Шановні відвідувачі сайту!!!

На даному сайті розміщені план-конспекти уроків, короткий та повний обсяг творів із шкільної програми, біографії та портрети письменнників, матеріали для підготовки до ЗНО, багато теоретичного матеріалу з української мови і літератури, літературні ігри, матеріали для проведення гурткової роботи, календарне планування на всі предмети, презентації для уроків, дуже багато творів за шкільною програмою та багато іншого цікавого матеріалу. Маєте пропозиції та побажання пишіть адміністратору, всі вони будуть обов'язково враховані!!!

P.S. Вибачте за рекламу на сайті. Це необхідність для подальшого сталого розвитку даного ресурсу.

Як запобігти насильству в сім’ї
Додав: maria
Коментарів: 0
Додано: 14-10-2014, 18:15
Як запобігти насильству в сім’ї

Мета: ознайомити з термінологією насильства, сформувати уявлення про різноманітність про¬явів насильства; розвивати навички аналізу та порівняння; виховувати повагу до думки іншої люди¬ни, права приймати своє рішення

Хід заняття
1. Розповідь учителя
Притча «Відро з яблуками» Серед багатох соціальних проблем сучасного українського суспільства однією з найактуальніших є кривдження дітей та молоді. Насильство над слабшими можуть чинити як дорослі, так і самі діти.
До уваги притча «Відро з яблуками»
Купив собі чоловік новий дім – великий, гарний – і садок із фруктовими деревами поряд. А у старенькій хатинці неподалік жив заздрісний сусід, який завжди намагався зіпсувати настрій: то сміття викине під ворота, то ще якусь капость учворить.
Прокинувся одного разу чоловік у доброму гуморі, вийшов на ганок, а там – відро з помиями. Узяв він його, помиї вилив, відро вишкріб аж до блиску, назбирав у нього найбільших, стиглих і смачних яблук та й пішов до сусіда. Той, зачувши стукіт у двері, зловтішно подумав: «Нарешті я йому допік.» Відчиняє, сподіваючись на скандал, а чоловік протягає йому відро з яблуками і каже:
- Хто чим багатий, той тим і ділиться!

На жаль, в нашому житті на зло відповідають злом, на агресію агресією що породжує насильство, злочинні протиправні дії.
Проблема жорстокості й насильства в нашому суспільстві стає дедалі актуальнішою. Адже кожен четвертий злочин в Україні здійснюється неповнолітніми. Наукові дані засвідчують, що неповнолітні правопорушники є резервом злочинності в майбутньому. Близько 80-90 % серед злочинців (дорослих людей) мали протиправні та кримінальні правопорушення в підлітковому віці.
Пам’ятайте, що наші повсякденні вчинки часто мають правову оцінку. Право, закони супроводжують людину все її життя. Щоб уміло і правильно користуватись своїми правами і добре виконувати свої обов’язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Звичайно ж, що жодній людині не під силу детально вивчити всіх законів, тим паче, неповнолітніми. Але основне, що стосується захисту ваших основних прав, ви повинні знати. По перше, ви повинні знати, що ви захищені основними положеннями Конвенції ООН про права дитини, яка була прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1989 р. Україна ратифікувала Конвенцію ООН про права дитини в перший же рік своєї незалежності - 27 вересня 1991 року.
Слід відмітити, що протягом останнього десятиліття зросло усвідомлення міжнародною громадськістю розуміння масштабу насильства по відношенню до дітей. Діти стають жертвами насильства вдома, у школі, на вулицях, у громаді й у державних установах. Конвенція про права дитини визнає широкий масштаб насильства по відношенню до дітей і чітко вказує, що діти мають право на захист від усіх його форм.
На даний момент насильством вважають реальну дію чи загрозу умисної фізичної, сексуальної, психологічної чи економічної дії, примусу з боку однієї
особи до іншої з метою контролю, залякування, навіювання почуття страху. В процесі насильства одна людина нав'язує себе, свої цілі та норми іншій, намагаючись підкорити її собі. Це узурпація свободи людини, це не є випадковими діями, які не можна пояснити. Кожен член родини переживає такі дії по-своєму, що накладає свій відбиток па ціннісно-орієнтаційну сферу.

2. Стереотипи про насильство в прислів'ях
1) Учитель роздає учням невеличкі шматочки паперу, на яких написана половинка одного з
прислів'їв, і пропонує їм знайти пару з другою частиною від прислів'я:


Дівчина не бита
як коса не чесана
Бий жінку обухом: припади та послухай, як дише та мороче, значить, іще хоче

Хто на дітей різок жаліє,
той їм петлю готує

Дитину люби, як душу,
а кусай, як грушу

Як сина батько не б'є малим,
то син батька буде бити старим

Син виріс до вуха
бережись обуха

Діти пустують від материного серця,
а розумнішають від батькового дубця

Пропонується кожній парі зачитати прислів'я та висловити свою думку стосовно того, про що говориться в прислів'ї.
По завершенні можна провести коротку дискусію.

Питання для дискусії:
1. Які відносини формують такі прислів'я в суспільстві?
2. Чим це небезпечно для людини, суспільства?
3. Чому сьогодні такі відносини є неприйнятними?
Висновок
Такі прислів'я формують схвальне ставлення до фізичного насильства та до насильства в ціло¬му, також вони формують стереотипи в суспільстві, що дітей потрібно виховувати із застосуванням фізичної сили. Насправді, в сучасному суспільстві стосунки, що містять елементи насильства неприйнятні, оскільки вони порушують права людини та є небезпечними для повноцінного розвит¬ку людини.

3. Повідомлення учнів
(1 учень)
Вплив засобів масової інформації
Ця проблема є надзвичайно актуальною не лише для України, але й для світової громадськості в цілому. Тому розглянемо її детальніше.
Демонстрування практично щодня актів насильства по телебаченню і відео зміцнює думку дітей і підлітків про насильство як цінність і засіб засвоєння усталеної поведінки. Дитина легко засвоює побачені норми і манери поведінки, оскільки процеси осмислення, оцінки й розмежування реальності й фантазій у цьому віці розвинуті недостатньо.
Побачене дитина переносить у власне повсякденне життя. Крім того зростає рівень толерантності, ступінь сприйнятливості до актів і форм насильства.
Відчутну роль у поширенні насильства відіграє сучасний екран.
Дослідники різних країн одностайно стверджують, що фільми, які несуть акти насильства, є причиною 15 – 20 % випадків насильства, спричинених підлітками у реальному житті.
Неповнолітні багато часу проводять перед телевізором. Наприклад, польський підліток дивиться телевізор 2 – 4 години на добу, а у вихідні – до 5 годин. У Швеції учні впродовж 10 років навчання проводять 18 тисяч годин.
Американська академія педіатрії опублікувала фундаментальні висновки цих досліджень:
- Діти, які дивляться багато передач, що містять сцени насильства, сприймають його як легітимний спосіб вирішення конфліктів;
- перегляд сцен насильства робить людину більш беззахисною до насильства в реальному житті;
- чим більше сцен насильства дитина бачить на екрані, тим більше шансів, що вона сама стане жертвою насильства;
- якщо дитина віддає перевагу перегляду телепрограм, що містять сцени насильства, існує велика ймовірність, що вона виросте агресивною людиною і навіть може сама вчинити злочин.
Український телеглядач сцени агресії бачить у середньому кожні 16 хвилин, а в період з 19.00 до 23. 00 години цей умовний інтервал скорочується до 12 хвилин. Для порівняння: за даними Російської академії освіти цей показник складає 15 і 10 хвилин, а в США відповідно 15 і 6 хвилин.
Слід відмітити, що дитяче насильство на екранах України залишається рідкісним явищем. Основну кількість складають епізоди, де агресорами на телеекрані виступають дорослі чоловіки. Їхні дії, як правило, носять досить жорсткий характер: убивство, бійки, взаємні образи. Телебачення справедливо звинувачують у зростанні злочинності. Наприклад, випускники школи є свідком 18 тисяч злочинів; 50% убивств скоєних під впливом демонстрації насильства на телеекрані.

(2 учень)
Захоплення комп,ютерними іграми
Крім позитивної пізнавальної ролі, вони справляють негативний вплив на фізичне та психічне здоров, я підлітків, на розвиток їх агресивності. Дитина має змогу безперешкодно і безкарно розправлятися з віртуальними жертвами, при чому в таких іграх число вбитих і поранених є кількісним показником рівня досягнень гравця: чим більше число жертв, тим більше очок нарахує машина, тим більше дитина задоволена собою. У свідомості формуються хибні настанови: чим більше я вб,ю, тим краще.

(3 учень)
Фільми жахів
Негативно впливають на дитину. На запитання: чи любиш ти дивитися фільми жахів? Ствердно відповіли 80% хлопців і 77,5% дівчат підліткового віку. Отже, дитина, яка проводить біля екрану телевізора, наприклад, 2 години, бачить у середньому понад 34 акти агресії.
У зв,язку з тим, що діти стикаються з насиллям у мас-медіа, багато людей стурбовані тим, що подібна відеодієта може підвищити схильність до агресивної поведінки.

(4 учень)
Насильство в мережі інтернет
Мережа інтернета перенасичена порносайтами, запрошеннями підлітків на так звану роботу у різноманітні агенства; рекламою, що приваблює і демонструє красиве життя та збагачення за рахунок рабської, по суті, роботи для дитини. Наявність у мережі такої інформації та її доступність є насильством над свідомістю дитини. Саме тому Міжнародний дитячий комітет з проблем насильства ЮНЕСКО вважає за необхідне постанову нових завдань перед суспільством, батьками та вчителями щодо обізнаності та регулювання спілкування дітей з медіа-простором. У ст.17 Конвенції ООН про права дитини йдеться: забезпечення безперешкодного доступу дитини до інформації, з іншого – про оберігання дітей від такої інформації, яка шкодить їхньому здоров,ю.
Поради: ви повинні чітко знати і дотримуватись правил безпечної поведінки в Інтернеті:
- разом із батьками встановити ваші правила роботи в Інтернеті: час та сайти, які вам дозволено відвідувати;
- не надавати жодної особистої інформації (ім’я, вік, адреса, номер телефону, місце роботи батьків тощо) без відома батьків;
- ваші батьки повинні знати усіх, із ким ви спілкуєтесь в Інтернеті;
- ніколи не погоджуйтесь на зустріч з людиною, з якою познайомились в Інтернеті, без попередньої згоди батьків.

4. Визначення насильства.
Мозковий штурм.
Учитель запитує в учнів «Що таке насильство?» і фіксує відповіді на дошці, після чого аналізує їх та підводить до визначення насильства.

Насильство можна визначити, як дію або бездіяльність однієї людини на іншу, що завдає шко¬ди здоров'ю як фізичному, так і психологічному, принижує почуття честі та гідності.

Насильство можна визначити, як фізичну, психологічну, сексуальну або іншу дію чи комбі¬націю цих дій однієї особи на іншу, що порушує гарантоване Конституцією України право громадя¬нина на особисту недоторканість.

Насильство в сім'ї – будь-які умисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи еко¬номічного спрямування одного члена сім'ї стосовно іншого члена сім'ї, якщо ці дії порушують кон¬ституційні права і свободи члена сім'ї як людини та громадянина і завдають йому моральної шкоди, шкоди його фізичному чи психічному здоров'ю.

Реальна загроза вчинення насильства в сім'ї – погроза вчинення одним членом сім'ї стосовно іншого члена сім'ї умисних дій, передбачених абзацом другим цього пункту, якщо є реальні підста¬ви очікувати її виконання.
(Закон України ПРО ПОПЕРЕДЖЕННЯ НАСИЛЬСТВА В СІМ'Ї)

5. Робота в групах «Прояви насильства»

Учитель розповідає що в основному виділяють 4 основні види насильства: фізичне, психо¬логічне, сексуальне, економічне.
Кожна група, що утворилися завдяки попередній грі, отримує чистий аркуш паперу, на якому зверху записано визначення одного виду насильства. Учням пропонується написати прояви цього виду насильства. У кінці кожна група представляє результати своєї роботи.

Фізичне насильство в сім'ї – умисне завдання одним членом сім'ї іншому члену сім'ї побоїв, тілесних ушкоджень, що може призвести або призвело до смерті постраждалого, порушення фізич¬ного чи психічного здоров'я, заподіяння шкоди його честі й гідності.

Сексуальне насильство в сім'ї – протиправне посягання одного члена сім'ї на статеву недотор¬каність іншого члена сім'ї, а також дії сексуального характеру стосовно неповнолітнього члена сім'ї.

Психологічне насильство в сім'ї – насильство, пов'язане з дією одного члена сім'ї на психіку іншого члена сім'ї шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмис¬но спричиняється емоційна невпевненість, нездатність захистити себе та може завдаватися або за¬вдається шкода психічному здоров'ю.

Економічне насильство в сім'ї – умисне позбавлення одним членом сім'ї іншого члена сім'ї житла, їжі, одягу та іншого майна чи коштів, на які постраждалий має передбачене зако¬ном право, що може призвести до його смерті, викликати порушення фізичного чи психічного здоров'я.

Можливі варіанти відповідей

Фізичне насильство
Психологічне насильство
Сексуальне насильство
Економічне насильство

- Побиття;

- Тілесні ушкодження;

- Спроби удушення;

- Викручування рук штовхання,брутальне

Поводження;

- Позбавлення їжі;

- Використання зброї;

- Втягнення дітей до

вживання алкоголю та

наркотиків;

-Інше
- Ігнорування почуттів свободи;

- Образа переконань, що мають цінність для особи;

- Образа віросповідання,

національної, расової та класової

приналежності або походження;

- Приниження особи;

- Знущання над домашніми тваринами або їх знищення на

очах особи з метою завдати їй болю;

- Переслідування особи через уявлені особою протилежної

статі сексуальні зв'язки;

- Покарання кривдником дітей

через образу на дружину (чи чоловіка);

- Обмеження свободи дій та пересування особи; погрози

спричинити їй фізичну або економічну шкоду;

- Насильство з боку вчителів, однокласників;

- Інше
- Гнів на грунті ревнощів

- Образа особи словами

сексуального змісту (повія,

фригідна, імпотент);

- Примус жінки до сексуальних зносин з чоловіком та іншими людьми проти її вол;і

- Примус до болісних

або садистських

статевих зносин та застосування

предметів для цієї мети;

- Применшення

значення почуттів партнера в сексуальному відношенні;

- Примус партнера до

спостереження за статевими зносинами, що відбуваються

між іншими людьми;

- Застосування погрози

насильством для примусу партнера до згоди на сексуальний зв'язок;

- Примус жінки одягатися всупереч її волі згідно з бажанням партнера;

- Примус до інцесту;

- Інше
- Повне вилучення або

обмеження коштів;

- Контроль надходжень

та «жорстке дозування»

фінансових витрат;

- Нав'язування особі

(дитині) економічного

обмеженого способу

проживання без суттєвої необхідності;

- Контроль особи

(дитини) за допомогою

грошей;

- Відмова чи зволікання

у виплаті аліментів;

- Інше

6. Гра «Згоден – незгоден».
Учитель розділяє клас на умовні 2 половини одна з них називається «згоден», інша, «не згоден» і зачитує певні міфи, вирази, пов'язані з насильством, учням пропонується в залежності від того згодні вони чи ні перейти на відповідну половину кімнати. Учні, які знаходяться по різні боки кімна¬ти, однією фразою обґрунтовують свій вибір.

Приклади міфів:

Деякі жінки провокують насильство і заслуговують на нього.

Б'є – означає любить.

Чоловіки, що завдають насильства – психічно не здорові.

Чоловік, що завдає насильства, не є люблячим чоловіком та батьком.

Причиною сімейного насильства є алкоголізм.

Домашнє насильство характерне для неосвічених та бідних людей.

Домашнє насильство – нове явище, що виникло в результаті сучасних економічних та суспільних змін.

Дітям потрібен батько, навіть якщо він агресивний.

Зараз насильство в сім'ї – це явище з минулого, і зараз воно рідко зустрічається. Воно залишилось в минулому, коли жінка вважалася власністю чоловіка.

Жінка, що потерпає від насильства, завжди може піти з дому.

Ляпас по щоці не наносить серйозної шкоди.

Наші відносини зміняться на краще, якщо ми одружимося.

Наші відносини зміняться на краще, якщо у нас з'явиться дитина.

7. Місце, де може відбуватися насильство.
Методом «мозкового штурму» учні за допомогою вчителя називають місця, де може відбутися насильство, і всі ці місця записуються на фліп-чарті
Можливі варіанти місць де може відбутися насильство:
- Вдома, у сім'ї, на вулиці, на роботі, у навчальному закладі, у транспорті.

8. Вправа «Хто потерпає від насильства».
Усім учням видаються кольорові папірці у вигляді людських фігурок, на яких вони записують, хто може стати жертвою насильства. Після того, як учні закінчили (на це дається 3 хвилини), кожен по черзі озвучує свої ідеї та наклеює на спеціально підготовлений великий аркуш паперу, на якому зверху нама¬льовані хмари та блискавки, що символізують насильство. Цей аркуш вивішується на видне місце.

Можливі варіанти відповідей:
Жінка, чоловік, дружина, молодь, неповнолітні, діти, батьки, родичі, немічні, інваліди,
усиновителі, усиновлені, сестра, брат, інше.
Учитель підсумовує, що потерпіти від насильства може будь-яка людина.

Жертва насильства в сім'ї – член сім'ї, який постраждав від фізичного, сексуального, психологічного чи економічного насильства з боку іншого члена сім'ї.

9. Правила безпеки.

Учитель розділяє клас на 2 групи і роздає кожній з них список правил безпеки. Перша група виписує «правила безпеки на вулиці» (ці правила більше стосуються, коли насильство може відбути¬ся з боку незнайомої людини), а друга група - «правила безпеки дома» (з боку рідних, близьких, ко¬ли насильство повторюється). Також групам пропонується додати свої правила безпеки, яких немає в даному списку (на це дається 10 хвилин).

Потім група проводить презентацію цієї роботи.

Зразок списку правил безпеки

Насильство на вулиці
• У пізній час не ходіть одні по вулиці.
• Знати елементарні прийоми самооборони.
• Майте при собі один з засобів безпеки: газовий балончик, дезодорант, пилочку та продумайте їх використання в разі здійснення акту насильства.
• Продумайте свої дії у тому випадку, якщо Вам здається, що акт насильства можливий.
• Якщо щось не так, тікайте.
• На вас напали, кричіть, біжіть, привертайте до себе увагу; дзвоніть в міліцію.
• Виключте вживання наркотиків та зловживання алкоголем, вони можуть вплинути на ваше сприйняття дійсності.
• Виключте непорозуміння: будьте впевнені, що ваш знайомий, друг знає межі дозволеного.
• Не впускайте в будинок незнайомців, особливо, якщо ви почуваєте себе неспокійно.
• Не сідайте з незнайомцями до ліфту.
• Учіть дітей не впускати в будинок чужих без вашого дозволу.
Домашнє насильство
• Продумайте свої дії у тому випадку, якщо акт насильства уже відбувався і може повториться знову.
• Розповідайте про насильство тим, кому Ви довіряєте (друзям, родичам).
• Знайдіть таке місце, куди Ви змогли б піти у випадку небезпеки.
• Підготуйте документи (паспорт, свідоцтво про народження), гроші та інші необхідні речі та покладіть їх в одне місце так, щоб у будь-який момент Ви змогли б їх легко взяти і втекти з ними.
• Якщо ситуація критична, то залишайте будинок негайно, навіть якщо Вам не вдалося взяти необхідні речі.
• Попрактикуйтесь у тім, як можна швидко й безпечно вийти з будинку. Визначте, які двері, вікна, ліфти або сходи підходять для цього щонайкраще.
• Заздалегідь довідайтеся телефони місцевих служб, які зможуть зробити Вам необхідну підтримку (кризовий центр для жінок, телефон довіри, телефон дільничного інспектора, служби у справах неповнолітніх).
10. Куди звернутися, якщо насильство відбулося.
Учитель роздає кожному учню не заповнену таблицю «Я захищу свої права». Методом мозкового штурму аудиторія продумує установи, служби, що можуть допомогти у випадках насильства, і кожен учень записує їх собі в листок в першу колонку.

Можливий варіант таблиці «Я захищу свої права»


Назва установи
Чим може

допомогти
Контактні данні

(тел., адреса)
• Дільничний інспектор міліції
• Служба у справах неповнолітніх
• Районне відділення міліції
• Прокуратура
• Соціальна служб для молоді
• Кризові центри
• Притулки
• Телефони довіри
• 8 800 500 33 50
• Поліклініка, лікарня
11 . Заключна вправа




Учитель пропонує усім учням закінчити речення «До цього заняття я ніколи не чув про...»
Запитання до теми:
1. Які стереотипи з теми насильства притаманні Вашому оточенню?
2. Яких правил безпеки Ви вже дотримуєтесь?
3. До якої установи ти б перш за все звернувся, якщо б тобі стало відомо про факт насильства над дитиною?
4. Що таке насильство?
5. Які види насильства ви знаєте?
6. Які прояви насильства вам відомі?
Життєві цінності школярів
Питання для учнів
1. Які, на вашу думку, найпоширеніші типи насильства в нашому суспільстві?
2. Які види насильства становлять особливу безпеку для розвитку особистості?
3. Назвіть причини насильства серед школярів.
4. Чи існує проблема насильства, проявів жорстокості у школі?
5. Що ви думаєте з приводу демонстрації на теле- і кіноекрані бойовиків та фільмів з елементами насильства?
6. Які почуття викликають у вас такі фільми?
7. Чи зазнавали ви проявів насильства та жорстокості хоч раз у житті?
8. Якщо ви станете жертвою фізичного насильства, якими будуть ваші дії?
9. Якою буде ваша реакція, якщо на очах кривдитимуть іншу людину?
10. Назвіть фактори, що впливають на формування ціннісних орієнтацій молоді.
Як запобігти насильству
Абетка виживання
1. Я знаю напам,ять усі адреси, номера телефонів та імена людей, яким довіряю.
2. Люди, котрим я довіряю, - це мої батьки чи хтось інший, хто дбає про мене та хоче, щоб я був у безпеці.
3. Я пам,ятаю про телефони спеціального та негайного виклику: «101», (пожежна охорона), «102» (міліція), « 103» ( швидка медична допомога).
4. У мене є номери телефонів дільничного інспектора, соціальної служби й телефону довіри.
5. Я нікому не дозволяю принижувати й ображати мене.
6. Я не ходжу сам по вулиці увечері чи вночі.
7. Я ніколи не розмовляю з незнайомими людьми, нікуди з ними не йду, нічого у них не беру, не сідаю до них в автомобіль.
8. Якщо мені загрожуватиме небезпека, я буду тікати, кричати, привертати до себе увагу..
9. Я не впускаю в помешкання незнайомців, якщо я сам вдома.
10. Я знаю, де лежить моє свідоцтво про народження.
11. Якщо зі мною щось трапиться недобре, я негайно розкажу людям, яким довіряю.
12. Я чітко та послідовно знаю, що робитиму, куди зателефоную, піду, кому розповім, якщо зі мною трапиться щось недобре.
Інформація
Відвідувачі, Ви також можете залишити коментар до даного матеріалу
 Залишити коментар
Схожі матеріали:
Меню
Авторизація
Архів матеріалів
Популярні матеріали
Яндекс.Метрика





загрузка...