План конспект на тему "Характеристика головного героя повісті А. Дімарова "Блакитна дитина" (скорочено).Найцікавіша його пригода"
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 23-04-2014, 21:56

Тема. Характеристика головного героя повісті Анатолія Дімарова «Блакитна дитина» (скорочено).

Мета.Охарактеризувати головного героя повісті; дослідити , як формуються життєві принципи Толі, як його риси характеру розкриваються у різних життєвих ситуаціях; розвивати вміння говорити доступно й зрозуміло про серйозне та важливе; сприяти вихованню внутрішньої гідності та поваги до людей.

Обладнання: підручник, ватман для асоціативної схеми, маркери, кольорові картки для поділу на групи,  пам’ятка «Як працювати в групі», картки оцінювання, магніти Підручник, за яким складено урок : Авраменко О.М. Українська література.  Підруч. для 7-го класу.-К.: Грамота, 2007. -296с.:іл.

.                                                        

                                                      ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент.

 

II. Актуалізація опорних знань.

Гра «Вірю – не вірю»

1.Чи вірите ви, що Анатолій Дімаров народився 5 травня 1922 р.? (Так)

2. Чи вірите ви, що у дворі батька Анатолія Дімарова узимку на груші виростали ковбаси ?(Так, тому що батько письменника вішав їх на гілочки груші, щоб створи ти дітям казку)

3. Чи вірите ви, що мама письменника походила із заможного поміщицького роду? (Ні, вона походила із родини священика)

4. Чи вірите ви, що свій 20-тий день народження Анатолій Дімаров зустрів на фронті? (Так, письменник мобілізувався на фронт відразу після закінчення школи).

5. Чи вірите ви, що Анатолій Дімаров організував разом з кількома юнаками партизанську групу? (Так)

6. Чи вірите ви, що перша збірка оповідань Анатолія Дімарова називається «Гості з Полісся»? (Ні, тому що вона називалась «Гості з Волині»)

7. Чи вірите ви, що письменник деякий час працював секретарем сільської ради села Студенок? (Так)

8. Чи вірите ви, що Анатолій Дімаров при народженні мав інше прізвище? (Так, прізвище його батька Гарасюта, але мати була змушена поміняти дітям прізвище, щоб врятувати їх від переслідувань радянської влади).

9. Чи вірите ви,що Анатолія Дімарова аж у 2009 році було прийнято до Спілки письменників України? ( Ні, тому що він був прийнятий ще у 1949 році)

10. Чи вірите ви, що письменник колекціонує… каміння? (Так)

11. Чи вірите ви, що Анатолій Дімаров був удостоєний Державної премії імені Лесі Українки? (Ні, тому що він був лауреатом Державної премії УРСР імені Тараса Шевченка)

12. Чи вірите ви, що письменник сьогодні проживає у Львові? (Ні, він проживає у Києві).

 

III. Повідомлення теми та мети уроку.

 

1. Слово вчителя.

Прагну сонце бачити у золотому капелюшку,

Прагну небо бачити в  синій хустині,

Я ще не знаю, яка на запах Чеснота,

Я ще  не знаю, яка на смак Підлість,

Якого кольору Заздрість, якого виміру Смута,

Яка солона Туга, яка незглибима Любов,

Яка синьоока Щирість, яка мерехтлива Підступність,

Я ще все розкладу по полицях,

Та все ж, поки я виросту, зробіть щось таке на світі,

Щоб ніколи не заплющувати очей від Страху,

Не зміщуйте по-дорослому пропорцій.

Орли дивляться на сонце розплющеними очима.

Діти дивляться на світ розплющеними очима.

                                                                Іван Драч

-        Як ви розумієте тезу «Діти дивляться на світ розплющеними очима»?

-         А дорослі якими очима дивляться на світ?

На сьогоднішньому уроці ми повинні з’ясувати, яким рисами характеру наділений головний герой повісті А.Дімарова «Блакитна дитина», як вони виявляються у різних ситуаціях

IV. Сприймання та засвоєння учнями навчального матеріалу.

                               У кожній людині природа сходить або злаками, або бур’яном.

                                                                                                              Ф.Бекон

1. Слово вчителя.

    Саме у дитинстві формується наш світогляд, наші вподобання, наш характер. Від того, яке виховання ми отримаємо від наших батьків, які висновки зробимо із витівок, поразок, перемог, які життєві ідеали будуть у нас перед очима, і залежить , якими людьми ми станемо у майбутньому.

    У повісті «Блакитна дитина» яскраво і повнокровно розкриваються шкільні будні головного героя, його взаємини з учителями і ровесниками, мамою і молодшим братиком, перше кохання, дружба.  На попередньому уроці ми з’ясували, які морально-етичні проблеми піднімає А.Дімаров . Це і дружба, і обов’язок, і виховання особистості у школі і в сім’ї, формування громадянина, патріота, проблема пам’яті. На наших очах відбувається його змужніння і моральне зростання, пізнання правди і кривди життя. Ми вже знаємо, які пригоди пережив  наш герой, які витівки влаштовував, і як потім отримував за них на горіхи. Але яким він став у майбутньому? Для цього ми повинні дослідити, яким було його дитинство, як формувались його риси характеру. Можливо, його помилки для вас стануть прикладом того, що так робити не можна.

Отож, давайте спробуємо розібратися, хто ж такий Толя? Бешкетник чи добра душа?

 

2. Розподіл учнів на групи.

                  

                              Зібратися разом – це початок, триматися разом – це прогрес,

                               працювати разом – це успіх.

                                                                                                                Г. Форд

Завдання для груп. Кожній групі пропонується частина тексту (окремий розділ), з якої учні в групі вибирають цитати і готують повідомлення про те, які риси характеру проявляються у Толі в різних життєвих ситуаціях, які з цих рис свідчать про те, що він бешкетник, а які про те,  що  добра душа.

Учитель, слідкуючи за відповіддю доповідача, вносить в асоціативну схему висновки . Синім кольором, припустімо, погані риси хлопчика, а червоним – хороші.

I група працює над 2 розділом,

II група – над 4 розділом,

III група – над 5 розділом,

IV група – над 7 розділом,

V група – над 11 розділом.

-         Фізкультхвилинка.(проводиться після повідомлення III групи)

 

Інші групи можуть доповнювати відповідь суперників, заробляючи бали для своєї групи, а також оцінюють роботу інших груп. Їхні оцінки заносяться  у рейтингову таблицю. У кінці роботи оцінки сумуються   і виводиться середній бал .

 

 

3. Отже, давайте  зробимо підсумок. Толя – бешкетник чи добра душа?

(Висновок : Толя – бешкетник з доброю душею)

 

 

4. Оцінювання роботи груп.

 

V. Узагальнення і систематизація знань

 

5. Бесіда.

·       А тепер повернемось на початок твору, де іде родинна виховна п’ятихвилинка. Чому, на вашу думку, оповідачеві стало так незручно, коли його дружина вичитує їхнього сина за витівку у школі?

·       Якою людиною виріс маленький розбишака?

·       Кажуть, що якщо дорослий зовсім забуде дитину в собі, він перетвориться в машину для їжі, задоволення, добування грошей. Чи забув дитину в собі наш автор?

·       Чи близькі вам ситуації, в які потрапляє герой твору?

·       Чи завжди вчинки Толі можна виправдати?

·       То чи варто брати приклад з Толі?

 

6. Гра «Шифрувальник»

Розгадайте, що означають ці символи.

?     1,2,3.. (кількість відер, які виливав на себе Віктор Михайлович)

?     В.М. + Г.І. =           (Віктор Михайлович і Галина Іванівна одружились)

?     17 =1 (17 бовтунів полетіло на 1 (одного) Бурлаку)

?     5-Б < 6-А (5-Б програє 6-А в сніжки)

?     5-Б +1 > 6-А (5-Б разом із класним керівником виграють у 6-А)

?     I і 1 Травня (перший костюм Толя одягнув на 1 Травня)

?     2 і 2(по два квитки купили Віктор Михайлович та Федір Бурлака, тільки Віктор Михайлович ними скористався, а його суперник – ні)

 

VI. Підсумки уроку. Оцінювання роботи окремих учнів.

 

VII. Д/з . Вибрати із повісті О. Довженка «Зачарована Десна» та М.Стельмаха  «Гуси-лебеді летять» цікаві епізоди про пригоди головних героїв.

 

*    Дати письмову відповідь на питання «Які життєві істини відкрила мені  повість А.Дімарова» або придумати ще одну цікаву пригоду для Толика.

 

Матеріал для вчителя.

  Час, зображений у повісті «Блакитна дитина», охоплює дуже складний період нашої історії від кінця 20-х років до 1941року. Образ часу, духу епохи, соціальний аспект раннього періоду свого життя, який припав на непростий час 1920—30-х років, висвітлений письменником своєрідно. А. Дімаров, зображуючи світ очима Толика, через художні деталі висвітлює ту тяжку епоху.Спогади подаються через призму дитячого сприйняття. Тому для Толі їхня убога хата (читаємо про інтер'єр домівки вже на перших сторінках), напівголодне існування (сусіди держали корів, свиней, а в їхній сім'ї був тільки невеличкий город), тяжка праця матері — все це не здавалося малюкові чимось неприродним. Трагізм епохи розуміємо ми, читачі. З інтер'єрних, портретних, психологічних деталей складається картина злиденного побуту сільської вчительки та її синів. Але, як ми бачимо, не лише горе, але й дитячі радощі зображені у творі. Головний герой із когорти таких шибеників, Федько В.Винниченка, Том Сойєр Марка Твена чи Нестайкові тореадори. Він пустун і вигадник: то залізе у чужий сад, то набере до рота жабенят. Не всі його витівки такі безневинні: дядько Матвій ледве не переламав собі ребра, потрапивши у яму, викопану Толею, тай стрілянину у брата з рогатки не назвеш хорошим вчинком. Таких пригод із головним героєм трапляється безліч. Про це з іронією пише автор: «... і нечиста сила їх не бере, і Божа сила не б’є, набридли вони, мабуть, і Богу, і чорту гірше, ніж своїм батькам».

        Описуючи пригоди Толика, автор змальовує нам юну особистість, що формується. Перед нами виростає образ допитливої, надзвичайно чутливої до життя, активної дитини. Толик не любить одноманітної роботи, йому не цікаво, наприклад, полоти бур'ян на городі. Він перетворює буденну працю на захоплюючу пригоду. Його буйна фантазія не знає меж: сапкою, як шаблюкою, він січе вражі голови з плеч. Щоправда, рубаючи підряд і бур'ян, і помідори. Він носить воду аж від лісу з криниці, прибирає в хаті, коли мама поїхала з дому у справах, доглядає молодшого братика, бо  хто ж допоможе матері, як не він. Водночас у Толика чимало негативних рис: він дещо ледачкуватий, непослідовний, розбишакуватий. Він завдає чимало клопоту та навіть матеріальних збитків і без того бідній матері, наприклад, зрізавши ґудзики з її єдиного святкового плаття і програвши їх, чи розваливши  комин, б’ючись з братом, чи зіпсувавши костюм, на який мати збирала гроші більше року. Якби не любов до книжки, яка заполонила все єство Толі, скерувала його бурхливу уяву й живу фантазію в певне русло, хто знає, що вийшло б із нього. Книжка приходить у бідне сільське життя дитини дуже рано і замінює йому все. З допомогою фантазії хлопчик мандрує далекими країнами, бореться з розбійниками, захищає добро і перемагає зло. Важливі морально-етичні принципи і закони формуються в душі головного героя саме завдяки книзі. Вона стане незамінним товаришем і мудрою порадницею і в суворих армійських буднях, і в подальшому дорослому житті.

        Великий вплив на Толю має і мати, яка прищепила йому правдолюбство і високі моральні якості. Власним прикладом чесного, хоч і бідного, життя вона показала хлопчикові, що головне залишатися людиною. Основи сімейного виховання базувалися в сім’ї Толі на повазі до праці, до старших, на совісті.

       Отже, Толя робить чимало помилок, поганих вчинків, але усвідомлює наслідки своїх пустощів, його мучить сумління, він намагається не повторювати їх, бо розуміє, що своєю поведінкою завдає прикрощів іншим.

 

Скачати електронний варіант konspekt_uroku_z_ukrajinskoji_literatury_v_7_klasi.doc [112 Kb]

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів