Світ дитинства в поезіях Ліни Костенко
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 29-01-2013, 14:35
Коли миші стають кольоровими
Тема. Світ дитинства в поезіях Ліни Костенко.
Мета: зацікавити шестикласників творчістю Ліни Костенко, допомогти зрозуміти суть поезії «Кольорові миші» - зіткнення неповторності та стандарту й основну думку вірша «Пісня про космічного гостя»; навчати розуміти поезію, розвивати уяву, образне мислення, вміння елементарного аналізу поетичних творів; виховувати естетичні смаки, позитивне мислення.
Хід уроку
І. Вступне слово вчителя. Підготовка до сприйняття поетич¬ного твору.
Література - це мистецтво слова. А що таке слово? Чи має воно колір? Запах? Смак? Що ховається за ним? Дуже часто, ототожнюючи слова й поняття, ми сприймаємо одні як музику, барвисту картинку, інші ж слова викликають неприємні асоціації. Переконаємося? Вслухайтеся, діти, в слово «кольоровий». Що вималювалось у вашій уяві, які слова заслуговують епітета «кольорові»? (Орієнтовні відповіді учнів: кольорові квіти, мрії, сни...)
- А які асоціації викликає у вас слово «миша»? Підберіть епітети до цього слова. (Орієнтовні відповіді учнів: сіра, бридка, прудка, неприємна).
- А якщо спробувати поєднати ці слова. (Вчитель пише на дошці «кольорові миші»).
Дивно? Очевидно, за цим словосполученням ховається певний образ. Що, на вашу думку, можуть символізувати кольорові миші?
(Одна з оригінальних відповідей була такою: «Кольорові миші — це маленькі рухливі діти в різнокольоровому вбранні»).
II. Вивчення нового матеріалу:
D Постановка завдання:
- Перегорнемо ще одну сторінку нашої шкільної програми, цього разу поетичну.
Уважно послухайте історію, постарайтеся уявити картину, «побачити» героїв.
? Виразне читання поезії «Кольорові миші» вчителем. (Під час читання вчитель тримає в руках і кладе на стіл кленові листки).
D Бесіда за прочитаним. Усне словесне малювання.
- Чи сподобався вам вірш? Коли відбуваються події, зображені у творі? Чи могла насправді статися така подія, тобто реальна вона чи фантастична?
(Учні відповідають, що події відбуваються в одному невеликому містечку приблизно триста років тому. З курсу історії вони знають, що наші предки вірили в існування відьом, у те, що відьми нібито приносили зло, тому за це їх карали. Отже, історія реальна).
- Що ви побачили, слухаючи вірш? Постарайтеся якомогатточніше описати приміщення, в якому відбувається суд, героїв - Анну, сусіда, суддю; їхній одяг, зовнішність, пози.
(Орієнтовна відповідь: маленька напівтемна кімната, посередині стіл, за ним огрядна фігура судді в чорній мантії. Поруч сидить низенький лисуватий чоловічок з гусячим пером у руці - писар. У центрі - чоловік з обвислими червоними щоками, борідкою, одягнений у довгу сіру свиту, - сусід. Він гарячково розмахує руками, очі його налиті кров'ю. Єдина світла пляма - Анна. Дівчинка сидить на лавці, одягнута в барвисту сукенку, в руках перебирає хусточку в квіточки. Волосся за плетене в косу, перев'язане блакитною стрічкою).
- За вікном - пейзаж. Яка пора року зображена? Чому пізня осінь, а не весна чи літо?
(Учень. Через вікно видно голі дерева, в шибку б'ють крап лини дощу. Сумно надворі, така погода створює відповідний настрій, співзвучний з настроєм поезії).
- Перегорніть аркуші на ваших партах, уважно мовчки перечитайте другу строфу вірша. З чим порівнюється осіннє сонце і чому?
(«Яблуко - недоквас», кисле, неприємне, осіннє сонце неласкаве, сумне).
- Зачитайте, будь ласка, в чому ж звинувачує розлючений сусід Анну. Це справді так було, що з сухого осіннього листя дівчинка робила живих мишей? Що ж відбувалося насправді?
(Учитель погоджується з висновками учнів, що Анна була наділена великим талантом і багатою фантазією).
- Може, вона робила ось такі фігурки з листя, жолудів чи каштанів? (Демонструються кілька учнівських робіт ).
- Придивіться, так і здається, що зараз вони оживуть... Аннині миші, звісно, не могли прогризти в підлозі дірку чи
з'їсти сухаря. Тим більше, гавкати... У чому ж річ, чому сусід замість того, щоб порадіти за дівчинку, привів їі до суду? Що найбільше дратує його? Прочитайте і прокоментуйте рядки. (Діти зачитують відповідні цитати. Висловлюють припущення, що сусід заздрить Анні, що він не може зрозуміти душі дівчинки, бо думає лише про матеріальне. Потрібно допомогти дітям зробити висновок про духовну вбогість дорослої людини, для якої не існує нічого високого, святого. Це можна зробити з допомогою і такого запитання: «Дехто з вас на уявній картині, де переважали сірі фарби, побачив Анну в яскравому одязі. Чому?»).
- Отож, сіре та яскраве. Контраст. Зіткнулися неповторність і
буденність, оригінальність і стандарт, індивідуальність і приземленість. З'єднайте стрілочкам, які з цих ознак притаманні Анні, а які — сусідові.
На звороті дошки написано:
• Неповторність
• Буденність
• Стандарт •АННА
• СУСІД
• Оригінальність
• Індивідуальність
• Приземленість
• Сірість
Діти стрілками з'єднують назви рис з їх носіями. При потребі на дошці можна заздалегідь записати значення окремих слів.
- В усі часи жили такі Анни, які прагнули розфарбувати чорно-білий світ у яскраві кольори. Не завжди їх хотіли розуміти, називали диваками, сміялися, принижували. Чи можете ви навести приклади з літератури чи життя?
Діти називають оповідання «Маленький горбань» С. Черкасенка, «Діти підземелля» В. Короленка та ін.
- Маленький горбань Павлик придумує власні казки; Анна ж робить кольорові миші. Що ж символізують вони? Розкрийте алегорію образу. Пригадайте перші ваші гіпотези, порівняйте.
(Орієнтовна відповідь: «кольорові миші» — це символ краси, вміння бачити незвичайне в буденному).
- Анна серед дорослих - біла ворона, тобто... Боячись, аби раптом хтось не порушив їхнього затишного, спокійного життя, наділені владою, вони живуть за принципом: «Якщо ми чорні, станьте ж усі такими». Навіть справедливий суддя безсилий проти закону. Вирок підписано: «два рази хукнув писар на печать...» Але прочитаймо ще раз останню строфу поезії. Це також реалістична картина? Чотири рази повторюється слово «сірий». У якому випадку воно є епітетом? Як розуміти вираз «сірий сусід»?
(Остання строфа - це фантастична картина. У переносному значенні слово «сірий» вживається з іменником «сусід». «Сірий сусід» - це недалека, груба, приземлена людина, позбавлена радості розуміти й бачити красу).
- Як ви розумієте закінчення вірша?
(Орієнтовна відповідь: закінчення оптимістичне. Може, в реальному житті не завжди все закінчується щасливо, але хотілося б, щоб добро і краса перемагали).
III. Підсумок першої частини уроку.
- На дошці записані два варіанти теми та основної думки поезії «Кольорові миші». Виберіть і запишіть у зошит точніший, на вашу думку, варіант.
Тема:
1. Зіткнення неповторності та стандарту.
2. Зображення дівчинки, яку несправедливо засудили. Основна думка:

1. Бажання автора, щоб Анну виправдали.
2. Віра в перемогу над сірістю та приземленістю. Учитель досягнув мети, якщо діти вибрали відповідно 1 і 2
варіанти. Проконтролювати записи, назвати точніший варіант.
IV. Продовження вивчення нового матеріалу. Розповідь про автора.
- Діти, ви, напевно, помітили, що я жодного разу не згадала прізвища автора вірша «Кольорові миші». Хто, на вашу думку, міг його написати — чоловік, жінка? Якого віку ця людина? Якої вдачі?
(Більшість дітей вважає, що автором вірша є тридцятип'ятисорокарічна жінка, яка вміє відчувати красу, любить дітей. Ця жінка наділена великим талантом, добре знає історію свого народу).
- Автором поезії є наша сучасниця Ліна Костенко. Вам доводилося чути це прізвище? Чимало шанувальників поетичної творчості називають Ліну Костенко улюбленим автором. Коли ви підростете, то дізнаєтеся більше про цю мужню талановиту жінку. А сьогодні ми розпочали знайомство зі світом дитинства в поезіях Ліни Костенко.
(Учитель демонструє портрет Ліни Костенко, записує на дошці тему уроку).
...Кілька фактів із біографії поетеси розповість вам одинадцятикласниця Юля С, яка вивчає творчість Ліни Костенко у Малій академії наук.
Орієнтовний виступ учениці. Мені дуже приємно, що я наро¬дилася в один день із улюбленою поетесою Ліною Костенко -19 березня. Під знаком Риб, як відомо, з'явилися на світ Леся Українка і Тарас Шевченко. Може, саме це сузір'я народжує талановитих поетів?
Великим авторитетом для Ліни був її тато, звичайний учитель, який знав багато мов. Коли дівчинці виповнилося шість років, сім'я переїхала до Києва, саме тут Ліна відчула, що таке несправедливість, адже її доброго, розумного тата оголосили ворогом народу і на десять років відірвали від сім'ї. Це були страшні часи сталінщини, коли винищували кращих синів та дочок України.
Одинадцятирічною Ліна побачила війну; евакуація, ворожі літаки над містом, пожежі, крики, стогін поранених, - усе це про¬низувало дитячу душу нестерпним болем. Війна змусила дівчин¬ку подорослішати і, мабуть, зробила поетесою, адже потім Ліна Костенко скаже, що її «перший вірш написаний в окопі»:
...Той перший віршик, притулившись скраю, Щоб присвітила поночі війна, Який він був, я вже не пам'ятаю. Снаряд упав - осипалась стіна.
У повоєнні роки Ліна Костенко відвідує літературну студію при Спілці письменників України, у шістнадцять років має перші публікації.
Про рішучість її свідчить той факт, що Ліна, вступивши до Київського педагогічного інституту і розчарувавшись його атмосферою, залишає цей навчальний заклад і стає студенткою Московського літературного інституту.
Це були роки, коли країна засудила сталінщину, а молодь свято вірила, що ті страшні часи більше не повторяться, і вважала своїм святим обов'язком говорити правду. Перша збірка поезій Ліни Костенко називалася «Проміння землі» і засвідчувала про великий талант авторки. Та нелегким був шлях до читача. Знову змінилися часи, потрібно було прославляти владу, партію. Ліна Костенко не вміла лицемірити, вона не боялася відкрито стати на захист тих, кого було засуджено, і за це її книг не друкували.
Тепер Ліна Костенко - лауреат Шевченківської премії, Міжнародної премії імені Петрарки, її знають в усьому світі. Серед її творів - романи у віршах «Маруся Чурай» та «Берестечко». В останньому розповідається про події, що відбувались на нашій Волині. Пише Ліна Костенко і для дітей, присвятила їм збірку «Бузиновий цар».
У дітях вона шанує особистість. її син Василько писав у дитинстві вірші, потім захопився математикою - мама лише раділа за сина та його успіхи. Відомою поетесою, доктором наук і літературознавцем стала її дочка Оксана Пахльовська.
Герої поезій Ліни Костенко - діти, які відкривають для себе великий світ, сповнений краси й таїни. Ліна Костенко - це своєрідний материк, який я відкриваю для себе щоденно. Хочеться вірити, що й ви зацікавитесь творчістю нашої талановитої сучасниці.
Учитель: Ліна Костенко завжди шукає паралелі між минулим і сучасним, а ще прагне передбачити, яким буде майбутнє. Про що мріють діти XXI століття? Про машину часу, яка б перенесла їх в доісторичну епоху, коли жили динозаври, а ще в майбутнє, коли звичайними стануть міжпланетні мандри. Цікаво було б зустрітися з мешканцями іншої планети, поспілкуватись!
Окремі діти отримали завдання намалювати гостя з іншої планети. Яким ви його уявляєте?
(Художники демонструють малюнки. Мешканців з іншої планети діти побачили на тлі літаючих тарілок, а самі інопланетяни нагадують екранних героїв зеленого кольору, з антенами).
- Про що б ви розмовляли з космічним гостем? Дівчатка отримали завдання написати «Інтерв'ю з інопланетянином». Ось уривок із твору Романи Р.
«...Я одягнула спеціальні навушники, що перекладають будь-яку мову, і приготувалася.
- Я хочу більше дізнатися про вашу цивілізацію і спосіб життя. Скажіть, будь ласка, скільки в середньому ви живете?
Примруживши очі, інопланетянин підрахував:
- У середньому це 600 років, 3 місяці, 4 дні, 7 годин, 2 секунди і ЗО мілісекунд.
- О, яка точність! А скільки років триває навчання ваших дітей?
- До життя ми готуємося з двох до ста років.
- А як ви проводите своє дозвілля?
- Ми купаємося в цілющих водах, а ще любимо мандрувати на інші планети.
- А чим ви харчуєтесь?
- Ми вегетаріанці і вживаємо листя пальм і квітів.
- А що вас особливо вразило на нашій планеті?
- Ми в захваті від барвистих квітів, які літають! У нас таких немає.
- Це метелики. Ви можете розвести їх на вашій планеті.
- Будемо дуже раді.
Ми ще довго розмовляли про різні цікаві речі. Мій записник був повний, а я щасливою».
- Ліна Костенко також уявила собі таку зустріч і назвала поезію «Пісенька про космічного гостя». Я запропонувала Олесю вивчити вірш. Але спочатку послухаємо Настю, улюбленою книжкою якої є енциклопедія про космос. Вона побуде в ролі астронома, повідомить про те, які астрономічні назви трапляються у вірші і що вони означають.
Повідомлення учениці, яка демонструє карту зоряного неба. У вірші трапляються такі назви:
Сузір'я Саламандри - сузір'я, яке нагадує саламандру (ящірку);
Туманність Андромеди - сузір'я Північної півкулі неба, одна з найближчих до землі галактик;
Береніка (Вероніка) - сузір'я Північної півкулі неба.
Галактика - космічна система, що складається із зір та туманностей.
- А тепер послухаємо «Пісеньку про космічного гостя». (Учень читає вірш).
- Перед вами аркуші, на яких є тексти. На окремих картках завдання для лінгвістів та літературознавців. Попрацювавши в
парах, дайте відповіді на поставлені запитання.
Картка 1 . Лінгвісти.
Які лексичні значення відповідають таким словам: ранети, макогін, смарагдовий, кортеж?
1. Урочиста процесія. 2. Сорт яблук. З Яскраво-зелений. 4. Дерев'яний стрижень із потовщеним заокругленим кінцем, яким розтирають у макітрі мак, пшоно.
Картка 2 . Літературознавці.
Як ви розумієте такі вирази: «Коханий бив тобі чолом», «Посіє... жменьку слів із нашої землі», «Хлібом-сіллю... пригощу».
Знайдіть інші вирази з переносним значенням.
Картка 3 . Лінгвісти.
Які синоніми і в яких словосполученнях використовує Ліна Костенко до слів подорожі, чужий, говорити, приїду? Чому авторський варіант кращий? Яка народна назва журавлів?
Картка 4 . Літературознавці.
Яким уявляє поетеса космічного гостя? Реальна чи фантастична ця зустріч? Доведіть, що автор вірша - патріот, який вболіває за рідну мову, вірить у її майбутнє. Яка основна думка вірша? Яким настроєм він пронизаний?
Четверта картка пропонується найсильнішим учням класу. Діти, ймовірно, зроблять висновок про те, що у вірші змальована фантастична зустріч. Однак гість з іншої планети нагадує землянина. Це симпатичний юнак із синіми очима, на голові в нього шолом, на вустах - усмішка. У нього добрі, щирі наміри. Автор вірша прагне, щоб про українську мову та наш край знали в усіх галактиках. Тому й цікавиться, «як по-марсіанськи -макогін», прагне, щоб жменька українських слів рясно зійшла на іншій планеті. Гостя, який прийшов з добрими намірами, зустрічають гостинно, хлібом-сіллю. Якщо на іншій планеті є поети, отже, там живуть духовно багаті люди. Цей вірш свідчить про бажання автора жити в любові та злагоді. Події відбуваються восени, але це, на відміну від першої поезії, пора золотої осені, коли достигають яблука і стає золотим листя. Тому й настрій піднесений, бадьорий.
Учитель. Ліна Костенко назвала поезію «пісенькою», а це означає, що її можна заспівати. Наскільки мені відомо, такої пісні ще немає. Але спробуємо підібрати мелодії інших пісень. Перед вами ритмічні малюнки дитячих пісень «Блакитний вагон» та «Пісенька крокодила Гени» В. Шаїнського, «Жаба» П. Свиста. Визначити віршовий розмір «Пісеньки...», порівняти зі схемами. Зробити висновок, на яку мелодію найкраще співати «Пісеньку про космічного гостя».
Діти визначають розмір «Пісеньки...» - п'ятистопний хорей. Таким же розміром написана «Жаба»: Діти, діти: жаба, жаба, жаба,
Жаба в зуби дивиться, нахаба. Треба, діти, рота закривати — Будуть зуби швидко випадати.
- Спробуємо заспівати разом «Пісеньку про космічного гостя». (Лине аудіозапис мелодій, діти пробують співати).
V. Підсумок уроку.
Висновок учителя. Творчість Ліни Костенко - це цілий світ, який ви можете відкрити, читаючи її вірші. Твори поетеси вперше введені до програми 6 класу. Подумки я часто запи¬тувала себе: чи не зарано? Тому на сьогоднішньому уроці ставила мету - повести вас у світ дитинства, зображений у поезіях Ліни Костенко, зацікавити її творчістю, переконати, яку велику силу має слово.
Домашнє завдання для всього класу: вивчити напам'ять один із віршів Ліни Костенко.
(Українська мова й література в середніх школах... -2003.-№ 5.-С 16-23).
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали