План конспект Тема Твір-оповідання за поданим сюжетом.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 5-02-2013, 14:01
Тема. Твір-оповідання за поданим сюжетом.
Мета: повторити відомості про оповідання, формувати вміння будувати його на матеріалі сприйнятої інформації; розвивати усне мовлення, творче мислення; виховувати повагу до Шевченкового літературного спадку, батьківської науки.
Тип: урок формування вмінь, навичок.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, виставка „Кобзарів" різних років видання, роздатковий матеріал.
Хід уроку
I. Актуалізація чуттєвого досвіду
(Стиха звучить музичний твір "Думи мої...")
Учитель. Є у нашого народу книга, що її він ставить на перше місце серед усіх успадкованих національних духовних скарбів. Це „Кобзар", скарб ниця Шевченкових дум, де зібрані всі народні болі й страждання, гордий дух і слава, вагоме і вічне. Невмирущий Тарас подарував нам свій витвір для великих прозрінь і активних дій. Чи не тому ним зцілювались і просили його, як хліба, в часи придушення вільної думки, за нього йшли на бойовища і гинули або перемагали.
І горе було лиходієві, який відважився ПОСЯРГИ на чистоту бодай одного Шевченкового слова. Не раз піддана заборонам і вилученню, книга воскресала з пекельного вогню розтління, щоб загорітися полум'ям правди і любові в душі народу. Доказом цього є вихід у світ „Кобзаря" в Україні близько 140 разів.
М. Костомаров : "Твори Шевченка, видані окремою книгою під назвою „Кобзар", - це цілий народ, що говорить устами свого поета".
В українській літературі „Кобзар" став не лише мистецьким зразком для письменників. Про нього написана величезна кількість художніх творів.
Навчаючись складати оповідання за поданим сюжетом, торкнемось і ми цієї святині своїм словом.
II. Конкретизація теми, мети
III. Актуалізація опорних знань
1. Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу в групах за роздат-ковим матеріалом.
Група 1. Готує інформацію про оповідання та його особливості як літе ратурного жанру.
Група 2. Поновлює знання про відмінність оповідання від розповіді.
Група 3. З'ясовує, що таке сюжет і композиція та їхні складові компоненти.
Виступи представників груп.
Учитель. Приступаючи до роботи над художнім твором, що стане сюже том ваших оповідань, дайте відповідь на запитання:
- Яке місце займає "Кобзар" у вашій оселі? f
- Коли і від кого ви вперше почули про цю книгу?
- Чому "Кобзар" передають із роду в рід і вважають національною свя тинею?
IV. Формування вмінь, навичок 1. Виразне читання вчителем вірша Г. Петрука-Попика "Полум'я "Кобзаря".
Смоктав скоринку вранці в ліжку:
На свіжий хліб чекав хлопчика
Дививсь, як тісто вище діжки
Пухка підносила розчина.
В печі вже полум'я згасало.
І коцюбою по черені
Сталеве вдарило об кремінь
Цвіла на припічку лопата
Листком зеленої капусти...
І раптом - тінь: з'явилась в хаті
Поліціянта синя постать.
Не чули рипу, ані кроку -
Черкала мати: мов кресало
Під образ глянувши
'на покуть, Ворожу вилив лють...
на книжку.
- Пся крев! - скричав несамовито,
Ударив матір межи плечі.
Ще мить - і, полум'ям сповитий,
Палав "Кобзар" посеред печі.
....Прибіг мій батько. Зуби зціпив
(В житті ним горя .
пережито)
Пашіли руки ще від ціпа, Бо молотив у клуні жито.
Кошачо він підкрався,
нишком. Брудним заброда лаєм
сипав, А батько видихнув:
- Кобзаре!!!
І книгу, вийнявши із жару,
Підняв червоним смолоскипом.
Чорніли пальці...
та не кинув.
Хоч від удару впав - підвівся.
...З того вогню тоді,
з іскрини
На все життя
я загорівся.

2. Бесіда за змістом твору.
3. Визначення сюжетних елементів, з яких складається поезія, та запис їх у зошити.
Питання, на які потрібно звернути особливу увагу:
1. Як розширити розвиток подій?
2. Яких героїв можна ввести додатково?
3. Якими позасюжетними елементами доцільно було б доповнити текст власного оповідання? (Характеристикою почуттів героїв, їхніми портретами.)
4. Який фрагмент слід найдокладніше змалювати і чому?
5. Які художні деталі можна ввести у твір для увиразнення головної дум ки та характеристик героїв? (Перекошене від люті обличчя ворога, обпечені батькові руки, палаючі сторінки "Кобзаря", сльози на обличчі матері, батько вручає синові обвуглену книгу як дорогий заповіт, син цілує її і батькові руки, складає в душі присягу на вірність батьковій науці і Шевченковому слову.)
4. Складання оповідання (усно) від третьої особи.
Робота в групах. 1-ша - передає зміст зав'язки і розвитку дії, 2-га - зосе реджується на докладному розкритті кульмінації, 3-тя - закінчує оповідання.
V. Домашнє завдання
Написати оповідання на чернетках.
VI. Підсумок
Заключне слово вчителя
Діти, мені б хотілося, щоб ви, як і відомий поет Г. Петрук-Попик, крізь усе життя пронесли Шевченкові думи і мрії. Шануймо їх так, як робили це старші покоління. Тоді ми здолаємо і найтяжчі часи. Не даймо припасти пилом на полицях Тарасовим творінням, частіше торкаймося їх розумом і серцем. Три маймо в ньому обпалені історією сторінки "Кобзаря", крізь які проступає вели ка правда дорогого всім чесним людям українця з сумними і лагідними очима, козацькими вусами, у смушевій шапці і кожусі, що пильно дивиться на нас із портрета і з болем зізнається у своїй любові: "Мені однаково, чи буду..." (зву чать рядки з поезії). Сподіваюся, що життя підкаже вам ще не один сюжет, з якого пізнаєте рятівну, зціляючу, пророчу силу Тарасового слова.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів