План конспект ДІЄСЛОВО. НЕ З ДІЄСЛОВАМИ. ПРАВОПИС ШСЯ, -ТЬСЯ У КІНЦІ ДІЄСЛІВ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 17-01-2013, 11:17
ДІЄСЛОВО. НЕ З ДІЄСЛОВАМИ. ПРАВОПИС ШСЯ, -ТЬСЯ У КІНЦІ ДІЄСЛІВ
Мета: повторити найважливіші відомості про дієслово як частину мови, зокрема про основні граматичні особливості дієслів і їх правопис; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити й розрізняти дієслова в текстах, визначати їх морфологічні ознаки; розвивати творчі вміння використання дієслів у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до народної пісні.
Правопис: не з дієсловами; -шся, -ться у кінці дієслів.
Внутрішньопредметні зв'язки:
Лексикологія: уживання дієслів у текстах різних типів і стилів, сполучуваність дієслів з іншими частинами мови.
Граматика: спостереження за роллю дієслів у побудові речень і висловлювань різних видів.
Тип уроку: повторення набутих знань.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Ознайомлення п'ятикласників з темою,
метою і завданнями уроку
III. Оголошення епіграфа уроку і робота з ним
Народна пісня землі української —
це насамперед історія
землі української
та невмирущість духу народного,
це глибинний світ
реального життя її...
З журналу
IV. Виконання системи творчих завдань на основі повторення вивченого
Творче спостереження над мовним матеріалом
? Прочитати вірш. Пояснити вислів народне джерело. Записати текст.
З народного напившись джерела,
Як із Дніпра бере веселка воду,
О рідна пісне, знову ти прийшла
До матері й до батька — до народу.
О пісне! Від народу кров і плоть
Ти узяла, щоб лиш йому служити.
Тебе ніхто не може побороть,
Бо вільний дух твій — правдою повитий.
(М. Рильський).
? Підкреслити дієслова. Визначити їхній час, особу (для теперішнього і майбутнього часу), рід (для однини минулого часу) і число.
Творче завдання на пояснення значення прислів'їв та складання зв'язного висловлювання:
? Прочитати. Пояснити значення прислів'їв.
1) Найдорожча пісня, з якою мати колисала. 2) Піснею до серця, серцем до народу. 3) Пісня до правди доводить. 4) Пісня ні в добру, ні в злу годину не покидає людину. 5) Хто співає в смутку, тому полегшає прудко. 6) Хто співає, той журбу проганяє. 7) Хто співає, у того робота скоро минає (Нар. творчість).
? Виписати дієслова, пов'язані з іменниками. Визначити час дієслів.
? Скласти невелику розповідь про пісню, використавши деякі з поданих прислів'їв.
Дослідження-конструювання
? Записати дієслова в неозначеній формі, розібрати їх за будовою. Читаю, прочитала, поговорю, малюватиму, пишу, написала, перенесуть, захотіла, годуватимеш, граєшся, поважаю.
? 2—3 утворених дієслова ввести в речення. Яку роль відіграють дієслова у висловлюваннях?
? До дієслова йду дібрати якомога більше синонімів.
Спостереження над мовним матеріалом
? Визначити дієвідміну поданих дієслів. Подумати, що треба зробити для цього? Продовжити ряд дієслів власними прикладами.
Співаєш, робиш, граєшся, ідеш, бігаєш, учиш, сидиш, живеш, їздиш, даруєш, дивишся, складаєш, створюєш.
? Утворити нові дієслова з часткою не. Пригадати, як пишеться не з дієcловами.
Розподільний диктант
? Записати дієслова у дві колонки: в першу — першої дієвідміни; у другу — другої дієвідміни. Пояснити свій вибір.
Мати, говорити, горіти, везти, казати, іти, вчити, бігти, ходити, кричати, малювати, сидіти, працювати, спати, ненавидіти, любити, боротися.
? Із виділених дієслів утворити нові дієслова за допомогою -ш, -шся, -ть, -ться.
? Провідміняти дієслова казати, малювати, писати, говорити, летіти, ходити, знати в теперішньому часі однини і множини. Підкреслити закінчення.
? Який можна зробити висновок про правопис дієслів на -ш, -шся, -ть, -ться?
V. Систематизація й узагальнення вивченого
Дати відповіді на запитання:
1. Що таке дієслово?
2. На які питання відповідає ця частина мови?
3. Яка форма дієслова називається неозначеною?
4. Як пишеться не з дієсловами? Навести приклади.
5. Що ви знаєте про часи дієслів?
6. Як утворюються дієслова?
7. Яку синтаксичну роль виконує дієслово?
VI. Підсумок уроку
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час повторення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.
VII. Домашнє завдання
Написати зв'язне висловлювання про народну пісню (де ви чули народні пісні, яке ставлення до народної пісні у вашій родині, які народні пісні ви знаєте тощо). Підкреслити дієслова. Визначити їх синтаксичну роль. Пояснити правопис.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів