовтіє листя на дере¬вах, кущах, вся природа вдягається у багряні, пурпурові, золотисті кольори
в уявленні народу рання осінь в Україні постає дівчиною-царівною, яка роз'їжджає по своїх володіннях на коні
у віршах багатьох українських поетів, як і в народній творчості, осінь-чарівниця одягає природу в золоте вбрання.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Заключна бесіда. «Мікрофон»
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Які ще знання необхідні вам?
— Де ви можете застосувати сформовані вміння та навички
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник, § 6 (опрацювати теоретичний матеріал): вправа 109.
Додаток до уроку №2
Слово Словосполучення Речення

називає предмет, явище,
ознаку чи дію більш повно нази¬ває предмети, яви¬ща, ознаки, дії служить одиницею спілкування

не має закінченої думки
має закінчену думку

складається з двох і більше повнозначних слів
може складатися з одного і багатьох слів
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів