План конспект УСНИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ РОЗПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ ТВАРИНИ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 18-01-2013, 09:40
(розвиток зв'язного мовлення)
УСНИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ
РОЗПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ
ТВАРИНИ
Мета: удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам'ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту розповідного характеру з урахуванням типологічної і стильової характеристики, сприймати письмовий текст, розуміти його, докладно відтворювати зміст прочитаного тексту, уводячи в нього опис тварини.
Тип уроку: урок розвитку зв'язного мовлення.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Ознайомлення п'ятикласників з темою,
метою і завданнями уроку
III. Колективна робота з текстом
? Прослухати текст. З'ясувати тему висловлювання.
ЛАСТІВ'ЯЧЕ ГНІЗДО
Над моїм вікном ластівки звили собі гніздо. По крихітці носили вони в дзьобах мокру глину. Потім я побачив їх задумливі палеві голівки, срібно-чорні оченята. Ластівки зігрівали гніздо.
Та одного разу трапилась несподіванка. Замість ластівки я угледів У гнізді горобця. Він витріщив свої жовті очі, настовбурчився весь, почував себе господарем. Він був непорушний і гордий.
Ластівки злетілися з усіх дворів, кричали, кружляли, плакали... і почалося щось неймовірне. Ластівки прилітали з мокрою глиною у дзьобах
III. Робота з текстом переказу (підготовча робота до написання докладного переказу)
Вступна бесіда з мстою актуалізації опорних знань п'ятикласників
1. Повторення відомостей про функціональні стилі мовлення.
• Які стилі мовлення ви знаєте? Скільки їх в українській мові?
• Які мовні особливості характерні художньому стилю мовлення?
2. Повторення типів мовлення.
• Назвіть відомі вам типи мовлення. Дайте їм коротку характеристику.
• Яку будову мають тексти-описи?
• Які види описів ви знаєте?
Читання тексту вчителем
? Під час читання учні сприймають висловлювання в цілому, усвідомлюють, яка основна думка, що головне в позиції автора.
СЕНЧИК
Я відчинив двері на дзвінок. За дверима стояв захеканий мій друг — п'ятикласник Ігор.
Ігор дуже любить тварин і пташок. Я подарував йому маленького їжачка, і хлопець приручив його так, що їжачок бігає за ним, як цуценятко. Була в нього ручна галка, що завжди сиділа в хлопця на плечах. Ще Ігор —- власник голубів, що живуть у нього під ліжком.
Коли мій друг зайшов, він подав мені невелику торбинку, в якій лежала малесенька пташка. Це одна з найменших наших синичок, яка зветься голуба синиця. Але київські птахолови називають її сенчиком. Звідки пішла ця назва, не знаю, але яка ласкава, пестлива назва!
Правда, сенчик дуже гарний. У нього тім'я і потилиця блакитно-сині, вузенькі смужки над дзьобиком і над очима білі, вуздечка, смужки за оком і верх шиї темно-сині, животик і груди жовтуваті, хвіст крила зеленкувато-блакитні.
Отак розцяцькований наш сенчик!
До того ж він меткий, непосидячий, цікавий, як сам Ігор. Секунди не посидить спокійно.
Так сенчик став хазяїном квартири. Він увесь день літає з кімнати в кімнату, залітає у кухню і все підбирає якісь крихти, аби поїсти. Йому хочеться все бачити і знати, бо він дуже цікавий.
Усі полюбили сенчика, хазяїна квартири. А Ігор щодня забігає провідати свою веселу, жваву пташинку (За О.Копиленком).
Бесіда за змістом тексту
• Яка основна думка тексту? Що виражає заголовок: тему чи основну думку?
• Назвіть учасників мовленнєвої ситуації, описаної в тексті переказу.
• Які назви тварин і птахів зустрічаються в тексті?
• Як ставляться хлопці до «братів своїх менших»?
Аналіз структури тексту
• Чи можна стверджувати, що поданий текст належить до якогось одного типу мовлення? Свою думку доведіть.
• На які частини можна поділити текст? Виділіть мікротеми, проаналізуйте, як вони взаємопов'язані.
• В якій частині тексту міститься опис? Перекажіть його.
Складання простого плану
1. Я відчинив двері.
2. Мій друг Ігор любить тварин і пташок.
3. Несподіваний подарунок.
4. Який розцяцькований наш сенчик!
5. Сенчик — хазяїн квартири.
6. Всі полюбили веселу пташинку.
Мовностилістичний аналіз тексту
1. Лексико-фразеологічна робота.
• Доберіть синоніми до слова сенчик, ужиті в тексті. (Малесенька пташка, голуба синиця, весела, жвава пташинка)
Випишіть слова із зменшено-пестливим значенням. З якою метою автор використовує їх у тексті? (Пташка, їжачок, цуценятко, синичка, дзьобик, животик, пташинка) ' Прослухайте опис голубої синиці. З'ясуйте, з чого складається опис цієї пташки. (Тім'я, потилиця, смужки над дзьобиком і над очима, шия, животик, груди, хвіст, крила) ' Усно перекажіть частину переказу, що містить опис пташки.
2. Лексико-орфографічна робота.
? Словниковий диктант (запис слів під диктовку вчителя, визначення
орфограм, запам'ятовування правопису).
«виручити, ліжко, невеликий, синичка, київські птахолови, пестлива назва, блакитно-синій, дзьобик, смуяски, темно-синій, зеленкувато-блакитний, хазяїн, підбирати, щодня.
? Завдання на чергування у/в (вставити потрібний прийменник, обґрунтувати свій вибір).
Була ... нього, сиділа ... хлопця, живуть ... нього, з кімнати ... кімнату, залітає ... кухню, всі... нас.
? Повторне читання вчителем тексту, під час якого учні уточнюють, чи правильно вони запам'ятали послідовність розповіді, відзначають виражальні прийоми, використані автором
IV. Підготовка чорнового варіанта переказу й редагування написаного
V. Домашнє завдання
Написати письмовий докладний переказ тексту «Сенчик» за планом, складеним на уроці.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів