ЧИСЛІВНИК (УКРАЇНСЬКА МОВА, МАТЕМАТИКА) інтегрований урок план конспект
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 30-01-2013, 11:17
ЧИСЛІВНИК (УКРАЇНСЬКА МОВА, МАТЕМАТИКА)
Мета (мова): застосувати на практиці знання з української мови про числівник, дотримуватися культури мовлення.
Мета (математика): закріпити навички в обчисленні площ поверхонь і об'ємів круглих тіл.
Числівник може визначить тобі Число речей й порядок при лічбі. Д. Білоус
Будь благословенним, число, Що породило Богів і людей. Шфагор
ХІД УРОКУ
I.Мотивація навчальної діяльності
Учитель української мови. Доброго дня, любі друзі!
Сьогодні у нас незвичайний урок: ми поєднаємо те, що, на перший погляд, поєднати неможливо — мову і математику. А ми не тільки це зробимо, але й доведемо, мова і математика — дві вірні подруги.
II.Актуалізація опорних знань учнів
1.Перевірка домашнього завдання З математики
Учитель української мови.
• Чи були серед ваших відповідей числівники? (Ні)
• А що таке числівник? (Правило)
• Доведіть, що дійсно це знаєте.
2.Вибірковий диктант
Двійник, п'ятиповерховий, тисяча, сорок три десятки* де кілька, одна ціла і шістдесят сім сотих, одиниця, дев'ятсот сорок два, подвійний, триста, п'ять цілих і дев'ять десятих, нуль, потроїти, двісті вісімдесят дві цілих і шість десятих, чотирнадцять, двадцятип'ятикілограмовий, трьох'ярусний, дві сьомих.
3.Перевірка з поясненням орфограм
• До якого розряду належать ці числівники? (Кількісні)
• На які групи поділяються кількісні числівники? (Цілі числа, дробові, збірні, неозначені)
• Назвіть дробові числа. (Одна ціла і шістдесят сім сотих, п'ять цілих і дев'ять десятих, двісті вісімдесят дві цілих і шість десятих, дві сьомих)
•Чим подібні числівники сорок три і одна ціла і шістдесят сім сотих, адже один числівник — ціле число, а інший — дробове? (Це складені числа)
•Чим відмінні слова сорок три і тисяча, адже вони позичають цілі числа? (Сорок три — складене число, тисяча — просте)
• Як змінюються кількісні числівники? (За відмінками)
Учитель математики. Серед виписаних вами числівників є числа відповіді до завдання четвертого рівня, відшукайте їх, поясніть, як виконували завдання.
1. Sn = 282,6 см.
2. М = 1,67 кг.
3. Sn = 942 см.
4. S = 43 см.
5. Площа поверхні куба в 1,9 разу більша від площі поверхні кулі. Учитель української мови. Але, даючи відповіді на запитання,
слідкуйте за своїм мовленням.
• Чи правильною була відповідь: «Площа дорівнює сорок три сантиметри»? (Ні. Площа дорівнює сорока трьом сантиметрам)
• Навіщо потрібні числівники?
Пан Числівник — мандрівник, Рахувати все він звик: Скільки двійок у студента, Скільки справ у Президента. Все потрібно рахувати І усьому вартість знати.
•Яке із тверджень є правильним: «Сума двох і трьох дорівнює п'ять», «Різниця чисел десяти і шести дорівнює чотирьом»? (Друге твердження правильне: після слова «дорівнює» числівник повинен стояти в давальному відмінку, а після слова «становить» — в знахідному відмінку)
4. Робота в парах
Учні виконують обчислення площ, один учень пояснює виконання завдання, інший рецензує відповідь, враховуючи математичні й мовні помилки.
Учитель української мови. Подивіться ще раз на числівники 5 вибіркового диктанту:
• Якої групи кількісних числівників тут немає? (Збірних)
• Утворіть, де можливо, словосполучення, поясніть: Двоє (куля, курча, сфера, відро, площа, ножиці, об'єм, брат)
• Які слова залишились? (Куля, сфера, площа, об'єм)
• Чому? (Правило)
• Які це частини мови? (Іменники)
Так, це іменники, а чим є ці слова у математиці, ми зараз дізнаємось.
III. Мотивація навчальної діяльності
Учитель математики.
• Що таке куля? Назвіть її елементи.
• Що таке сфера?
• Як знайти площу сфери?
• Навести приклади предметів, що мають форму сфери, кулі.
Задача 1
1 м становить 1/40 000 000 частину довжини екватора. Знайти радіус Землі. (Екватор — коло великого круга, довжина його С — 40 000 000, R = 2к = 6,28 = 6 369,4267 км = 6 400 км)
Учитель української мови. Запишіть речення:
Радіус Землі дорівнює шести тисячам чотирьомстам кілометрам.
• Зробіть розбір числівника як частини мови.
• Подивіться на число 6400, заберіть першу і останню цифру.
• Який вийшов числівник, що про нього скажете? (Сорок. Правило про відмінювання числівників 40, 90, 100.)
• Утворіть порядкові числівники від кількісних 400, 64 000, 5 000 000. Що ви про них скажете? (Правило)
•Що є спільним і відмінним у кількісних і порядкових числівників? (Відповіді учнів)
У КРАЇНІ МОРФОЛОГІЇ
Чути крики, шум і гам.
Тож загляньмо, любі друзі,
І подивимось: шо там?
Ну а там зчинилась бійка.
Ну й дива, скажу я вам,
Два брати: Котрий і Скільки —
Цей зчинили тарарам.
Скільки грізно виступає,
Кулаками все махає
І свого рідного брата
З трону царського спихає:
— Тут віднині я — король!
Не ділю ні з ким" престол.
Я — дробовий, цілий, збірний,
Скількох, скільком, скількома.
Забирайся геть, невірний!
Родичів в мене нема!
Котрий сумно відказав:
— Вік прожив я і не знав,
Що такого маю брата,
Що за трон готов на зраду
Без числа, без племені, без роду,
Тільки «Скільки» — та її усе,
А свою зухвалість і пихатість
Ти поставив над усе.
Так, ти підмет і додаток,
Присудок й обставина.
Але мушу ще додати:
Що означення — це я.
Ти простий і я простий,
Складений і ти, і я.
Значить, разом ми — сім'я.
«Лиш у тому наша сила,
Коли разом ми, єдині»,—
Так навчав Числівник-тато.
Певно, ти забув це, брате...
Царствуй же і... прощавай...
— Друже! Брате! Зачекай!
Батьковий цей заповіт
Не забуду я повік.
Обійнявся з братом брат —
Знов в країні мир і лад.
Учитель математики Задача 2
• Вважаючи, що Земля має форму кулі R = 6 400 км, знайдіть площу поверхні Землі. (S сфери = 4кЯ = 4 х 3,14 х 6 400 = 514 458 000 км)
• У якому відмінку стоятиме відповідь? (У давальному відмінку)
Практична робота
Робота в парах — обчислення площі поверхні та об'єму циліндра.
На кожній парті — циліндр. Учні самостійно виконують завдання, здають зошити на перевірку.
Учитель математики підбиває підсумок.
Учитель української мови. Отже, ви пересвідчились, що дружба — велика сила: математика і мова — дві вірні подруги, які приходять одна одній на допомогу:
На братика Кіндратика
Розгнівалась граматика.
Погані в нього справи:
Не зна Кіндратик правил.
Та, ще й сказав усім товаришам своїм:
— Люблю я математику,
І не люблю граматику!
І ось Кіндрат ледачий
Рішати став задачі
Він розв'язати вміє
І першу, й другу дію.
—Та як же,— інтересно,—
Це записать словесно?
І ось у кожнім слові
Вже помилки готові.
Не вміє він писати,
Ні речень будувати,
І зовсім невідомо —
Куди поставить коми.
Кіндратик як заплаче:
— Оце тобі й задачі!
Граматика устала
І так йому казала:
— Не знаючи граматики,
Не втнеш і математики!
(Г. Бойко)
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів