План конспект Урок №18. Речення, його граматична основа. Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення)
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 4-10-2014, 21:50

Урок №18. Речення, його граматична основа. Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення)

Мета: поглибити знання учнів про граматичну основу речення, способи вираження підмета й присудка, дати загальне уявлення про речення з одним головним членом, розвивати творчі здібності учнів, виховувати любов до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

2.Бліцопитування «Блискавка»:

·Синтаксис – це…

·Пунктуація – це…

·Словосполучення – це…

·Головним є слово, яке…

·Залежним називається…

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

IV. Засвоєння нового матеріалу

1.Пояснення вчителя.

-Що ж таке речення? Речення – це…

2.Робота з підручником. Опрацювання правила на с. 66.

3.Робота з роздатковим матеріалом у парах. Відтворення деформованого тексту.

-Визначити межі речень. Списати, розставити розділові знаки. Прочитати, слідкуючи за тим, як у кінці речення знижується голос.

Осінь

Прийшла осінь у зелені коси беріз вплелися золотисті стрічки різнобарвними вогнями горять осики дикі груші важкі жолуді падають з дубів лісові миші наповнюють свої нірки насінням кленів бруслини.

(Прийшла осінь. У зелені коси беріз вплелися золотисті стрічки. Різнобарвними вогнями горять осики, дикі груші. Важкі жолуді падають з дубів. Лісові миші наповнюють свої нірки насінням кленів, бруслини.)

-Пригадайте, що таке тема тексту?

-На вашу думку, заголовок передає тему чи основну думку?

4.Робота з таблицею «Способи вираження підмета й присудка».

5.Пояснювальний диктант.

Визначити граматичні основи речень, чим вони виражені.

Осінь усьому рахунок веде. Осінь іде і за собою дощ веде. Осінь на рябому коні їздить. Осіння муха боляче кусає.

6.Диктант з обґрунтуванням.

Записати загадки, визначити головні члени речення, обґрунтувати, двоскладним чи односкладним є подане речення.

Без крил летять, без ніг біжать, без води пливуть. (Хмари.) Рукавом змахнув – дерево зігнув. (Вітер.) Сіре сукно лізе у вікно. (Туман.)

7.Слово вчителя

Граматична основа речення може включати лише один головний член – підмет або присудок.

Наприклад:

Ліс. Ніч. Ідеальна тиша. Дивуємось лісовою тишею на весні.

8. Самостійна робота.

Перебудуйте речення так, щоб у них стало два головних члена речення. Запишіть їх парами, підкресліть граматичну основу. Зразок: Із садочка віє пахощами.— Із садочка віють пахощі.

1. Світає. —

2. Йому не вірилось. —

3. Мені хочеться багато знати. —

4. В лузі запахло волошками. —

5. Перші зорі. —

6. Вечірній вітер. —

9. Робота біля дошки

Перебудуйте речення так, щоб у них був один головний член речення. Запишіть їх парами. Граматичну основу підкресліть. Зразок: Линув теплий дощ.— Линуло теплим дощем.

1. Густі чорні хмари швидко вкривали ясну блакить. 2. Рвучкий вітер подув від заходу. 3. Блискавка оперізувала небо. 4. Сніг заніс дороги. 5. Сонце освітило верхівя дерев.

V. Узагальнення вивченого

- Що таке речення?

- Що таке граматична основа речення?

- Чи завжди речення складається з двох головних членів речення?

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

Вивчити правила. Скласти казку про головні члени речення.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів