План конспект ТЕМА. ТЕКСТ, МОВЛЕННЯ, СПІЛКУВАННЯ. КУЛЬТУРА МОВЛЕННЯ. ПОНЯТТЯ ПРО КУЛЬТУРУ МОВИ ТА МОВЛЕННЯ. ВИДИ АУДІЮВАННЯ І ЧИТАННЯ.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 3-06-2013, 21:56

ТЕМА. ТЕКСТ, МОВЛЕННЯ, СПІЛКУВАННЯ. КУЛЬТУРА МОВЛЕННЯ.

ПОНЯТТЯ ПРО   КУЛЬТУРУ МОВИ ТА     МОВЛЕННЯ. ВИДИ

АУДІЮВАННЯ І ЧИТАННЯ.

Мета: повторити відомості про текст, про усне і писемне, діалогічне і монологічне

мовлення ,       виробляти навички визначати тему й основну думку тексту;

добирати відповідний   фактичний матеріал, лексику, речення; засоби зв'язку

речень у тексті; організувати роботу з вироблення правил спілкування;

удосконалити творчі вміння працювати з текстом,  знаходити його структурні

компоненти, мовні засоби міжфразового зв’язку; розвивати    культуру усного

та писемного мовлення, уміння складати план тексту, формувати

комунікативні вміння; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: ксерокопії текстів.

ХІД УРОКУ

I.         ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

II.        МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

III.      АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1. Проблемне завдання учням.

Дайте власне визначення поняття текст. Порівняйте його із поданим у підручнику.

2.   Повторення відомостей про текст. Колективна робота.

Прочитайте. Яка з двох груп речень є текстом? Які ознаки тексту ви знаєте? З яких частин складається текст?  Визначте тему та ідею тексту, дайте йому заголовок. Визначте у тексті вступ, основну частину, висновок.  Знайдіть мовні засоби, за допомогою яких здійснюється змістовий зв'язок між частинами (реченнями, абзацами).

-4-1. Усі ми знаємо нашу співучу та дзвінку українську мову. Та це аж ніяк не означає, що нам є чужими чи далекими мови інших народів. І якщо народиться вірш із голосом, не будемо перечити, хай зроста, пшениця бринітиме стиглим колосом, литаврами площ загудуть міста. У світі налічується близько трьох тисяч мов. Одні з них перебувають між собою у близькій спорідненості, інші більш віддалені одна від одної.

2. Мова — духовне багатство народу. «Скільки я знаю мов, стільки разів я людина»,— говорить народна мудрість. Та багатство, втілене в скарбниці мов інших народів, лишається для людини неприступним, якщо вона не оволоділа рідною мо-вою, не відчула її краси. Чим глибше людина пізнає тонкощі рідної мови, тим тонша її сприйнятливість до гри відтінків рідного слова, тим більше підготовлений її розум до оволодіння мовами інших народів. (В. Сухомлинський)

3. Слово вчителя

Текст — зв'язне висловлювання, яке складається з кількох речень і має певну змістову і структурну завершеність. Основні ознаки тексту: 1)сукупність речень, що об'єднані змістом і мовними засобами (узгодження форм часу і способу дієслів, використання займенників, споріднених чи синонімічних слів тощо); 2)факти і певна інформація висвітлюють одну тему; 3)наявність основної думки;

4)у тексті виражається авторський задум;

5)текст реалізується в одній із форм — розповіді, описі, роздумі або є поєднанням різних типів із   перевагою одного з них.

ІV. СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Слово вчителя.

Мовлення    це   процес   безпосереднього   використання   мови  всім   народом   і кожною людиною окремо.

На мовленні позначаються вік людини, її освіта, професія, середовище, в якому

вона живе. Кожен із нас має свої мовленнєві звички, дещо по-своєму вживає різні

засоби мови.

Мовлення буває усним і писемним, діалогічним та монологічним.

Пригадування основних вимог до мовлення (правильне, точне, логічне, доречне,

багате, виразне, змістовне).

Чи вміємо ми спілкуватися? На жаль, не завжди. Живучи в атмосфері постійного

дефіциту добра, співчуття, справедливості, любові, ми часто не замислюємося над

тим, що і як говоримо, ми забули про народний етикет, який вироблявся століттями.

2.         Групова робота.

Виробити правила    спілкування і записати їх на аркушах паперу (можна у вигляді схем).

3.         Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого. Опрацювання таблиці

Види мовленнєвої діяльності

 

 

Форма мовлення

Види мовленнєвої діяльності

Сприйняття мовлення

Продукування мовлення

Усне мовлення

Слухання

Говоріння

Писемне мовлення

Читання

Письмо

4. Виконання вправ на застосування узагальнених знань Пояснювальний диктант

Пояснити, про які види мовленнєвої діяльності йдеться в кожному з речень.

Які види мовленнєвої діяльності вам відомі? До яких видів мовленнєвої

діяльності ви вдаєтеся в процесі роботи над диктантом?

Губами говори, а руками роби. До чужого рота не приставиш ворота. Грамотний вміє читати і рядки, і між рядками. Книга для людини — віконце в світ. Пусти вуха межи люди, то багато вчуєш. Слухачам вуха не болять. Красно говорить, а слухати нічого. Як почалися жнива, будь скупішим на слова. Що за сила в пері й чорнилі? Що записано пером, не витягнеш і волом. Так перо пише, як муха дише (Народна творчість).

5. Пояснення вчителя

Мовленнєва діяльність — це сукупність психофізичних дій організму людини, що спрямовуються на сприймання і розуміння мовлення, а також на породження його в усній і письмовій формі. Оволодіння мовою відбувається на функціонально-комунікативній основі, тобто в процесі мовленнєвої діяльності.

Мовленнєва діяльність включає чотири види — аудіювання(слухання і розуміння), читання, говоріння, письмо. За останніми науковими даними, час, що витрачається на чотири види мовленнєвої діяльності людини, розподіляється відповідно таким чином: аудіювання — 45%, говоріння — 30%, читання — 6%, письмо — 9%.

Аудіювання і читання є рецептивними видами мовленнєвої діяльності, говоріння й письмо — продуктивними.

Аудіювання є основою спілкування. А для людей багатьох професій вміння сприймати-розуміти усне мовлення необхідне в процесі виконання службових обов'язків. Аудіювання — це такий вид мовленнєвої діяльності, під час якого людина одночасно сприймає усне мовлення й аналізує його (здійснює смислову обробку інформації). Для цього необхідно бути уважним, вміти швидко актуалізувати увесь попередній мовленнєвий та інформаційний досвід, концентрувати увагу на змісті висловлювання при мінімальному контролі за його мовною формою, мати треновану короткочасну і розвинену довготривалу пам'ять, здатність результативно працювати у визначених часових межах. Аудіювання не слід плутати із слуханням. Слуханняце     передусім    акустичне     сприймання    звукового     потоку,    тоді     як     аудіювання включає процес сприймання і розуміння усного мовлення.

Види аудіювання:

глобальне– усвідомлення загального змісту в повідомленні;

детальне-   детальне (повне) усвідомлення всіх елементів повідомлення;

критичне- визначення власного ставлення до почутого.

Читання, як і аудіювання, є рецептивним видом мовленнєвої діяльності. У процесі читання розв'язуються різноманітні комунікативні завдання: здобути знання, навчитись щось робити, одержати естетичну насолоду.

Види читання:

ознайомлювальне – це швидке перегортання сторінок, читання заголовків, перегляд окремих фрагментів тексту, ознайомлення з ілюстраціями, читання анотації, змісту видання;

вивчальне – це повільне, вдумливе читання тексту чи його частин, глибоке проникнення в його зміст, максимально повне осягнення нової інформації;

вибіркове – це перегортання сторінок, швидке читання заголовків, змісту, окремих фрагментів тексту, повільне читання потрібних частин з метою вилучення потрібної інформації.

6. Проведення навчального аудіювання.

V. ВИКОНАННЯ СИСТЕМИ ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ, СПРЯМОВАНИХ НА ФОРМУВАННЯ   МОВЛЕННЄВОЗНАВЧИХ ПОНЯТЬ.

1. Дослідження-реконструювання

Прочитати висловлювання. Чи можна вважати його текстом? Визначити тему й основну думку. Дібрати заголовок. Спів — це сигнал самця, адресований самці, мета якого — полегшити їх зустріч, а головне попередити інших птахів свого виду про те,    що дана гніздова ділянка вже зайнята. По-справжньому співають тільки    самці і то лише в період розмноження.

Приємний і мелодійний голос мають переважно дрібні птахи із ряду горобиних. Найактивніше вони співають перед початком і під час гніз-дування.

Загальновизнаним, найкращим співаком серед птахів уважається соловейко. Але серед птахів-співаків у соловейка є багато конкурентів. Деякі з них майстерно копіюють співи інших птахів, наслідують різні звуки. Це так звані птахи-пересмішники, до яких належить сойка, шпак, деякі кропив'янки, очеретянки та ін. Шпак, наприклад, наслідує рипіння воза, удари батога, трель жайворонка, щебетання ластівки, пісні дроздів, крякання качки, цвірінькання горобця (Ф. Гальченко).

Дослідити, чи правильно поділено висловлювання на абзаци. У разі  потреби доцільно поділити текст на окремі смислові частини.

Визначити мовні засоби зв'язку речень у тексті й записати їх до потрібної колонки.

Лексичні засоби зв'язку                               Граматичні засоби зв'язку

2. Творчий диктант

Прослухати текст. Дібрати до нього заголовок, який би виражав

основну думку. Записати текст під диктовку.

Навесні, узимку, в інші періоди року звірі іноді потрапляють у біду. У таких випадках людина повинна негайно допомогти. Перед весняною повінню в місцях, які затоплюються, доцільно споруджувати плотини з хворосту або іншого матеріалу. У літній сухий період у лісі може спалахнути пожежа. Єдина допомога — не дати вогню розгорітися (За В. Бондаренком).

Продовжити текст власними думками (5-6 речень) так, щоб були наявні всі структурні компоненти: зачин, основна частина, кінцівка.

3. Дослідження-моделювання

Прочитати речення. Розташувати їх так, щоб утворився текст. Дібрати

заголовок, який би виражав тему висловлювання. 1) Не завжди люди розуміли і те, що в них по відношенню до природи є не тільки права, а й обов'язки. 2) Наші обов'язки перед природою полягають у тому, щоб пропагувати наукові основи охорони та раціонального використання дикої флори й фауни, нормувати мисливство, охороняти середовище й шляхи міграції тварин, створювати заповідники, заказники. 3) Останні ще і тепер не сформульовані чітко, але цілком зрозуміло, що в їх основі лежить культура спілкування з природою. 4) Люди, постійно стикаючись з різними проблемами, збереженню природи не завжди приділяли належну увагу. Ключ: 4, 1, 3, 2.

4.   Самостійна робота.

Спишіть, вставляючи замість крапок пропущені букви. Що дає підстави вважати записане текстом? Пригадайте визначення тексту.

СЕЛО

І ось слиз..ка дорога несподівано зникла. Вона западалась, як під землю, а за провал..ям, гл..бини якого не можна було помітити, ст..рчали з..лені шпилі гір. Візник припинив баскі коні і поволі спустився в кручу. Віз в..їхав у вуз..ке міжгір..я. З одного боку дороги ст..рчала жовта стіна урвища. А з другого ч..рніла широка безодня, дно якої, мабуть, ніколи не бачило сонця. Зубчасті гори кидали різ..блену тінь на дорогу, піт..ма лізла з безодні, виповняла міжгір..я, п..ялась по горах аж до сяючих на сонці шпилів. Стягн..ні віжками, під нат..ском воза коні крутились, як змії, помалу спускали віз по покруч..ній слиз…кій дорозі, що, здавалось, провалиться на той світ. Раптом, немов від маху чарівної пал..чки, пасмо гір розірвалося; в широкому отворі, наче у вікні, блиснула річка, а за річкою ро..кинулись плавні, щедро залиті південним промін..ям. Тепер ясно в..днілось село,    мал..овничо    ро..кидане    над   річкою    на    горі.   Білі    чепурнен..кі    хати   під очеретяними стріхами, з широкими під..аш..ями на мальовничих стовпах, дерев..яні кошниці під кукурудзу, дерев..яні хлівки, крислаті акації та журавлі над криницями — все це свідчило про достаток та лад у селі (М. Коцюбинський).

VІ.СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ.

Продовжити думку: Текст — це...

Лексичними засобами зв'язку речень у тексті є: ... Основна частина тексту — це...

VIІ.ПІДСУМОК УРОКУ.

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Запишіть текст, визначте тему, мікротеми тексту. Складіть і запишіть його план.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів