План конспект Урок №24. Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична).
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 28-11-2014, 00:48

Урок №24. Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон».

Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична).

Мета: навчити учнів визначати основні риси характеру дійових осіб твору, аналізувати їхню поведінку, розвивати навички висловлення особистого ставлення до зображуваного, проведення аналогії із сучасним життям, розвивати здібності п’ятикласників: увагу, пам’ять, аналітично-творчі вміння, критичне й асоціативне мислення, прищеплювати інтерес до літературної казки; виховувати позитивні риси характеру, прагнення робити добро, сприяти усвідомленню значення для людини оптимістичного погляду на світ.

Тип уроку: формування практичних умінь та навичок.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до казки.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актулізація опорних знань

1.Переврка домашнього завдання

Прослуховування учнівських творів.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

1.Прослуховування легенди

Якось у глечик з молоком потрапили дві жабки. Вони були зовсім молоді, і все життя у них було попереду. Та дуже непросто виявилося вибратися із такої жахливої пастки, адже стінки у глечика були дуже слизькими, а шийка його надто високою. І ось одна жабка, зовсім вибившись із сил, зрозуміла, що усі зусилля врятуватися марні.

- Ах, - сказала вона, - ми ніколи не зможемо звідси вибратись і все одно загинемо, то навіщо ж боротися. Сівши на дно глечика, ця жабка жалісно зітхнула - і померла.

- Ні, я не можу померти! Я хочу жити, я буду жити! Адже життя таке прекрасне! А я ще така молода! - закричала її подруга.

Вона зовсім не уявляла, як можна врятуватися. Знала тільки одно -врятуватися необхідно, і вона зможе це зробити. Вона не тямила себе від відчаю, але все ж таки продовжувала боротися, іще й ще намагаючись дістатися до верха посудини. Та раптом друга жабка зрозуміла, що ніякого молока в глечику вже немає. А стоїть вона на шматочку вершкового масла, завдяки чому тепер можна без зайвих зусиль вибратися з глечика.

... Оптимісти і песимісти. Люди, які все життя плачуть і стогнуть, самостійно створюючи собі проблеми, та люди, які всі життєві негаразди сприймають з посмішкою, тим самим рятуючи себе і своїх близьких. Саме такі протилежні постаті і є героями казки Василя Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон». Саме про них сьогодні ми і будемо говорити.

ІV. Усвідомлення знань у процесі практичної діяльності

1.Характеристика героїв.

Бесіда:

- Кого уособлює Плаксій?

-Що відбулося з ним?

-Чому ж так важливо було для царя, щоб день при дні плакали в країні діти?

-То чи думав він про них?

-А чи є у наш час такі люди, які думають тільки про себе?

-А кого уособлює Лоскотон?

-Що сталося з ним?

-Чи можемо підтвердити, що Лоскотона любили?

-А чи прийшли б вони на допомогу цареві? Чому?

-Діти, з чим у нас асоціюється сміх? (посмішкою)

-А плач? (сльози, дощ)

-Який висновок можна зробити? (Добро перемагає зло)

-Дійсно,як і в багатьох казках,у цій «Цар Плаксій і Лоскотон»

Симоненко втілив народну віру перемоги добра над злом.

Отже, Цар Плаксій у казці є втіленням песимістичного погляду на життя. Песиміст – людина яка не вірить у свої сили і нічого хорошого не очікує від майбутнього.

На противагу Плаксію, Лоскотон є втіленням оптимістичного погляду на життя. Оптиміст – людина, яка вірить у свої сили й у майбутньому сподівається тільки на хороше.

- Які сосунки між головними героями казки?

(Цар Плаксій і Лосктон; їх образи протиставляються)

-Порівняймо їх портрети

 

Плаксій

Лоскотон

Голова його мов бочка,

Очі – ніби кавуни

І була накидка страх

В Лоскотна на плечах

Лоскотливі мав він вуса

І м’якенькі, наче пух

І м’яке волосся русе

Розписалося до вух.

-Як у цих портретах виявляється авторське ставлення до героїв?

(Плаксія автора не любить, зображує непривабливу, потворну зовнішність; Лоскотна любить, захоплюється ним, малює привабливу зовнішність)

-Порівняймо характери героїв.

-Зробіть висновки щодо характерів героїв, їхніх вчинків.

(Цар Плаксій злий, жорстокий, песиміст, знущається з людей своєї країни; народ живе бідно і не любить свого володаря.

Лоскотон – добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому життя. Його люблять люди, переховують від охоронців. А коли він потрапляє до в’язниці - визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата).

2.Висновки.

Автор засуджує жорстокість, зло , песимістичний світогляд й схвалює, підносить добро та оптимістичний погляд на життя.

3. Діаграма « Венна»

А тепер давайте порівняємо, що було спільного, та відмінного у головних героїв твору? Зробимо це за допомогою умовних схем (діаграми «Венна»)

-Зробіть висновки щодо характерів героїв, їхніх учинків.

-(цар Плаксій злий, жорстокий, песиміст, знущається з людей своєї країни; його народ живе бідно і не любить свого володаря.

-Лоскотон – добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті. Його люблять люди, переховують від охоронців. А коли він потрапляє до в’язниці – визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата.)

-Дійсно, як і в багатьох інших казках, у казці «Цар Плаксій та Лоскотон», Симоненко втілив народну віру перемоги добра над злом.

4. Робота в парах.

1 пара – скласти прислів’я (із частинок)

1) Зробиш добро – не кайся, вдієш лихо – начувайся.

2) Добрий чоловік людям добро чинить і нікому не хвалиться.

3) З добрим дружи, а лихого стережись.

4) Усе добре переймай, а зла уникай.

5) Хто людям добра бажає, той і собі має.

6) Поспішай робити добро.

7) За добро добром платять.

8) Поки живеш – смійся, поки смієшся – ти живеш.

9) Здоровий сміх зміцнює здоров’я і продовжує життя.

10) Не сердься, як сміється; не смійся, як хтось плаче.

 

2 пара – скласти сенкан.

Ключові слова: Плаксій, Лоскотон.

Сенкан

Приклад

1рядок – 1слово (тема), що називає тему.

Казка

2 рядок – два прикметники, що асоціюють з першим словом.

Цікава, давня

3 рядок – три дієслова, пов’язані з темою.

Розповідає, хвилює, навчає.

4 рядок – речення з чотирьох слів.

Вчить, як на світі жить.

5 рядок – 1слово (висновок) – синонім до назви теми.

Джерело знань

 

Лоскотон Плаксій

Добрий, веселий злий, жорстокий

Лоскоче, сміється, смішить плакав, злився, лопнув

Дітям носить щирий сміх цар помер од сміху

Визволитель-рятівник любив, як плачуть діти злий цар

5. Усне завдання

Назвіть і охарактеризуйте інших дійових осіб твору. Відповідь побудуйте таким чином: У казці «Цар Плаксій і Лоскотон» окрім головних персонажів є ще й другорядні. Це.... (зверніть увагу на імена цих героїв, про що вони свідчать? а також розкажіть про своє ставлення до них).

6. Бесіда:

Доведіть, що твір «Цар Плаксій і Лоскотон - це казка» (пригадайте ознаки казки: розповідається про вигадані і часом фантастичні події; є протистояння добра і зла, уособленням яких є; має своєрідну побудову – зачин, основна частина, кінцівка, є використання чисел три, сім, дванадцять, добро перемагає зло; щасливий кінець).

V. Узагальнення і систематизація здобутих знань, умінь і навичок

1.Складання асоціативної павутинки у вигляді квітки.

1. Які асоціації викликає у вас добро? (Діти називають асоціації:

милосердя,любов,злагода,щирість,повага,чуйність і в результаті виходить квітка доброти.

2. Бесіда:

·То до якої країни нам потрібно мандрувати: до країни Добра чи

·країни Смутку?

·Що для цього потрібно зробити?

·Як ви розумієте слова: «Як од втоми не впадеш,в цю країну попадеш?»

·Всяка справа може втомити. Після виконаної роботи хочеться відпочити.

·Та не можна втомлюватися чинити Добро.

·Чи подібна історія,описана у казці, на сучасне життя? Чому?

·Чи навчила вас ця казка чогось корисного?

·На закінчення мені хочеться побажати:робіть добро,посміхайтеся

·найдобрішою усмішкою, яка перетворить ваше життя і життя оточуючих

·на казку. Життя-це казка, тож будьте добрими героями у ній!

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

Ознайомитися з біографією Галини Малик.

 

 

 

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів