План конспект Урок №17. І. Франко. «Фарбований Лис». Зміст казки. Головні персонажі, другорядні
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 26-11-2014, 17:54

Урок №17. І. Франко. «Фарбований Лис». Зміст казки. Головні персонажі, другорядні

Мета:?ознайомити учнів зі змістом казки, її особливостями; визначити головних і другорядних персонажів твору; розвивати вміння працювати з книгою, розвивати вміння усно характеризувати головного героя, визначити риси його характеру; удосконалювати навички виразного вибіркового читання і розуміння змісту твору; сприяти осмисленню негативних рис: лицемірства, зазнайства, хвальковитості.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

Обладнання: портрет І.Франка, бібліотечка творів письменника для дітей, учнівські малюнки до змісту казки, роздатковий матеріал, пам’ятки.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Продовжіть речення:

·І.Франко – це…

·Він жив у…

·І.Франко писав казки, використовуючи…

·Збірка казок І.Франка має назву…

·Зображуючи звірів, письменник-казкар мав на увазі…

·Збірка нараховує…казок.

·Літературна казка – це…

·Мова автора – це…

·Мова персонажа – це…

·Головний герой – це…

·Другорядні герої – це…

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

IV. Сприйняття та засвоєння навального матеріалу

1. Вступне слово вчителя

— Як ви вже зрозуміли, дійовими особами казки «Фарбований Лис» є звірі. Але якщо ви були уважними, то не могли не помітити, що автор наділив їх такими рисами, як лицемірство, користолюб­ство, брехливість тощо, тобто рисами характеру справжніх людей. Саме тому можна стверджувати, що за допомогою героїв цієї казки автор висміює людські вади.

Казка Івана Франка «Фарбований Лис» навчає нас ніколи не об­манювати, бо все таємне і приховане завжди з’ясовується; не бути надміру гордим, бо через це легко можна вскочити в халепу; ніколи не довіряти першому враженню, бо в переважній більшості випадків воно не є правильним; багато не вихвалятися і не обіцяти зробити те, чого не можеш.

2.Переказ змісту казки учнями

3.Пояснення вчителя

У казці І. Франка розповідається про пригоди головного героя — Лиса Микити. Це справжнісінький собі лис, який усе своє життя займається крадіжками. Він був дуже хитрий та кмітливий, тому обминав усі небезпеки. Тільки одного разу його майже впіймали, але йому пощастило врятуватися: сховався у діжці з фарбою. Тільки після цього він став пофарбованим у синій колір. Спочатку він навіть мав із цього користь, бо звірі обрали його царем, щодня годували, тому що боялися. Але таке фальшиве життя не могло тривати довго, справжнє Лисяча сутність була викрита під час лісового концерту. Звірі побачили, хто їх дурив увесь час, і розірвали Лиса Микиту на шматки. Отже, на кожну нечесну людину чекає заслужена кара.

За розвитком дії казку можна умовно поділити на три частини:

Пригоди Лиса Микити в місті.

«Чудесне» перетворення.

Царювання Лиса Микити і розвінчання його «культу».

Головний персонаж — це герой, якому автор приділяє найбільше уваги, надає детальний опис зовнішності та характеру, навколо якого створює увесь сюжет казки; він бере участь у всіх подіях, що відбуваються, і нерідко за його допомогою сам автор звертається до читача. Отже, стає зрозумілим, що головним персонажем казки «Фарбований Лис» є Лис Микита.

Другорядні персонажі — це всі інші герої казки, які в тій чи іншій мірі взаємодіють із головним героєм; автор не деталізує інформацію про них, часом розкриває тільки ім’я та безпосередню роль у житті головного героя або подіями, які з ним пов’язані. Другорядними персонажами цієї казки є Пси, Вовчик-братик, Ведмідь, Кабан, Олень, Мавпа Фрузя, Орли, Яструби тощо.

4.Опрацювання ідейного змісту казки І.Франка «Фарбований Лис».

·Розкажіть про спосіб життя Лиса Микити. Чому полювання Лиса завжди було вдалим? Які риси характеру йому в цьому допомагали?

·Яка подія різко змінила життя Лиса Микити? Зачитайте епізод казки, де це описано. Дайте назву цьому епізоду.

·Про що думав Лис, коли сидів у діжці з фарбою, і тоді, як побачив себе вранці?

·Чому лісові мешканці так швидко повірили пройдисвітові? Свої міркування підтвердіть рядками з твору.

·Чи змінилося щось у житті звірів, коли царем був Лис Микита?

·Як звірі покарали Лиса Микиту?

·Чи тільки Лиса висміяв І.Франко в казці «Фарбований Лис»? Обгрунтуйте свої міркування. Яка головна думка твору?

·Чи сподобався вам Лис Микита? Чому? А як ви оцінюєте поведінку звірів?

5. Складання паспорту казки.

Тема: розповідь про хитрого Лиса Микиту, його прагнення до легкого і безпечного життя шляхом брехні та улесливості, за що він урешті-решт отримав покарання.

Ідея: засудження користолюбства, нечесності, хитрування, висміювання пихатості й зарозумілості.

Основна думка: нечесність, підступність, життя заради задоволення власних потреб — те негативне, що зневажав народ, з чим намагався боротися і що прагнув подолати.

Жанр: літературна казка про тварин. .

Композиція:

Вступ: «Жив собі в однім лісі Лис Микита...». Розповідь про хитрість, улесливість героя, його прагнення піднести себе над усім світом.

Основна частина: зміна зовнішності Лиса після його перебування у діжі, царювання Микити — вдале застосування власного розуму і хитрості.

Закінчення: «...за те, що так довго давали йому дурити себе, всі кинулися на нещасного Микиту і розірвали його на шматочки».

Проблематика: правда і брехня, щирість і хитрість, щоденна праця і безпечне життя.

V. Узагальнення знань

1. Складання асоціативного ряду «Чого вчить і що виховує казка І. Франка «Фарбований лис».

(Доброти, чемності, відвертості, щирості, поваги до інших...)

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

Навчитися читати улюблений епізод казки в особах. Написати листа до лиса.

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів