План конспект 6 клас Тема: Основні способи творення іменників.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 16-03-2013, 11:50

Тема: Основні способи творення іменників.

Мета: дати відомості про основні способи творення іменників, суфікси, які надають значення зменшеності, пестливості або збільшеності, згрубілості; формувати вміння визначати способи творення іменників та  утворювати іменники різними способами; розвивати культуру усного та писемного мовлення; сприяти збагаченню словникового запасу учнів словами, утвореними за допомогою антонімічних суфіксів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

 

І. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

 

* Прочитати. Якими суфіксами відрізняються виділені іменники? Яких значень надали словам ці суфікси? Від підкресленого слова утворити суфіксальним способом якнайбільше іменників.

 

    Після роботи дітлахам окрайчик приносив батько. Може, й справді так, передавав отой гостинець зайчик, пропахлий диво-казкою на смак… (Б.Степанюк.) Окраєцьвід зайчиська… Що за смак!  Дитинство перекреслене громами. Війни черствий сухар із остюками… (Т.Коломієць.)

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

*Пояснення вчителя.

  Іменники творяться за допомогою:

·                   суфіксального способу (синок, матінка, дружина, навчання),

·                   префіксального (забудова, приказка, відмова),

·                   суфіксально-префіксального (нашийник, подорожник, приморозок), безсуфіксним (синь, молодь, насип),

·                   складання основ (хлібороб, землетрус, хмарочос), 

·                   скорочених основ (продмаг), початкових букв (СБУ).

Найпродуктивнішим є суфіксальний спосіб.

 

ІV. Виконання вправ  на закріплення.

 

*Прочитати (прослухати). Вказати іменники з суфіксами, що надають слову значення зменшеності й пестливості. Виділити в цих іменниках твірні основи та утворити нові іменники за допомогою антонімічних суфіксів із значенням збільшеності та згрубілості.

 

 …Що за могутній народ, котрий в пісні скажених своїх ворогів "воріженьками” називає? …Що за безсмертний народ, котрий чорну царівну могил – кляту смерть – в пісні "смертонькою” називає? …Добрі суфікси, вами народ передав мудрий глум свій над вічно мізерним. (В.Корж.)

 

* Вибірковий диктант. Виписати іменники з суфіксами зі значенням збільшеності або згрубілості. Виділивши у цих іменниках твірні основи, утворити від них іменники за допомогою суфіксів зменшеності або пестливості.

 

Еней заснув і бачить снище: пред ним стоїть старий дідище. (І.Котляревський.) Хрещатиком іде киянка ясноока, дівчисько молоде. (О.Левада.) Хлопчисько Онисько – чималий хлопчище – сховався, бо вітер лютує і свище. (Л.Первомайський.) Вже старого дуба підрубала згуба. Та не всохло корневище – пароститься, пнеться вище… (В.Крищенко.)

 

*Попереджувальний диктант. Визначити іменники, утворені суфіксальним способом.

 

      І. Із-за гори буйний вітер віє, козаченько пшениченьку сіє. Їхав попович на коничку, дівчата гуляють в таночку. Усім дівчатонькам шапочку зняв, молоду Галочку за рученьку взяв. Як поїхав короленко та на гуляннячко, покидає дружиноньку на горюваннячко.

Народна творчість.

ІІ. Завтра іменини в тітки капустини. Прийде дід-дідище, старий капустище. Прийде з ним бабуся, стара капустуся. Прийдуть два синочки, малі капусточки. "Прийде вся родина”, - каже капустина.

А.Камінчук.

 

* Вільний диктант. Переказати тричі прослуханий текст, використовуючи іменники з суфіксами (усно). Якою рисою української вдачі пояснити велику кількість вживаних у мовленні іменників із суфіксами зменшеності та пестливості?

 

Материнська колисанка, ніжне мамине слово - це та основа, на якій  віками ткалося міцне й надійне полотно української ввічливості. Дитинча називали сонечком, зірочкою, квіточкою, пташечкою, любчиком, пестунчиком, стрибунчиком, золотком, кицюнею… Доброта й ніжність поверталися своєрідним відлунням. Матір називали матусею, мамочкою, мамонькою, мамуленькою, мамулечкою.

Залюбленість у  слова з пестливим значенням є давньою рисою української мови.

За С.Богдан.

 

* Робота біля дошки. У поданих словах визначити словотворчі префікси.

 

Порада,  перевага, прадід, присмак, премудрість, безлад, непокора, супісок, узвіз.

 

*Диктант із коментуванням. Визначити спосіб творення виділених іменників, виділити в них словотворчі суфікси та префікси.

 

І зберіг я тільки, ненечко, скарб один, що ти дала. Золоте, як зірка, сердечко… (Олександр Олесь.) Доброго вечора, мамо! Доброго вечора, тату!  Ой і вечора ж мало, щоб на розмову стати. (Д.Чередниченко.)

 

* Робота з підручником. Усне виконання вправи 188.

 

V. Підбиття підсумків уроку.

 

VІ. Домашнє завдання: п.20, вправа 185.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів