План конспект 7 клас А. ЧАЙКОВСЬКИЙ «ЗА СЕСТРОЮ». ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗУ ПАВЛУСЯ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 5-03-2013, 21:49

А. ЧАЙКОВСЬКИЙ «ЗА СЕСТРОЮ». ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗУ ПАВЛУСЯ

Мета:    опрацьовуючи ідейно-художній зміст VII—ІХ розділів твору, також звернути увагу на особливості використання фоль­клорних мотивів і засобів у повісті; охарактеризувати образ головного героя твору Павлуся Судака; розвивати культуру зв'язного мовлення, логічне мислення, увагу, спостереж­ливість, уміння грамотно висловлювати власні думки, по­чуття, враження; формувати кругозір, світогляд; виховува­ти почуття любові до рідної землі, своєї родини; поваги до історичного минулого, його видатних осіб і героїв; прище­плювати пунктуальність.

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: портрет А. Чайковського, бібліотечка його творів, дидак­тичний матеріал (тестові завдання, картки).

хід уроку

Організаційний момент

Актуалізація опорних знань

1. Конкурс-гра «Сторінками повісті А. Чайковського "За сестрою"»

Підготовчий етап: клас розподіляється на дві команди. Обираються капітани у конкурсі-грі (проводиться жеребкування).

Завдання конкурсу-гри: розгадати кросворд протягом 5—7 хвилин. Кросворд для першої команди

 

1

8

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

По горизонталі: 1. Назва села, де жила родина Судаків. (Спасівка) 2. Хто продав головного героя татарам-купцям? (Харциз) 3. Засіб, за допомогою якого татари перевозили награбоване майно. (Віз) 4. Зброя, якою козаки використовували під час бою з татарами. (Шабля) 5. Командир татар. (Мустафа) 6. Прізвище одного з козацьких ватажків. (Тріска) 7. Час, який обрали козаки для атаки на татар. (Полудень)

По вертикалі: 8. Ім'я головного героя твору. (Павлусь)

 

Кросворд для другої команди

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

По горизонталі: 1. Ім'я полоненого татарина. (Гусейн) 2. Дружина Степана Судака. (Палажка) 3. За допомогою чого Непорадний захопив татарина? (Аркана) 4. Музичний інструмент, яким володів дід Панас. (Бандура) 5. Не скачи у воду, як не знаєш... (Броду) 6. Герой, який перебував серед козацтва і знав татарську мову. (Панас) 7. Прізвище козацького ватажка. (Недоля)

По вертикалі: 1. Ім'я сестри головного героя повісті. (Ганнуся)

 

2. закінчення конкурса-гри. підбиття підсумків

Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

Основний зміст уроку

Добро не пропадає, а зло вмирає.

Народне прислів'я

Яке це щастя дороге — мати свою рідну сторону.

О. Твардовський

Є злочин, який спокутувати неможливо: це зрада Батьківщині.

П. Пуаст

1. характеристика образу павлуся

1.1. Орієнтовний план до образу.

Павлусь — представник славного козацького роду Судаків.

Портрет і зовнішність п'ятнадцятирічного юнака.

Вольові якості: а) цілеспрямованість і наполегливість; б) мужність і витримка; в) незламність і твердість; г) готовність на самопожертву; д) велика сила волі; е) ненависть до гнобителів українського народу, зрадництва.

Розум і кмітливість: а) володіння зброєю; б) застосування знань, отриманих від діда Андрія і козаків.

Почуттєві риси: а) справедливість; б) вірність; в) сердечність і добро­та; г) гордість; д) кмітливість і винахідливість; е) любов до сестри, родини, рідного краю; є) вміння реально оцінювати ситуацію.

Павлусь — відважний лицар і герой.

Бесіда за питаннями.

До якого роду належав Павлусь?

Про що свідчить те, що батьки іноді хотіли покарати сина за його молодечий порив?

Який вплив мали розповіді діда Андрія на формування світогляду, кругозору Павлуся?

Чому протягом свого життя Павлусь не раз згадував повчання діда?

Як хлопець ставився до своєї сестри?

Яким чином пожежа Спасівки, смерть діда і матері від рук татар вплинули на Павлуся?

Які враження залишилися у хлопця після перебування серед козаків? Чому він від них навчився?

Чим пояснити те, що наказ батька і прохання брата не зупинили пошуки Павлом сестри?

Яких страждань зазнав хлопець, перебуваючи в неволі?

З чим пов'язано те, що Павлусь повинен був стати мусульманином? Як він до цього поставився? В чому виявилася мужність, винахідливість, витримка хлопця, щоб віднайти сестру?

Як би ви повели себе, перебуваючи на місці Павлуся — шукача рідної сестри?

Через що Павлусь з Ганнусею постійно намагався якомога швидше повернутися додому, хоча у Девлет-гірея їм гарно жилося?

Чи будуть, на ваш погляд, щасливими брат і сестра?

Дослідіть, як саме автор твору ставиться до своїх героїв. Спостере­ження обґрунтуйте.

Гра «Вільний мікрофон». Учні стисло висловлюють власну думку, від­повідаючи на питання: «Чи можна Павлуся вважати справжнім героєм, козацьким лицарем? Чому?»

Цитатна характеристика.

«Дід Андрій вважав своїм обов'язком привчити Павлуся до лицар­ського ремесла. Вчив його їздити на коні, кидати списом та арканом, стріляти з рушниці та з лука й орудувати шаблею. Часом оповідав йому про Запорожжя, про козаків, їхні звичаї та про всі походи й пригоди із свого життя».

«Павлусь мріяв про те, коли й він підросте, стане славним козаком».

«Здається, не було нічого такого, чого б Павлусь для Гані не зробив».

«Павлусь підніс вгору свого супротивника та, як лише цей відстав від землі, розмахнув ним і кинув на землю».

«Павлусь дивився на те все наляканими очима. Йому здавалось, що це якийсь страшний сон, з якого не можна прокинутися».

«Його огорнув страх. У його уяві татарва була такою, що її ніхто не переможе. Дідусь розказував йому, як козаки били татар, та ось він бачив, як татарви нічого не стримало, і дідусь, і багато інших дужих козаків полягли».

Непорадний: «Козакові соромно плакати, о

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали