План конспект Тема: Двокрапка між частинами складного безсполучникового речення.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 3-05-2014, 20:32

Тема:Двокрапка між частинами складного безсполучникового речення.

Мета: Пояснити правила висловлювання двокрапки між частинами безсполучникового складного речення; формувати вміння визначати відповідну пунктограму та обґрунтувати вибір ви­словлювання розділового знака; удосконалювати орфографічну та пунктуаційну грамот­ність, повторити вивчене з розділів "Лексика", "Словотвір", поглиблювати навички прави­льного інтонування складних безсполучникових речень; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення-виховувати повагу до таланту майстрів художнього слова та бажання захистити природу, прекрасне.

Урок дослідження.

І. Актуалізація опорних знань.

1. Клоуз-тест: (демонстрація на моніторі комп’ютера)

1)    речення, в якому два або більше граматичних основ, називається ... (складним),

2)    складне речення, в якому прості речення об'єднані за змістом та інтонацією без допомоги сполучників і сполучних слів, називається ...(безсполучниковим).

3)    Складне речення, в якому прості речення об'єднані за змістом, інтонацією, в яких вживаються сполучники чи сполучні слова, називається ...(сполучниковими).

4)     Сполучникові речення поділяються на ...(складнопідрядні та складносурядні).

5)    Кома між простими реченнями у безсполучниковому складному реченні ставиться, коли вони вказують на ...(одночасність або часову послідовність подій, явищ і вимовляються з інтонацією переліку).

6)    Крапка з комою ставиться між простими реченнями, коли вони ... (дуже поширені, менш зв'язані між собою за змістом або коли в середині їх уже є розділові знаки).

2. Індивідуальна робота учнів (картки)

1. завдання: поставити розділові знаки, вставити пропущені букви.

2.      презентація на тему "Складні безсполучникові речення".

II. Мотивація навчального матеріалу.

Сьогодні ми продовжило вивчати тему "Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні". Наша мета - вивчити, коли ставиться двокрапка в безсполучниковому складному реченні, навчитися інтонувати ці речення, вміти їх перебудовувати; сьогодні ми працюватимемо з текстом.

У вас на столах лежать міні-підручники: текст та план, за яким проводитиметься урок.

III. Вивчення нового матеріалу. Дослідження.

1. Прочитайте текст, доведіть, що це саме текст. (демонстрація на моніторі комп’ютера).

В народі кажуть: краса врятує світ. А хто врятує світ від жорстокості та бездушності? Недавно я випадково став свідком розстрілу п'ятьма браконьєрами лебедів, що, втомив­шись в далекій дорозі, сіли перепочити на ставку поблизу села Вільшани. Так, це було не полювання, а саме розстріл. Лебеді, полювання на яких забороняється, звикли до добро­го ставлення до них людей і зовсім їх не бояться. Не злякалися вони, коли на греблю виїхав автобус "КаВЗ", не злякалися, коли з автобуса вийшло п'ять "мисливців"; не зляка­лися навіть тоді, коли почалася стрілянина. І лише коли двоє птахів були вже мертві, третій здійнявся в небо, але, зробивши велике коло, слідуючи лебединій вірності, повернувся назад, де його й настиг постріл.

Лебідь завжди був символом вірності та любові, родинного щастя та материнства, і дуже боляче бачити, як для декого він перетворився всього лише на шматок м'яса.

А один мій товариш розповів, що в селі Дворічний Кут якийсь "мисливець" розстрі­ляв лелек: вони гніздилися на водонапірній башті. І навіть не забрав забитих птахів. Воі­стину справедливим ствердження: жорстокість не має меж.

(В. Степовий)

2.      Завдання:

?     визначте тему та головну думку тексту, дайте назву;

?      яке враження справив на вас текст;

?      визначте стиль та тип мовлення;

?      яке слово є ключовим, розкрийте його зміст, знайдіть спільнокореневі слова (постріл - розстріл, стрілянина - розстріляв);

?      які звуки в словах постріл, розстріл переважають (голосні чи приголосні)?

?      які слова в тексті мають негативне забарвлення? (жорстокість, бездушність, мертві, забитих, браконьєр);

?      поясніть лексичне значення іншомовного слова "браконьєр" (франц.) - особа, що займається полюванням і рибгюю ловлею в недозволених місцях, у заборонений час, відстрілом і ви-ловлюванням тих видів тварин, птахів, риб, що їх за законодавством заборонено здобувати.

?      Знайдіть у тексті слово "настиг".

Поясніть його лексичне значення, доберіть синоніми,

настигати - наздоганяти когось;

доганяти переслідуючи;

захоплювати зненацька,

синоніми: догнав, влучив, потрапив.

3.  Робота з орфограмами.

Словниковий диктант:

(назвати частини мови та пояснити орфограми).

Нещодавно, розстріл, п'ятьма, браконьєр, поблизу, село, полювання, не боятись, родинний, щастя, водонапірна, воістину.

4.   А. Чехов в одному з листів назвав розділові знаки "нотами при читанні". Мовби доповнюючи його, К. Паустовський устами одного з персонажів повісті "Золота троянда" зауважив: "Розділові знаки - це як нотні знаки. Вони міцно тримають текст і не дають йому розсипатись". Отже, працюємо над пунктуацією.

-  випишіть перше речення тексту, підкресліть граматичні основи, визначити види простих речень, намалювати схему.

Що?

 

4. Яке це речення (безсполучникове)

інтонація.

Експеримент: реконструкція речення на складне складнопідрядне. У народі кажуть, що краса врятує світ.

 вид підрядного - з'ясувальне.

-  Яка роль з'ясувального речення по відношенні до головного? (уточнює зміст).

Отже, який ви можете зробити висновок щодо постановки двокрапки у безсполучниковому реченні.

-  Перепишіть останнє речення тексту.

(підрядне означальне, друге речення доповнює зміст першого).

Експеримент: перебудуйте речення в складнопідрядне.

-  випишітьперше речення останнього абзацу

Експеримент: реконструкція речення на складнопідрядне, (підрядне причини).

Отже, зробимо висновок щодо другого правила.

Звернемося до підручника.

IV. Закріплення.

Дайте відповіді на запитання:

?      що ви дізнались;

?      чого навчились;

на уроці ми працювали з текстом, в якому розповідалось про людську бездушність та жорстокість, а також про красу вірності. Адже лебеді - це символ краси, вірності, материнства. Тому і говорять "лебедина вірність". А хто знає, що означає вислів "лебедина пісня"? А ще порівнюють дівчину з лебідкою. Тут відбита і краса, і постава, і навіть характер.

У В. Симоненка є вірш "Лебеді материнства" (учениця читає вірш).

?      Які почуття передав автор?

Скільки ніжності материнської любові, водночас тривоги за майбутнє дитини, а в ньому - Батьківщина, отчий край.

Зверніть увагу на малюнок. На ньому зображено материнську ніжність, красу життя. Текст ніби закликає нас берегти красу, бо вона, як стверджує автор, збереже світ.

V. Домашнє завдання: § 12.

Високий і достатній рівень: написати твір - мініатюру "Чим мені запам'ятався урок", викорис­тати одне - два речення на вивчену тему.

Середній рівень: вправа 195.


 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів