План конспект Урок № 42. Інтонація безсполучникових складних речень
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 13-02-2014, 00:17
Урок № 42.
Інтонація безсполучникових складних речень
Мета: поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення, смислові відношення між його частинами; ознайомити з основними видами інтонації безсполучникових складних речень; розвити вміння правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції, визначати взаємозалежність інтонації і смислових відношень між частинами безсполучникових складних речень; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги й любові до рідної землі.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка письмового домашнього завдання
2. Бесіда.
– У чому різниця між простими і складними реченнями?
– Назвіть типи складних речень.
– Перечисліть типи складносуряних і складнопідрядних речень. Наведіть приклади.
– Яке речення називається безсполучниковим? (БСР називиється речення, частини якого поєднані лише за змістом і без допомоги сполучників і сполучних слів).
- Коли між частинами БР ставиться кома?
- Крапка з комою?
- Двокрапка?
- Тире?
- Від чого залежить вживання розділових знаків у БР? (від смислових зв’язків між частинами речення та інтонації)
- В чому особливості безсполучникових складних речень порівняно з сполучниковими?
III. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
IV. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок
1. Творче спостереження з елементами аналізу
Виразно прочитати висловлювання. Звернути увагу на інтонацію безсполучникових складних речень. Довести або спростувати твердження, що цьому текстові характерне багатство інтонаційних переходів.
КВІТУЧИЙ КУТОЧОК ПОДІЛЛЯ
Темною громадою прийняв нас ліс, очам стало легше після золотого сяйва пшеничного поля. Переспіви жайворонків залишилися позаду, звідусіль почулося лісове різноголосся: у верховітті бормоче про щось своє старий ворон, у квітках терену виспівує соловейко, далеко розноситься перестук дятла. Рясна вранішня роса розсипами діамантів переливається в павутинні сонячних променів — день буде погожий. Вікові дуби широко розкинулись як могутні велетні; білими маячками розсипались по лісі берези; у медовому цвітінні розлогої липи чується бджолиний гул.
Скельця неба виблискують під ногами на лісовій дорозі — позавчорашній дощ напоїв землю і залишився спогадом в колії від возу лісника та глибоких круглих відбитках копит. П’янке повітря наповнює легені, хочеться впасти на густий килим трави, закрити очі і розчинитись у розлитому навкруги щасті, стати краплиною роси, листочком барвінку, забути про світ за краєм узлісся. Усе навкруги дихає спокоєм — час ніби зупинився в цьому квітучому куточку Поділля (За Є. Гуцалом).
• Довести, що основним засобом зв’язку в безсполучниковому складному реченні є інтонація, яка не тільки об’єднує частини складного речення, а й виражає різні смислові відношення.
2. Коментар учителя. Нагадуємо,
що - позначає підвищення голосу;
- позначає зниження голосу;
/ позначає середню паузу в середині речення; // позначає тривалу паузу в середині або в кінці речення. Якщо для безсполучникового складного речення характерна інтонація переліку, то між його частинами ставиться або кома, або крапка з комою; якщо характерне зниження голосу (тону) в кінці першої частини, то ставиться двокрапка; якщо характерне підвищення голосу (тону) в кінці першої частини, то ставиться тире. Колективне опрацювання теоретичного матеріалу (робота з таблицею)
3. Контрольне індивідуальне завдання (картки, слабші учні виконують у парі з сильнішими). Записати речення, визначити кількість частин, граматичні основи, смислові відношення між частинами, накреслити схеми.
Зразки карток
№1
Мудрі люди порадили: не все читай упідряд. (Ю.Збанацький)
Гляну на березограй – аж серце завмирає. (М.Стельмах)
Історію цивілізації можна передати шістьма словами: чим більше знаєш, тим більше можеш. (К.Абе)
Місяць на небі, зіроньки сяють, тихо по морю човен пливе (Нар. тв.).
№ 2
Не забувай: добре ім’я цінніше за найбільше багатство.
Людям давно відома одна чудова істина: тільки велика породжує велику енергію. (Є.Брошкевич)
Вже тиха осінь ходить берегами, на вербах трусить листячко руде.
Зрубав дерево – посади два.
4. «Вправа з ключем»
• Випишіть речення в такій послідовності. Спочатку безсполучникові складні речення, в яких потрібно поставити двокрапку, потім ті, в яких поставити тире. Розставте розділові знаки.
Ключ: підкресливши останню букву кожного речення, прочитаєте назву
однієї з найулюбленіших квіток українців.

1. Ліс стоїть задумливий, печальний: йому ось-ось треба пишне своє вбрання скидати, підставляти свої віти дощам холодним, хуртовинам сніговим. (О.Вишня)
2. Осінь пензлем Левітана доторкнулась садів – жовтим золотом багряним лист заграв, затріпотів. (О.Ющенко)
3. Згадала околиці рідні: скрізь квіти рясні, ясна роса.
(Леся Українка)
4. Вітри вщухли – розіп`ялися хрестами на вигоні вітряки.
(А.Головко)
5. Він бачив: до Борислава пливли люди з гір і долин, з містечок і сіл.
(І.Франко)
6. Раптом чую: мене звуть.
Відповідь: Мальви
5. Реконструювання речень. Робота за варіантами
Подані сполучникові речення перебудуйте на синонімічні безсполучникові речення, обґрунтуйте вживання розділових знаків, накресліть схеми, зробіть синтаксичний розбір першого речення. Підкреслене слово розберіть як частину мови.
Варіант І
Сивий лірник заспіває і в когось скотиться сльоза.
Мова це річка живої гарячої крові висохне річка і народу на світі нема.
Мені здається що пейзажі у нас на Україні якоїсь приголомшливої краси і величі.
Варіант ІІ
Кожне слово хай іскриться і мова не загине.
Ще сонячні промені сплять а досвітні огні вже горять.
Бачу здалеку як хвиля іскристая вільно грає по синьому морі.
6. Дослідження – пошук
Перепишіть подані речення, вставляючи пропущені розділові знаки. Поставте речення у відповідну колонку опрацьованої опорної таблиці, як приклад до правил.
Любіть книгу вона навчить вас жити.
Прояснилося небо, сяючи міріадами зірок виплив із-за хмари повновидий місяць.
Вітер з гаєм розмовляє шепче з осокою пливе човен по Дунаю один за водою.
Забудеш рідний край тобі твій корінь всохне. Вселюдське замовчиш обчухраним зростеш.
7. Інтонаційний практикум з елементами класифікації
Прочитати речення вголос, правильно інтонуючи їх.
Згрупувати речення за видами інтонації:
а) безсполучникові складні речення з інтонацією переліку;
б) з інтонацією пояснення;
в) з інтонацією зумовленості;
г) з інтонацією зіставлення.
1. Два голуби гуде, голубка туркоче (Нар. творчість).
2. Защебетав соловейко — пішла луна гаєм (Т. Шевченко).
3. Мені здається: твої очі у мою душу світять з вишини (В. Сосюра).
4. Сонце зайшло, степові озера стали на якийсь час темно-червоними (О. Гончар).
5. До мови доторкнешся — м’якше м’яких вона тобі здається (П. Тичина).
6. Умовк Кобзар, сумуючи: щось руки не грають (Т. Шевченко).
7. Вітер війнув — листя з клена жовте, жовтаво-золоте полетіло (П. Тичина).
8. Не русалонька блукає — то дівчина ходить (Т. Шевченко).
9. Зійде сонце — утру сльози (Т. Шевченко).
V. Узагальнення вивченого на уроці
«Теоретичний» етап

Гра «Так» чи «Ні»
Учасники команд по черзі ставлять запитання з теми «Безсполучникове складне речення» (по 5 запитань кожній команді).
1) Складне речення, в якому смислові відношення між частинами виражаються в усному мовленні інтонацією, а на письмі комою, крапкою з комою, двокрапкою , тире називаються безсполучниковими? (Так)
2) Між частинами безсполучникового складного речення ставиться лише кома або крапка з комою? (Ні)
3) Якщо друга частина безсполучникового складного речення доповнює зміст першої і між ними можна вставити слова як, що, а саме, і побачив, і почув, і відчув, то між ними ставиться двокрапка? (Так)
4) Якщо зміст обох частин БСР протиставляється або зіставляється (між ними можна поставити наче, а, то) між ними ставиться тире? (Так)
5) Між частинами БСР, якщо вони не тісно пов`язані за змістом, поширені, мають всередині розділові знаки ставиться двокрапка? (Ні)
6) Якщо друга частина вказує на причину того, про що йдеться в першій (між ними можна вставити слова бо, тому, що), то між ними ставиться двокрапка? (Так)
7) Безсполучникове складне речення, в якому друга частина доповнює зміст першої, синонімічне складнопідрядному реченню з підрядною з’ясу-вальною частиною? (Так)
8) Безсполучникове складне речення, в якому друга частина пояснює, розкриває зміст першої, синонімічне складнопідрядному реченню з підрядною означальною частиною? (Ні)
9) Кома між частинами безсполучникового складного речення ставиться, якщо друга частина вказує на результат, наслідок? (Ні) – тире
10) У реченні: Багато снігу – багато хліба.
Перша частина вказує на умову того, про що йдеться в другій? (Так)
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Повторити правила. скласти твір у художньому стилі на тему: «Чарівний дивосвіт природи», використовуючи безсполучникові складні речення.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів