План конспект Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу. «Ви щасливі, пречистії зорі». Волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати...»
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 13-01-2013, 20:04
План конспект Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу. «Ви щасливі, пречистії зорі». Волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати..
Мета: поглибити знання школярів про мужню поетесу Лесю Українку; проаналізувати її програмовий твір; розвивати вміння виділяти основні мотиви у поезіях письменниці; доводити власні думки, спостереження; наводячи при цьому переконливі аргументи, власні твердження; раціонально використовувати навчальний час; виховувати почуття пошани, любові до Лесі Українки, її мистецькому таланту; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Лесі Українки, картини із зображенням моря, зірок, фотоматеріал про її життя і творчість; міні-бібліотечка художніх творів поетеси.
ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда за питаннями:
— Як ви розцінюєте прагнення Ольги і Петра Косачів усебічно розвинути таланти своїх дітей і виховувати їх у патріотичному дусі?
— З якою метою Олена Пчілка дібрала для своєї дочки такий відповідальний і зобов'язуючий псевдонім?
— Як ви думаєте, чому Леся та Михайло перекладали передусім твори Миколи Гоголя? Про що свідчили такі спроби?
— В яких вчинках Лесі Українки виразно проявився патріотизм?
— Чому Лесі Українці за таке коротке життя вдалося зробити дуже багато?
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
III. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.
1. Життя і творчість Лесі Українки(25 лютого 1871р.— 1 серпня 1913 року)(додаток №1.)

План
1. Родина письменниці.
2. Дитинство Лесі Українки.
3. Перші поетичні спроби. Літературна діяльність.
4. Боротьба Лесі Українки зі своєю хворобою.
5. Вшанування пам’яті поетеси.
2. Скласти «Доміно» — «Життєдіяльність Лесі Українки»
(Леся Українка ? письменниця ? фольклорист ? музикант (фортепіано) ? мовознавець (вивчила понад десять мов) ? здібності у малюванні ? авторка навчальної літератури (написала підручник «Стародавня історія східних народів») ? перекладач ? керівник гуртка «Плеяда» ? автор публіцистичних праць ? драматург ? агітатор за боротьбу проти капіталізму)
3. Ідейно-художній аналіз поезії Лесі Українки «Ви щасливі, пречистії зорі»
3.1. Виразне читання твору.
3.2. Історія написання поезії.
1881 року Леся в Луцьку пішла на річку подивитися як святять воду, і в неї дуже померзли ноги. Скоро тому і від того, як тоді думали, вона заслабла: у неї так сильно почала боліти права нога, що вона, незважаючи на те, що й тоді вже була дуже терпляча, аж плакала від болю... Од тої пори треба датувати початок Лесиній, як вона сама жартуючи називала (мала настільки сильну волю, що могла жартувати і з таких речей), «тридцятилітній війні» з туберкульозом, бо то був не гострий ревматизм, а початок туберкульозу кістки в нозі, що на деякий час пригас, а потім розгорівся знову.
І тому, незважаючи ні на що, вона пише, створює шедеври поетичного мистецтва. Один з них — вірш «Ви щасливі, пречистії зорі», який належить до циклу «Ритми» збірки «Відгуки».
Зображуючи картину небесної краси, виділяючи на тлі лагідних палкі, огнисті зорі, авторка передає розгортання особистих почуттів.
3.3. Тема: Відтворення мрії поетеси — стати зорею, зіркою.
3.4. Ідея: Возвеличення прагнення Лесі Українки позбутися туги, жалю.
3.5. Основна думка: Оптимізм, воля, цілеспрямованість допомагають поетесі долати власну хворобу, життєві труднощі.
3.6. Жанр: Філософська поезія.
3.7. Опрацювання змісту твору.
Бесіда за питаннями:
• Як ви розумієте смисл поняття «щастя»? Від чого воно залежить?
• Що необхідно зробити для того, щоб відчувати себе щасливим?
• Чому поетеса вважає, що промені зорі — це її розмова. Для чого вони потрібні героїні твору
ечистії зорі»
• Як Леся Українка у творі висловлює власне бачення щастя?
• Через що Леся Українка відчувала свою самотність? Чому вона погоджується на те, щоб бути одинокою? (Якби я так високо стояла Хай була б я весь вік одинока)
• 3 приводу чого лірична героїня поезії заздрить зорям і хоче стати зіркою?
• Що намагалася поетеса висловити у своєму творі? Чи це їй вдалося? Відповідь обґрунтуйте.
• Яким чином ця поезія Лесі Українки пов'язана з її життям?
3.8. Складіть інформаційне ґроно про зорі на підставі поезії «Ви щасливі, пречистії зорі»
Зорі -
- «ваші промені – ваші розмови»
- «ви щасливі…»
- «ясні, тверді, наче з кришталю»
- «пречистії… високії… холоднії»
3.9. Художні засоби.
Повтори: «Ви щасливі...», «я б...», «...зорі».
Епітети: «Щасливі, пречистії зорі», «високі зорі», «холодні, ясні, тверді зорі».
Порівняння: «зорі, наче з кришталю».
4. Ідейно-художній аналіз поезії «хотіла б я піснею стати…»
4.1. Слово вчителя.
— Бажання ... У кожного вони свої. А що ж казала сама Леся?
«... мені здається, що я маю перед собою якусь велику битву, з якої вийду переможцем або зовсім не вийду. Коли у мене справді є талант, то він не загине, — то не талан, що погибає від туберкульозу чи істерії! Нехай і заважають мені сі лиха, але зате, хто знає, чи не кують вони мені такої зброї, якої нема в інших, здорових людей ...»
Не було чутливішого серця, не було витонченішої душі, яскравої, полум'яної, ніжної, поєднаної з інтелектом глибоким і неспокійним, — рання хвороба прискорила процес розумового і мистецького дозрівання. Розуміння поетичної місії як щоденного подвигу народжувало слова суворі і вогняні, невизначеність сприймалась як найтяжчий гріх.
Говорять, що Леся Українка має стоїчний характер.
Колись у далекому – далекому минулому грецький мудрець – філософ Зенон проводив свої заняття біля портика Стоя в Афінах. Він говорив, що людина має надавати перевагу розумові, а не почуттям серця, повинна мужньо і стійко переносити життєві труднощі, негаразди. Так виник філософський напрям – стоїцизм, а його прибічники стали називати стоїками. Тепер про людину, яка виявляє стійкість і мужність, незламність волі під час життєвих випробувань, говорять, що вона має стоїчні риси характеру.
Саме таким стоїчним характером і володіла видатна українська поетеса Леся Українка.
Сьогодні на уроці ми дізнаємося про те, чому лірична героїня поезії Лесі Українки виявила бажання стати піснею.
4.2. Виразне читання поезії «Хотіла б я піснею стати ...».
4.3. Обмін враженнями від прочитаного:
— Які бажання висловлює лірична героїня?
— Який у неї настрій?
— Чи мріяли про щось подібне і ви?
— З чим в уяві героїні вірша асоціюється воля?
— Продовжіть синонімічний ряд: «Ця поезія легка, чиста...»
4.4. Тема: бажання ліричної героїні вірша стати піснею.
4.5. Ідея:возвеличення прагнення творити красу і дарувати всім щастя.
4.6. Основна думка: пісня допомагає кожному мріяти про щастя.
4.7. Жанр: лірична сповідь.
4.8. Аналіз поезії.
Бесіда за питаннями:
• Які ж бажання висловлює лірична героїня у поезії «Хотіла б я піснею стати ...»
• Про яку ясну хвилину говорить у вірші Леся Українка?
• Чим пояснити прагнення поетеси возвеличити волю? Хіба вона була ув’язненою?
• Як даний твір пов’язаний з життям поетеси?
4.9. Аналіз художніх засобів.
— В образі кого постає перед нами лірична героїня? Зацитуйте відповідні рядки вірша. (Самої себе, пісні, зірок, моря, мрій, щастя.)
— Що виражає людина через пісні? (Мрії, бажання, думки.)
— Символом чого є для нас зорі? (Високого, недосяжного, інколи незрозумілого.)
— Що таїть в собі море? (Глибини життя, негаразди.)
— Чим є для героїні щастя? (Прихованими мріями, які, можливо, здійсняться.)
В якому образі виступають мрії? (Моста, що приведе до щастя.)
— Назвіть епітети та поясніть їхню роль у поезії. (Ясну, яснії, дзвінким, прозорі, таємне, гучніші.)
— Вкажіть метафори. З якою метою їх використано у цьому творі?
— Чи є порівняння, інверсії, повтори? Посніть їх роль.
— Які мотиви присутні у вірші? (Волелюбність, оптимізм, мрія, дійсність.)
4.10. Завдання. Складіть «Доміно» прагнень поетеси (стати піснею – «вільно по світі літати» - «поминути співом дзвінким» - «упасти на хвилі» - «буяти над морем»)
IV. Підбиття підсумків.
Робота на картках

Картка № 1
1. Дослідіть, у чому вбачає для себе щастя поетеса. Відповідаючи, посилайтеся на зміст твору.
2. Чим пояснити прагнення ліричної героїні звисока спостерігати за світом, погоджуючись навіть заради цього бути самотньою і «ніколи не мовити слова»? Свої міркування обґрунтуйте.
3. Лірична героїня поезії хотіла для себе мати: а) промені; б) луну; в) чарівного птаха;
г) щасливу хвилину.

Картка № 2
1. Чому, на ваш погляд, Леся Українка бажає знаходитися звисока над землею? Відповідь вмотивуйте.
2. Дослідіть, як упродовж поезії змінюється настрій героїні? Власні спостереження узагальніть.
3. Віднайдіть зайве слово, яким поетеса не характеризує зорі: а) сяючі; б) пречистії;
в) високії; г) холоднії.

Картка № 3
1. Поміркуйте, чим зумовлене велике бажання поетеси мати промені зорі в обмін на свою мову? Відповідь обґрунтуйте?
2. У народі кажуть, що кожна зірка на небі — то людське життя. Яким чином дана фраза пов’язана з ідейно-художнім змістом поезії Лесі Українки «Ви щасливі, пречистії зорі!»? Наведіть переконливі аргументи.
3. Кришталь у поезії нагадують: а) хмари; б) зорі; в) сонячні промені; г) зірки.

V. Домашнє завдання.
Вивчіть поезію напам'ять; випишіть художні засоби поезії «Хотіла б я піснею стати...»
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів