Урок №22 Основні види підрядних речень. Розділові знаки між головною і підрядною частинами складнопідрядного речення
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 21-11-2013, 21:57

Урок №22

Основні види підрядних речень. Розділові знаки між головною і підрядною частинами складнопідрядного речення

Мета: ознайомити з основними видами підрядних речень,формувати вміння розрізняти з’ясу вальні, означальні та обставинні підрядні частини, ставити до них питання від головних частин, ознайомити з основними правилами вживання коми між підрядними частинами складнопідрядного речення;з’ясовувати місце підрядної частини щодо головної, креслити схеми складнопідрядних речень; виховувати повагу до фольклору, до роду й сім’ї.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка письмового домашнього завдання.

2.Бесіда за питаннями

3.Що таке складне речення?

4.Яка різниця між сполучниковими та безсполучниковими реченнями?

5.Чим відрізняються складносурядні та складнопідрядні речення?

6.Чим з’єднані частини складнопідрядного речення?

7.Які є види складнопідрядних речень?

8.Дайте приклад складносурядного речення.

9.Дайте приклад складнопідрядного речення з підрядною частиною з’ясувальною.

10.Дайте приклад складнопідрядного речення з підрядною частиною означальною.

11.Дайте приклад складнопідрядного речення з підрядною частиною обставинною.

12.Яка різниця між сполучником та сполучним словом?

III. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

IV. Вивчення нового матеріалу

1.Пояснення вчителя.

2.Робота з підручником (самостійне опрацювання теоретичного матеріалу).

3.Виконання усно вправи з підручника.

V. Застосування знань, умінь та навичок

1. Користуючись щойно опрацьованою таблицею, прочитати текст , визначити види підрядних речень у складнопідрядних, назвавши означальні, з’ясувальні та обставинні.

Народна мудрість стверджує , що в людини є три друга: батько, мати й вірна дружина.(з’ясувальне) Найдорожча пісня, з якою мати колисала. (означальне) Коли батько рибалка, то й діти у воду дивляться.(означальне) Який вдався татко, таке буде дитятко.(з’ясувальне) Кожному треба знати,що дочка схожа на мати. (з’ясу вальне)(Нар.тв.) Горжуся,що батькові руки святі мене зігрівають і гріють в житті.(з’ясувальне)(В.Ковалівський)

2. Диктант з коментуванням.

У кожному реченні підкреслити граматичні основи, поставити питання від головної частини до підрядної. Накреслити схеми виділених речень. Записані речення прочитати, правильно їх інтонувати.

Хіба не бачите, що небо голубіє?Я не зазнав тих ніжних ласк і слів, що гай мені ласкаво шелестів. Я прийшов на берег моря, щоб журбу свою втопить. Скажи, в яких лісах ти заблудив.

3. Об'єднати умовно прості речення в складнопідрядні. Записати їх.

1. Усього кілька днів минуло. Прилетіли лелеки, бузьки, бусли, чорногузи. 2. Я вже знаю в собі цю готовність прощати. Важче вимагати відповідальності. 3. Машину залишити вони не наважувалися. Порятувати її ніяк не змогли б. 4. Я зовсім не боялася гарних слів. Думала про того хлопчика. 5. Я була мала. Читала казку про підступного брата Березня й про довірливого Квітня (3 тв. Н. Бічуї).

·Назвати головні та підрядні частини в змодельованих складнопідрядних реченнях.

·Дібрати антоніми до виділених слів. Скласти з ними складнопідрядні речення.

4. Записати речення. Визначити види складнопідрядних речень. Назвати головну й підрядну частини. Схарактеризувати засоби зв'язку.

1. Бачу за морями золоті дороги, де припав до неба синьоокий степ (В. Сосюра).

2. Сонце ховалось за Межигірськийбір, котрий од того став ще чорні­ший (/. Нечуй-Левицький).

3. Мені примарилася повінь, котру я запам'ятав ще змалечку (Г. Тютюнник).

4. І заручини справимо такі, що й земля гудітиме (П. Загребельний).

5. Я не такий, щоб зрадити людину (Леся Українка).

6. Я люблю, як у вечірній час сопілка заспіває переливно (М. Рильський).

7. Уживайте якомога більше слів, які підкреслюють шанобливе ставлення до людей (І. Томан).

8. Дорослими ви стали того дня, коли вперше по-справжньому посміялися... над самим собою (Е. Баррімор).

5. Розподільне письмо

Розподілити складнопідрядні речення за видами підрядних частин. Записати, вставляючи пропущені літери. Аргументувати свій вибір.

1. І блідий місяць на ту пору із хмари де-де в..глядав, н..наче човен в синім морі то вир..нав, то потопав (Т. Шевченко).

2. Сонце так п..кло, що й уночі степ пашів (Ю. Яновський).

3. Де громи гр...міли смертю огняною, зливи прошуміли сивою стіною (А. Малишко).

4. Щасливий майстер, що з тяжкої брили пр..красну постать висікає вміло на радість людям (М. Рильський).

5. Якби ви вчились так, як треба, то й мудріст.. би була своя (Г. Шевченко).

6. Лукаш хоче надрізати ножем б..резу, щоб сточити сік (Леся Українка).

7. Завітай нав..сні, коли синя фіалка в чисте небо погляне зд..вованим оком

(М. Сингаївський).

8. Красен труд, хоч рясен піт (М. Рильський).

·Визначити, у яких реченнях ужито сполучники, а в яких — сполучні слова.

·З'ясувати лексичне значення виділеного слова. Скласти з ним складнопідрядне речення. Визначити вид підрядної частини. Накреслити схему.

6. Дослідження-відновлення

Переписати речення, вставляючи потрібні за змістом підрядні сполучники або сполучні слова. Розставити розділові знаки. Пояснити свій вибір.

1.У високій траві шарудів дощ ... хтось ходив по ній (/. Нечуй-Левицький).

2.Хоч раз би піднятись туди ... й птах ніякий не бував (О. Гончар).

3.Поет не боїться від ворога смерті ... вільная пісня не може умерти (Леся Українка).

4.У вагонах видно ще спали ... вікна були закриті шторами (П. Загребельний).

5.Нам не можна прожити без того ... не мріяти і не тво­рить! (Б. Олійник).

6.Вовк сильним видався таким ... всі тремтіли перед ним і Левом звали всюди (Л. Глібов).

7.Уклін чолом народу ... рідну мову нам зберіг (Олександр Олесь).

8..... хочеш ти добро зробити поспішай його робити швидше (Б. Грінченко).

Зробити синтаксичний розбір одного речення (на вибір).

7. Практичне завданняна розрізнення сполучників і сполучних слів.

1) Робота з картками (на картках роздаються речення, учні в зошиті записують у дві колонки номери речень, частини яких з’єднані сполучниками і сполучними словами).

1.Кохаю край я дорогий, що зветься Україна.

2.Життя – такий напій, що не відірвеш уст.

3.Журавлі знають, що не зіб’ються з дороги.

4.Горджуся, що батькові руки святі мене зігрівали і гріють в житті.

5.Народна мудрість стверджує, що в людини є троє друзів: батько, мати і вірна дружина.

6.Бідний заєць, що пасеться з вовком.

7.Я знаю, що пройде печаль.

8.Ті пісні любі, що дають щастя людям.

9.КЛЮЧ №2:сполучники: 3,4,5,7; сполучні слова: 1,2,6,8.

V. Узагальнення й систематизація вивченого
Ігрове завдання
Відновити й записати складнопідрядні речення з кількома підрядними. На основі записаних речень усно сформулювати правила вживання коми між підрядними частинами.
Матеріал для вчителя.1. Андрію здавалося, що все йде дуже помалу, що будуванню кінця не буде. 2. Маланці здається, що то шумить колосом нива і серп черкає по стеблу. 3. Маланка дійшла до того, що, коли опинялась на чужому городі, потай зривала жовтий огірок і ховала за пазуху. 4. Гущу не зразу впізнали, бо коли він вернувся, то обріс бородою, став старший і наче трохи чужий (З тв. М. Коцюбинського).

shemu_20_.jpg

VI. Домашнє завдання

Вивчити правила. Виконати письмово вправу з підручника.

 

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів