План конспект Урок №47. Складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 7-03-2014, 22:44

Урок №47.

Складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком

Мета: систематизувати й поглибити знання учнів про складне речення з різними видами зв’язку, смислові відношення між його частинами; вдосконалити вміння складати схеми речень, правильно інтонувати різні типи складних речень, ставити відповідні розділові знаки; розвивати культуру мовлення, логічне мислення, сприяти реалізації творчого потенціалу школярів; виховувати свідоме ставлення до вивчення рідної мови, інтерес до результатів своєї праці, критичне ставлення до своїх помилок.

Тип уроку: урок систематизації і узагальнення знань.

Хід уроку

I.                     Організаційний момент

II.                 Актуалізація опорних знань

1.         Перевірка письмового домашнього завдання

2.         Експрес-опитування (питання вчитель ставить по черзі кожній команді).

·  Яке речення називається складним?

·  На які дві групи поділяються складні речення?

·  Які речення називаються безсполучниковими?

·  На які групи поділяються сполучникові складні речення?

·  Чим відрізняються складносурядні речення від складнопідрядних?

·  Назвіть основні види складнопідрядних речень.

·  На які питання відповідають підрядні означальні та з’ясувальні?

·  На які групи поділяються підрядні обставинні?

·  Скільки підрядних частин може мати складнопідрядне речення? Як називається така підрядність?

·  Що ви можете сказати про складне речення з різними видами зв’язку?

3. Кодований самодиктант

Просте речення

Складносурядне речення

Складнопідрядне речення з підрядним умови

Складнопідрядне речення з підрядним причини

Складне речення з різними видами зв’язку

1) Єдина справжня помилка — не виправляти своїх колишніх помилок (Конфуцій).

2) Кожен має право на помилку, але не кожному дозволено вчасно помітити її (Юзеф Йотем).

3) Будь терпиміший до чужих помилок (Лешек Кумор).

4) Ми легко забуваємо помилки, якщо вони відомі тільки нам (Ларошфуко).

5) Закрийте двері перед усіма помилками — і істина не зможе увійти (Рабіндранат Тагор).

6) Є люди, що не роблять помилок, — це ті, за кого думають інші (Хенрік Ягодзінський).

7) Якщо помилки будуть зустрічатися рідше, вони виростуть у ціні (Єжи Лєц).

8) Дзеркало ніколи не помиляється, бо воно ніколи не думає.

III. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

IV. Опрацювання нового матеріалу

1. Роботаз підручником

Опрацювати колективно теоретичний матеріал підручника.

2. 1. Лінгвістичне дослідження

Записати речення та розставити розділові знаки. Підкреслити головні та другорядні члени речення. Визначити тип зв'язку у складному реченні.

 У кожної людини є власні моральні цінності, найсвятіші речі і поняття  одна з них - любов до  матері  про яку пишуть поети і письменники  яку зображують живописці  яку оспівують музиканти.

1) У кожної людини є власні моральні цінності, найсвятіші речі і поняття,   2) одна з них - любов до матері, 3) про яку пишуть поети і письменники,   4) яку зображують живописці ,  5) яку оспівують музиканти.

(Відповідь. Отже, це складне речення, бо складається із 5- х простих, де між 1 - 2 реченнями безсполучниковий зв'язок; між 2 – 3,4,5 реченнями сполучниковий [підрядний] зв'язок ) .

УЧИТЕЛЬ.

Їх структуру ми проілюструємо такою схемою:

 [  ], [  ],  (про яку  ), (яку  ), (яку   ).

Отже, в цьому складному реченні є зв'язок безсполучниковий однорідний (або однотипний) і підрядний  .

 Для кожної дитини її мама — найкраща у світі   вона єдина  хто пробачить усе  хто пригорне до себе та захистить у будь-якій ситуації.

1) Для кожної дитини її мама — найкраща у світі:     2) вона єдина,   3) хто пробачить усе,   4)  хто пригорне до себе та захистить у будь-якій ситуації.

 (Відповідь. Отже, це складне речення, бо складається із 4 - х простих, де між 1 - 2 реченнями безсполучниковий зв'язок ; між 2-3,4 реченнями сполучниковий (підрядний) зв'язок ) .

УЧИТЕЛЬ.

Їх структуру ми проілюструємо такою схемою:

 [  ]: [  ],(хто),(хто).

Отже, в цьому складному реченні є зв'язок  підрядний з безсполучниковим неоднорідним (або неоднотипним). 

3. Творче спостереження з елементами аналізу

- Прочитати текст. Визначити темуі основну думку. Дібрати заголовок.Визначити складні речення й види зв'язкув них.

Відчуття батьківського даху, його тепла — це природна потреба людини. Той, хто забуває батьківський поріг, залишається людиною без минулого, без родоводу .

      Відчуття рідної домівки з'являється в дитинстві і міцнішає рік від року. Звичайно, в першу чергу воно пов'язане з мамою. Маленькими і беззахисними приходимо ми в цей світ і відразу занурюємося в тепло материнської любові і турботи, чуємо її лагідний голос, що співає над нашим ліжечком. З усього цього складається дитяча пам'ять, відчуття рідного оберега дитинства. Ти віриш, що мамин поцілунок залікує розбите коліно, ти знаєш, до кого бігти за захистом. У материнському погляді ти ніколи не побачиш фальші і хитрощів, він завжди випромінює щедрість, доброту, щирість. Очі матері начебто бачать тебе наскрізь, заглядають у душу, і тоді ти відчуваєш особливу близькість з нею. Кожна клітинка твого тіла відчуває: це моя мама! І нічого дорожчого від цього відчуття немає на світі!

4. Робота в групах.

Клас поділено на 4 групи, дано 2 тексти. 1, 3 групі виписати прості речення, 2, 4 групі виписати складні речення.

1 текст. Вечоріло. Після двотижневої спеки нарешті пролилася зливою грозова хмара. Правда, вона захопила село тільки крилом, але й півгодинний рясний дощ освіжив зелень і повітря. Північний край неба вже виблискував прозорою блакиттю, а на заході вже чорніла темна хмара. З неї проглядало вечірнє сонце. Його проміння золотило свіжу зелень кленів і райдужними іскрами грало в дощових краплинах, що повисли на листі. (За М.  Старицьким.)

2 текст. Осінь танула, як тане воскова свічка, вона ставала все прозорішою й легшою. Жадна земля випила за літо сонце, і воно стало бліде. Почалися дощі і вітри. Природа довго боролась, шуміла, протестувала й не хотіла коритись, але мусила. Лице неба стало суворим, а його уста дихнули холодом. Потім труснуло сніжком, і земля здавалась аркушем паперу, на якім дитина пробувала зелені, руді і сірі фарби.

- Кожному члену групи зачитати речення й довести, чому вони прості чи складні.

5. Тест на встановлення відповідності (в учнів картка №4).

Завдання:встановити відповідність між реченням і схемою, що відображає його будову.

1.         Відскрипіла возами осінь, на санях від’їхала зима, і вербовим човником прибилась до бродів весна (М.Стельмах).

2.         Рясні дощі, що набридливо періщили кілька днів підряд, геть розмили сірі кучугури снігу, південний вітер зігнав жовту малу воду в калюжі та широкі озера (Ю.Збанацький).

3.         Сьогодні сонце висварило в осені ще один погожий день, і він не знав, куди йому занести бабине літо (М.Стельмах).

4.         Старшина лічила ранком військо, і багато кращих вояків у ньому бракувало: ніхто не знав, де й як вони лягли (Леся Українка).

5.         На березі хвилястої Десни, де білі піски і дерева зелені, де слід віків одкопували вчені, стояло місто, оповите в сни (М.Рильський).

А) [ , (що), ], [ ].                     Г) [  ], [ ], і [  ].

Б) [ , (де), (де), ].                 Ґ) [ ], і [ ]: [ ], (де).

В) [  ], і [ ], (куди).                  Д) [ ], і [ ], (де).

Ключ: 1-Г, 2-А, 3-В, 4- Ґ, 5-Б (5 балів).

V. Узагальнення вивченого

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

Вивчити правила. Скласти твір-мініатюру на тему «Рідна мова наймилозвучніша у світі», використати речення із сполучниковим і безсполучниковим зв'язком.

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів