План конспект 6 клас Тема: Правопис іменників. Тематичне тестування.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 16-03-2013, 13:03

Тема: Правопис іменників. Тематичне тестування.

Мета: систематизувати й узагальнити знання про правопис іменників, удосконалювати вміння визначати в іменниках орфограми «Нез іменниками», «Букви е, є, и в суфіксах –ичк-, -ечк- (-єчк-), -енн- (-єнн-), -ив-, -ев-»;  визначити рівень знань і вмінь з теми «Правопис іменників»; розвивати логічне мислення, пам»ять,  уміння робити висловки, застосовувати теоретичні знання на практиці.

Тип уроку:  комбінований урок (узагальнення і систематизація вивченого; перевірка й облік знань та вмінь).

Обладнання: підручник, тестові завдання.

 

Хід уроку

 

І. Повідомлення теми і мети уроку.

 

ІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.

 

*Бесіда.

·                   У яких випадках  уживаються іменникові суфікси –ичк(а), -ичок? Навести приклади.

·                   Що означають іменники з суфіксом –инн(я)? Навести приклади.

·                   Коли вживається іменниковий суфікс –ив-,  а коли –ев-?Навести приклади.

·                   У яких випадки іменники з не пишуться разом? Навести приклади.

·                   У яких випадках іменники з не пишуться окремо?

 

ІІІ. Виконання вправ на застосування узагальнених знань.

 

·                   Словниковий диктант.

 

  Вогничок, кошичок, краєчок, паличка, стрічечка, діжечка, вуличка, копієчка, річечка, картоплиння, бобовиння,  коріння, павутиння, насіння, паливо, марево, мереживо, Семен Гордійович, Олег Ігорович, Оксана Юріївна.

 

·                   Диктант із коментуванням.

 

    Де незгода, там часто шкода. Неволя плаче, а воля скаче. Навчай не штурханцями. А слівцями. Для того й мухи на світі, щоб нероби вдень не спали. Не сокира теше, а чоловік.  До любої небоги коротка дорога.  Щастя і нещастя в однім дворі живуть. Не києм, то палицею, Думай головою, а не черевиком.  Біда нежонатому, як горшкові щербатому.  Дві невістки в хаті – то два коти в мішку.

Народна творчість.

ІV. Перевірка рівня здобутих знань і вмінь щодо правопису іменників.

 

*Пояснення способів перевірки знань і вмінь (інструктаж  до проведення тестування).

 

·                   Проведення тестування.

 

Тестові завдання

 

І варіант

 

І. Іменник пишеться з НЕ разом у реченні

          А Найкраща показка – не кулак, а ласка (Нар.творч.);

          Б Перемагає не дужий, а сміливий (Нар.творч.);

?    В Комусь забава, а мені неслава (Нар.творч.).

Дібрати й записати іменники, який без НЕ не вживається, розібрати це слово за будовою (напр.: немовля, неділя, незабудка, нежить).

2. В іменниках середнього роду, що означають збірні поняття (бурячиння, гарбузиння) вживається суфікс:

          А –енн-;

          Б –анн-;

?    В –инн-.

Скласти (пригадати) та записати речення, що містить збірний іменник середнього роду із суфіксом –инн- (напр.: Та це ж цвіте гарбуз! Його довге огудиння скрізь простяглося на вгороді (О.Донченко); І думка безпорадно грузне в клейкім баговинні слів (В.Симоненко).

3. У чоловічих іменах по батькові іживається суфікс:

?    А  –ович-;

          Б -йович-;

          В –євич-.

Утворити  по батькові сина від імені батька Мефодій (Лазар).

4. У жіночих іменах по батькові  вживаються суфікси:

          А –овн(а), -івн(а);

?    Б –івн(а), -ївн(а);

          В –овн(а), -йовн(а)

Утворити по батькові дочки від імені батька Микола (Григорій, Хома).

5. Суфікси – ичок-, -ичк-  уживаються в словах:

          А потічок, стрічечка, мережечка;

          Б кілочок, діжечка, ручечка;

?    В ґудзичок, суничка, розумничка.

Будь-яке слово з ненаголошеним суфіксом –ичок- або –ичк- записати фонетичною транскрипцією (напр.: полковничок  [полковниечок], ґудзичок  [rудзие чок].

6. З суфіксом –ев- пишеться слово:

         А мереживо;

         Б плетиво;

?    В марево.

Іменник із суфіксом –ив-, що означає продукт праці, ввести до самостійно складеного речення (напр.: Зїла Зіна три морозива, Зіна зуби заморозила! (В.Латанський) або ж скласти речення з іменником , що має суфікси –ев- (напр.: В далині шумувало, пінилося марево (В.Близнець); Мариться марево моря (М.Доленго).

ІІ варіант

 

1. Суфікси –ичок-, -ичк-  уживаються в іменниках:

А іншомовного походження;

Б що походять від іменників із суфіксами –ик-, -иц-;

В що означають збірні поняття;

Г що мають негативно-емоційний відтінок значення.

Іменник із суфіксом –ичок- або –ичк- ввести до самостійно  складеного речення (напр..: У лузі духмяніла молода зелена травичка)або пригадати й записати речення з таким іменником (напр.: Зубастий коничок  густий ліс нагинає (Гребінь).

2. Суфікс –ив- уживається в іменниках, які означають:

          А опредмечену дію;

?    Б матеріал або продукт праці;

          В назву живих істот;

          Г пестливу назву.

Скласти (пригадати) й записати речення з іменником, що має суфікс –ив-(напр.:  До готового млива завжди мельник знайдеться (Нар.творч.) Коливо – ритуальна поминальна страва, різновид куті. Жайворонки – печиво, що випікали на свято Сорока святих (19 березня) (З етнограф. довідника).

3. Іменник пишеться з НЕ окремо через наявне протиставлення в реченні:

          А Язик – не помело, слова – не полова (Нар.творч.);

?    Б Не одежа красить людину, а добрі діла (Нар.творч.);

          В Небилиця – то брехні половиця (Нар.творч.);

          Г П»яниця – недбалиця  (Нар.творч.).

Скласти (пригадати) і записати речення, у якому іменник пишеться з не окремо через наявне в реченні протиставлення (напр.: Я житиму не тілом, а душею (П.Куліш).

4. Разом з не пишуться такі іменники, до яких можна дібрати антоніми:

          А невидимка, невістка, неборак, негідник;

          Б недобір, недовіра, недоліт, недооцінка;

?    В неправда, неповага, небилиця, непорядок;

          Г нервовий, неологізм, неоновий, небесний.

Дібрати й записати іменники з НЕ, до якого можна дібрати синонім (напр.:  неволя – рабство; недруг – ворог; нещастя – горе) або скласти (пригадати) й записати речення з таким іменником (напр.: Сич у лісі та на стрісі недолю віщує (Т.Шевченко).

5. З НЕ разом завжди пишуться іменники:

          А неволя, недруг, незадоволення, неделікатність;

?   Б недолюдок, недогрів»я, недопалок, недогляд;

           В незлагода, нелад, необачність, необ»активність;

           Г непокора, непевність, неприязнь, нетерплячість.

Скласти (пригадати) і записати речення, що містить іменник з префіксом НЕДО (напр.: Недосіл на столі, а пересіл на спині. Учений іде, а неук слідом спотикається (Нар.творч.); Недоуми! Занапастили Божий рай! (Т.Шевченко).

6. Правильно утворені та  записані такі імена по батькові:

          А Петрович, Петровна;

          Б Андрійович, Андрієвна;

          В Анатолієвич, Анатоліївна;

?   Г Олексійович, Олексіївна.

Імя  по батькові батька (матері) увести до самостійно складеного речення, розібрати за будовою.

 

* Відповіді учителя на запитання учнів (після того, як тестові завдання виконано)

 

V. Підбиття підсумків уроку.

 

V. Домашнє завдання.  Повторити П. 20-22.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали