План конспект ТЕМА. ТВІР-ОПИС МІСЦЕВОСТІ ЗА УЯВОЮ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 7-06-2013, 10:21

ТЕМА. ТВІР-ОПИС МІСЦЕВОСТІ ЗА УЯВОЮ

Мета: ознайомити учнів з побудовою твору-опису місцевості, формувати в них

уміння складати такі описи (за складним планом), грамотно викладати свої думки; удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну     думку, логіку викладу,   тип і стиль мовлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту з   елементами опису місцевості, сприймати письмовий текст, розуміти його,   письмово створювати власні твори-описи місцевості в художньому стилі на основі особистих спостережень і вражень, виховувати любов до рідного села.

Обладнання:зразки творів, таблиця «Типи мовлення»,

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

I.          ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

II.        ОЗНАЙОМЛЕННЯ УЧНІВ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ І ЗАВДАННЯМИ УРОКУ.

III.      АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Бесіда за запитаннями

Які типи мовлення вам відомі?

Назвати основні види опису. З якою метою їх можна використовувати?

Яку структуру має текст-опис місцевості?

У яких стилях мовлення використовується опис місцевості? Навести приклади.

IV.       СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.

Твір        це   оригінальний    зв'язний    текст,   самостійно    складений   в    усній    чи письмовій формі за даною темою.

За   способом   викладу  матеріалу   є   такі  види   творів:   твір-розповідь,   твір-опис  і

твір-роздум.

Твір-розповідь     це зв'язний  текст,  усний чи  письмовий,  у якому  послідовно

повідомляється про якісь події.

Твір-опис     це зв'язний  текст,  який дає  словесне  зображення основних  ознак

предмета, явища, особи в усній чи письмовій формі.

Твір-роздум— це зв'язний текст, у якому в логічній послідовності передаються

думки, міркування як доказ чи пояснення чогось, робляться відповідні висновки.

Роздум складається з таких частин: теза, докази, висновок. Речення перебувають

у відношеннях причини і наслідку.

За джерелом матеріалу твори бувають на літературні і позалітературні  теми (на

основі життєвих вражень та твори про мистецтво).

2. Поради щодо роботи над твором

1.     Сформулюйте основну думку твору.

2.     Продумайте, які типи мовлення можуть бути поєднані у творі.

 

3.          Доберіть із робочих матеріалів необхідні для розкриття теми й основної думки.

4.          Згрупуйте матеріал за окремими питаннями.

5.          Визначте послідовність використання матеріалу, зв'язок окремих частин.

6.          Складіть план твору.

7.          Поміркуйте над вашим ставленням до описуваного.

Село майбутнього

Спробуйте словесно описати (а також намалювати), яким ви уявляєте cело в майбутньому. У творі зосередьте увагу на розв 'язанні тих проблем, які ви бачите в сучасних селах (екологія, водопостачання, транспортне забезпечення, травматизм на дорогах тощо). Окрім того, у поясненні до твору мають бути такі відомості:

   місце розміщення села;

   спосіб розташування будинків, їхня форма;

• розміщення закладів освіти, медицини, культури, спортивних майданчиків тощо; • транспортне забезпечення;

   промислова зона і зона відпочинку;

   озеленення, екологія.

3. Робота з підручником.

Опрацювання порад щодо роботи над твором.

Поради щодо роботи над твором

1. Сформулюйте основну думку твору. 2. Продумайте, які типи мовлення можуть бути поєднані у творі.

3.   Доберіть із робочих матеріалів необхідні для розкриття теми й основної думки.

4.   Згрупуйте матеріал за окремими питаннями.

5.   Визначте послідовність використання матеріалу, зв'язок окремих частин.

6.   Складіть план твору.

7.   Поміркуйте над вашим ставленням до описуваного.

4.         Колективна робота з текстом-зразком

5.         Ознайомлення з особливостями опису місцевості.

Особливості опису місцевості

1.     Під час опису місцевості (особливо вулиці, площі) вживайте архітектурні терміни.

2.     Описуючи місцевість, площу чи вулицю, слід ураховувати місце, звідки ведеться спостереження, час доби, а також пору року і характер погоди.

3.     Площа, як правило, описується по колу: зліва направо чи навпаки.

4.     Головне для опису місцевості — назвати наявні там предмети, вказати місце їх розташування, описати ці предмети.

5.     Опис місцевості рідко має самостійне значення, а здебільшого є складовою частиною художнього твору, включається в нього з певною метою. Опис має бути підпорядкований цій меті.

6.     Описуючи місцевість у художньому стилі, слід пам'ятати про одну з важливих особливостей цього стилю: наявність такої лексики, через яку б виражалось ваше ставлення до зображуваного.

6. Робота з пам'яткою

Розглянути пам'ятку «Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі». Запам'ятати особливості побудови висловлювань, що містять опис місцевості.

ПАМ'ЯТКА

Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі

1.          Вдало  дібрати   фактичний   матеріал  (виділіть   об'єкти,   що  складають   основу

опису місцевості) і підготувати план майбутнього твору.

2. Дібрати яскравий заголовок, що виражав би основну думку висловлювання.

3.  Дотримуватися    вимог   художнього    стилю    (доречно   використовувати    художні

засоби — епітети, метафори, порівняння — задля увиразнення мовлення).

4.         Використовувати  слова  і   словосполучення  на позначення  місця  розташування

об'єктів опису місцевості, як-от: прямо перед нами, неподалік, поруч, у центрі, у далині, трохи далі та ін.

5.          Передати     власне      ставлення      до     місцевості,      що      описується      (захоплення,

замилування, здивування тощо).

V. НАПИСАННЯ ТВОРУ-ОПИСУ МІСЦЕВОСТІ

Підготувати розповідь про вулицю моєї мрії, увівши в текст твору опис місцевості. Скористатися пам'яткою.

1.    Колективне складання плану опису вулиці.

Орієнтовний    план

I.    Вступна частина.

1.             Моя вулиця — частина села, країни, держави, її історія.

2.     Історія заснування вулиці та виникнення назви.

III.  Основна частина. Опис вулиці моєї мрії.

1.   Місце розташування і розміри.

2. Окраса вулиці.

3.     Житлові будинки, магазини, підприємства, установи.

4.     Пам’ятки історії та культури.

5.     Місця відпочинку.

6.     Тротуари та проїжджа частина.

7.     Озеленення.

8.     Цілюще джерело.

9.     Оздоровчий комплекс.

III. Висновки.

1.             За що я люблю свою вулицю.

2.     Необхідно берегти навколишнє середовище та історичні й культурні надбання свого народу.

2.         Словникова робота.

— Доберіть ключові слова.

Південь, північ, південний захід; північний схід, на околиці міста, в центрі; рівні чи криві вулички, школа, лікарня, театр, музей, спортивні споруди, комплекс будівель; парки, сквери, дерева, квіти, пам'ятники, монументи; веселий, похмурий, біло-зелений, охайний, чепурний тощо.

3.         Ознайомлення зі зразками творів.

4.         Індивідуальна робота над написанням твору.

Теми творів

1.     «Моя вулиця у майбутньому».

2.     «Моє село в майбутньому».

VI.       ПІДСУМОК УРОКУ.

VII.     ЗАВДАННЯ ДОДОМУ.

Дописати твір-опис місцевості за уявою.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів