План конспект Тема: Уживання неповних речень в діалозі, а також у складних реченнях для уникнення повторів.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 26-02-2013, 19:20

Тема: Уживання неповних речень в діалозі, а також у складних реченнях для уникнення повторів.

Мета:закріпити знання про неповні речення, вживання в них  тире, вміння вирізняти неповні речення, правильно їх інтонувати, доречно вживати неповні речення в діалогах; виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей, уважне й поважливе ставлення до людей, чемність; розвивати комунікативні навички, увагу, память, збагачувати словниковий запас етикетними формулами.

Тип уроку:  урок закріплення вивченого.

Обладнання:підручник.

Хід уроку

 

І.  Перевірка домашнього завдання.

 

*Робота біля дошки. Виконання індивідуальних завдань двома  учнями.

 

 

Картка 1

 

Переписати, розставляючи розділові знаки. Обгрунтувати вживання і невживання тире.  Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.

 

А зорям – трильойони літ. (Л.Віценя.) Над Хрещатиком – тиші оливкова віть. (Б.Олійник.) Од каштанів тіні. (В.Сосюра.) Вгорі – ліси сріблясто-сині, внизу -  розлив молочних нив. (М.Бажан.) Тумани линуть вгору, вгору, а хмари – вниз. (П.Тичина.) Море суворе – до самого горизонту. Небо суворе – до самого сірого моря. (Ю.Каплан.) В долині персики цвітуть, а в горах знову сніг. (М.Рильський.) В листопадовім полумї - мости. (Р.Лубківський.)

 

 

 

Картка 2

 

Переписати речення в такій послідовності: 1) неповні речення; 2) речення з опущеним дієсловом-звязкою в іменному складеному присудку. Обгрунтувати вживання тире.

 

У землі  хліб – за сімома  трудами, сімома потами. Слюсар – холодний коваль. У кожному ділі – свої майстри.  Від насіння – плід, від плоду – насіння. З великого димаря – мало диму. Риба в  ріці –  ще не в руці. Коневі роса – краща вівса. Зелене жати – нічого не мати. По гіркім труді – солодкий обід. Трударю – пампушечки, а ледарю – соснові шишки.

Народна творчість.

 

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

 

ІІІ. Відтворення теоретичного матеріалу.

 

* Робота з підручником. Самостійне опрацювання таблиці "Неповні речення” (с. 43).

 

*Бесіда.   

·                   Які речення називаються неповними?

·                   У чому різниця між неповними реченнями й реченнями односкладними?

·                   Які члени речення можуть пропускатися в неповному реченні?

·                   Яким чином ці члени речення можна встановити?

·                   Навести приклади неповних речень.

 

ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого.

 

*Диктант із коментуванням. В кожному складному реченні підкреслити граматичні основи. Обгрунтувати вживання тире.

 

Наша генеалогія – вся в чорноземлі. (І.Драч.) Стежки селянам, морякам – моря, а гордим птахам неба сині шати. (С.Стриженюк.) А тиша – як в соборі з давно-давно загубленим ключем. (Л.Костенко.)

 

Словник. Генеалогія – родовід, історія роду.

 

* Прочитати речення, довести, що вони є складними. Пояснити вживання тире.

 

Красна осінь снопами, а зима – пирогами. Птах створений для літання, а людина – для праці. Птахи славляться піснями, а люди – ділами. Борися з труднощами  працею й розумом, а з небезпекою – досвідом. Рот має рукам дякувати, вони – голові. Розумний звинувачує в нещасті себе, дурний – інших. Місяць потрібний уночі, а розум – постійно. Птах  - у повітрі, риба – у воді, людина – в труді.  Не буде з швачки багачки, а з ткача – багача.

Народна творчість.

*Робота з підручником. Виконання вправи 113.

 

* Прочитати уривок за особами. Прочитати повторно, неповні речення замінюючи повними. Виграв чи втратив  діалог від такої заміни?

 

-            Тату, не кажіть "потилиця”, а  кажіть "затилок”

-            Добре тебе, синку, в школі навчили! А як по-вечному буде  гній?

-            Гноятус!

-            А вила?

-            Вилатус!

-            От як гарно вивчився! Відтепер не чухатимеш  затилок, а братимеш вилатус, ними гноятус та вйо на возатус! Вчись та розуму не провчи!

Народна творчість.

 

*Скласти й розіграти з використанням неповних речень та етикетних формул, поданих у вправі 8,  діалоги, можливі за таких умов:

 

o       після дворічної  розлуки зустрілися двоє колишніх однокласників, один з яких перевівся до художньої школи, інший – виїхав з батьками на постійне проживання до Канади (Австралії, Великої Британії);

 

o       зустрілися відомий кіноактор (естрадний співак) та двоє його шанувальників-школярів, які мріють одержати автограф свого улюбленця й дізнатися про його дитячі й юнацькі захоплення;

 

o       зістрілися відомий футболіст (хокеїст, боксер) та двоє його шанувальниць-школярок, які хочуть дізнатися його ставлення до жіночого футболу, жіночого боксу тощо.

 

V. Підбиття підсумків уроку.

 

VІ. Домашнє завдання.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів