План конспект В. НЕСТАЙКО «ТОРЕАДОРИ З ВАСЮКІВКИ». ПОВЕДІНКА ГЕРОЇВ ТВОРУ, ЇХ ВЧИНКИ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 5-03-2013, 00:29

В. НЕСТАЙКО «ТОРЕАДОРИ З ВАСЮКІВКИ». ПОВЕДІНКА ГЕРОЇВ ТВОРУ, ЇХ ВЧИНКИ

Мета:  аналізуючи пригодницький твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», вдосконалювати вміння учнів характери­зувати улюбленого героя, аргументуючи свій вибір; роз­кривати риси його вдачі, особливості поведінки; розви­вати вміння школярів акумулювати здобуті знання під час відповідей-висновків, узагальнень, раціонально викорис­товувати навчальний час, толерантно і аргументовано до­водити свою думку, відстоювати власну позицію; вихову­вати активну життєву позицію, позитивні риси характеру, пунктуальність, почуття любові до української літератури та її митців.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет В. Нестайка, бібліотечка його творів, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

Хід уроку

Організаційний момент

Актуалізація опорних знань

Бесіда за питаннями:

Що необхідно знати, вміти для того, щоб стати справжнім цікавим письменником?

З якою метою В. Нестайко у своєму творі використовує гумор, ко­мічні ситуації?

Чим пригодницький твір відрізняється від казкового?

Які риси характеру ви цінуєте у своїх друзях? Чому?

Чим імпонують вам Павло, Ява — герої твору В. Нестайка «Тореадо­ри з Васюківки»?

Перевірка домашнього завдання

Розповіді учнів про варіанти продовження розділу «"Е", — сказа­ли ми із Явою» — твору В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», відпо­віді на питання: «Що було б далі, якби вистава п'єси мала блискуче за­вершення?»

Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Основний зміст уроку

Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш.

Народне прислів'я

Засміятися щирим, світлим сміхом може тільки глибока, добра душа.

М. Гоголь

1. Опрацювання розділу твору В. нестайка «тореадори з Васюківки» «Усе! Кінець! Я дарую велосипед. Загаза чогтова!! Я видужую»

Виразне читання розділу, переказування цікавих епізодів.

Тема: зображення «смертельної» хвороби Яви, його рішення подару­вати велосипед сестрі на згадку про себе.

Ідея: возвеличення любові, доброти, чуйності Яришки до хворого брата, якого вона доглядала; засудження дріб'язковості, непослідов­ності у своїх рішеннях на прикладі Яви.

Основна думка:

відповідальність за свої слова, обіцянки;

бережливе ставлення до власного здоров'я;

вміння дарувати людям щастя.

Композиція.

Експозиція: хвороба Яви, яку він уявляв ймовірною смертю. Зав'язка: вирішення Яви подарувати Ярині велосипед на згадку про себе.

Кульмінація: жалкування Яви за власним подарунком, зробленим сестрі; радість і щастя Яришки від катання на велосипеді.

Розв'язка: видужання Яви — «загази чогтової»; обіцянка брата давати кататися сестрі на велосипеді, коли вона цього забажає.

Проблематика:

повага до ближнього, вміння розуміти його;

турбота про власне здоров'я як одну з людських цінностей.

Обговорення змісту твору за питанями:

Як Яришка доглядала хворого брата?

Чому Ява насторожився, коли до нього звернулася сестра з промо­вою: «Любий бгатику!»

З чим пов'язано те, що Ява вважав власну хворобу смертельною?

Чим зумовлено бажання Яви якомога більше поїсти?

Чому Ява подарував Яришці велосипед?

Яким чином велосипед був об'єктом сварки між братом і сестрою?

Як пояснити те, що велосипед для Яви — «це дуже особисте, близь­ке, заповітне».

Чим було викликане хвилювання Яви при розлученні з велосипе­дом?

Опишіть, як Люба Антонівна здійснювала догляд за Явою?

Що почув, а потім побачив через вікно Ява?

Чому Ява, бачачи, як сестра падає з велосипеда, роняючи його, у своїх думках ображав її?

Чим пояснити те, що Ява вважав краще вмерти, ніж жити без вело­сипеда?

Яким у творі зображений велосипед? («А який же був велосипед! «Україна». З багажником, з фарою, з ручним гальмом. А швидкість яка! Вітер, а не велосипед!»)

Чому Яришка, катаючись на велосипеді, вважала себе щасливою, хоча, падаючи, набила не одну гулю?

Поясніть, чому для Яви цілісність велосипеда важливіша, ніж здо­ров'я сестри?

Яким ми бачимо Яву наприкінці розділу? Як він по-братськи вирі­шив проблему з велосипедом?

Як ви ставитеся до своїх братів, сестер?

Чи бувають у вас такі непорозуміння, як у героїв розділу твору? Яким чином ви їх вирішуєте?

Чим вразив вас цей розділ? Чого він учить вас?

2. Характеристика образів Яви та Павла за орієнтовним планом

Іван Рева та Павло Завгородній — друзі-п'ятикласники.

Пригода — невід'ємна частина життя хлопців.

Риси характеру:

а)         доброта і чуйність;

б)        справедливість;

в)        винахідливість:

г)         гумористи, бешкетники, здатні на вигадку;

д)        зневажливо ставляться до навчання.

Розкриття закономірностей поведінки героїв через їх вчинки та сто­сунки з оточуючими.

VI. Закріплення опрацьованого матеріалу на тему «В. Нестайко. "Тореадори з Васюківки"» (розділ XXV «Усе! Кінець! Я дарую велосипед. "Загаза чогтова!! Я видужую"»)

1. Розв'язування тестових завдань

Яришка, сидячи біля ліжка Яви, читала журнал:

а) «Котик-муркотик»; б) «Барвінок»; в) «Дзвіночок».

Ява прокинувся, коли на годиннику було:

а) десята година; б) пів на дев'яту; в) восьма година.

Яришка запропонувала Яві сніданок, який не містив такого хар­чу, як:

а) картопля; б) молоко; в) сир.

Як зверталася сестра до хворого Яви?

а) «Любий бгатику»; б) «Найрідніший мій!»; в) «Як почуваєш себе, миленький?!»

Дід Салимон любив повторювати, що їжа:

а) основне для здоров'я; б) джерело життя; в) робить людину добрішою.

Відчуваючи останні хвилини життя, Ява хотів побачити:

а)         школярський спектакль п'єси М. Гоголя «Ревізор»;

б)        Павлушу, щоб попрощатися;

в)        тата і матусю.

Перед власною смертю Ява, на згадку про себе, вирішив Яришці по­дарувати:

а) альбом з марками; б) велосипед; в) ковзани.

У якому класі навчалася Яришка?

а) Першому; б) третьому; в) п'ятому.

Яву в Яришці дратувала:

а) спритність; б) хитрість; в) лінь.

Замість смерті до Яви прийшла:

а) провідати вчителька літератури; б) подруга Яришки; в) медичний працівник Люба Антонівна.

Будучи хворим, Ява з'їв сиру:

а) кілограм; б) півтарілки; в) маленьку мисочку.

Медичний працівник дозволив Яві походити по кімнаті: а) годину; б) півгодини; в) десять-п'ятнадцять хвилин.

Ява не довіряв медичним працівникам, бо вважав, що вони:

а)         мусять заспокоювати хворих;

б)        тільки і роблять болючі уколи;

в)        не думають про нього як про дитину.

Який художній засіб використаний у фразі: «Смерть поки що відсту­пила»?

а) Епітет; б) метафора; в) алегорія.

З чим, на думку Яви, порівнюється торохкотіння кісток смерті?

а)         Стукотом більярдних куль;

б)        гримкотінням велосипеду, що упав;

в)        стукотом залізничних коліс.

За те, що Яришка падала з велосипеда, тим самим завдаючи йому шко­ди, Ява образливо її називав:

а) свинею; б) коровою; в) опудалом.

Ява вважав, що або велосипед, або... а) сором; б) смерть; в) ганьба.

Велосипед Яви називався:

а) «Ластівка»; б) «Орлятко»; в) «Україна».

Швидкість велосипеда порівнюється:

а) з блискавкою; б) вітром; в) підводним човном.

Ява з хвилюванням стежив, як Яришка на велосипеді впала, перече­пившись:

а)         через ковбок, на якому рубали дрова;

б)        стару залізну діжу, яку збиралися віддати на металобрухт;

в)        камінь, яким підпирали ворота.

Під вікном у Яви пахли:

а) троянди; б) тюльпани; в) конвалії.

Кого не згадує Ява серед своїх товаришів, які мають велосипед? а) Васю Деркача; б) Стьопу Карафольку; в) Кузьму Барила.

Яка основна вада була у Яришки під час розмови?

а) Багато жестикулювала; б) не вимовляла літеру «р»; в) відбувалися порушення у наголосах слів.

Під час хвороби Яви батьки, на його думку, були:

а) у відрядженні; б) на роботі; в) виїхали до родичів. Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

2. Робота на картках Картка № 1

Обґрунтуйте прислів'я, яке полюбляв повторювати дід Салимон: «Доти живеться, поки їсться і п'ється». Свої думки вмотивуйте.

Прослідкуйте, з чим пов'язане вагання Яви щодо подарунка сестрі ве­лосипеда? Відповідаючи, посилайтеся на зміст твору.

Найзаповітнішим для Яви був:

а) Собакевич; б) театр; в) велосипед. Картка № 2

Доведіть, наводячи приклади з тексту твору, що Ява і Яришка люблять одне одного, хоча й постійно сперечаються між собою.

Чому, на вашу думку, правильне харчування має велике значення для здоров'я людини? Чим пояснити висловлювання діда Салимона: «Їжа — джерело життя»? Особисті міркування обґрунтуйте.

Як Яришка виражала радість під час катання на велосипеді? а) Сяяли очі; б) аж підстрибувала; в) весело пищала.

Картка № 3

Чому Яришка, катаючись на велосипеді, відчувала себе щасливою, хоча повсякчас падала з нього? У чому було її щастя?

Чим пояснити те, що Ява під час хвороби хотів побачитися з Павлу­шкою? Чи є це справжня дружба? Свої думки вмотивуйте.

Кульмінацією розділу є:

а) «смертельна» хвороба Яви; б) видужання Яви; в) радість Яришки від подарунка Яви.

Підсумок уроку

Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

Домашнє завдання

Підготувати малюнки до твору В. Нестайка «Тореадори з Васюків- ки», визначити цікаві епізоди з твору та вміти їх виразно читати і пере­казувати.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів