ДОБРОТА І ЖОРСТОКІСТЬ В ОПОВІДАННІ С ЧЕРКАСЕНКА «МАЛЕНЬКИЙ ГОРБАНЬ»
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 29-01-2013, 14:33
Ольга Рудницька
ДОБРОТА І ЖОРСТОКІСТЬ
В ОПОВІДАННІ С ЧЕРКАСЕНКА
«МАЛЕНЬКИЙ ГОРБАНЬ»
(Урок з елементами рольової гри)
Тема. Образ головного героя в оповіданні Спиридона Черка-сенка «Маленький горбань». Ставлення до нього автора, інших дійових осіб та читача.
Мета: працюючи з текстом твору, школярі мають зрозуміти психологію головного героя та інших персонажів, визначити основну ідею твору - ідею гуманізму та всепрощення; розвивати в учнів уміння вільно й емоційно висловлювати свої думки, виступати від імені літературного персонажа; формувати культуру дискусії; виховувати доброту, милосердя, здатність до спів¬переживання.
Портрет С. Черкасенка, напівколом розставлені парти, виставка ілюстрацій до твору, записи теми й мети на класній дошці, плакат «Культура дискусії».
Хід уроку
Створення відповідної емоційної атмосфери, яка сприятиме глибшому усвідомленню шестикласниками змісту художнього твору. Оголошення теми, мети та мотивації уроку.
Учитель демонструє ілюстрацію І. їжакевича до поезії Т. Шевченка «І золотої й дорогої...» і декламує:
А іноді така печаль Оступить душу, аж заплачу. А ще, до того, як побачу Малого хлопчика в селі. Мов одірвалось од гіллі, Одно-однісіньке під тином Сидить собі в старій ряднині.
Ви бачите маленького хлопчика серед розкішної української природи наодинці зі створеним власною уявою таємничим світом, у якому, як у добрій казці, немає місця злу та жорстокості. Дитина в полоні фантазії.
Перший заздалегідь підготовлений учень читає напам'ять уривок з вірша С. Черкасенка про залізні стовпи, другий - уривок з оповідання «Маленький горбань» про мрії Павлика.
Учитель. Чи впізнали ви хлопчиків? Відому нам із твору С. Васильченка історію про залізні стовпи, що підпирають небо, в поетичній формі розповів С. Черкасенко, автор «Маленького горбаня». Героями багатьох його творів є діти, яких доля покарала сирітством та каліцтвом і водночас нагородила добрим, вразливим серцем. Сьогодні я пропоную вам поговорити про вічні, непідвладні часу цінності - добро, милосердя, красу людської душі - і замислитися над тим, чому в людських стосунках так багато зла. Поміркуймо над запитаннями.
• Яку людину можна назвати красивою?
• Чи варто на зло відповідати добром?
• Що, по-вашому, може врятувати світ?
Саме ці проблеми безпосередньо чи опосередковано порушує в оповіданні «Маленький горбань» автор. Розв'язуючи їх, ви при¬\мірятимете до себе вчинки героїв і формуватимете власні мо¬\ральні принципи.
Уявіть себе героями твору і поговорімо відверто, без табу. Як ви розумієте значення слова табу? (Слова табу, гуманізм, пси¬холог записані на дошці.) Як і завжди, незнайомі поняття, цікаві думки занотовуйте в зошитах.
Аналіз змісту оповідання
Учитель. Історія каліки Павлика, що її розказав С. Черкасенко, уже кілька десятиріч хвилює читачів. Сьогодні у вас є змога послухати «автора». Будь ласка, пане Спиридоне.
Заздалегідь підготовлений учень, який виконує роль письмен ника, сідає посередині класу перед шестикласниками. Діти задають йому запитання про життя Черкасенка, його вдачу, вподобання.
• Спиридоне Феодосійовичу, яким було ваше дитинство? Чим ви любили займатися?
• «Маленький горбань» - не єдине Ваше оповідання. Що спонукало Вас писати для дітей і про дітей? Які це твори? Назвіть їх, будь ласка.
• Моя мама сказала, що, на жаль, чує Ваше ім'я вперше. Чому Ваші твори раніше не вивчалися в школі?
• Як Ви ставитеся до головного героя свого оповідання «Маленький горбань»?
Відповідаючи на останнє запитання, автор радить дітям ще раз уважно перечитати текст.
Учитель. Дякуємо, Спиридоне Феодосійовичу. То яким же, діти, змалював письменник Павлика? Візуально уявити хлопчика нам неважко, бо автор кілька разів пише про його зовнішність. Прочитайте портрет Павлика. На які деталі звертається особлива увага?
• «Страшний химерний горб» і «глибокі, променисті, розумні
та сині, як небо, очі».
Учитель. Кажуть, очі - дзеркало душі. Якщо так, то що ви скажете про душу хлопчика з такими очима?
Шестикласники висловлюють свої думки.
Учитель. Павликове каліцтво - це спокута гріхів батька-п'яниці. Та скривджений природою хлопчик виростав добрим і чуйним. Хто виховував його?
• Дідусь Антип, який замінив Павлику батька.
Оповідання починається сценою: дідусь та внук здалеку спостерігають за грою дітей і коментують її. Прислухаємося до їхніх емоційних висловів.
Інсценізація уривка від слів: «Ось глянь, дідусю!» до - «Дід Антип глянув скоса».
Запитання вчителя й учнів, адресовані хлопчикові, який грає дідуся.
• Чому Вам стало ніяково, дідусю?
• Як ви ставилися до дружби внука з дівчатками?
• Ким для Вас був Павлик?
Учитель. Мама хлопчика проводила з дитиною мало часу, тому що зранку до вечора працювала. Але довгими зимовими вечорами вона всю свою любов і увагу віддавала синові. Роз¬гляньте епізод про це. Зверніть увагу, як мама звертається до Павлика. Випишіть ці звертання. Про що вони свідчать?
Інсценізація розмови мами з Павликом про казки.
Учитель та учні запитують шестикласницю, яка виконує роль матері.
• Павлик не любив, коли Ви співали. Ви не знаєте, чому?
• Як ви гадаєте, слухав Павлик Ваші казки чи тільки вдавав, що слухає, а думав про своє?
Запитання до дітей.
Які звертання ви записали в зошити? Чи можна за цими звертаннями визначити ставлення матері до своєї дитини?
Учитель. Отже, Павлик виростав в атмосфері любові та ласки рідних. Але був усе-таки самотнім. Підтвердіть мої слова текстом і подумайте.
• Що ще, крім каліцтва, заважало Павликові товаришувати з хлопцями?
• Хлопці, чому ви не брали Павлика гратися?
• Дівчатка, ви ж охоче гралися з ним, ще й сперечалися, до чийого товариства пристане Павлик. Чому?
Учитель. Настав час поспілкуватися з Павликом. Та мені хотілося б, щоб його роль виконував не один хлопчик. Можливо, поставивши себе на місце героя, ви краще збагнете його вчинки та характер. Хто вважає, що добре розуміє Павлика?
Запитання до шестикласників, які підняли руки.
• Павлику, тобі часто сняться сни? Які вони?
• Ти заступився за хлопчика, якого бив Захарко. Чому ти так вчинив?
• Ти мало не плакав. Так боявся Захарка?
Учитель. Хто хоче побувати в ролі Захарка? Питання до учня, який зголосився.
• Захарку, як ти зреагував на таку поведінку Павлика?
• Як ти звертався до хлопчика? Називав його по імені чи якось інакше?
Учитель. Дитина, яка вдома була синочком, серденьком, соколиком, на вулиці чула від хлопців-однолітків лише жорстоке «горбатий». Відчуваючи свою неповноцінність, Павлик уникав гурту, усамітнювався і мріяв. Та того пам'ятного дня трапилася подія, яка все змінила. Захарко знайшов гніздо жайворонка і помітив його, щоб згодом зруйнувати. Поведінка Павлика змінюється.
• Якою була перша реакція хлопчика?
• А потім?
Учні читають уривок від слів: «А що то ти, горбатий, робиш...» до кінця IV розділу.
• Який аргумент наводить Павлик, коли Захарко погрожує забрати пташенят?
• Як ти, Захарку, зреагував на слова Павлика?
Учитель. Розгляньте ілюстрацію в підручнику.
• Які рядки тексту найточніше відповідають зображеному?
• Яке рішення приймає Павлик?
• Діти, ви чекали від нього таких дій?
Учитель. Розправа Захарка була жорстокою. Не можна читати спокійно, як він люто б'є беззахисного і слабкого Павлика. Щось звіряче й садистське з'являється у хлопця. Автор не шкодує читача, описуючи розлюченого Захарка.
• Які слова змусили вас здригнутися?
Питання до учня, який виконував роль дідуся.
• Дідусю, як Ви сприйняли звістку про те, що Павіїик побитий?
• Автор каже, що думи Ваші були чорні. Які це - чорні?
До шестикласниці — виконавиці ролі матері.
• Ким для Вас був син?
• Опишіть Ваш стан, коли Ви дізналися про побиття Павлика.
• Про що Ви думали, коли дивилися на сонну дитину?
Учитель. Дідусь вирішив діяти. Що ж він зробив?
Учні розповідають, як дідусь піймав і хотів провчити Захарка. Полілог з учнями.
• Павлику, чому ти не захотів «віддячити» Захаркові? Чому плакав?
• Як ви вважаєте, діти, чи треба на зло відповідати добром?
• Чим закінчилася ця історія?
• Чи зрозумів ти, Захарку, свою провину?
• Ви вірите йому, діти?
• Чи стануть хлопці друзями?
• Павлик називає Захарка не сердитим, а... «гарним». Який зміст вкладає він у це слово?
• Яким бачиться вам Павлик?
Учитель. Із гидкого каченяти з казки Андерсена виріс прекрасний лебідь. У житті, на жаль, так не буває. Павлик залишиться калікою.
• Чи погоджуєтеся ви з «чорними думами» матері та дідуся, коли ті розмірковували про майбутнє хлопчика?
• Як, по-вашому, складеться його доля?
• Чи збереже він своє добре серце? Що для цього треба?
• Кажуть, краса врятує світ. Що ще, по-вашому, може врятувати світ від жорстокості?
• Ким стануть такі, як Павлик? Може, це залежить і від нас?..
Підсумок уроку
Учитель. Спиридон Черкасенко казав, що з твору видно, як він ставиться до свого героя.
Запитання до учнів.
• Чи переконалися ви в цьому? Наскільки правдиво і глибоко автор розкрив психологію своїх героїв?
• Чи був Черкасенко гуманістом?
• Кого з відомих вам письменників ви назвали б психологом і гуманістом?
• Хто з учнів, на вашу думку, найкраще зрозумів авторський задум оповідання і заслуговує найвищого балу?
Учитель. Навчайтеся, діти, великому вмінню-дару співпереживання, подавайте руку тим, хто потребує підтримки, не будьте байдужими, бо через мовчазну згоду байдужих чиняться всі злочини на землі. Пильніше придивляйтеся до своїх одноліт¬ків, адже серед них є і несправедливо зневажені, і кривдники.
• Чи навчив вас чомусь твір Черкасенка? На які питання ви хотіли б отримати відповідь на наступному уроці?
Домашнє завдання. Дати розгорнуту відповідь на запитання: «Яких висновків я дійшов, прочитавши оповідання "Маленький горбань"?» або написати «Лист Захаркові».
(Дивослово. - 2003. - N° 10. - С 43-44). Ольга Рудницька
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали