План конспект 7 клас Тема: Написання часток бо-, но-, то-, -от, таки-
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 15-03-2013, 11:10

Тема: Написання часток бо-, но-, то-, -от,  таки-

Мета: пояснити особливості написання часток, формувати вміння визначати в словах орфограму "Написання часток окремо і через дефіс”, обгрунтовувати вибір написання відповідним правилом; виховувати повагу до поетичного слова та усної народної творчості; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять.

Тип уроків: урокививчення нового матеріалу.

Обладнання: роздавальний матеріал, підручник.

 

Хід уроку

 

І. Перевірка домашнього завдання.

 

*Робота біля дошки. Виконання індивідуальних завдань двома  учнями.

 

 

Картка 1

 

Переписати, вставляючи пропущені букви. Підкреслити члени речення. Виділені слова розібрати як частини мови.

 

Гадюка хоч не вкусить, та заш..пить. Коли б цукор мав язика, він би сам себе зл..зав. Тільк.. стань вівцею, а вовки знайдут..ся. Коли б сир та масло, та ще мука, п..рогів би нап..кла, солі позичила б, а води сама пр..несла б. Капловухого хоч родзинками годуй, а все буде капловухий.

Народна творчість.

 

 

 

Картка 2

 

Переписати, вставляючи пропущені букви. Підкреслити в кожному члени речення. Виділені слова розібрати як частини мови.

 

Чи я не знівечив чужого слова? Чи не забув, як гомонить діброва? (М.Сингаївський.) Нехай не падає прокляття на наше пр..звище родинне, нехай же, сину, довіряє твоєму підп..су людина. (П.Перебийніс.) І тільки попіл поп..лом л..жить. І тільк.. зрадник зат..рає слід. (А.Малишко.) Нехай сніги  л..жать, як к..лим, нехай хоч цілий вік м..туть! (Олександр Олесь.)

 

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

*Робота з підручником.  Опрацювання таблиці "Написання часток” (с. 164).

 

ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого.

 

*Прочитати. Пояснити написання часток.

 

І. Отакий-то на чужині мені сон приснився! (Т.Шевченко.) Тільки-тільки-но озветься дзвін церковний, будить щем солодкий в серці  невимовний. (Д.Білоус.) Ніхто-бо не знає  години, коли і де його справа покличе. (О.Ольжич.) Зацвітуть от-от  черешні, агрус і порічки. (М.Старицький.) Ну-бо, дощику, полий, вербенятам личко вмий! (О.Пархоменко.) А ти б, метелику, не дуже-то гордився, бо ти недавно сам з гусениці вродився. (Л.Боровиковський.)

ІІ. Гетьмани, гетьмани, якби-то ви встали! (Т.Шевченко.) Друже, ти-но приглянься! (І.Драч.) Перевір-но ліпш оружжя. Підтягни мені підпружжя: буде важко брати цей поріг! (Б.Олійник.) Лучче одурить себе-таки, себе самого, ніж з ворогом по правді жить. (Т.Шевченко.) А розправте-но зігнуті плечі! Не скоряється дух молодечий. (П.Перебийніс.) Чуєте, хлопці, рубайте з руки, з-за хмарищ-бо сунуть  круки, хижаки. (П.Усенко.) Цу-цу, скажені, схаменіться! Бач, розходилися! (Т.Шевченко.)

 

*Попереджувальний диктант.  Позначити в словах офрограму "Написання часток окремо і через дефіс”

 

Двісті верст вночі засніжено, не малий-таки прогін... (А.Малишко.) Подай-но руку, йдімо на чати! Всяк сподівався, всяк якусь надію, найменшу, а плекав таки з нас кожен. (М.Самійленко.) Невже-таки суспільному зусиллю не влагодить законів? (М.Старицький.) Я довго-довго міркував, чого-то в світі стало, що так багато є людей, а добрих з них так мало. (В.Самійленко.) І ми таки прийдем, бо віща тінь Богдана нас на бої благословля! (А.Малишко.) Якби, якби-то  юність знала, а старість мудрая могла!  (В.Сосюра.)

 

*Пояснювальний диктант.

 

І. Який-бо ти, дідусю, став суворий! (Леся Українка.) Діду, ви старомодні. А розправте-но плечі. Де ж це видано, діду, так-бо діло не піде! (П.Перебийніс.) А був наш батько такий-то грізний! (Марко Вовчок.) Дай-бо, вечір, на вечерю хліба чорного окраєць. (М.Нагнибіда.) Ну, а я ж бо не дуже, а я собі  збоку, тільки трішки поп’ю я весняного соку. (А.Малишко.)

    ІІ. Як ти підносиш на руках дитя, світлішають думки і почуття. Пригадую Мадонну Рафаеля. Мистецтво вічне, вічне-бо життя! (Д.Павличко.) Я не люблю людей двомовних, в людини ж  бо – один язик. (В.Сосюра.) Отак-бо, друже мій великий, усе минуле ожива. (А.Малишко.)

ІІІ. Не так-то він діє, як словами сіє. Якою б темною ніч не була, а сонце таки зійде. Руки працюють, а годує таки голова. До роботи не силуйте, а до їди таки бийте. Так-то так, та тільки з хати як?

Народна творчість.

 

*Диктант з коментуванням.Позначити в словах орфограму "Написання часток окремо і через дефіс”

 

І. Ще тільки-но збиралося на світ. (Б.Олійник.) Дай мені ж бо, день грядущий, всі тяжкі свої турботи! (М.Нагнибіда.) Тримай-но люстерко, історіє, а я задивлюсь, постою. (І.Драч.) Довелось-таки нам над тим Доном стати. (І.Франко.) Так не грай же сумного, не грай, а таку вдар-но пісню завзяту, щоб долинула й в темную хату... (М.Старицький.) О, якби-то старість знову стала юністю, братове! (В.Сосюра.) Чиясь-то молодість ясна у

 двері стукає мої. (А.Малишко.)

ІІ. Розпрягайте, хлопці, літаки! Хай-но спочивають, роботящі. Гарно воно в небі, а таки вдома, на землі, їй-богу, краще. (Б.Олійник.) Налягай на педалі, вези-но, як нема закропитись бензину! (І.Драч.) Я мов стаю широким і прозорим, неначе жити тільки-но почав. (В.Сосюра.) І на жаль, людської доброти часом у житті таки бракує. (Д.Луценко.) У каменя обчовгані боки, а він своє єство зберіг-таки. (О.Довгий.) Жалів сердечно бідну Катерину, куди-то їй подітись одинокій? (А.Малишко.) Така-то жалібна була  вся пісня та смутна. (Б.Грінченко.) Сьомого поту зітру краплини, темної ночі додам до днини, а докопаюсь-таки  до щастя, щоб не було міражем в людини. А люди кажуть, а люди радять: "Шукай-но глибше! Шукай-но дужче!”(А.Малишко.) Що ж це завтра? Але-бо хіба я не знаю? (О.Ольжич.)

ІІІ. Ой, я ж таки козацького роду-плоду, то й не звик ще потурати на пригоду. (М.Вороний.) Долежалась-таки торбина! Лежить торбина в гарній скрині. (Л.Глібов.) Якби-то ці гори плугами зорати – родив би рясний виноград... (Д.Луценко.) Блукаю між квітками і з ними сам цвіту. Блукаю, ніби п’яний, і от-от упаду! (П.Куліш.) То-то дива на ярмарку, то-то дива буде! (Олександр Олесь.) І садок, що ми колись садили, хоч старий, а все-таки цвіте. Читали ми книжку  в короткі спочинки, дбайливо складали подерті сторінки. Які то бувають на світі книжки! (П.Воронько.) Зумій-но  надароване віддати. (Б.Олійник.) Які ж бо дивні поїзди нічні, вони завжди з тунелів наших снів удосвіта зненацька виринають. (М.Нагнибіда.)

 

V. Підбиття підсумків уроку.

 

VІ. Домашнє завдання. П 18, вправа 471.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів