Урок української мови. 6 клас Тема. Художній етюд про природу. Підготовка до твору-опису природи за власними спостереженнями
Додав: Анжелика
Коментарів: 0
Додано: 14-10-2013, 19:04
Полонська Ю.Д.
КЗ « Лутугинський НВК школа-ліцей №1»
Луганська область

Урок української мови. 6 клас


Тема. Художній етюд про природу. Підготовка до твору-опису природи за власними спостереженнями
Мета: формувати в учнів уміння складати твір-опис на основі особистих вражень; вчитися слухати й одночасно бачити, малювати в своїй уяві за допомогою слова певні образи; проаналізувати образи й картини, створені митцями слова та інших жанрів; розвивати увагу, спостережливість, культуру усного й писемного мовлення; збагачувати лексичний запас учнів; виховувати творчу особистість, прищеплювати вміння помічати й створювати прекрасне
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення
Методи та прийоми: слово вчителя, робота з текстом, виразне читання, лінгвістичний аналіз, літературний гербарій, бесіда, "кубування”, робота в групах, словникова робота
Обладнання: зошити, підручники, фотоматеріали із зображенням зимових краєвидів, комп’ютер (телевізор), картини-пейзажі на зимову тематику, роздатковий матеріал – „ літературний гербарій”, схеми аналізу

ХІД УРОКУ:
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок:
- Ми з вами закінчили розгляд однієї з найважливіших частин мови – прикметника. Дайте йому визначення.
- Чому я назвала його однією з найважливіших, найпотрібніших частин мови? Яка його роль, для чого він необхідний нам?
- Перевірка домашнього завдання (прикметники для характеристики зими)
III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Ми з вами неодноразово наголошували, що прикметники допомагають нам яскраво, виразно зобразити, описати будь-що. А що може бути прекрасніше зимового пейзажу – справжньої довгоочікуваної зими! І тому сьогодні наш урок ми присвятимо роботі над твором-описом природи, а саме – зимового пейзажу. Сподіваюся, що, пригадавши і проспостерігавши, якою красунею вона може бути, ми швидше запросимо зиму до нас у гості. Сьогодні на уроці ми будемо говорити слово про природу, про те, як під вмілим пером майстрів слова виливаються не просто в звуки, а в дивовижні картини, як народжуються певні образи.
IV. Оголошення теми й мети уроку
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
- Хто такий художник? Фотограф?
- Чи можна поета або письменника назвати художником? Відповідь обґрунтуйте.
Зараз ми познайомимося з новим для вас поняттям – етюд.
( Учень дає визначення)
Етюд – твір, що виконується художником з натури.
Натура(застаріле) –природа
- В якому розумінні ви звикли сприймати слово твір?
- Чи можна назвати роботу художника живописця твором? ( Твір мистецтва)
- Хто, на вашу думку, може створювати етюди?
- Зараз ми спробуємо проаналізувати фотоетюди, які я вам пропоную до вашої уваги.
( Перегляд зимових краєвидів
та виразне читання уривків віршів про зиму) -додаток № 1
- Що ви бачите на фотоетюді №6?
- Розкажіть про вигляд неба, дерев, простору.
- Доберіть епітети та порівняння, які б точно передали колір, форму.
- Уявіть себе в цій місцевості. Які звуки ви почуєте?
- Визначте загальний колорит етюду
Не лише живописці та фотографи створювали етюди – невеличкі замальовки, письменники також є художниками, бо вони засобами слова створюють живі поетичні образи, які легко уявити чи навіть намалювати.
*літературний гербарій ( учні виразно зачитують уривки з творів
М. Стельмаха з описами зими) - додаток № 2
* робота в групах ( кожна з трьох груп аналізує текст за поданим у роздатковому матеріалі планом – див. додаток № 3
- Які ж особливості художнього стилю ви можете назвати, виходячи з усього вищесказаного?
-А зараз до вашої уваги ще один етюд (уривок з твору В.Земляка) – додаток № 4
*поглиблена робота з текстом ( учні знайомляться з текстом, поданим учителем, дають йому назву:
1 група повинна виписати всі назви рослин, які вживаються у тексті і додати, які ще рослини можуть "квітувати” взимку;
2 група повинна виписати всі слова, вжиті в переносному значенні, розкрити їх роль;
3 група повинна виписати прикметники й визначити, які з них є епітетами, визначити їх роль.
Розглянувши етюд” Зимовий цвіт”, ми переконалися, що побачити можна не лише те, що можна осягнути очима, а й слухаючи, читаючи, ми можемо створити в своїй уяві дивовижні яскраві образи і передати їх саме словами. Отож давайте спробуємо узагальнити опрацьований матеріал за допомогою "кубування”, тобто в шести різних площинах. "Кубуванню” – (додаток №5) - буде підлягати поняття зима.
( Учні за етапами створюють власне бачення зими та висловлюють його)
VI. Підсумки уроку
Сьогодні ми впевнилися, що мистецтво слова, як і пензель художника, й об’єктив фотокамери, збагачує нашу уяву, наближає до таємниць та розуміння краси природи. А які саме прекрасні сторінки зимових краєвидів довелося вам перегорнути і вони запали вам у душу, я дізнаюся після виконання вами домашнього завдання
VII. Оцінювання роботи дітей на уроці
VIII. Домашнє завдання: створити художній етюд про зимову природу
( письмово)























































Додаток № 2





























Додаток № 4















Додаток № 3







Додаток № 5
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів