План конспект Емма Андієвська «Казка про яян». «Я» і зовнішній світ, «я» та інші люди»
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 4-03-2013, 11:15

Емма Андієвська «Казка про яян». «Я» і зовнішній світ, «я» та інші люди»

Мета:  продовжити роботу над твором Емми Андієвської «Каз­ка про яян», охарактеризувати образ яянина, хлопця-пастушка, опрацювати зміст твору, його виховне і повчальне значення; вдосконалювати вміння виразно читати казки; розвивати культуру зв'язного мовлення, абстрактне, логіч­не і критичне мислення, пам'ять, увагу, вміння грамотно висловлювати думку; формувати естетичні смаки; вихову­вати непримиренність до зла, жорстокості, надмірної влас­ної хвалькуватості, впевненості; прищеплювати доброту, почуття милосердя, повагу до літніх людей, друзів. тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Емми Андієвської, репродукції її картин, бібліотечка її творів; дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

Хід УРОКУ

Організаційний момент

Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями:

Чому, на думку Емми Андієвської, всі речі, що оточують людину, ста­ють живими і олюднюються?

Чим пояснити жанрову особливість твору Емми Андієвської — каз- ка-притча?

Які риси ви цінуєте в людині? Чому?

Через що у будь-якому колективі не люблять яян?

Чи можна допомогти людині позбавитися негативних рис? Яким чи­ном, якщо це так?

Перевірка домашнього завдання

Учні зачитують написаний твір за казкою-притчею Емми Андієв­ської «Казка про яян» на тему «Я у країні Яянії».

Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Основний зміст уроку

Україна для мене — усе. Це прекрасна країна, і я вбачаю своє завдання в тому, щоб відкрити світові, яка вона дивовижна і який талановитий народ — українці.

Емма Андієвська

Її продуктивність нагадує артезіанський колодець, що б'є нескінченним фонтаном, змушуючи повсякчас дивуватися і захоплюватися силою і красою її невичерпного таланту.

П. Сорока

Найщасливіша та людина, яка дає щастя найбільшій кількості людей.

Д. Дідро

1. Опрацювання змісту твору Емми Андієвської «Казка про яян» за питаннями:

Яким чином пастушок потрапив у казковий світ?

Що незвичайного він побачив?

Чому вежі повсякчас завалювалися?

Про що розпитував хлопець чоловіка, якого він побачив першим у казковому місті?

Як мешканці міста реагували на питання козопаса до них? З чим це було пов'язано

Хто і чому допоміг юнакові зорієнтуватися у тій місцевості, куди він потрапив?

Що було характерним для мешканців цього міста? Чому вони нази­валися яянами?

Як старий дідусь потрапив до яян?

Чим пояснити те, що кволий дідусь не хотів бути яянином?

Хто такий юродивий? Яка роль цього героя у творі?

Що необхідно було зробити для того, щоб залишити місто Яян?

Як характеризується пастушок у своєму ставленні до дідуся?

Що свідчить про живі якості брами? Доведіть свою думку.

Чому, коли хлопець покинув місто Яян, у нього на плечах замість ді­дуся був мішок, по гузир наповнений самоцвітами?

питання для дискусії із застосуванням мозкової атаки

Як, на ваш погляд, чому герої повісті не мають власного імені?

Дайте власну оцінку стосовно того, добре чи погано бути яянином?

«Я» і «ти» — це особові займенники. Чому ж Емма Андієвська їх про­тиставляє?

Поміркуйте, хто ж був насправді той дідусь, який незабаром хутко зник? За що хлопець отримав винагороду?

характеристика образів твору

3.1. Яяни (Цитатна характеристика).

...велике місто, яке «складається з вузьких довгих веж, що їх кожен будує на свій лад, бо ці вежі весь час завалюються».

«Кожен яянин знає тільки своє «я» і тому запитань другої людини просто не чує».

«Яянинові годі допомогти. Ніхто не може догодити яянинові. Бо тільки він сам усе знає і вміє, і то найкраще».

«Усі тут харчуються власним «я». Коли воно вичерпується, яянин умирає, проте «я» кожного з яян таке невичерпне, що всі тутешні мешканці майже вічні».

«...жоден мешканець цього міста не міг відчинити брами з тієї прос­тої причини, що ніхто з тутешніх поселенців не спроможний вимо­вити коротесенького слова, що відчиняє ці брами».

? «...коли хтось з яян пробує вимовити «ти», в устах яянина це чомусь

завжди обертається на «я»... » 3.2. Пастушок-козопас (орієнтовний план).

Несподівана пригода з хлопцем.

Риси характеру юнака:

а)         добрий, чуйний, чемний;

б)        винахідливий і цілеспрямований;

в)        безкорисливий і уважний;

г)         уміє протистояти будь-яким труднощам;

д)        власне «я» не переважає над «я» оточуючих.

Цікава винагорода пастушкові.

VI. Закріплення вивченого матеріалу на тему

1. Розв'язування тестових завдань

Кого випасав пастушок? а) Баранів; б) корів; в) кіз.

Що трапилося з пастушком, який наздоганяв худобу, відокремлену від решти?

а)         Посковзнувся й упав у глибочезне провалля;

б)        сильно збив собі ногу об великий камінь; в) вкусила гадюка.

З'явившись на площі великого міста, хлопець побачив:

а) красиві багатоповерхові маєтки; б) безліч вузьких довгих веж;

в)        людиноподібних істот, у кожної з яких на одязі була буква «я».

Чому споруди казкового міста повсякчас валилися?

а)         Від буревію, який насилав злий чаклун;

б)        бо були збудовані кожним мешканцем на свій лад;

в)        майстри-будівельники не мали досить практичних умінь.

Про що пастушок не питав, підійшовши до найближчого чоловіка?

а)         Чи зміг би він допомогти йому потрапити додому;

б)        хто мешканці цього міста; в) чи не можна було б щось попоїсти.

Чому люди міста не сприймали пастушка як людину та не чули його запитань?

а)         Мали поганий слух і зір;

б)        їм не сподобався чужоземець;

в)        кожний поважав і відчував тільки самого себе.

Хто почув хлопця і розповів йому про місцевість, до якої він потрапив? а) Маленьке дівча; б) жива вежа; в) кволий дідусь.

Чому яянин відмовився від допомоги хлопця?

а)         Боявся, що той зашкодить йому;

б)        намагався зарадити собі тільки сам, без сторонньої допомоги;

в)        не бачив у цьому необхідності.

Чим харчуються яяни?

а) Власним «я»; б) тільки тим, що вони виростили особисто; в) чарівними рослинами.

Як молодий юнга опинився серед мешканців яян?

а) Випав за борт корабля; б) купаючись, пірнув у воду; в) сховався у підземелля від сильного дощу і вітру.

Хто вперше розповів про можливість покинути місто, де живуть яяни?

а) Юродивий; б) старий чаклун; в) фея.

Який займенник слід було використати, звернувшись до брами, щоб вона відчинилася?

а) Ми; б) ви; в) ти.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

2. Робота на картках Картка № 1

Чому, на ваш погляд, кволий дідусь не хотів стати яянином? Власні міркування обґрунтуйте, посилаючись на текст твору.

Чим, власне, вразила пастушка місцевість, до якої він потрапив? Чи легко бути самостійним у гурті людей, на вашу думку? Підтвер­діть фактами з твору і власного досвіду.

Хлопець запропонував старцю забрати його із собою, бо хотів: а) подбати про нього; б) щоб той показував йому шлях;

в) довести йому, що він не яянин. Картка № 2

Порівняйте долю пастушка і кволого і дідуся, що в минулому був юн­гою, які потрапили до незвичайного міста, та «дивне» суспільство. Свої спостереження узагальніть.

Чому дідусь, знаючи, як покинути місто, залишився в ньому жити і прилаштувався до його умов? Особисті міркування обґрунтуйте.

Брама відчинилася, бо пастушок:

а)         застосував власну силу;

б)        чемно і привітливо звернувся до неї на «ти»;

в)        знав чаклунські слова.

Картка № 3

Чим, на ваш погляд, пояснити те, що пастушок не хотів бути яянином і залишитися разом з яянами жити? Свої думки доведіть.

Як зрозуміти слова старця, коли пастушок запропонував йому покину­ти місто з яянами: «Я не пристосований до іншого світу, і час, відпуще­ний мені вищими силами, добігає кінця»? Власну думку вмотивуйте.

Чому яяни не могли відчинити брами?

а)         Не мали бажання, бо їм подобався цей спосіб життя;

б)        ніхто не був спроможний вимовити коротесеньке слово;

в)        були налякані злим чаклуном.

Підсумкова бесіда за питаннями

Чи є яяни серед вашого учнівського колективу?

Що необхідно для того, щоб бути яянином у доброму розумінні цьо­го слова?

Чого вчить ця казка?

Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

Домашнє завдання

Підготуватися до тематичного оцінювання № 2 «Я і Світ».

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали