ПЕЙЗАЖ (УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА, ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО) інтегрований урок план конспект
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 30-01-2013, 08:32
ПЕЙЗАЖ (УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА, ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО)
Мета (українська література): розкрити красу пейзажної лірики, вчити засобами мовлення передавати красу пейзажу; ознайомити з веснянками, з особливостями їх побудови і манерою виконання; розвивати образне мислення, відчуття образних засобів мови; виховувати любов до природи, до народної творчості.
Мета (образотворче мистецтво): поглибити знання учнів про виражальні засоби живопису та графіки, навчити учнів виконувати композиції на вощеному папері без попередньої прорисовки олівцем; розвивати образи мислення, творчу уяву та фантазію на основі сприймання творів мистецтва; удосконалити навички гравіювання на вощеній поверхні; виховувати любов до природи рідного краю.
Обладнання: репродукції творів живопису і графіки (для порівняння): В.Д. Полєнов — «Ранній сніг», І. І. Левітан — «Березень», С.Д. Молодчиков — «Веселий травень», СІ. Васильківський— «Весна на Україні», O.K. Саврасов — «Граки прилетіли», А. І. Куїнджі — «Рання весна», В. І. Литвинен-ко — «Весняна тиша», Т. Г. Шевченко — офорти із серії «Мальовнича Україна»; таблиці, малюнки, зразки дитячих робіт; грамзапис А. Вівальді — «Пори року».
ХІД УРОКУ
Інсценівка «Зустріч Зими з Весною»
Весна. Як? Ти ще й досі тут?
Чому в дорогу не збираєшся?
Зима. Бо не хочу. Візьму й залишуся отут назавжди і буду господарювати.
Весна. Знаємо, яка з тебе господиня: всі засіки спорожнила, що я надбала.
Зима. На те ти й Весна, щоб усе готувати, а Зима на те, щоб їсти.
Весна. Подивись, що з людьми зробила. У мене вони веселі, співають, танцюють, а у тебе тиснуться по закутках та ховаються по хатах.
Зима. В тебе теж ховаються від спеки.
Весна. Моє сонце всіх обігріває: і рослинку, і пташинку, і тваринку, і людинку. А у тебе люди трусяться від холоду.
Зима. У мене люди не трусяться, я їх всіх одягаю в кожухи. І люблять вони мене. Послухай, що пишуть про мене діти.
Ось і прийшла зима-чарівнщя. Закружляли в повітрі тендітні сніжинки, вкрили землю білою ковдрою.
Зачарувала зима природу: зірвала з дерев останнє листя, розпушила на гілках сріблястий іній.
Вдарив мороз. Дістали дітлахи свої ковзани та санчата. Весело! Всюди сміх та розваги. > Зима — чудова пора року (Куценко Максим).
Весна. І про мене пишуть:
Нарешті весна. Усміхнулось сонечко. Потекли дзвінкоголосі струмочки, співаючи весняну пісеньку. До рідного краю повертаються пташки. Це вони на своїх крилах несуть весну.
Пройде декілька днів —зазеленіє трава, на деревах з'являються бруньки і листочки. Прокинуться перші весняні квіти. На душі стане легко і радісно. Весна — улюблена пора багатьох людей (Мефодієнко Ігор).
Зима. А я таки краща.
Про мене скільки віршів написано, ось послухай (читає «Зимовий ранок» Я. Щоголіва, «Зиму» В. Сосюри.)
Весна. Ати послухай, як оспівав мою неповторну красу В. М. Сосюра (Читає вірші «Гей, рум'яні мої небокраї...», «Люблю весну».)
Про мене, Зимонько, діти власні вірші складають:
А вже весно, а вже красна
Прийшла і в наше місто.
Радіє їй вся дітвора.
Звичайно, й я радію.
Вона принесла нам траву,
Принесла нам і квіти,
Принесла усмішку ясну.—
То як тут не радіти?
Прийшла вітати мам зі святом,
Вітати всіх жінок.
Дарує їм весняне сонце
І ніжний спів пташок.
Нехай вони весні радіють,
Нехай же сонце світить їм.
Хай всі здійсняться їхні мрії,
І прийде щастя в кожний дім.
(Кубявка Люба) Так що збирайся, сестронько. Час твій уже скінчився. Зима
Насуплю я брови — І вітер холодний повіє,
Усе захолоне під снігом, Замре, заніміє.
Весна
А я засміюся —
Прокинуться луки, ліси і поля —
Усе розцвіте, заспіває.
Зараз побачимо, хто кого переможе.
Інсценізація поезії Т. Коломієць «Лютий»
Весна. Бачиш, і син твій безсилий. Забирай і його, і — до побачення.
Зима. Не піду!
Весна. Підеш!
Учитель української літератури. Не лайтеся, Зимонько і Веснонько.
Прекрасна Земля в усі пори року! І тоді, коли «б'є об землю копитами білий кінь зими», і коли «гордовито осінь жовтокоса їде на баскім коні», і коли «життя цвіте, мов пишний сад», і коли «вусами колоски про щось перемовляються статечно».
• Як називається опис природи у художньому творі? (Опис природи у художньому творі — пейзаж)
• Дайте інше визначення пейзажу. (Літературним пейзажем називається опис місцевості)
• Які бувають пейзажі? (Сільські, міські, виробничі)
• Чим користуються письменники, щоб змалювати красу природи? (Користуються образним словом)
• Які образи створюють? (Створюють зорові і слухові образи)
• Що використовують для зображення зорових образів? (Використовують епітети, порівняння, уособлення, гіперболи)
• Як передати слухові образи? (З допомогою алітерації)
• У яких видах мистецтва, крім «красного мистецтва», тобто літератури, зображується пейзаж? (У музиці і образотворчому мистецтві)
• Які образи використовують художники, а які — музиканти? (Художники — зорові, музиканти — слухові)
• Як ви думаєте, кому легше створити пейзаж? (Напевно, художникам) От зараз ми і побачимо, які з вас художники.
Учитель образотворчого мистецтва. Перед вами репродукції картин відомих художників. Ви бачите зображення зими і весни.
• Якого жанру ці картини? (Пейзажні)
• Кого ви знаєте з відомих пейзажистів? (/. /. Шишкін, А.Л. Куїнджі, 1.1. Левітан)
• До якого виду мистецтва відносяться такі картини? (Це живопис)
• Як і чим створюють художники таку красу, якими засобами? (Фарбами, кольором)
• А як ви думаєте, по-іншому можна зобразити пейзаж? (Можна зобразити графічно, з допомогою лінії і штриха)
• Що ж таке графіка? (Графіка — це вид образотворчого мистецтва, твори якого виконуються олівцем, вуглиною, тушшю, пером чи пензлем)
Щоб гарно зобразити природу, передати красу її без фарб, художники-графіки використовують багато технік графіки.
• Які ж техніки графіки ви знаєте? (Ліногравюра, ксилографія, літографія, офорт)
Перед вами робота Т. Г. Шевченка — офорт «У Києві» із серії «Мальовнича Україна». Графічні пейзажі ми можемо побачити і в художніх книгах — це ілюстрації до віршів, оповідань тощо. (Показує книжку з графічними ілюстраціями.)
І ми теж будемо сьогодні зображувати пейзаж. На наших картинах будуть останні дні зими чи перший подих весни. І для цієї роботи ми вибрали одну із технік: гратографію — гравюра на вощеному папері.
На попередніх уроках ми зображували окремі елементи як зимового, так і весняного пейзажу. З'єднайте їх, створіть власну композицію на основі ескізів, які ви готували вдома.
• А як будете малювати предмети, що знаходяться на передньому плані вашої картини? (Вони більші розмірами) Чому?
• Яких правил ми повинні дотримуватись під час виконання роботи? (Правил перспективи)
Перспектива — видиме скорочення, зменшення предметів на відстані.
Зараз кожен із вас стане маленьким художником-графіком і створить справжній витвір мистецтва.
А в цьому вам допоможе чарівна музика італійського композитора Антоніо Вівальді.
Пориньте в чудовий світ звуків і творчо працюйте.
Діти самостійно працюють.
Завершені роботи здають: зимовий пейзаж — Зимі, а весняний — Весні.
Учитель образотворчого мистецтва. Зимонько, ти побачила, що тебе теж дітки люблять, тому були не лише весняні, а й зимові пейзажі. Але твій час скоро скінчиться, пора тобі збиратися в далеку дорогу. Адже сьогодні останній день зими за календарем.
А ми будемо зустрічати весну.
Учитель української літератури. її прихід можна прискорити. А як це зробити?
Учні. Закликати її.
Учитель української літератури. Так. Згадаймо, як це робили наші предки:
Благослови, мати, Весну закликати! Весну закликати Зиму проводжати.
Народні звичаї і обряди, пов'язані з весняним пробудженням природи, супроводжувались співом, іграми й хороводами, що мають загальну назву — веснянки. У Галичині їх називали гаївки (гагілки, ягілки, галагівки), приурочені вони до Великодніх свят.
Відкрийте підручник, прочитайте статтю «Веснянки».
Яке визначення веснянці дає підручник?
Веснянки співалися упродовж весни, починаючи від Благовіщення (7 лютого), подекуди від Стрітення (15 лютого), і аж до Зелених свят (Трійці, Клечальної неділі, Русальної неділі).
Щоб допомогти весні подолати свою супротивницю, спалювали в річці солом'яне опудало зими, носили зображення сонця, водили хороводи, закликаючи весну.
Давайте прочитаємо веснянку «Ой весна, весна — днем красна».
Виразне читання'веснянки.
• Чи наявні'тут ознаки весняного пейзажу? Які? («Рожевая квіточка, озимая пшениця, запашненьке зіллячко, зеленая травиця»)
• Що це за художні засоби? (Епітети)
• Які основні ознаки веснянки? (Закличність, заклинання на милосердя і щедрість божеств природи, на добробут людини)
Давайте, діти, гарною веснянкою привітаємо весну і запросимо її до нас.
Діти (виконують веснянку)
Ой виходьте, дівчата, Та в сей вечір на вулицю Весну красну стрічати, Весну красну вітати. Будем весну стрічати Та віночки сплітати, А віночки сплетемо, Хороводом підемо.
Учитель української літератури. Як бачимо, форма руху у веснянках кругова: «Король», «Зайчик», «Перепілочка».
Є ще рух плутаний, що нагадує рух хмар у небі, які жене вітер то в один бік, то в інший: «Кривий танець», «Роман-зілля». Які ви знаєте ігри-веснянки?
Діти. «Подоляночка», «Мак», «Просо».
Учитель образотворчого мистецтва. Вважалося, задавнім повір'ям, що весну з вирію приносять на своїх крилах птахи. Щоб прискорити їх приліт, діти, співаючи пісень, носили по селу випечених з тіста маленьких «жайворонків».
Називали їх так тому, що, за легендами, ця пташка народилася із сонячного жару, бо прокидається разом із сонцем і своїми срібним голо¬сочком сповіщає: вже весна прийшла!
Люди вірили, що жайворонки несуть на своїх крилах золоті ключі, якими зиму замикають, а літо — відмикають. (Демонструє опудало жайворонка, яке малюватимуть на наступному уроці.)
А зараз, Весно, пригости наших дітей і гостей.
Весна пригощає всіх спеченими «жайворонками».
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали