План конспект Урок № 36. Складні речення із безсполучниковим і сполучниковим зв'язком. Кома між частинами складного речення. Тренувальні вправи
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 9-11-2014, 02:21

Урок № 36. Складні речення із безсполучниковим і сполучниковим зв'язком. Кома між частинами складного речення. Тренувальні вправи

Мета: удосконалювати уміння та навички у визначенні граматичних основ у

частинах складного речення, правильному інтонуванні складних речень,

вживанні розділових знаків між частинами складних речень; розвивати

логічне мислення, увагу, мовлення, естетичні почуття; виховувати любов

до рідного слова.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

IV. Виконання системи завдань для узагальнення вивченого

1. Повторення теоретичного матеріалу.

Бесіда

- Які речення називаються складними?

- Які розділові знаки ставляться між частинами складного речення?

- Як пов”язані між собою частини речення у складному?

- Як інтонуються складні речення?

- Якими сполучниками можуть з”єднуватися частини складного речення?

- Які сполучники з”єднують прості незалежні одне від одного речення в складному?

- Які вивчені сполучники, сполучні слова з”єднують прості залежні одне від одного речення в складному?

- Де інколи може стояти сполучник чи сполучне слово?

2. Самостійна робота

Прочитати і записати тільки складні речення, підкреслити в них граматичні основи.

Коли молоденька травичка ще не встигла розстелити свої шовкові килими, у парках і садах розсипає весна свої фіалкові усмішки.

Фіалка – улюблена квітка багатьох народів, і уособлює вона прихід весни.

Грецька міфологія розповідає, що дочку Зевса Прозерпіну викрав підземний бог Плутон. У пам’ять про себе вона встигла кинути на землю кілька квіточок, серед них були і фіалки. Вони проросли, а ранньої весни нагадують квіти людям про красуню Прозерпіну, про її чарівну усмішку.

Пояснити, як пов’язані частини речення у складному: без сполучників чи за допомогою сполучників (сполучних слів)?

3. Творча робота.

·З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів). Утворені складні речення записати, пояснити розділові знаки.

І. 1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся.

ІІ. 1. Була чудова, але сумна пора. Її називають пізньою осінню. 2. Над містом стояла ніч. Високо серед неба світив ясний місяць. 3. Пройшов проливний дощ. Небо тепер ясне.

4. За опорними словами, словосполученнями чи реченнями утворити складні речення. З’ясувати, сполучниковим чи безсполучниковим зв’язком з’єднані частини складного речення.

Вода — криниця. Свято Івана Купала — дівчата обмивали вінки. Звичай — збовтати воду у криниці.

За допомогою орфографічного словника з’ясувати наголос у слові збовтати.

5. Моделювання складних речень

Доповнити прислів’я і приказки, дібравши продовження з другого стовпчика. Записати їх, розставляючи потрібні розділові знаки.

Не плюй у криницю …

У живому джерелі …

Не плюй у водицю …

Там криниця …

Голкою криницю …

Там здорова водиця …

доведеться води напиться.

вода студена.

не викопаєш.

де срібліє водиця.

бо прийдеш по водицю.

де вербиця

· Дослідити, чи всі народні вислови сформульовані у вигляді складних речень. Підкреслити граматичні основи у простих реченнях.

6. Виконання вправи з підручника (письмово)

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Повторити правила, підготуватися до контрольної роботи. Виписати з художньої літератури по 5 складних речень.

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів