План конспект Урок №23. Додаток як другорядний член речення. Способи вираження додатка
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 13-10-2014, 00:33

Урок №23. Додаток як другорядний член речення. Способи вираження додатка

Мета: подати теоретичні відомості про прямий і непрямий додаток; сформувати уміння і навички визначати додаток у реченні: відрізняти його від інших членів речення; будувати висловлювання, вживаючи правильно прямі і непрямі додатки; розвивати логічне мислення, уміння зіставляти, порівнювати, робити висновки; виховувати естетичні почуття, цікавість до історії культури рідного народу.

Тип уроку: сприйняття й засвоєння нових знань

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

2.Гра «Ромашка». Кожен обирає пелюстку від квітки, кожна має свій номер, який відповідає запитанню.

Запитання на пелюстках:

1 Що таке синтаксис – це розділ мовознавчої науки…..( який вивчає будову та значення словосполучень і речень)

2 Що таке пунктуація – це…..( система загальноприйнятих правил про вживання розділових знаків)

3 Дати визначення. Речення – це … (основна інтонаційна і граматично оформлена одиниця мовного спілкування, що виражає закінчену думку)

4 За метою висловлювання речення поділяють…

4 Що таке граматична основа речення - це …( частина речення, яка служить для вираження предикативності, тобто відношення змісту висловленого до дійсності)

5 Для чого потрібні другорядні члени речення? пояснюють, залежать ….

6 Другорядні члени речення – це….

3. Коментований диктант

( Зробити синтаксичний розбір речень) «Зверніть увагу на додаток – чим виражений, від яких членів речення залежить, які ви поставили питання.»

Кожен народ має свою мову. Без власної мови не може існувати нація , її культура. Кожна людина може додати мові сили і краси. Отож піклуймося разом про майбутнє нашої мови!

ІV. Оголошення теми та мети уроку . Мотивація навчальної діяльності учнів

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Робота з підручником

2. Лінгвістичне дослідження

З'ясуйте, яким членом речення є виділені слова ( виконуємо по черзі з кожної групи разом)

1) Відстань долає кінь, перешкодупоборює воля.

2) Мала лінь велике горе приносить.

3)0дин язик медпринесе, другий біду накличе,

4) Слухняного можна словомнавчити, а неслуха й віжками не на­вчить.

5) Розум будинкизводить.

6) За одного вченогодвох невчених дають.

Підсумок: отже розбираючи прислів?я ми з?ясували, що виділені слова –це другорядний член речення – додаток.

 

3.Самостійна робота

Випишіть з тексту додатки і розберіть їх за поданою схе­мою.

 

Додаток

Від якого

слова залежить?

На яке

питання

відповідає?

Якою частиною мови виражений?

1

 

Хлібом

 

Пахне

 

Чим?

 

Іменником

 

 

 

 

 

 

Рідна мова

1Для кожного народу рідна мова найдорожча.2 Народ самовиражається в мові. 3Свої думки люди оформлюють за допомогою слів..4 Нащадкам передається любов до народу.5 Народ дає мові силу й красу.6 Він у піснях творить зразки поезії. 7Мова об?єднує людей у національну спільноту. 8Рідна мова є основою родоводу, єднає рід і сім’ю. ( З журналу)

4.Робота з картками

Змоделювати прислів'я і приказки, дібравши їх продовження з дру­гого стовпчика. Записати вислови. Виділити в них додатки, ви­значити спосіб їх вираження.

1. Щастя (З.в, прямий)розум одбирає,. а нещастя повертає.

2. Хто горя ( Р.в,має заперечення, прямий) не бачив, той щастя ( те ж саме) не має.

3. Хто доброго(Р.в, прямий) чоловіка минає, той і щастя (Р.в, прямий, має заперечення) не зазнає.

4. Добре (кому? Д.в, непрямий)тому жить, чия доля не спить.

5. Щасливий, у сорочці ( у чому? М.в, непрямий) родився

6. Долі (чого?Р.в має заперечення,прямий) ( ким? О.в непрямий) й конем не об'їдеш.

7. Долі (має заперечення, Р.в, прямий) ( чим? О.в непрямий) скаргами не власкаєш.

? У поданих висловах назвати слова-антоніми.

5.Виконання вправ з підручника

VІ. Систематизація й узагальнення вивченого

Подумати й дати відповіді на запитання:

1. Який другорядний член речення називається додатком? (Додаток – це другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на питання непрямих відмінків)

2. Якими частинами мови найчастіше виражається додаток? Навес­ти приклади. ( іменником, займенниками, числівниками Помнож дев?ять на п?ять, Дід вів на поводі свого вороного. Мудрість поколінь укладено в приказки та прислів?я.)

3. До яких членів речення, як правило, приєднується додаток? Від­повідь проілюструвати власними прикладами. ( Додаток приєднується до дієслова, прикметника або іменника. До дна допито радощі і горе)

I. Підсумок уроку.

VII. Домашнє завдання

Вивчити правила. Виконати вправу



 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів