План конспект ЗНАЧЕННЯ МОВИ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА. УКРАЇНСЬКА МОВА - ДЕРЖАВНА МОВА УКРАЇНИ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 17-01-2013, 10:31
ЗНАЧЕННЯ МОВИ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА.
УКРАЇНСЬКА МОВА - ДЕРЖАВНА МОВА УКРАЇНИ
Мета: розширити відомості п'ятикласників про рідну мову, сформувати поняття «національна мова», «державна мова»; ознайомити учнів зі статтею 10 Конституції України; формувати вміння аналізувати висловлювання, відтворювати деформований текст, складати невеликі тексти відповідно до комунікативного завдання; сприяти усвідомленню значення мови в житті суспільства й ролі української мови як державної в Україні. - Внутрішньопредметні зв'язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь відтворювати деформований текст.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Розвиток безперервної пізнавальної активності
п'ятикласників
Робота з текстом
Прослухати текст. З'ясувати, про що йдеться. Чи можна визначити ставлення автора до предмета мовлення? У чому це виражається? Мово рідна! Ти ж — як море — безконечна, могутня, глибинна. Ко¬тиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю.
Красо моя! В тобі мудрість віків і пам'ять тисячоліть. Скарбе мій єдиний, з тобою я найбагатший і найдужчий у світі. Без тебе —перекотиполе, що його вітер несе у сіру безвість, у млу небуття. Світлоносна! Ти завжди вабиш, чаруєш, кличеш на теплі й могутні хвилі свої. Єдина печаль проймає, що не вистачить життя, аби переплисти твій мовний океан. Бо ти є Вічність. Ти є Правда, Добро і Краса на¬роду нашого.
Тож такою і будь вічно, мово рідна! (За С. Плачиндою).
Звернути увагу на образність висловлювання. Виписати в зошити, як автор називає мову, звертається до неї.
3 чим порівнює автор мову?
Моделювання мовленнєвих одиниць
Учитель. Для багатьох поетів і письменників мова — золотоносна ріка, що виблискує на хвилях поетичних рядків, прозових творів, пере¬ливаються в душу нації, творить почуттєву нерозривність українського серця й української землі. Уявіть себе митцем слова й доберіть 5—6 об¬разних визначень до слова мова.
Зразок
Мова — неоціненний діамант. Мова — найбільший скарб народу. Мова — ... .
III. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми
Проблемний діалог
? Під керівництвом учителя шляхом висунення системи власних версій і гіпотез п'ятикласники усвідомлюють зміст понять «рідна мова», «національна мова», «державна мова».
Ознайомлення учнів зі статтею 10 Конституції України
Стаття 10. Державною мовою в Україні є українська мова.
Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України.
В Україні гарантується вільний розвиток, використання і захист російської, інших мов національних меншин України.
Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування.
Застосування мов в Україні гарантується Конституцією України та визначається законом (Конституція України).
? Назвати сфери суспільного життя людини.
Відтворення деформованого висловлювання
? Прочитати. Визначити основну думку. Визначити межі речень. Дібрати заголовок. Записати текст, розставивши потрібні розділові знаки.
Незаперечною істиною є те що мова — це найважливіший і всеохоплюючий засіб спілкування засіб передачі інформації але самим лише спілкуванням не вичерпується суспільне значення мови для письмен¬ників мова — це могутнє і єдине знаряддя створення художніх цінностей мова — це коштовний скарб набутий віками нашим народом його невичерпне духовне багатство (За П. Панчем).
? На матеріалі тексту довести, яке значення має мова в житті суспільства.
? Як ви розумієте вислів Мова — всеохоплюючий засіб спілкування1? Розкрийте його зміст.
Творчий диктант
(поширення висловлювання шляхом уведення окремих слів)
? Відновити поетичні рядки, уставивши потрібні за змістом прикметники (дивись матеріал довідки).
1) Мова, наша мова — мова ... (Ю. Рибчинський). 2) Ой яка ... укра¬їнська мова! І така ж ..., і гнучка, як мрія (О. Підсуха). 3) Буду я навча¬тись мови ... (А. Малишко). 4) ... мова, поривання духа! (Л. Костенко). 5) ... мово, музико, калино... (3. Кучерява).
Довідка: розкішна, трембітна, кольорова, квітуча, чудова.
? Доповнити ряд епітетів (образних прикметників) до слова мова. Записати їх. З 2—3 скласти речення.
Барвінкова, безсмертна, калинова, солов'їна, співуча, чарівна,...
Творче конструювання
? Із поданих слів скласти речення. З'ясувати їхню тематику. Довести,
чи є вони зв'язним висловлюванням.
1) О рідна мово! Садів, подібна, весняних, ти, до розквітлих. 2) Бо, культури, виявляється, цвіт, у слові, запашний, нашого, народу, тала¬новитого. 3) І, дзеркала, подібна, чарівного, в ньому, Україна, вся, відо¬бражається. 5) Із скарбницею, тебе, а ще, порівняти, можна, що досвіду, зберігає, народного, коштовності (За В. Сухомлинським).
Складання висловлювання за поданим початком
? Прочитати висловлювання із попереднього завдання. Чи розділяєте ви думку Василя Сухомлинського? Доповнити текст власними мір¬куваннями щодо ролі мови в житті людини.
V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Подумати і дати відповіді на питання:
1. Яке значення української мови в житті нашого суспільства?
2. Як ви розумієте роль української мови як державної в Україні?
VI. Підсумок уроку
Визначення змістових цінностей, сформованих у процесі вивчення теми, з'ясування ставлення учнів до роботи на уроці.
VII. Домашнє завдання
1. Дібрати 5—6 висловів відомих поетів, письменників, діячів мисте¬цтва, політиків чи філософів про мову.
2. Скласти зв'язне висловлювання з теми «Що потрібно, щоб рідна мова розвивалася і збагачувалася?»
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів