План конспект 7 клас Усний твір-оповідання за поданим сюжетом
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 15-03-2013, 11:27

Усний твір-оповідання за поданим сюжетом

Мета: формувати текстотворчі вміння, зокрема вміння створювати текст, що відповідає вимогам конкретного жанру; розвивати уяву, фантазію, логічне й образне мислення, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.

 

Хід уроку

.

І. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

 

* Прочитати (прослухати). Пояснити значення виділених слів, при потребі

звернувшись до словника.

 

О, які, мабуть, оповідання буде слухати осіння ніч! (М.Рильський.) Хай миготять екрани променисті, щедрі на сюжети і слова! (П.Перебийніс.)

 

*Бесіда.

·                   Якітвори з опрацьованих  на уроках української та зарубіжної літератур вам особливо запам’яталися?

·                   Які оповідання ви прочитали самостійно? (Назвати авторів та заголовки). 

·                   Пригадати визначення оповідання як жанру красного письменства.

 

ІІ. Повідомлення мети і завдань уроку.

 

ІІІ. Підготовка до роботи над оповіданням.

 

* Пояснення вчителя.

 

Оповідання - невеликий  розповідний художній твір про одну чи кілька подій з життя персонажа, які відіграють важливу роль у його долі. Сюжет – це система  подій, про які йдеться в художньому творі,  їх  послідовне розгортання та зв’язки між  такими подіями.

В основу тексту оповідання покладено такий тип мовлення, як розповідь. Розповідається про події, що вже відбулися. Оповідач може бути як учасником подій, так і стороннім спостерігачем. Розгортаючи перед читачем ланцюг подій, оповідач  висловлює своє ставлення до персонажів та їхній вчинків, пояснює, чим такі вчинки викликані. Описувані в оповіданні події пов’язані між собою причиново-наслідковим зв’язком. Таким чином,  кожна подія є наслідком попередньої та причиною наступної. Крім того, події вмотивовуються характерами персонажів, хоч, звичайно, не можна нехтувати  випадковістю, про яку часто йдеться в оповіданнях.

Яка роль сюжету оповідання? По-перше, сюжет робить  цей твір захопливим: за розвитком подій цікаво стежити. По-друге, семе через низку подій й вчинків розкриваються характери персонажів твору. По-третє, саме за допомогою сюжету не тільки оповідач, а й автор ділиться з читачем своїми думками, переживаннями, врешті-решт передає власне ставлення до життя. Поскільки сюжет є ланцюгом  подій, можна легко виділити початок, розвиток і кінець того, про що йдеться в оповіданні. Відповідно виділяються етапи сюжету: зав’язка, кульмінація й розв’язка.

Зав’язка - подія, з якоЇ, власне, розпочинається дія. Як правило, це зіткнення персонажів, або ж вчинок персонажа, котрий спричиняє певні наслідки.

Кульмінація - найбільш напружений  момент дії. Персонажеві може загрожувати небезпека.

Розв’язка - з’ясування суперечності, що виникла на початку твору.

Крім того, існують так звані позасюжетні елементи. Передовсім це описи: портрет, пейзаж, інтер’єр.  До позасюжетних елементів належать  авторські роздуми і роздуми персонажів твору. Хоч описи й роздуми є відступами від сюжету, вони необхідні для композиції (побудови) оповідання. Якщо сюжет знайомить читача лише з подіями, то позасюжетні елементи допомагають збагнути характери персонажів, передати авторові власну оцінку  подій та їхніх учасників.

Характерними ознаками оповідання як жанру (виду) художньої літератури є такі: проста композиція, однолінійний сюжет, невелика кількість персонажів. Описані в оповіданні події здебільшого відбуваються протягом  невеликого проміжку часу та на одному місці.

 

*Бесіда.

·                Пригадати  котресь із вивчених на уроці української (зарубіжної) літератури оповідань, визначити в ньому етапи сюжету: зав’язку, кульмінацію, розв’язку.

·                Назвати наявні в оповіданні  позасюжетні елементи (описи, роздуми).

·                Який тип мовлення є в тексті оповідання основним? 

·                Які типи мовлення допоміжними?

·                У якому стилі складається оповідання і чому?

·                З’ясувати тему оповідання та його головну думку. 

·                Наскільки вдалим є заголовок твору і що він відбиває – тему чи головну думку оповідання?

 

ІV. Робота над складанням оповідання.

 

* Усне колективне складання оповідання за  запропонованим учителем сюжетом.

 

ЗАВ’ЯЗКА.  Троє сусідів-семикласників  часто розважалися катаючись на ліфті. Дорослі не раз попереджали їх про небезпеку. Часто намагався зупинити їх старенький сліпий сусід,  спускаючись сходами з вівчаркою-поводирем.

КУЛЬМІНАЦІЯ.  Було зіпсовано електромережу. Троє друзів якраз були у ліфті, а, застягнувши, зробили спробу вибратися  через розчинені двері, хоч ліфт зупинився між поверхами. Коли ж ліфт несподівано зрушився, на допомогу хлопцеві, який був у дверях, кинувся собака-поводир...

РОЗВ’ЯЗКА. Хлопчик був врятований. Собака загинув (був врятований лікарями швидкої допомоги, яку викликав сліпий сусід.  Ублагали лікувати пса  сусіди).

 

V. Підбиття підсумків уроку.

 

VІ. Домашнє завдання.  Вправа 574.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали