План конспект Я. СТЕЛЬМАХ «МИТЬКОЗАВР З ЮРКІВКИ, АБО ХИМЕРА ЛІСОВОГО ОЗЕРА». ДОПИТЛИВІСТЬ, ВИНАХІДЛИВІСТЬ ХЛОПЧИКІВ»
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 4-03-2013, 14:01

Я. СТЕЛЬМАХ «МИТЬКОЗАВР З ЮРКІВКИ, АБО ХИМЕРА ЛІСОВОГО ОЗЕРА». ДОПИТЛИВІСТЬ, ВИНАХІДЛИВІСТЬ ХЛОПЧИКІВ»

Мета:  продовжувати опрацьовувати ідейно-художній зміст твору, характеризуючи вчинки і поведінку головних героїв твору; виразно переказувати цікаві епізоди з повісті; розвивати культуру зв'язного мовлення, логічне мислення, пам'ять; вміння висловлювати грамотно думки, почуття, спостере­ження; формувати кругозір, світогляд; виховувати почуття пошани до творчості Я. Стельмаха; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Я. Стельмаха, бібліотечка творів письменника; ди­дактичний матеріал (тестові завдання, картки).

Хід уроку

Організаційний момент

Актуалізація опорних знань

Літературна вікторина «Життя і творчість Я. Стельмаха»

Де, коли і в якій сім'ї народився Я. Стельмах? (30листопада 1949року, Київ; у родині письменника)

До якого знаку зодіака належав майбутній митець? («Стрілець»)

Чим з дитинства захоплювався Ярослав Михайлович? (Спорт, музика, іноземна мова)

На яких музичних інструментах Я. Стельмах умів грати? (Фортепіано, гітара)

З яких видів спорту Я. Стельмах здобув розряди? (Бокс, боротьба)

Назвіть вищий заклад, який закінчив майбутній письменник? (Київ­ський інститут іноземних мов)

Чим займався Я. Стельмах, здобувши вищу освіту? (Викладач Київсько­го педінституту, університету; перекладацька діяльність)

Який твір Я. Стельмах переклав уперше? (Ескімоського письменника Маркузі «Гарпун мисливця»)

Коли з'явилася перша книжка письменника для дітей і яка ? (1975р., «Манок»)

Назвіть драматичні твори письменника. («Привіт, Синичко!», «Шкіль­на драма», «Вікентій Прерозумний»)

Твір, який свідчить про знання Я. Стельмахом дитячої психології, розкрит­тя внутрішнього світу дитини, називається...(«Митькозавр з Юрківки»)

Назвіть особливості, характерні для художніх творів Я. Стельмаха. (За­хоплюючий сюжет, тонкий гумор, яскраве зображення постатей малень­ких героїв)

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Основний зміст уроку

Родичів дає нам доля. І як добре, що друзів ми можемо обирати самі.

Ю. Тувім

Кілько світа, тілько й дива.

Народне прислів'я

1. Продовження роботи над опрацюванням змісту твору Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»: III р. «Озеро. Змії люблять сіно», IV р. «Таємничий і — бр-р-р-р який страшний. Хороший хлопець. Нервові можуть далі не читати»

Виразне вибіркове читання, переказування найцікавіших епізодів III та IV розділів.

Тема: зображення єдності людини і природи (подорож хлопців до озе­ра, замилування красою довкілля, цікава таємниця водоймища).

Ідея: возвеличення цілеспрямованості, наполегливості, сміливос­ті, винахідливості хлопців у виконанні завдання, яке вони дістали від шкільної вчительки, незважаючи ні на які страховиська.

Основна думка: у природі є свої таємниці, які можна розкрити за умо­ви її розуміння, гуманного і доброзичливого ставлення до неї.

Композиція.

Експозиція: подорож хлопців до озера; огляд куреня із сіна. Зав'язка: зустріч з Василем Трошем, який купався в озері; подарунок велосипедиста хлопцям (бурштиновий камінець).

Кульмінація: розповідь велосипедиста про чудовисько, яке начебто живе в озері.

Розв'язка: хлопці вирішують заночувати біля озера.

Сюжет.

III розділ.

Зібравши все необхідне для подорожі, хлопці вирушили до лісу на озеро. Сергію дуже сподобалася бабуся Митька, бо вона не набрида­ла їм будь-якими питаннями, застереженнями. Мандруючи, згадав про свою невдалу допомогу по господарству на селі (виполов розсаду замість бур'яну; коли рубав дрова, то поліно відскочило і прямо по лобу; доїв корову, а в цей час вона зжувала його панаму)

Незадоволення хлопців викликав Василь Трош, який зненацька ви­їхав назустріч хлопцям стежкою і ледве не наїхав на них. Подорожуючи далі, хлопці побачили курінь із соломи. Митько застеріг Сергія від не­безпеки, штрикаючи купу сіна з усіх боків держаком сачка, бо там могли бути змії. Ці істоти, на думку Митька, полюбляють перебувати в сіні.

IV розділ.

Хлопці щодня насолоджувалися красою природи, озера. Одного разу Сергій з Митьком побачили велосипедиста, який купався в озері. На знак примирення з хлопцями Василь їм подарував жовтий прозо­рий камінець — бурштин. Велосипедист розповів хлопцям про страш­ну таємницю: в озері живе чудовисько, про це свідчать глибокі подря­пини на стовбурах дерев біля водоймища, корені двох-трьох дерев були підриті, луска від кори вкрила землю, на піску сліди здоровенних лап, мов від крокодила, теля зникло у воді. Для того, щоб з'ясувати правди­вість цього факту, хлопці вирішують заночувати біля озера і прослідку­вати за ним.

Обговорення змісту розділів за питаннями:

1.7.1. III розділ.

Як письменник описує загадковість місцевості, по якій мандрують хлопці? («...за річкою шумить верховіття, де голубінь неба заглядає в синь лісового озера, де птахи радіють погожій днині, куди вабить нас вільне життя»)

Що Митько відзначив позитивного у бабусі Сергія?

Про яку власну «допомогу» в селі згадував Митько?

Чим стурбував Василь Трош хлопців під час подорожі лісом?

Чому безформна купа на пагорбі привернула увагу хлопців?

Для чого Митько штрикав держаком сачка з усіх боків купу сіна?

Що розповів Митько про змій?

Чим лісова місцевість була небезпечною?

Чи бували ви у лісі? Чим він вас вразив?

Що вам відомо про орієнтування на місцевості?

Якщо людина заблукала в лісі, як їй необхідно поводити себе у цій ситуації?

Які тварини мешкають у вашому лісі? 1.7.2. IV розділ.

Чим насолоджувалися хлопці, перебуваючи на озері?

Кого побачили Сергій з Митьком в озері? Як вони це сприйняли?

Що цікавого подарував Василь хлопцям на знак примирення з ними?

Що дізналися хлопці з розповіді Василя про бурштин?

Яку таємницю повідав Василь хлопцям?

Які факти свідчать про те, що в озері хтось живе?

Чи відомо вам щось про Лох-Несс?

Чому хлопці повірили велосипедисту?

Як вирішують Сергій з Митьком з'ясувати вірогідність розказаного Василем Трошем?

Яке питання необхідно було погодити хлопцям з бабусею?

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Розв'язання тестових завдань

III розділ «Озеро. Змії люблять сіно»

Чим Сергію сподобалася бабуся Митька? Вона:

а) Смачно готувала їжу; б) була веселою і життєрадісною; в) не намагалася контролювати і повчати хлопців.

Селянські хлопці заклопотані наступною роботою:

а) сапають город; б) ремонтують трактора; в) збирають яблука і груші.

Подорожуючи до озера, хлопці зустріли Василя Троша, який їхав їм назустріч на велосипеді і назвав їх:

а) «мандриками»; б) «мухоловами»; в) «блукачами».

Що побачили хлопці на пагорбі?

а) Курінь; б) намет із очерету; в) купу сміття.

У сіні, на думку Митька, полюбляють жити: а) змії; б) їжаки; в) пацюки.

За глухомань Митько вважав:

а) село, де жила бабуся; б) ліс, в якому перебували хлопці; в) місцевість біля озера.

Корова в Митька, коли він її доїв:

а) вибила відро із-під ніг; б) зжувала панамку; в) обслинявила обличчя.

Про що запитала бабуся, коли хлопці вирушили в подорож до лісу на озеро?

а) «Ой, та куди ж ви йдете?»; б) «Та що вам там потрібно?»; в) не задала жодного питання.

Завантаживши «усякою всячиною рюкзаки», хлопці обов'язково взяли:

а) сірники; б) їжу; в) намет.

Який художній засіб твору містить така фаза: «...за річкою шумить вер­ховіття»?

а) Алегорію; б) метафору; в) епітет.

Митьку не дозволяли рубати дрова, бо раніше він: а) поранив ногу; б) набив на лобі гулю поліном;

в) не міг втримати сокири.

Що крикнув услід Сергій Василю Трошу, який зненацька виїхав назу­стріч хлопцям у лісі?

а) «А куди ти їдеш, шалений?!» б) «А щоб тобі колесо відпало!» в) «Де ти взявся такий прудкий?!» IV розділ «Таємничий і бр-р-р-р який страшний. Хороший хлопець. Нервові можуть далі не читати»

На узбережжі озера хлопці:

а) збирали різні камінчики; б) вилежувалися на сонці; в) змагалися на кращий піщаний малюнок.

До озера хлопці ходили:

а) коли була гарна погода; б) щодня; в) у вільний від роботи час.

Хто купався в озері?

а) Незнайомий хлопець; б) Василь Трош; в) хлопець із села, де жила бабуся Сергія.

Що подарував велосипедист хлопцям заради примирення? а) Цінний екземпляр комахи; б) жовтий прозорий камінець; в) запрошення на спортивне змагання.

Бурштин — це коштовність, якої багато:

а) У Казахстані; б) Прибалтиці; в) Франції.

Що цікавого розповів велосипедист про озеро? Воно:

а) омолоджує людей; б) містить багато смарагдових сховищ; в) ховає якусь живу істоту.

Наблизившись до кількох сосен, хлопці побачили:

а)         багато зрубаних гілок з дерева;

б)        на стовбурі одного дерева ножем вирізано: «Обережно!»;

в)        корені двох-трьох дерев були підриті.

Лох-Несс — чудовисько, яке, за народним повір'ям, живе в озері: а) Фінляндії; б) Шотландії; в) Норвегії.

9. Чудовисько, на думку Василя, має розмір:

а) два метри; б) три з половиною метри; в) невідомо який.

Велосипедист залишив хлопців біля озера, бо:

а) дуже хотів їсти; б) боявся з ними знову посваритися; в) поспішав на тренування, що відбувалося за графіком.

Почувши цікаву історію від Василя, хлопці вирішили:

а)         шукати рідкісних комах;

б)        ночувати біля озера і вислідити чудовисько;

в)        написати про це до районної газети.

Що заважало хлопцям остаточно здійснити свій план? а) Дощова погода; б) дозвіл бабусі; в) хвороба Митька. Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 0,5 бала.

2. Робота на картках Картка № 1

Доведіть, що Сергій і Митько вражені красою природи, милуються і захоплюються нею.

Чому, на ваш погляд, Митькові не дозволяли допомагати по господар­ству, хоча він не був лінивим? Як про це сказано у творі?

Лапи на піску узбережжя озера були здорові і схожі на: а) велику ящірку; б) крокодила; в) носорога. Картка № 2

Що свідчить про вміння Митька орієнтуватися у природному сере­довищі, оцінити ту ситуацію, в якій він опинився із Сергієм? Власні спостереження обґрунтуйте.

Як ви вважаєте, чи правду сказав велосипедист про те, що в озері живе якась зла істота? Порівняйте власну думку щодо цього і думку хлопців. Зробіть висновок.

Курінь, який Митько з Сергієм побачили на пагорбі, був зробле­ний:

а) з соломи; б) сіна; в) гілок дерев.

Картка № 3

Для чого, на ваш погляд, велосипедист раптово виявив бажання по­дружитися з хлопцями? Чи є в цьому якась закономірність.

Що свідчить про допитливість хлопців? Чому вони не бояться істоти в озері і намагаються її дослідити?

Чому Митькові не дозволяли полоти?

а) Ламав знаряддя праці; б) топтав розсаду; в) виполов розсаду замість бур'яну.

VI Підсумок уроку

Оголошення результатів навчальної діяльності

Домашнє завдання

Опрацювати зміст V, VI розділів повісті; підготувати малюнок на тему

«Якою я уявляю істоту в озері?» зі стислим коментарем.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали