Рідна Україна. Світ природи. Україна за часів Т. Шевченка. Розповідь про поета та його дитинство. Картина довколишнього світу в поезії «За сонцем хмаронька пливе»
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 7-12-2012, 23:46
Рідна Україна. Світ природи. Україна за часів Т. Шевченка. Розповідь про поета та його дитинство. Картина довколишнього світу в поезії «За сонцем хмаронька пливе»
Мета: пригадати відомості про Україну часів
T. Шевченка; розвивати вміння виразно читати поетичні твори; аналізувати прочитане, виховувати почуття власної гідності та причетності до долі рідного народу.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь і навичок.
Обладнання: посібник «Тарас Шевченко. Життя і творчість у портретах, ілюстраціях, документах», репродукції картин «Хата батьків у Кирилівці», «І золотої, й дорогої», «Тарас шукає залізних стовпів», «Тарас слухає оповідання свого діда», «Смерть матері», «Тарас у дяка в науці», «Малий Тарас малює в бур'яні».
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань учнів.

Закінчити подані речення.
1. Тарас Шевченко народився у ... (Моринцях).
2. Батьки Шевченка були ... (кріпаками).
3. Сестру Тараса звали ... (Катерина).
4. У Вільно Тарас навчався у ... (досвідченого майстра живопису, можливо Й. Рустемаса).
5. 3 кріпацтва Т. Шевченка було звільнено у ... (1838 рощ).
6. Книга Тараса Шевченка, у якій було зібрано поетичні твори, називалася ... («Кобзар»).
7. 10 років поет перебував на ... (засланні).
8. Поховано Т. Шевченка... (у Kaнeвi на Чернечій гopi).



III. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

Спробуймо уявно зазирнути в художню майстерню поета. На попередніх уроках ми розглядали загадковий арсенал, за допомогою якого звичайні слова ніби оживають i змушують кожного, хто їх чує, переживати ті самі noчуття, які надихнули автора поетичних рядків. Нам належить ознайомитися з віршем «За сонцем хмаронька пливе» i з'ясувати, у чому краса цих рядків.
IV. Сприйняття i засвоення нових знань.

1. Розкажіть про життя в України за часів Т. Шевченка.
2. У якій родині народився цей славетний поет?
3. Яка природа оточувала малого Тараса?




1. Чим віршована мова відрізняеться від прозової?
2. До якого з видів лірики належить цей вірш? (Пейзажной)
3. За допомогою яких слів поет надав художнім образам ніжності?
4. Які засоби художньої образності ви знаєте?
5. За допомогою яких епітетів ми можемо достеменно визначити, що цей пейзаж — український? (Червоні поли, синє море, рожевою плетеною, хмаронъку рожевую, туман сивий, тьмою німою.)
6. Яка роль порівнянь у зазначеному уривку? (Мов мати дитину, неначе ворог, мов мamepi дimu.)
7. Які асоціації у вас виникають завдяки влучним метафорам хмаронька пливе, поли розставляе, сонце спатоньки зове, серце одпочине, серце заговорить, туман оповиє душу?



Поет у цьому віршіi змальовує літній морський пейзаж. Теплий, лагідний вечір. Заходить сонечко. Вечірню картину створюють образи сонця, хмароньки, що, підсвічена вечірніми променями, червонить морські води.
Щоб яскраво передати цю ідилічну картину, автор використовує уособлення: «хмаронька пливе», «поли розстилає», сонце «спатоньки зове». Образ моря увиразнює епітет «синє». Пестливі слова шдкреслюють, що вечір погідний. Уривок викликае замилування красою природи, навіює мрійливий, задумливий настрій. Римування перехресне, рими чоловічі. Вірш написаний чотиристопним ямбом.
V. Підсумок уроку.

Які картини ви намалювали б під вражениям від почутого? Запишіть чи намалюйте те, про що ви дізналися, вивчаючи творчість Т. Шевченка в 5 класі.

VI. Повідомлення домашнього завдання.
1. Вивчити напам'ять вірш «За сонцем хмаронька пливе».
2. Намалювати малюнок за прочитаним (з уяви).
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали