План конспект Урок № 39. Тренувальні вправи. Правильне інтонування речень з прямою мовою. Синонімічність речень з прямою й непрямою мовою.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 16-11-2014, 01:43

Урок № 39. Тренувальні вправи. Правильне інтонування речень з прямою мовою. Синонімічність речень з прямою й непрямою мовою.

Мета: закріпити знання учнів про пряму мову, закріплювати вміння й навички правильного вживання розділових знаків у реченнях з прямою мовою, виправляти у дотриманні правильної інтонації в реченнях із прямою мовою; розвивати логічне мислення, пам’ять, емоції; виховувати .

Тип уроку: узагальнення набутих знань.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

ХІД УРОКУ

I.Організаційний момент

II.Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

2.Бесіда:

·Що таке пряма мова? Навести приклади.

·З якою метою люди використовують пряму мову?

·Яке значення має інтонація при прямій мові? Навести приклади.

·Чим супроводжуєтьсяречення з прямою мовою?

·Поясніть розділові знаки при прямій мові.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

IV.Виконання вправ на закріплення вивченого

1.Слово вчителя

Пряма мову і слова автора вимовляють з різною інтонацією. Пряму мову передають розповідними, питальними, спонукальними та окличними реченнями.

Слова автора супроводжуються розповідною інтонацією. Якщо слова автора стоять перед прямою мовою, вони вимовляються з пониженням голосу й невеликою паузою: Він посміхнувся з поблажливою зверхністю (слова автора): «Життя, воно навчить... Навчить калачі з маком їсти» (О. Гончар). Слова, що стоять після прямої мови, вимовляються трохи прискорено і з пониженням голосу: «А тепер розкажи нам, Нателло? — усміхаючись говорив інженер,— як ти відкрила Оленяче джерело?» (О. Гончар). Слова автора, що стоять у середині прямої мови, ділять речення на три частини. Перша частина прямої мови вимовляється з підвищенням голосу, друга — залежно від мети висловлювання, а слова автора виділяються паузами з обох боків і вимовляються з інтонацією вставних слів, із зниженням голосу в кінці: «Мамо! — радісно закричав хлопчина, зриваючись нагло з довгої задуми. — Знаєш, мамо, що?» (Б. Лепкий).

2.Колективна робота.

Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Укажіть слова автора та пряму мову. Поясніть постановку розділових знаків.

Дід учив: «Бережися ганьби! Ми козацького чесного роду». Дід учив: «Батьківщину люби, Україну в годину й негоду!» (С. Литвин) «Не кидайсь хлібом, він святий!» — в суворості ласкавій, бувало, каже дід старий малечі кучерявій. (М. Рильський) «Не хлібом єдиним» — резонні слова. Та я пам’ятаю, бабуся казала: «Як хліб на столі, не болить голова». Й окрайчиком хліба внучат частувала. (Л. Паниченко)

3.Пояснювальний диктант.

Запишіть речення, поясніть постановку розділових знаків. Накресліть схеми речень.

Лисиця скаржилась одна: «І що за світ?! Скрізь ворогів стіна!» (В. Еллан) Скрипіло колесо криве: «Усяк по-своєму живе!» (П. Гришко) «Хто там?» — як музика, звучить із хати. «Бач, як міцно заснув»,— дивуються мати. (Панас Мирний) Ходить вітер і пита з болем: «Де поділо ти жита, поле?» (В. Сосюра).

4.Самостійна робота.

Переписати речення, вставляючи пропущені букви та розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Пряму мову підкреслити.

«А що ж мій кінь білогривий?» – Олег зап..тався. «Не п..тайся, милий княже!» – слуга обізвався. І поїхав Олег віщий, поїхав у гості, коло Дніпра на бер..зі оглядає кості. І Олег на білий череп наступив ногою і говорить: «Спи, мій коню, в мирі та спокою!» Він на череп наступає, пох..тнути хоче, а гадюка із черепа пнеться чер..з очі. І промовив Олег віщий: «Твоя правда, сивий! Згубив мене мій кінь вірний, мій кінь білогривий!» (За С.Руданським.)

5.Синтаксичний практикум.

Складіть речення з прямою мовою таким чином, щоб подані словосполучення й речення виступали в ролі слів автора.

Батько говорив; матуся радила; відповідав чемно; Оленка захоплено вигукнула; дідусь спитав; командир наказав.

6.Робота з картками

Скласти і записати речення за схемами, пояснити інтонування.

1. А: «П!»

2. «П, – а, – п».

3. «П?» – а.

4. «П, – а. – П».

V.Узагальнення та систематизація знань

Рефлексія.

«Мікрофон»

- Чого навчились?

- Чи стали мудрішими?

- Що запам’яталось?

- Чи сподобався урок?

VI.Підсумок уроку

VII.Домашнє завдання

Повторити правила. Скласти 5 речень із прямою мовою

 

 

 

 

 

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів