Тема. Народні перекази: «Білгородський кисіль», «Прийом у запорожців», «Ой Морозе, Морозенку».
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 14-09-2013, 19:32

Тема.    Народні перекази: «Білгородський кисіль», «Прийом у запорожців», «Ой Морозе, Морозенку».

Мета: сформувати поняття про ідейно-художнє багатство народних переказів; вчити учнів аналізувати художній твір, оцінювати вчинки героїв; розвивати навички вдумливого виразного читання, переказування; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, творчу уяву; виховувати в учнів пізнавальний інтерес до національних переказів; допитливість, шанобливе ставлення до наших предків; сприяти осмисленню того, що в житті постійно присутні добро і зло; виховувати активну життєву позицію щодо зла й несправедливості.

Тип уроку:   сприйняття і засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, ілюстрації до переказів, вислів на дошці, завдання.

З того часу, як стоїть світ, людська фантазія творить

У своїй уяві різноманітну невидиму силу, що зо всіх боків оточує людину.

В. Королів-Старий

 

 

Перебіг уроку

I. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Вступне слова вчителя.

            Мабуть, ніякі твори не викликають у нашій душі стільки теплоти, як твори усної народної творчості. Вони повертають усіх у безтурботне дитинство, сповнене сонячним світлом, посмішками батьків та найфантастичнішими мріями. Ви перегорнули чимало фольклорних сторінок, які відкрили вам світ фантазії й мудрості нашого народу.

Найдавнішими видами усної народної творчості є міфи та легенди. Ми познайомилися з вами з цими видами народної творчості.

2. Актуалізація опорних знань.

1. Поясніть, за якими ознаками твір «Берегиня» — міф, а «Як ви­никли Карпати» — легенда.

2. Який момент у міфі «Берегиня» найбільш емоційно напружений? Чому ви так уважаєте?

3. Випишіть у робочий зошит імена героїв міфу «Берегиня» у дві ко­лонки: у першу тих, хто належить до світу добра й світла, у дру­гу — до світу зла та темряви.

4. Який учинок угорського короля з легенди «Неопалима купина» свідчить про те, що він розважлива людина?

5. Чи можна репліку Карпа: «За мою роботу, пане, прийдеться пла­тити» вважати зухвалістю? За що люди любили цього хлопця? Який фрагмент із легенди «Чому в морі є перли і мушлі» фантас­тичний?

6. Розгляньте ілюстрацію до легенди «Як виникли Карпати». Чи вдало, на вашу думку, вона передає процес створення Карпат за легендою? Чому ви так уважаєте?

3. Звернення до вислову.

Прочитаймо ще раз слова В. Королів-Старий, які записані на дошці, що супроводять нас протягом усіх уроків вивчення фольклору. (Учитель читає цитату, робить відповідні акценти і продовжує вступне слово)

Відомий український педагог Василь Сухомлинський вважав, що книги, прочитані у дитячому віці, назавжди відкладають у серці «зернятка людяності, з яких складається совість». Ви, напевно, теж помітили, що дитячі твори приносять не лише естетичне задоволення, а й змушують нас замислитися над проблемою реального життя – вибором друзів, поведінки правильного рішення.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку, представлення очікуваних результатів уроку.

            Сьогодні ми поринемо у світ ще однієї чарівної сторінки усної народної творчості – народних переказів. Як ви вважаєте, над чим ми будемо працювати сьогодні на уроці? Яких результатів будемо прагнути досягти протягом уроку? (Відповіді учнів, учитель доповнює й записує на дошці, учні записують у зошит тему уроку)

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Виразне читання учнями переказу «Білгородський кисіль».

2. Первинна рефлексія.

Поділіться своїми емоціями, враженнями, думками після прочитання твору.

3. Бесіда за змістом прочитаного твору:

?    Чим народні перекази близькі до легенд і в чому полягає між ни­ми різниця?

?    Чи є в переказі «Білгородський кисіль» фантастичні елементи? Чому ви так уважаєте?

?    Чому печеніги змогли оточити Білгород?

?    Що вирішили білгородці?

?    Що порадив городянам старець?

?    Як змогли білгородці перемогти ворогів?

?    Випишіть із переказу «Білгородський кисіль» слова, які в сучасній мові не вживаються. Яку роль вони відіграють у художньому тексті?

 

4.  Заповнення паспорту твору (колективно, учні роблять записи в зошити).

Тема: розповідь про перемогу білгородців над печенігами.

Ідея: уславлення мужності, відваги народу у боротьбі з ворогами, уміння допомогти у скрутну хвилину.

Основна думка: людина без батьківщини – що дерево без коріння.

Жанр:народний переказ.

Дійові особи:  князь Володимир, старці, городяни, печеніги.

5. Робота над структурою переказу.

З'ясуйте за поданою схемою перебіг подій.

Логічні частини:                     Події:

зачин                      

розвиток подій         

розв'язання проблеми          

кінцівка          

6. Робота в парах.

Складіть у робочому зошиті список персонажів, які допомагають іншим

Хто допомагає?

Як саме допомагає?

 

 

 

Представлення результатів проведеної роботи, доповнення.

7. «Точка зору».

Чи хотіли б ви бути таким мудрим, як старець?

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Самостійна робота – гра «Так – ні».

Перевірте правильність поданих тверджень. 

1) Володимир пішов до Києва з воїнами для боротьби проти печенігів.

2) Печеніги довідалися, що князя немає, прийшли й оточили Білгород.

3) Люди повідали старцю, що не будуть здаватися.

4) Сказав їм старець:

-        Візьміть по жмені вівса, або пшениці, або висівок.

5) Городяни здалися печенігам.

6) Печеніги забрали заложників і забралися геть.

1І. Виразне читання учнями переказу «Прийом у запорожців».

2. Первинна рефлексія.

Поділіться своїми емоціями, враженнями, думками після прочитання твору.

3. Бесіда за змістом прочитаного твору:

?    Що ви знаєте про Запорозьку Січ? У якій частині України вона знаходилася?

?    Як козаки вибирали собі запорожця?

?    Яка риса хлопця, якого прийняли в запорожці, найбільше сподо­балася козакам?

?    Знайдіть у переказі «Прийом у запорожці» жартівливі моменти й прочитайте їх.

?    Випишіть із переказу «Прийом у запорожці» слова, які вживали запорожці. Яку роль вони відіграють у художньому тексті?

 

4.  Заповнення паспорту твору (колективно, учні роблять записи в зошити).

Тема: розповідь про вибір товариства.

Ідея: запорожці сміливі, відважні, з почуттям гумору.

Основна думка: людина без товариша не може бути переможцем .

Жанр: народний переказ.

Дійові особи:  запорожці, хлопці з Гетьманщини

5. Робота над структурою переказу.

З'ясуйте за поданою схемою перебіг подій.

Логічні частини:                     Події:

зачин                      

розвиток подій         

розв'язання проблеми          

кінцівка     

2. Підсумкова бесіда.

1. Який вид фольклору  ми розглядали на уроці?

2. Чому ви так вважаєте?

3. То чого вчить нас цей переказ?

1ІІ. Виразне читання учнями переказу «Ой Морозе, Морозенку».

2. Первинна рефлексія.

Поділіться своїми емоціями, враженнями, думками після прочитання твору.

3. Бесіда за змістом прочитаного твору:

?    За що простий народ і Богдан Хмельницький любили Морозенка? Підкріпіть свою думку словами з тексту переказу.

?     Прочитайте ті речення в переказі «Ой Морозе, Морозенку», у яких описано зміну погоди, коли Морозенко в'їжджав до замку і його смертельно ранили ворожі кулі. Яку роль у цій сцені відіграє пейзаж?

?    Чим славний був полковник Морозенко?

?    Чому він зрікся шляхетської віри?

?    Як ставилися до героя вороги?

?    Чому Морозенко поїхав до Вишневецького?

?    Як помер славний воїн?

?    Чи  сумувала Україна за своїм славним лицарем?

?     Чим близька за своїм настроєм картина О. Мурашка «Похорон кошового» до переказу «Ой Морозе, Морозенку»? Які кольори переважають у ній? Чому?

4.  Заповнення паспорту твору (колективно, учні роблять записи в зошити).

Тема: розповідь про відважного полковника Морозенка.

Ідея: уславлення мужності, відваги славного полководця у боротьбі з ворогами.

Основна думка: слава про відважного героя залишиться у віках.

Жанр:народний переказ.

Дійові особи:  Морозенко, батько Хмель, шляхта, козаки, Ярема Вишневецький.

5. Робота над структурою переказу.

З'ясуйте за поданою схемою перебіг подій.

Логічні частини:                     Події:

зачин                      

розвиток подій         

розв'язання проблеми          

кінцівка          

6. Робота в парах.

Складіть у робочому зошиті список персонажів

Козаки

Вороги

 

 

 

Представлення результатів проведеної роботи, доповнення.

7. «Точка зору».

Чи хотіли б вимати такого друга, як Морозенко?

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Усний твір «Подвиг народу безсмертний»

VI. Підсумок, оцінювання, рефлексія.

·  Як ви вважаєте, чи досягли ми поставлених цілей?

·  Що було найважчим для вас на уроці? що найлегшим?

·  Над чим варто ще попрацювати?

·  Оціни свою роботу на уроці.

Виставлення, мотивація оцінок.

 

VII. Домашнє завдання.

Сторінки 21-28, читати, відповідати на запитання

Створити власні ілюстрації до творів (за бажанням).

 

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали