План конспек Урок № 9. Дієслово. Голосні в закінченнях дієслів. Не з дієсловами. Правопис –шся, -ться в кінці дієслів
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 19-09-2014, 23:22

Урок № 9. Дієслово. Голосні в закінченнях дієслів. Не з дієсловами. Правопис –шся, -ться в кінці дієслів

Мета: повторити відомості про дієслово, неозначені та особові форми дієслова; формувати вміння розпізнавати дієслова в тексті, визначати їх граматичні ознаки, формувати навички правильного написання особових закінчень у дієсловах першої та другої дієвідмін, написання не з дієсловами;
розвивати логіку, мислення, уміння узагальнювати і систематизувати; уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів.
виховувати бажання провадити здоровий спосіб життя.
Тип уроку: систематизація й узагальнення вивченого.
Хід уроку.
І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

2.Бесіда.

— Котра частина мови зветься дієсловом? Навести приклади.

— Котру особливість володіє неозначена форма дієслова?

— Назвіть на котре запитання відповідає неозначена форма дієслів?

— Наведіть приклади дієслова в неозначеній формі.

— Форми котрих часів отримали дієслова? Наведіть приклади.

— Вкажіть яким чином змінюється дієслово?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

IV. Виконання системи завдань на повторення вивченого

1.Робота з підручником

2.Гра «М’ячик»
Я маю м’ячик. Той, кому я його кидаю, говорить дієслово у неозначеній формі, яке вказує на те, що повинні робити виховані діти.
Н а п р и к л а д: працювати, вчитися, поважати, шанувати, дружити, допомагати....

3.Робота з таблицею «Дієвідміни дієслів»

4.Міні-диктант «Бережіть здоров’я»
Записати речення, підкреслити дієслова, над кожним виписаним словом надписати дієвідміну.
Своє здоров’я кожен має (І),
Не кожен вміє берегти (І)...
Той колеться (ІІ), той випиває (І),
Той за цигаркою тремтить (ІІ).
Коли ж хвороби розтривожать (ІІ)
І запізніле каяття,
Тоді, на жаль, не кожен може (І)
Зцілить (ІІ) отруєне життя.
- Яким способом ви розподіляли слова за дієвідмінами? (Ставили дієслово у 3 особу множини, а тоді виділяли закінчення: -уть, -ють (І д.), -ать, -ять (ІІ д.))
5. Проблемні питання
- Як пишеться Не з дієсловами (Не з дієсловами пишемо окремо, але у словах, які без не не вживаються, ми пишемо разом: ненавидіти та ін.)
- Пригадайте правопис дієслів на –шся, -ться (У дієсловах на –ть, -ться пишемо м’який знак. Не пишемо м’який знак у дієсловах на –ш, -шся. При написанні таких слів нам необхідно поставити до них запитання: що робить? що робиш? Якщо у запитанні є м’який знак, то його ми пишемо й у слові, якщо ж немає, то, відповідно, не пишемо його й у слові).
- Як ми вимовляємо дієслова на –шся, -ться ( -Шся - -сся; -ться - -цця)
6. Робота біля дошки

-Записати правильно дієслова під диктовку

Миєшся, не бачишся, хвилюєшся, лікуються, маніжишся, мучиться, танцюєш, не цінується, гоїться, змагається, не спиться, не чешеться.

7. Вибірковий диктант.

Випишіть дієслова із тексту. До кожного із них поставити запитання. Пояснити написання не із дієсловами. Указати дієслова в неозначеній формі.

Не шукай долі, a шукай волі. Чи волю здобути, чи дома не бути. Hемає гіршої долі, яким чином існувати без волі. Чималі душі отримали силу волі, a слабодухи вмирають в неволі. Cильна воля гори перевертає. Ha чужому полі ти нe матимеш волі.

8. Самостійна робота.

Запишіть текст, визначте дієслова в неозначеній формі, у особових дієсловах укажіть час, число, особу.

Пернаті гості

Вітер січе в обличчя. Намело кучугури снігу. Важко стало жити пташкам, що зимують у нас. Але вони не дуже журяться. Ось хвилею пролетіла зграйка жвавих красенів щигликів, чижів і коноплянок. Помчали поснідати насіннячком десь на лопухах, вільхах чи березах.

А яке гарне дерево горобина! Чудові, спокійні червоногруді снігурі обсипали його і ягідками ласують.

(За О.Копиленком)

9. Робота з картками

- записати дієслова у дві колонки: в першу – першої дієвідміни, у другу – другої дієвідміни.

Мати, говорити, горіти, везти, казати, іти, вчити, бігти, ходити, кричати, малювати, сидіти, працювати, спати, ненавидіти, любити, боротися.

-Провідміняти дієслова казати, малювати, пиати, говорити, лнтіти, ходити.

V. Узагальнення та систематизація вивченого

VI. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 5, 6. Вправа 42.

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів