План конспект Урок №21. Василь Королів-Старий. «Хуха-Моховинка». Добро і зло в цих казках. Світлий, життєстверднийпогляд на світ. Аналіз зовнішності (портрета) каз­кових істот. Наскрізний гуманізм казок
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 27-11-2014, 18:03

Урок №21. Василь Королів-Старий. «Хуха-Моховинка».

Добро і зло в цих казках. Світлий, життєстверднийпогляд на світ. Аналіз зовнішності (портрета) каз­кових істот. Наскрізний гуманізм казок

Мета: повторювати, закріплювати знання змісту казки, проаналізувати добро і зло в казці «Хуха-Моховинка», дати поняття «портрет», вчити аналізувати зовнішність персонажів;

розвивати логічне мислення, мовлення, уміння виразно читати, переказувати, робити висновки; пам’ять, увагу, уяву;

виховувати бажання вчити українську літературу, любов до читання, кращі моральні якості осбистості (гуманізм, оптимізм), прагнення творити добро, чуйність, бажання допомагати іншим.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, ілюстрації.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка письмового домашнього завдання

2. Бесіда:

·Що таке «літературна казка»?

·Чим літературна казка відрізняється від народної?

·Хто автор казки «Хуха-Моховинка»?

·Які бувають Хухи?

·Хто зрубав сосну, на якій жила Моховинка?

·Де Хуха знайшла новий дім?

·З ким подружилася Хуха-Моховинка?

·Що поранив дід Моховинці?

·Що зробила Моховинка, коли побачила безпорадного діда?

3. Літературна вікторина:

Я читатиму початок речень, ви повинні знайти продовження в тексті та зачитати:

- «Коротко кажучи, це була дуже гарна Хушка...»

- «Навколо стояло вже чимало інших Хух й сумно дивилися...»

- «Проситися до когось в хатку було незручно, бо у Хух такий звичай...»

- «Моховинка часто бачила диких кіз...»

- «Одного бракувало Моховинці...»

- «Дуже зраділи дитинчата, коли перед них з'явилося...»

- «Так Хуха врятувала...»

- «Поранена Моховинка мовчки чекала під лавкою...»

- «Шкода стало Моховинці...»

- «А дід щасливо дійшов до своєї хати й з того часу...»

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

IV. Опрацювання навчального матеріалу

1.Заповнення паспорту казки

Тема: зображення життя добрих фантастичних істот у тісно­му взаємозв’язку з жорстоким світом людей.

Ідея: уславлення доброти, чуйності, взаємодопомоги; обурен­ня жорстокістю та несправедливістю.

Побудова казки (робота в парах)

Події у творі відбуваються протягом року (від зими до зими)

Вступ: знайомство з Моховинкою, її родиною; щастя Хухи, в результаті якого вона вимушена була шукати нового помешкання

Основна частина: бідкання Моховинки, її зустріч з домашніми тваринами і людьми, жорстоке поводження злого діда з Хухою

Висновок: Хухи рятують злого діда від смерті; добро перемагає над злом

3. Виразне читання уривків казки, особлива увага — описам зовнішності персонажів.

4. Опрацювання казки «Хуха-Моховинка» у формі бесіди за питаннями:

? Якою була Хуха у дитинстві? Наведіть цитати з тексту казки «Хуха-Моховинка».

? Чи впливала місцевість, у якій жили Хухи, на їхні назви? Підтвердьте свою думку цитатою з тексту.

? Як реагують Хухи на всілякі негаразди в житті? Про наявність яких якостей це свідчить?

? Яка халепа сталася з домівкою Моховинки? Чим все закінчи­лося для Хухи?

? 3 ким потоваришувала Хуха в пошуках нової домівки? Які сто­сунки між ними склалися?

? Чому дід-лісоруб не любив Хух? Що він казав про них? Чи мав він рацію, на вашу думку?

? Що змусило її повернутись до лісу? Чи справедливо з нею обійшлися?

? Як віддячила Моховинка діду-лісорубу? Чому вона це зробила? Обґрунтуйте вашу думку.

? Яких ще казкових істот ви зустріли в цьому творі? Знайдіть ци­тати з їхнім описом.

5. Робота в зошитах.

ПОРТРЕТ

портре?т

(франц. portrait)

1. Зображення обличчя людини чи групи людей в живопису, скульптурі, графіці або фотографії.

2. Жанр образотворчого мистецтва.

3. Зображення зовнішності людини засобами художнього слова.

6. Добро і зло у казці

Споконвіку триває протистояння добра і зла — двох категорій, таких само протилежних, як життя і смерть, кохання і ненависть, світло і темрява, християнство і язичництво.
Здавалося б, ці поняття несумісні і можуть існувати лише як протиставлення одне іншому. Але це не так. І добро, і зло співіснують у людській душі, розриваючи її на шматки. Що ж потрібно для того, щоб добро перемагало зло?

- Як ви розумієте поняття добро?
- А чи знаєте ви прислів'я та приказки про добро?

(учні говорять відомі їм прислів'я та приказки про добро, зачитують прислів’я зі слайдів)

-Скажіть, будь ласка, що ж є протилежністю добра?(відповіді учнів)
-Ще дуже-дуже давно мудреці говорили:
«Для того, щоб зрозуміти, що таке добро, треба відчути на собі зло». Порівняйте вчинки Моховинки із вчинками діда.

Хто вам більше симпатизує? Хто є носієм добра, а хто — зла?

-Однак, не зважаючи на те, що дід завдав стільки лиха цим маленьким міфічним істотам і, зокрема, нашій героїні, вони прийшли на допомогу дідові, коли тому загрожувала небезпека. Допомогли відразу, ні на хвильку не завагавшись. Чому?

Якої плати зажадали Хухи від діда?

Поясніть слова: «Хухи не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності».

Скажіть, а люди, зображені у казці, готові допомогти?

А як робите ви?

- Учні, запам'ятайте, будь ласка, давно відомий вислів:
«Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставились до тебе». Саме це, на мою думку, є відповіддю на запитання, як вибирати між добром і злом. Думаю ви зрозуміли і переконалися в тому, що основною моральною проблемою казки є проблема добра і зла.
- Кожна людина повинна пам’ятати, що, які б перешкоди не ставали на життєвому шляху, звинувачувати обставини та інших людей у своїх проблемах — це не вихід. Потрібно, перш за все, розібратися у собі і визначити, якою дорогою йти — дорогою добра чи дорогою зла. Вибір завжди за людиною.
А зараз уявіть, що ви можете поспілкуватися з героями казки. Що б ви у них запитали? І у кого? Що б ви порадили комусь із них?

V. Узагальнення знань

Вивчаючи казки казки В. Короліва- Старого «Потерчата» і «Хуха-Моховинка», замислювались над питанням, що таке добро і зло, чи така вже й страшна «нечиста сила». Намагались дати відповіді на ці запитання. Без сумніву, що письменнику вдалося прихилити нас до своїх героїв, навчити справедливо оцінювати дії головних і другорядних осіб, розрізняти добро і зло як у казках, так і в житті.
Нехай у ваших юних серцях панує тільки добро, даруйте людям радість, робіть так, щоб не образити нікого в житті, нехай ваші добрі вчинки стануть для вас звичкою.
І хай девізом вашого життя послужать слова з Бібілії Апостола Павла, взяті епіграфом до сьогоднішнього уроку:

Не будь переможений злом, але перемагай зло добром.
(Біблія, Апостол Павло )
- На закінчення нашого уроку хочеться побажати, щоб у ваших серцях панували лише добро і любов, щоб життя кожного з вас було схоже на казку, де зустрічатимуться тільки добрі герої, які завжди будуть готові прийти вам на допомогу.

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

Написати власне продовження казки; інтерв’ю з автором.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів