План конспект Урок №49. Пряма мова. Діалог. Тренувальні вправи. Підготовка до контрольної роботи
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 11-12-2014, 00:24

Урок №49. Пряма мова. Діалог. Тренувальні вправи. Підготовка до контрольної роботи

Мета: закріпити в учнів уміння й навички розстановки розділових знаків у реченнях із прямою мовою, діалозі; навчити застосовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях; розвивати пунктуаційні вміння ставити й обґрунтовувати розділові знаки при прямій мові й діалозі; розвивати творчі вміння трансформувати речення з прямою мовою у складні речення, відтворювати деформований текст шляхом уведення в нього потрібних за змістом слів; удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння реконструювати монологічний текст у діалогічний, складати діалоги відповідно до комунікативного завдання; сприяти осмисленню ролі дружби в житті людини, а також дотриманню норм етики спілкування в різних життєвих ситуаціях.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання

  2. Бесіда за запитаннями з метою діагностування рівня навчальних досягнень учнів з теми «Пряма мова. Діалог»

    1. Що спільного й відмінного мають у своїй будові речення з прямою мовою і діалог?

    2. Які розділові знаки ставляться в реченнях з прямою мовою, при діалозі?

    3. Запишіть схему репліки діалогу, що відповідає такій схемі реченню з прямою мовою «П?» — а.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності п’ятикласників

IV. Виконання системи вправ для повторення та закріплення вивченого

  1. Трансформація речень з прямою мовою у складні речення

Перебудувати речення з прямою мовою в речення з непрямою мовою. Визначити вид речень.

1) Сковорода навчав нащадків: «Будьте обачливими у виборі друзів».

2) Аристотель писав: «Дружба — найнеобхідніше для життя».

3) Далі він роз’яснював: « Дружба не тільки неоціненна, але й прекрасна».

4) Плутарх доводив: «Дружба не тільки додає втіхи й чарівності життю, але й зменшує страждання».

2. Відтворення деформованого тексту шляхом уведення в нього потрібних за змістом слів

Прочитати текст. Відновити його, уставляючи необхідні за змістом дієслова з довідки в речення з прямою мовою. Списати, розставляючи потрібні розділові знаки.

На баштан до діда Тараса прийшли троє онуків: Петрик, Івась і семирічний Тарасик. Пригощав дід онуків кавуном, динею, медом. На прощання дав по кавуну. Провів онуків, коли це чує, Тарасик … : Діду Тарасе! Що таке, Тарасику? … дідусь. Дозвольте нам одного кавуна вкрасти … онук.

Від несподіванки дід розгубився. Вже хотів нагримати на онуків. Та коли глянув на благальні очі Тарасика,— кашлянув і … суворо Дивіться мені, щоб не більше одного. І беріть, чи то крадіть он з того краю.

Совість не дозволила хлопчикам відплатити діду невдячністю. Але найсмачнішим здавався кавун, узятий без дозволу. От вони й … з проханням Дозвольте вкрасти (За В. Сухомлинським).

Довідка: запитати, сказати, гукати, звернутися, попросити.

Накреслити схеми речень з прямою мовою.

Зробити синтаксичний розбір речень з однорідними членами (за варіантами: варіант 1 — перше речення, варіант 2 — друге).

  1. Творчий диктант на реконструювання монологічного тексту в діалогічний

Перебудувати поданий монологічний текст у діалог, уявивши ситуацію: ваш товариш запитує, а ви відповідаєте. Записати діалог, розставляючи потрібні розділові знаки.

Щоб записатись до бібліотеки, необхідно пред’явити учнівський квиток, заповнити формуляр. У ньому слід указати на прізвище, ім’я, по батькові, школу, клас. Після заповнення картки треба звернутися до чергового бібліотекаря для одержання читацького квитка. Читацький квиток дає право користуватись і бібліотекою, і читальною залою.

4. Самостійна робота творчого характеру

Ситуативне завдання на основі спеціально створеної мовленнєвої ситуації

Доповнити перелік дієслів, що використовуються в діалогах учителя та учнів на уроці.

Розгорніть, встаньте, скажіть, читайте, доповніть …

  1. Робота в ролях

Треба одному учневі уявити себе вчителем української мови й літератури, який має перевірити, як клас засвоїв знання з розділу «Відомості з синтаксису і пунктуації» (дібрати систему запитань до учнів, пригадати етикетні норми та ін.). Два-три учні-експерти оцінюють роботу учасників за такими критеріями: уміння вести діалог, оригінальність, доцільність поставлених запитань до класу, уміння не лише ставити запитання, але й підтримувати процес спілкування за допомогою етикетних норм, послідовність, міміка і жести.

V. Підбиття підсумків уроку

VII. Домашнє завдання

 Скласти та розіграти діалог на тему «У чому цінність дружби?»

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів