План конспект Я. СТЕЛЬМАХ «МИТЬКОЗАВР З ЮРКІВКИ, АБО ХИМЕРА ЛІСОВОГО ОЗЕРА». РОЗДУМИ ПРО УЯВУ, ФАНТАЗІЮ У ЖИТТІ СУЧАСНОЇ ЛЮДИНИ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 6-03-2013, 00:03

Я. СТЕЛЬМАХ «МИТЬКОЗАВР З ЮРКІВКИ, АБО ХИМЕРА ЛІСОВОГО ОЗЕРА». РОЗДУМИ ПРО УЯВУ, ФАНТАЗІЮ У ЖИТТІ СУЧАСНОЇ ЛЮДИНИ

Мета:  опрацьовуючи зміст повісті Я. Стельмаха, звернути ува­гу на роздуми героїв про уявне, фантастичне і реальне в їх дитячому житті; переказувати цікаві уривки з твору, коментуючи їх; розвивати вміння грамотно висловлюва­ти власні думки, зіставляти описане з реальним життям; толерантно і аргументовано доводити свою думку; фор­мувати кругозір, світогляд; виховувати почуття любові до рідного краю, мальовничої природи; повагу до твор­чості Я. Стельмаха; прищеплювати інтерес до власних результатів навчальної діяльності; допитливість, пунк­туальність.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Я. Стельмаха, учнівські малюнки, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

Хід УРОКУ

Організаційний момент

Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями:

Чи можна вважати цей твір пригодницьким? Чому? Особисту думку обґрунтуйте.

Що свідчить про любов Митька до природи, вміння орієнтуватися на місцевості?

Чим хлопців захоплювало перебування в селі біля озера?

Чому Я. Стельмах намагається протиставити Васю Троша і Сергія з Митьком?

Які стосунки складаються між Сергієм та Митьком під час їх перебу­вання на природі, біля озера?

Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Основний зміст уроку

Виключити з життя дружбу — все одно, що позбавити світ сонячного світла.

Ціцерон

1. Продовження опрацювання змісту твору Я. Стельмаха

«Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» (V та VI розділи)

Виразне вибіркове читання, переказування найцікавіших епізодів V—VI розділів.

Тема: зображення дослідницької діяльності хлопців, якою вони захо­плювалися, щоб дізнатися про історію виникнення чудовиська.

Ідея: возвеличення працелюбності, наполегливості, прагнення до пізнання світу, довкілля, повага до книги, її мудрості.

Основна думка: тільки в порозумінні, у спільній старанності, друж­бі, взаємопідтримці, плідній праці можливо досягти бажаного ре­зультату.

Сюжет.

1.5.1. V розділ «Я вкриваю себе ганьбою. Великий зоолог».

Сергій з Митьком вирішують дослідити невідоме чудовисько і сфо­тографувати його. Хлопці домовляються чергувати вночі біля озера.

Перший на варті — Сергій, його будить розсерджений Митько се­ред ночі, який потім теж засинає. Вранці хлопці побачили знову сліди «страшних лап».

Щоб більше дізнатися про особливості цієї таємної тварини, Митько пропонує Сергію у бібліотеці взяти не фантастичну літературу, а книж­ки із зоології.

1.5.2. VI розділ «Який проливає світло на наших предків і ще на дещо.

Ну й Митько!».

Хлопці регулярно читали наукові книжки, за що їх похвалила бібліо­текарка.

На восьмий день Митько висловив наукове припущення, що в ми­нулому (на східній частині Індонезії) жили дракони. Це підтвердив гол­ландський льотчик, але йому не повірили, бо у нього були виявлені роз­лади нервової системи.

Після Першої світової війни на острові Комодо спіймано дракона, схожого на гігантську ящірку, або варана. Також Митько розповів Сергію про хохулю — це звірятко є сучасником мастодонта. Разом з тим хлоп­ці висловили власну думку стосовно особливостей назви села юрківка. Врешті-решт невідому істоту озера малі дослідники назвали Митько- завр Стеценка.

На узбережжі озера хлопці побачили знову таємничі сліди і біля них вороняче пір'я.

Композиція.

Експозиція: Сергій з Митьком вирішили записатися до бібліотеки і вивчати зоологію.

Зав'язка: дослідження хлопців стосовно виникнення невідомого гі­гантського чудовиська.

Кульмінація: Митькозавр Стеценка з Юрківки — назва невідомого чудовиська, що живе в лісовому озері.

Розв'язка: сліди невідомої істоти на березі виявлені вдень і біля них вороняче пір'я.

Обговорення змісту розділів твору за питаннями:

1.7.1. V розділ. «Я вкриваю себе ганьбою. Великий зоолог».

Чому Митько хотів першим побачити невідомого звіра?

Про яку славу мріяв Митько, якщо він побачить цю тварину?

У зв'язку з чим між хлопцями виникла суперечка?

Як припинилася сварка між хлопцями?

Що трапилося з Сергієм під час нічної варти? Яку оцінку його вар­туванню дав Митько?

Чим були вражені хлопці, прокинувшись уранці, коли прийшли вми­ватися до озера?

Чому хлопці вирішили звернутися до бібліотеки?

Якою наукою захопилися хлопці і для чого?

А які книжки ви полюбляєте читати?

Як необхідно ставитися до книжок?

Які прислів'я, приказки про книжку вам відомі? (Книга — ключ до знань. Золото добувають із землі, а знання — з книжок. З ручаїв — ріки, з книжок — знання. Хліб наснажує тіло, книга — розум. Книга — міст у світ знань. Розум без книги, що птах без крил. Книга корисна, коли її читають. Без хліба легше прожити, аніж без книги. З кни­гою подружишся, розуму наберешся. Книга для розуму, що теплий дощ для посівів. Книги читати — усе знати. Одна книга тисячі людей на­вчає. Книга для дітей, що волога для полів. Книга не пряник, а дітей до себе манить.)

1.7.2. VI розділ «Який проливає світло на наших предків і ще на дещо. Ну й Митько!»

Як бібліотекарка оцінила читацьку активність хлопців?

Як читання книг вплинуло на їх кругозір?

Що цікавого вичитав Митько в книжках?

Чому льотчику, Єдиному свідку, хто бачив драконів, не повірили?

Коли і за яких обставин було спіймано дракона? Опишіть його

(«Ним виявилася гігантська ящірка, або ж варан. Не злякатись чоти­риметрового гіганта важко. Колір шкіри буро-чорний. З грізної іклас­тої пащі безперестанку вилітає яскраво-рожевий роздвоєний язик, люто дивляться блискучі чорні очі. Варан ступає сильними лапами, тіло його піднято над землею, волочиться лише хвіст. Сила в цьому хвості страшна»)

Якою була сила у варана? Що про нього розповів Митько.

Що цікавого дізналися хлопці про хохулю?

Чим хлопці щодня займалися?

Які думки виникли у хлопців щодо особливості назви села Юр- ківка?

Як Сергій запропонував назвати істоту, що, на думку хлопців, живе в озері?

Що остаточно переконало юних дослідників у наявності чудовиська в озері?

V. Закріплення опрацьованого матеріалу

1. Розв'язання тестових завдань

V розділ «Я вкриваю себе ганьбою. Великий зоолог».

Мандруючи до озера, Сергій ніс клунок, в якому були: а) два намети; б) рядно і ковдри; в) одяг, їжа, посуд.

Що хотів зробити Митько, побачивши справді якогось звіра? а) Втекти від озера; б) сфотографувати; в) стежити за ним .

Якщо б хлопці були улюбленими учнями вчительки ботаніки, то вони б:

а)         отримували з її предмета тільки п'ятірки;

б)        поїхали на районну олімпіаду;

в)        мали можливість не завжди виконувати домашні завдання.

Трійки з фізкультури мав:

а) Сергій; б) Митько; в) Василь.

Хлопці вирішили вартувати біля озера по черзі, щоб:

а) їх не вкусила змія; б) чудовисько зненацька не напало на них; в) Василь Трош не пошуткував над ними.

О котрій годині ночі Сергій повинен був розбудити Митька? а) Дванадцятій; б) другій; в) першій.

Який художній засіб використав автор у фразі: «Мовчазний, таємни­чий ліс»?

а) Епітет; б) метафору; в) порівняння.

Яку пісню співав Сергій, перебуваючи на нічній варті?

а) «Два кольори»; б) «Пісню про рушник»; в) «На долині туман».

Які книжки вирішили взяти хлопці з бібліотеки? а) Фантастичні; б) про шпигунів; в) із зоології.

Зоологія — це наука, на думку Митька, про:

а) дослідження комах; б) весь тваринний світ; в) життя первісних людей.

Що нагадав Сергій Митькові про уроки ботаніки? Як Митько: а) тікав з уроків; б) намагався розсмішити всіх учнів;

в) малював карикатури на парті.

12. Що побачив Сергій, одного разу поглянувши в підручник зоології? а) Гадюк; б) птахів; в) крокодилів. VI розділ «Який проливає світло на наших предків і ще на дещо. Ну й Митько!»

За що бібліотекарка похвалила хлопців?

а) Багато читають; б) підклеїли порвані книжки; в) вчасно повертали художню літературу.

До чого не звик Митько?

а) Ціле літо відпочивати в селі; б) багато читати; в) досліджувати якусь істоту.

На який день вивчення зоології Митько висловив власне наукове при - пущення?

а) П'ятий; б) сьомий; в) восьмий.

Легенди про страшних ненажерливих драконів можна було почути серед жителів:

а) Ірландії; б) Іспанії; в) Індонезії.

Як дракони вбивали свою здобич?

а) Рухом хвоста; б) поглядом злих очей; в) вогнем з пащі. 6. Які вчені займалися дослідженням драконів? а) Англійські; б) голлівудські; в) голландські.

В якому році один із льотчиків підтвердив думку вчених про наяв­ність страшних істот?

а) 1717; б) 1912; в) 1827.

Льотчик — перший, хто побачив на власні очі драконів на острові: а) Комода; б) Тузла; в) Як-Майєн.

Розповідаючи про наукові дослідження великих, Митько згадує війну:

а) Першу світову; б) Другу світову; в) Фінську.

Яке звірятко за походженням від третинного періоду живе у басейнах рік Волги, Дону й Уралу?

а) Вутконіс; б) хохуля; в) звичайна ящірка.

Митько обґрунтував, що назва села Юрківка пов'язана: а) з хлопчачим іменем Юрко; б) юрським періодом;

в) Святим Юрою.

Що з'їло невідоме чудовисько, за спостереженнями хлопців? а) Зайця; б) ворону; в) вовка.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 0,5 бала.

2. Робота на картках Картка № 1

Проаналізуйте, що змусило хлопців полюбити книги, зоологію, хоча до цього вони не виявляли бажання захоплюватися наукою? Власні спостереження обґрунтуйте.

Про що, на ваш погляд, свідчить особливість назви невідомого чу­довиська — Митькозавр Стеценка із Юрківки? Свою думку вмоти­вуйте.

З якого предмета у Митька були трійки?

а) Малювання; б) фізкультури; в) трудового навчання. Картка № 2

Яким шляхом здійснювалося дослідження хлопців про походжен­ня невідомої істоти, що живе в озері? Доведіть науковість цієї ро­боти.

Чому, на ваш погляд, Сергій, чергуючи вночі біля озера, вирішив за­співати «Пісню про рушник»? Що б ви відчували, якби вам довелося перебувати на нічній варті біля лісового озера?

За розповідями Митька, дракона було спіймано:

а) у двадцятих роках нашого століття; б) 1900 році; в) минулому столітті.

Картка № 3

Чим пояснити те, що хлопці змінили власне ставлення до біології як на­вчального предмета та вчительки Ірини Семенівни.

Чи є, на ваш погляд, правдивим те, що Митько вичитав Сергію про походження драконів? А про свідка льотчика? Свої міркування вмо­тивуйте.

Невідоме чудовисько хлопці вирішили назвати Митькозавр... а) Петренка; б) Стеценка; в) Сергієнка.

VI. Підсумок уроку

Бесіда за питаннями:

Яким навчальним предметам ви віддаєте перевагу?

Як ви ставитеся до біології?

Чим вона вас приваблює?

Що вам відомо про динозаврів?

Чим захоплює вас цей твір?

Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

Домашнє завдання

Опрацювати VII розділ повісті, скласти його план.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали